Концепт life-skills у матриці компетентностей здобувача вищої освіти

Автор(и)

  • Зоя Борисівна Куделько Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна https://orcid.org/0000-0002-3331-6154
  • Ігор Ігорович Логвінов Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна https://orcid.org/0000-0002-2057-7881

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-74-78

Ключові слова:

життєві навички; загальні компетенції; інтегральні компетенції; здобувач вищої освіти; соціокуль- турний простір; освітні стандарти

Анотація

Розкриваються соціокультурні виміри компетенцій здобувача вищої освіти. Динамічність розвитку сучасного суспільства продиктована синергією інформаційно-технологічного та людиновимірного потенціалу, що формує передумови для актуалізації життєвих навичок у професійній діяльності. Відзначається адаптація освітніх стандартів до викликів та вимог часу задля формування затребуваних комепетенцій для фахівця. Зазначається необхідність узгодження загальноосвітньої концепції «life skills» та загальних компетенцій в програмах підготовки фахівців бакалаврського та магістерського рівня в університетах. Навички здобувача вищої освіти потребують взаємодії класичної академічності знань та інноваційної динаміки навичок. Загальні та фахові компетенції системи вищої освіти повинні продовжувати глобальну стратегію освітнього розвитку відповідно до вимог, які диктуються професійною діяльністю та соціокультурними реаліями.

Біографії авторів

Зоя Борисівна Куделько, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

кандидатка філологічних наук, доцентка, доцентка кафедри сучасних іноземних мов та перекладу

Ігор Ігорович Логвінов, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри сучасних іноземних мов та перекладу

Посилання

References

Demchuk, O., & Lazarchuk, V. (2022). Zhyttyeva kompetentnistʹ suchasnoyi molodi ta yiyi zhyttyetvorchistʹ [Life competence of modern youth and their life creativity]. Vyshcha

osvita Ukrayiny u konteksti intehratsiyi do yevropeysʹkoho osvitnʹoho prostoru [Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space], 89, 164-174. DOI: https://doi.org/10.38014/osvita.2022.89.15 [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsiyi shchodo rozroblennya standartiv vyshchoyi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards]. (2017). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/rekomendatsii-1648.pdf [in Ukrainian].

Sklyar, O., & Sklyar, R. (2021). Kontseptsiyi rozvytku «hnuchkykh navychok» vykladachiv vyshchoyi shkoly [Concepts of development of «flexible skills» of higher school

teachers]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh pratsʹ Tavriysʹkoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu imeni Dmytra Motornoho [Collection of scientific and methodological works of the Tavri State Agro-Technological University named after Dmytro Motorny], 24, 18-25. Retrieved from http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/13937/1/%d0%a1%d0%ba%d0%bb%d1%8f%d1%80%20%d0%9e.%d0%93.pdf [in Ukrainian].

Shlichta, G. (2023). Sutnistʹ i struktura fenomenu tsinnisno-deontolohichnykh kompetentnostey suchasnoho itfakhivtsya [The essence and structure of the phenomenon of

value-deontological competences of a modern IT specialist]. Visnyk Cherkasʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Bohdana Khmelʹnytsʹkoho. Pedahohichni nauky [Bulletin

of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical Sciences], 2, 93-98. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-93-98 [in Ukrainian].

Kivunja, C. (2015). Teaching Students to Learn and to Work Well with 21st Century Skills: Unpacking the Career and Life Skills Domain of the New Learning Paradigm.

International Journal of Higher Education, 4, 1-11. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p1

Kumar Nair, P., & Fahimirad, M. (2019). A Qualitative Research Study on the Importance of Life Skills on Undergraduate Students’ Personal and Social Competencies. International Journal of Higher Education, 8, 71-83. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n5p71

Lavrentieva, I., & Khomych, O. (2021). Studying the levels of development of socially successful personality skills. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth

Education, 25, 200-210. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-1-200-210

Life skills education for children and adolescents in schools. (1997). Retrieved from https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf

Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10, 1-6. DOI: https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875

Prasetyo, I., Suryono, Y., & Gupta, S. (2021). The 21st Century Life Skills-Based Education Implementation at the Non-Formal Education Institution. Prasetyo, 7. DOI: https://doi.org/10.15294/jne.v7i1.26385

Radhakrishnan, Nair, A., & Ranjan, S. (2020). Life Skills Education: Origin and Development of the Concept. International Journal of Life Skills Education, 6, 5-23. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Suman-Kumar-47/publication/353699944_Prerequisite_of_Life_Skills_Education_for_Citizenship_Development/links/610b3f53169a1a0103ddd5f0/Prerequisite-of-Life-Skills-Education-for-Citizenship-Development.pdf#page=5

Rönnlund, M., Ledman, K., Nylund, M., & Rosvall, P.-A. (2019). Life skills for real life: How critical thinking is contextualised across vocational programmes. Educational Research, 61, 302-318. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1633942

Singh, H., & Gera, M. (2015). Strategies for Development of Life Skills and Global Competencies. International journal of scientific research, 4, 760-763. Retrieved from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/103274889/June_2015_1433339948__242-libre.pdf

Väisänen, S., & Hirsto, L. (2020). How Can Flipped Classroom Approach Support the Development of University Students’ Working Life Skills? University Teachers’ Viewpoint. Education Sciences, 10. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10120366

Wurdinger, S., & Qureshi, M. (2015). Enhancing College Students’ Life Skills through Project Based Learning. Innovative Higher Education, 40, 279-286. DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-014-9314-3

Wurdinger, S., & Rudolph, J. (2009). A different type of success: teaching important life skills through project based learning. Improving Schools, 12, 115-129. DOI: https://doi.org/10.1177/1365480209105576

Список використаних джерел

Демчук О., Лазарчук В. Життєва компетентність сучасної молоді та її життєтворчість. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору.

№ 89. С. 164–174. DOI: https://doi.org/10.38014/ osvita.2022.89.15

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. 2017. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf

Скляр О., Скляр Р. Концепції розвитку «гнучких навичок» викладачів вищої школи. Збірник науково-методичних праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного. 2021. № 24. С. 18–25. URL: http://elar.tsatu.edu.

ua/bitstream/123456789/13937/1/%d0%a1%d0%ba%d0%bb%d1%8f%d1%80%20%d0%9e.%d0%93.pdf

Шліхта Г. Сутність і структура феномену ціннісно-деонтологічних компетентностей сучасного іт-фахівця. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2023. № 2. C. 93–98. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-93-98

, Kivunja C. Teaching Students to Learn and to Work Well with 21st Century Skills: Unpacking the Career and Life Skills Domain of the New Learning Paradigm. International

Journal of Higher Education. 2015. № 4. С. 1–11. DOI: http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n1p1

Kumar Nair P., Fahimirad M. A Qualitative Research Study on the Importance of Life Skills on Undergraduate Students’ Personal and Social Competencies. International

Journal of Higher Education. 2019. № 8. С. 71–83. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n5p71

Lavrentieva I., Khomych O. Studying the levels of development of socially successful personality skills. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education.

№ 25. С. 200–210. DOI: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2021-25-1-200-210

Life skills education for children and adolescents in schools. 1997. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf

Prajapati R., Sharma B., Sharma D. Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER). 2016. № 10. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875

Prasetyo I., Suryono Y., Gupta S. The 21st Century Life Skills-Based Education Implementation at the Non-Formal Education Institution. Prasetyo. 2021. № 7. DOI: https://doi.org/10.15294/jne.v7i1.26385

Radhakrishnan Nair A., Ranjan S. Life Skills Education: Origin and Development of the Concept. International Journal of Life Skills Education. 2020. № 6. С. 5–23. URL: https://www.researchgate.net/profile/Suman-Kumar-47/publication/353699944_Prerequisite_

of_Life_Skills_Education_for_Citizenship_Development/links/610b3f53169a1a0103ddd5f0/Prerequisite-of-Life-Skills-Education-for-Citizenship-Development.pdf#page=5

Rönnlund M., Ledman K., Nylund M., Rosvall P.-A. Life skills for real life: How critical thinking is contextualised across vocational programmes. Educational Research. 2019. №

С. 302–318.

DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1633942 13. Singh H., Gera M. Strategies for Development of Life Skills and Global Competencies. International journal of scientific research. 2015. № 4. С. 760–763. URL: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/103274889/June_2015_1433339948__242-libre.pdf

Väisänen S., Hirsto L. How Can Flipped Classroom Approach Support the Development of University Students’ Working Life Skills? University Teachers’ Viewpoint. Education Sciences. 2020. № 10. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10120366

Wurdinger S., Qureshi M. Enhancing College Students’ Life Skills through Project Based Learning. Innovative Higher Education. 2015. № 40. С. 279–286. DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-014-9314-3

Wurdinger S., Rudolph J. A different type of success: teaching important life skills through project based learning. Improving Schools. 2009. № 12. С. 115–129. DOI: https://doi.org/10.1177/1365480209105576

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Куделько, З. Б., & Логвінов, І. І. (2024). Концепт life-skills у матриці компетентностей здобувача вищої освіти. Імідж сучасного педагога, (2(215), 74–78. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-74-78