Концепт life-skills у матриці компетентностей здобувача вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-74-78Ключові слова:
життєві навички; загальні компетенції; інтегральні компетенції; здобувач вищої освіти; соціокуль- турний простір; освітні стандартиАнотація
Розкриваються соціокультурні виміри компетенцій здобувача вищої освіти. Динамічність розвитку сучасного суспільства продиктована синергією інформаційно-технологічного та людиновимірного потенціалу, що формує передумови для актуалізації життєвих навичок у професійній діяльності. Відзначається адаптація освітніх стандартів до викликів та вимог часу задля формування затребуваних комепетенцій для фахівця. Зазначається необхідність узгодження загальноосвітньої концепції «life skills» та загальних компетенцій в програмах підготовки фахівців бакалаврського та магістерського рівня в університетах. Навички здобувача вищої освіти потребують взаємодії класичної академічності знань та інноваційної динаміки навичок. Загальні та фахові компетенції системи вищої освіти повинні продовжувати глобальну стратегію освітнього розвитку відповідно до вимог, які диктуються професійною діяльністю та соціокультурними реаліями.
Посилання
References
Demchuk, O., & Lazarchuk, V. (2022). Zhyttyeva kompetentnistʹ suchasnoyi molodi ta yiyi zhyttyetvorchistʹ [Life competence of modern youth and their life creativity]. Vyshcha
osvita Ukrayiny u konteksti intehratsiyi do yevropeysʹkoho osvitnʹoho prostoru [Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space], 89, 164-174. DOI: https://doi.org/10.38014/osvita.2022.89.15 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsiyi shchodo rozroblennya standartiv vyshchoyi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards]. (2017). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/rekomendatsii-1648.pdf [in Ukrainian].
Sklyar, O., & Sklyar, R. (2021). Kontseptsiyi rozvytku «hnuchkykh navychok» vykladachiv vyshchoyi shkoly [Concepts of development of «flexible skills» of higher school
teachers]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh pratsʹ Tavriysʹkoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu imeni Dmytra Motornoho [Collection of scientific and methodological works of the Tavri State Agro-Technological University named after Dmytro Motorny], 24, 18-25. Retrieved from http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/13937/1/%d0%a1%d0%ba%d0%bb%d1%8f%d1%80%20%d0%9e.%d0%93.pdf [in Ukrainian].
Shlichta, G. (2023). Sutnistʹ i struktura fenomenu tsinnisno-deontolohichnykh kompetentnostey suchasnoho itfakhivtsya [The essence and structure of the phenomenon of
value-deontological competences of a modern IT specialist]. Visnyk Cherkasʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Bohdana Khmelʹnytsʹkoho. Pedahohichni nauky [Bulletin
of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical Sciences], 2, 93-98. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-93-98 [in Ukrainian].
Kivunja, C. (2015). Teaching Students to Learn and to Work Well with 21st Century Skills: Unpacking the Career and Life Skills Domain of the New Learning Paradigm.
International Journal of Higher Education, 4, 1-11. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p1
Kumar Nair, P., & Fahimirad, M. (2019). A Qualitative Research Study on the Importance of Life Skills on Undergraduate Students’ Personal and Social Competencies. International Journal of Higher Education, 8, 71-83. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n5p71
Lavrentieva, I., & Khomych, O. (2021). Studying the levels of development of socially successful personality skills. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth
Education, 25, 200-210. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-1-200-210
Life skills education for children and adolescents in schools. (1997). Retrieved from https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf
Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10, 1-6. DOI: https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
Prasetyo, I., Suryono, Y., & Gupta, S. (2021). The 21st Century Life Skills-Based Education Implementation at the Non-Formal Education Institution. Prasetyo, 7. DOI: https://doi.org/10.15294/jne.v7i1.26385
Radhakrishnan, Nair, A., & Ranjan, S. (2020). Life Skills Education: Origin and Development of the Concept. International Journal of Life Skills Education, 6, 5-23. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Suman-Kumar-47/publication/353699944_Prerequisite_of_Life_Skills_Education_for_Citizenship_Development/links/610b3f53169a1a0103ddd5f0/Prerequisite-of-Life-Skills-Education-for-Citizenship-Development.pdf#page=5
Rönnlund, M., Ledman, K., Nylund, M., & Rosvall, P.-A. (2019). Life skills for real life: How critical thinking is contextualised across vocational programmes. Educational Research, 61, 302-318. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1633942
Singh, H., & Gera, M. (2015). Strategies for Development of Life Skills and Global Competencies. International journal of scientific research, 4, 760-763. Retrieved from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/103274889/June_2015_1433339948__242-libre.pdf
Väisänen, S., & Hirsto, L. (2020). How Can Flipped Classroom Approach Support the Development of University Students’ Working Life Skills? University Teachers’ Viewpoint. Education Sciences, 10. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10120366
Wurdinger, S., & Qureshi, M. (2015). Enhancing College Students’ Life Skills through Project Based Learning. Innovative Higher Education, 40, 279-286. DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-014-9314-3
Wurdinger, S., & Rudolph, J. (2009). A different type of success: teaching important life skills through project based learning. Improving Schools, 12, 115-129. DOI: https://doi.org/10.1177/1365480209105576
Список використаних джерел
Демчук О., Лазарчук В. Життєва компетентність сучасної молоді та її життєтворчість. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору.
№ 89. С. 164–174. DOI: https://doi.org/10.38014/ osvita.2022.89.15
Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. 2017. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf
Скляр О., Скляр Р. Концепції розвитку «гнучких навичок» викладачів вищої школи. Збірник науково-методичних праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного. 2021. № 24. С. 18–25. URL: http://elar.tsatu.edu.
ua/bitstream/123456789/13937/1/%d0%a1%d0%ba%d0%bb%d1%8f%d1%80%20%d0%9e.%d0%93.pdf
Шліхта Г. Сутність і структура феномену ціннісно-деонтологічних компетентностей сучасного іт-фахівця. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2023. № 2. C. 93–98. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-93-98
, Kivunja C. Teaching Students to Learn and to Work Well with 21st Century Skills: Unpacking the Career and Life Skills Domain of the New Learning Paradigm. International
Journal of Higher Education. 2015. № 4. С. 1–11. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p1
Kumar Nair P., Fahimirad M. A Qualitative Research Study on the Importance of Life Skills on Undergraduate Students’ Personal and Social Competencies. International
Journal of Higher Education. 2019. № 8. С. 71–83. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n5p71
Lavrentieva I., Khomych O. Studying the levels of development of socially successful personality skills. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education.
№ 25. С. 200–210. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-1-200-210
Life skills education for children and adolescents in schools. 1997. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf
Prajapati R., Sharma B., Sharma D. Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER). 2016. № 10. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
Prasetyo I., Suryono Y., Gupta S. The 21st Century Life Skills-Based Education Implementation at the Non-Formal Education Institution. Prasetyo. 2021. № 7. DOI: https://doi.org/10.15294/jne.v7i1.26385
Radhakrishnan Nair A., Ranjan S. Life Skills Education: Origin and Development of the Concept. International Journal of Life Skills Education. 2020. № 6. С. 5–23. URL: https://www.researchgate.net/profile/Suman-Kumar-47/publication/353699944_Prerequisite_
of_Life_Skills_Education_for_Citizenship_Development/links/610b3f53169a1a0103ddd5f0/Prerequisite-of-Life-Skills-Education-for-Citizenship-Development.pdf#page=5
Rönnlund M., Ledman K., Nylund M., Rosvall P.-A. Life skills for real life: How critical thinking is contextualised across vocational programmes. Educational Research. 2019. №
С. 302–318.
DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1633942 13. Singh H., Gera M. Strategies for Development of Life Skills and Global Competencies. International journal of scientific research. 2015. № 4. С. 760–763. URL: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/103274889/June_2015_1433339948__242-libre.pdf
Väisänen S., Hirsto L. How Can Flipped Classroom Approach Support the Development of University Students’ Working Life Skills? University Teachers’ Viewpoint. Education Sciences. 2020. № 10. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10120366
Wurdinger S., Qureshi M. Enhancing College Students’ Life Skills through Project Based Learning. Innovative Higher Education. 2015. № 40. С. 279–286. DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-014-9314-3
Wurdinger S., Rudolph J. A different type of success: teaching important life skills through project based learning. Improving Schools. 2009. № 12. С. 115–129. DOI: https://doi.org/10.1177/1365480209105576
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).