Підготовка магістрів освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта» до надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-112-117Ключові слова:
підготовка; магістр освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта»; надання психологічної підтримки; учасники освітнього процесу; умови війниАнотація
Авторами окреслено можливості підготовки магістрів освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта» до надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу в умовах війни, показано досвід діяльності кафедри мистецтвознавства та позашкільної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка та кафедри філософії і економіки освіти Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського з виконання вимоги МОН України щодо необхідності підготовки педагогів до надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу в умовах війни.
Резильєнтність здобувачів освіти рівня «магістр» освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта» (спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки галузі знань 01 Освіта/Педагогіка) подається у шести значеннях: а) якість особистості як здатність подолання стресу; б) процес копінгу; в) адаптаційно-захисний механізм особистості; г) концепція; д) процес; е) результат. Визначено складники резильєнтності магістрів освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта» – адаптивність, стійкість, надія, оптимізм. Обґрунтовано доцільність дотримання правил для розвитку резилієнтності магістрів освітньо-професійної програми «Позашкільна освіта».
Посилання
Абрамов Д. О., Лебедик Л. В. Роль педагога закладу позашкільної освіти у формуванні в учнівської молоді професійних ціннісних орієнтацій в умовах війни. Наука і освіта в глобальному та національному вимірах: виклики, загрози, перспективи розвитку : тези доповідей ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16–17 листоп. 2023 р., м. Лубни). Полтава ; Лубни ; Миргород, 2023. С. 22–25. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23029
Балахтар К. С. Резильєнтність викладача ЗВО в умовах військового стану. Вісник Національного авіаційного університету. Педагогіка. Психологія. 2022. Вип. 1 (20). С. 55–62. URI: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58483
Коли світ на межі змін: стратегії адаптації. Психологічна підтримка вчителів та дітей у часи війни : посібник для вчителів закладів загальної середньої освіти, розроблений Громадською організацією «GoGlobal» спільно з Центром «Розвиток КСВ» та експертною платформою Career Hub у рамках програми «Мріємо та діємо». URL: https://drive.google.com/file/d/1r0qbJVj-lXfSjLtvzvJDeicK5YFI6wZL/view
Лебедик Л. В. Проєктування форм організації навчання майбутніх педагогів закладів позашкільної освіти в умовах війни. Наука і освіта в глобальному та національному вимірах: виклики, загрози, перспективи розвитку : тези доповідей ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16–17 листоп. 2023 р., м. Лубни). Полтава ; Лубни ; Миргород, 2023. С. 46–50. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23028
Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю. Соціальна адаптація учасників війни у системі неперервної освіти. Психологія і соціальна робота у ХХІ столітті : зб. наук. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. форуму (1-3 листоп. 2023 р., м. Полтава). Полтава, 2023. С. 298–302. URL:
http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23035
Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик. Полтава : ПОІППО, 2021. 184 с. URL: http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf
Слюсаревський М. М., Григоровська Л. В. Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах війни. Вісник НАПН України. 2022. № 4 (1). URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4129
Технології психотерапевтичної допомоги постраждалим у подоланні проявів посттравматичного стресового розладу: монографія / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос та ін. ; за ред. З. Г. Кісарчук. Київ : Слово, 2020. 178 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722181/1/Monograph2020_labpsychother.pdf
Bilyk, N. Advanced training personal-courses as a way of self-designing of teacher’s educational trajectory. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2018. № 28 (4). P. 3–8.
References
Abramov, D. O., & Lebedyk, L. V. (2023). Rol pedahoha zakladu pozashkilnoyi osvity u formuvanni v uchnivskoyi molodi profesiynykh tsinnisnykh oriyentatsiy v umovakh viyny. [The role of the teacher of an out-of-school education institution in the formation of professional value orientations in schoolchildren in the conditions of war]. In Nauka i osvita v hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh: vyklyky, zahrozy, perspektyvy rozvytku [Science and education in global and national dimensions: challenges, threats, prospects for development]: tezy dopovidey II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 22-25). Poltava; Lubny; Myrhorod. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23029 [in Ukrainian].
Balakhtar, K. S. (2022). Rezylyentnist vykladacha ZVO v umovakh viyskovoho stanu [Resilience of a teacher of higher education in the conditions of martial law]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiynoho universytetu. Pedahohika. Psykholohiya [Bulletin of the National Aviation University. Pedagogy. Psychology], 1 (20), 55-62. Retrieved from https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/58483 [in Ukrainian].
Koly svit na mezhi zmin: stratehiyi adaptatsiyi. Psykholohichna pidtrymka vchyteliv ta ditey u chasy viyny [When the world is on the brink of change: adaptation strategies. Psychological support of teachers and children during wartime]: posibnyk dlya vchyteliv zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity, rozroblenyy Hromadskoyu orhanizatsiyeyu «GoGlobal» spilno z Tsentrom «Rozvytok KSV» ta ekspertnoyu platformoyu Career Hub u ramkakh prohramy «Mriyemo ta diyemo». Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1r0qbJVj-lXfSjLtvzvJDeicK5YFI6wZL/view [in Ukrainian].
Lebedyk, L. V. (2023). Proyektuvannya form orhanizatsiyi navchannya maybutnikh pedahohiv zakladiv pozashkilnoyi osvity v umovakh viyny [Projecting forms of organization of training of future teachers of out-of-school education institutions in the conditions of war]. In Nauka i osvita v hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh: vyklyky, zahrozy, perspektyvy rozvytku [Science and education in global and national dimensions: challenges, threats, prospects for development]: tezy dopovidey II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 46-50). Poltava; Lubny; Myrhorod. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23028 [in Ukrainian].
Lebedyk, L. V., & Strelnikov, V. Yu. (2023). Sotsialna adaptatsiya uchasnykiv viyny u systemi neperervnoyi osvity. [Social adaptation of war participants in the system of continuous education]. In Psykholohiya i sotsialna robota u ХХI stolitti [Psychology and social work in the 21st century]: zb. nauk. materialiv I Mizhnarod. nauk.-prakt. forumu (pp. 298-302). Poltava. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23035 [in Ukrainian].
Kalinichenko, I. O., & Bilyk, N. I. (Comps.). (2021). Naukovo-metodychnyy pidkhid do vdoskonalennya pedahohichnoyi maysternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf [in Ukrainian].
Slyusarevskyy, M. M., & Hryhorovska, L. V. (2022). Psykholohichna pidtrymka uchasnykiv osvitnoho protsesu v umovakh viyny [Psychological support of participants in the educational process in the conditions of war]. Visnyk NAPN Ukrayiny. [Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine], 4 (1). Retrieved from https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4129 [in Ukrainian].
Kisarchuk, Z. H. (Ed.). (2020). Tekhnolohiyi psykhoterapevtychnoyi dopomohy postrazhdalym u podolanni proyaviv posttravmatychnoho stresovoho rozladu [Technologies of psychotherapeutic assistance to victims in overcoming manifestations of post-traumatic stress disorder]: monohrafiya. Kyiv: Slovo. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/722181/1/Monograph2020_labpsychother.pdf [in Ukrainian].
Bilyk, N. (2018). Advanced training personal-courses as a way of self-designing of teacher’s educational trajectory. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 8 (4), 3-8.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).