Проблема збереження психофізичного здоров’я сучасного педагога та аспекти її вирішення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-59-66

Ключові слова:

ментальний стан; психологічне здоров’я; психофізичне здоров’я; стрес; війна; освіта

Анотація

Особливістю діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників є стресові ситуації, що створюють емоційну напругу, відповідно до цього умови, які сприяють погіршенню як психічного, так і фізичного здоров'я. Чинниками стресових ситуацій та емоційної напруги є низка факторів: відповідальність за здоров’я та результати навчання учнів, необхідність підтвердження власного рівня кваліфікації, мінливість, напруженість та емоційність діяльності, необхідність постійної уваги. Умови праці педагогічних і науково-педагогічних працівників суттєво ускладнилися у зв’язку з Covid-19 і військовим станом. Саме тому набуває актуальність дослідження теоретичних основ і практики забезпечення ментального та фізичного здоров’я педагогів і науково-педагогічних працівників закладів освіти України у 2019–2024 роках за обставин, обумовлених активністю Covid-19 та умовами воєнного стану.

Біографії авторів

Сергій Леонтійович Михайлюта, Черкаський державний бізнес-коледж

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри комп'ютерної інженерії та інформаційних технологій

Сергій Сергійович Полях, Черкаський державний бізнес-коледж

кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, управління та адміністрування

Посилання

Державна служба України з питань праці. Що таке ментальне здоров'я та як про нього дбати? URL: https://smu.dsp.gov.ua/news/shcho-take-mentalne-zdorov-ia-ta-iak-pro-noho-dbaty/

Дослідження професійного вигорання педагогів. Психологічна служба ІПТ КІ Сум ДУ. URL: https://kipt.sumdu.edu.ua/en/entrants/item/2501-doslidzhennia-profesiinoho-vyhorannia-pedahohiv

Дослідження у рамках проєкту «Термінова підтримка ЄС для громадянського суспільства». «ГО ГЛОБАЛ». URL: https://globaloffice.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/PREZENTATSYA_VPLIV-VIJNI-NA-OSVITYAN.pdf

Ефективні поради від емоційного вигорання під час війни. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/efektivni-poradi-vid-emocijnogo-vigorannya-pid-chas-vijni

Європейська декларація з охорони психічного здоров’я. Проблеми та шляхи їх вирішення. Mental Health. 2004. № 4 (5). С. 1–6. URL: https://www.epicentro.iss.it/mentale/pdf/Dichiarazione_ENG.pdf

Панок В. Г. Діяльність психологічної служби та українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи в умовах війни: результати, проблеми, пріоритети. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4 (2). С. 1–8. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/291/354

Федько О. А. Багатоаспектність поняття здоров’я у сучасній науковій думці. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2009. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=76

Dziuba T., Karamushka L., Halushko L., Zvyagolskaya I., Karamushka T., Hamaidia A., Vakulich T. Mental health of teachers in ukrainian educational. Wiadomości Lekarskie. 2021. Vol. LXXIV, is. 11. P. 27792783.

Hubbard Lafayette Ronald. Part of: Scientology Handbook. The Emotional Tone Scale. Bridge Publications. Inc., 1994.

Peseschkian N. Positive psychotherapy of everyday life: a practical guide. Bloomington, USA : AuthorHouse, 2016.

Sheykina N., Barannyk M., Naumenko N., Alokhina N., Nessonova M., Kaidalova L. Study of Professional Health of Higher Education Teachers in Ukraine under Quarantine. INDECS. 2022. Vol. 20, no. 4. Р. 336–348.

Watkins Minard E. Evolution of gods: An alternative future for mankind. Dallas, USA : Metropolitan Press, 1987. 109 p.

World Health Organization. URL: https://www.who.int/health-topics/mental-health#tab=tab_1

References

Derzhavna sluzhba Ukrainy z pytan pratsi. Shcho take mentalne zdorovia ta yak pro noho dbaty? [State Service of Ukraine on Labor Issues. What is mental health and how to take care of it?]. (2023). Retrieved from https://smu.dsp.gov.ua/news/shcho-take-mentalne-zdorov-ia-ta-iak-pro-noho-dbaty/ [in Ukrainian].

Doslidzhennia profesiinoho vyhorannia pedahohiv. Psykholohichna sluzhba IPT KI Sum DU [Study of professional burnout of teachers. Psychological service of IPT KI Sumdu. IPC KI Sumy State University]. (2023). Retrieved from https://kipt.sumdu.edu.ua/en/entrants/item/2501-doslidzhennia-profesiinoho-vyhorannia-pedahohiv [in Ukrainian].

Doslidzhennia u ramkakh proiektu «Terminova pidtrymka YeS dlia hromadianskoho suspilstva». «HO HLOBAL» [Research within the framework of the project «Urgent support of the EU for civil society» GO GLOBAL]. (2022). Retrieved from https://globaloffice.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/PREZENTATSYA_VPLIV-VIJNI-NA-OSVITYAN.pdf [in Ukrainian].

Efektyvni porady vid emotsiinoho vyhorannia pid chas viiny [Effective tips for emotional burnout during war]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/efektivni-poradi-vid-emocijnogo-vigorannya-pid-chas-vijni [in Ukrainian].

Yevropeiska deklaratsiia z okhorony psykhichnoho zdorov’ia. Problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [European Declaration on Mental Health Protection. Problems and ways to solve them]. (2005). Mental Health, 4-9 [in Ukrainian].

Panok, V. G. (2022). Diialnist psykholohichnoi sluzhby ta ukrainskoho naukovo-metodychnoho tsentru praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty v umovakh viiny: rezultaty, problemy, priorytety [Activities of the psychological service and the Ukrainian scientific-methodological center of practical psychology and social work in the conditions of war: results, problems, priorities]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 4, 2, 1-8. Retrieved from https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/291/354 [in Ukrainian].

Fedko, O. A. (2009). Bahatoaspektnist poniattia zdorov’ia u suchasnii naukovii dumtsi [The multifaceted nature of the concept of health in modern scientific thought]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok], 4. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=76 [in Ukrainian].

Dziuba, T., Karamushka, L., Halushko, L., Zvyagolskaya, I., Karamushka, T., Hamaidia, A., Vakulich, T. (2021). Mental health of teachers in ukrainian educational. Wiadomości Lekarskie, LXXIV, 11, 2779-2783.

Hubbard Lafayette Ronald. (1994). Part of: Scientology Handbook. The Emotional Tone Scale. Bridge Publications. Inc.

Peseschkian, N. (2016). Positive psychotherapy of everyday life: a practical guide. Bloomington, USA : AuthorHouse, 2016.

Sheykina, N., Barannyk, M., Naumenko, N., Alokhina, N., Nessonova, M., Kaidalova, L. (2022). Study of Professional Health of Higher Education Teachers in Ukraine under Quarantine. INDECS, 20, 4, 336-348.

Watkins, Minard E. (1987). Evolution of gods: An alternative future for mankind. Dallas, USA : Metropolitan Press.

World Health Organization. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/mental-health#tab=tab_1

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Михайлюта, С. Л., & Полях, С. С. (2024). Проблема збереження психофізичного здоров’я сучасного педагога та аспекти її вирішення . Імідж сучасного педагога, (2(215), 59–66. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-59-66

Номер

Розділ

НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА