Особливості розвитку гуманітарної культури майбутніх учителів у закладі вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-96-102

Ключові слова:

гуманістичний підхід; освітній процес; гуманітарна культура; майбутній учитель; заклад вищої освіти; особистість

Анотація

Обґрунтовано особливості розвитку гуманітарної культури майбутніх учителів у закладі вищої освіти. Наголошено, що специфіка професійного розвитку педагога полягає у формуванні індивідуальної свідомості, духовно-моральних цінностей, розвитку художньо-творчого та гуманістичного потенціалу особистості тощо. Розглянуто особливості розвитку гуманітарної культури майбутніх учителів у закладі вищої освіти: насичення навчального матеріалу змістом гуманістичної спрямованості, організація діалогової спрямованості освітнього процесу, гуманістична спрямованість виховної роботи з майбутніми вчителями. Підкреслено, що насичення навчального матеріалу змістом гуманістичної спрямованості має великі можливості для розвитку гуманітарної культури майбутнього педагога за допомогою: інтеграції навчальних дисциплін на основі цілісності завдання з розвитку гуманітарної культури майбутніх учителів, що дозволяє здійснювати перехід від вузькопредметних форм навчання до міждисциплінарного комплексу; саморозвитку і самовиховання майбутніх учителів. Схарактеризовано особливості освітнього діалогу: паритет позицій викладача і студента у процесі взаємодії яких відбувається взаємовплив, формується здатність приймати позицію іншого; особлива емоційна атмосфера взаємовідносин, природнє вираження своїх емоцій, емпатії по відношенню один до одного; здатність суб'єктів спілкування розпізнавати та активно застосовувати в діалогові широкий спектр як вербальних, так і невербальних засобів комунікації. Визначено, що гуманістична спрямованість виховної роботи з майбутніми педагогами проявляється у виокремленні наступних пріоритетів виховного процесу: підготовка майбутнього педагога до життя у взаємозалежному та одночасно альтернативному світі; формування у студентів розуміння необхідності співпраці між усіма націями та народами, беззастережне неприйняття війни як способу вирішення спірних питань у будь-якій галузі – державній, релігійній, етнічній тощо; виховання у майбутнього педагога поваги до навколишньої природи та соціального середовища, до різноманітності культур, пробудження почуття відповідальності за їхню долю, а також почуття власної гідності та особистої честі.

Біографія автора

Ганна Василівна Товканець, Мукачівський державний університет

докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри теорії та методики початкової освіти

Посилання

Гончаренко С. У. Гуманізація освіти. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 156158.

Гуманістичні ідеї: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора в системі неперервної освіти : колект. наук. монографія / за наук. ред. Н. І. Білик ; редкол.: В. В. Зелюк, М. О. Кириченко, В. В. Пилипенко, З. В. Рябова та ін. Полтава : ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. 542 с.

DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1 URL: http://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/monografiia_skovoroda_2023.pdf

Зязюн І. А. Філософські засади освіти: освітні і виховні парадигми, освітні технології, діалектика педагогічної дії. Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти : монографія. Київ, 2003. С. 11–60.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), О. М. Топузов (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Ничкало Н. Г. Філософія освіти і педагогіка праці в науковій діяльності професора Зигмунта Вятровського. Зигмунт Вятровський. Доктор Honoris Causa Академії педагогічних наук України / за ред. : Н. Г. Ничкало, І. А. Зязюна. Київ, 2007. С. 33–46. URL:https://lib.iitta.gov.ua/711255/1/59.pdf

Ничкало Н., Товканець Г. Виклики українській освіті в умовах нових викликів та загроз. Інноваційні практики освітньої діяльності для особистісного і професійного розвитку фахівців на початку ХХІ століття : монографія / за заг. ред. : Н. М. Авшенюк, Г. В. Товканець. Ужгород : РІК-У, 2023. С. 10–23.

Островерх О. О. Гуманітаризація як найважливіший принцип побудови освітніх систем. Педагогічні особливості формування професійних якостей студентів : зб. наук. пр. Харків : СТИЛЬ-ІЗДАТ, 2004. С. 146151.

Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. ; за ред. І. А. Зязюна. Київ : Вища школа, 1997. 349 с.

Слоньовська О. Б. Полікультурна освіта майбутніх учителів гуманітарних дисциплін у вищих навчальних закладах Канади : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Житомирський держ. ун-т імені Івана Франка. Житомир, 2011. 22 с.

Товканець Г. В. Принципи професійного розвитку як регулятивні норми практичної діяльності педагога. Естетика і етика педагогічної дії. 2022. Вип. 26. С. 85–93. URL:http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/ issue/ view/ 16336/ 9167

Тушева В. В. Теоретико-методичні засади формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя в процесі професійної підготовки : монографія / УМО НАПН України. Харків : Федорко, 2013. 428 с.

Федоренко С. В. Теорія і методика формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.07 / Інститут проблем виховання НАПН. Київ, 2017. 40 с.

Хомич Л. Зміст культурологічної парадигми розвитку педагогічної освіти. Культурологічна складова професійного розвитку педагога : зб. наук. праць / за ред.: Л. Хомич, Л. Султанової, Т. Шахрай. Київ ; Ніжин : Вид-ць ПП Лисенко М. М., 2012. С. 13–22.

References

Honcharenko, S. U. (2008). Humanizatsiia osvity [Humanization of education]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (pp. 156-158). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (Ed.). (2023). Humanistychni idei: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora v systemi neperervnoi osvity [Humanistic ideas: from Hryhoriy Skovoroda to the modern teacher-innovator in the system of continuous education]: kolekt. nauk. monohrafiia. Poltava: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1 Retrieved from http://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/monografiia_skovoroda_2023.pdf [in Ukrainian].

Ziaziun, I. A. (2003). Filosofski zasady osvity: osvitni i vykhovni paradyhmy, osvitni tekhnolohii, dialektyka pedahohichnoi dii [Philosophical foundations of education: educational and educational paradigms, educational technologies, dialectics of pedagogical action]. In Pedahohichna maisternist u zakladakh profesiinoi osvity [Pedagogical skill in professional education institutions]: monohrafiia (pp. 11-60). Kyiv [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]: monohrafiia. Kyiv: KONVI PRINT [in Ukrainian].

Nychkalo, N. H. (2007). Filosofiia osvity i pedahohika pratsi v naukovii diialnosti profesora Zyhmunta Viatrovskoho [Philosophy of education and pedagogy of work in the scientific activity of Professor Zygmunt Vyatrovsky]. In N. H. Nychkalo, I. A. Ziaziun (Eds.), Zyhmunt Viatrovskyi. Doktor Honoris Causa Akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Zygmunt Vyatrovsky. Doctor Honoris Causa of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] (pp. 33-46). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/711255/1/59.pdf [in Ukrainian].

Nychkalo, N., & Tovkanets, H. (2023). Vyklyky ukrainskii osviti v umovakh novykh vyklykiv ta zahroz [Challenges to Ukrainian education in the conditions of new challenges and threats]. In N. M. Avsheniuk, & H. V. Tovkanets (Eds.), Innovatsiini praktyky osvitnoi diialnosti dlia osobystimsnoho i profesiinoho rozvytku fakhivtsiv na pochatku XXI stolittia [Innovative practices of educational activity for the personal and professional development of specialists at the beginning of the 21st century]: monohrafiia (pp. 10-23). Uzhhorod: RIK-U [in Ukrainian].

Ostroverkh, O. O. (2004). Humanitaryzatsiia yak naivazhlyvishyi pryntsyp pobudovy osvitnikh system [Humanization as the most important principle of building educational systems]. In Pedahohichni osoblyvosti formuvannia profesiinykh yakostei studentiv [Pedagogical features of formation of professional qualities of students]: zb. nauk. pr. (pp. 146-151). Kharkiv: STYL-IZDAT [in Ukrainian].

Ziaziun, I. A. (Ed.). (1997). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skill]: pidruchnuk. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Slonovska, O. B. (2011). Polikulturna osvita maibutnikh uchyteliv humanitarnykh dystsyplin u vyshchykh navchalnykh zakladakh Kanady [Multicultural education of future teachers of humanitarian disciplines in higher educational institutions of Canada]. (Exnended abstract of PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Tovkanets, H. V. (2022). Pryntsypy profesiinoho rozvytku yak rehuliatyvni normy praktychnoi diialnosti pedahoha [The principles of professional development as regulatory norms of the teacher’s practical activity]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action], 26, 85-93. Retrieved from http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/ issue/ view/ 16336/ 9167 [in Ukrainian].

Tusheva, V. V. (2013). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia naukovo-doslidnytskoi kultury maibutnoho vchytelia v protsesi profesiinoi pidhotovky [Theoretical and methodological principles of the formation of the scientific and research culture of the future teacher in the process of professional training]: monohrafiia. Kharkiv: Fedorko [in Ukrainian].

Fedorenko, S. V. (2017). Teoriia i metodyka formuvannia humanitarnoi kultury studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv SShA [Theory and methodology of formation of humanitarian culture of students of higher educational institutions of the USA]. (Exnended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Khomych, L. (2012). Zmist kulturolohichnoi paradyhmy rozvytku pedahohichnoi osvity [The content of the cultural paradigm of the development of pedagogical education.]. In L. Khomych, L. Sultanovoi, & T. Shakhrai (Eds.), Kulturolohichna skladova profesiinoho rozvytku pedahoha [Cultural component of teacher's professional development]: zb. nauk. prats (pp. 13-22). Kyiv; Nizhyn: Vyd-ts PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Товканець, Г. В. (2024). Особливості розвитку гуманітарної культури майбутніх учителів у закладі вищої освіти . Імідж сучасного педагога, (2(215), 96–102. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-96-102