Історичний характер виникнення ідеї ціннісного підходу у педагогіці

Автор(и)

  • Віктор Федорович Решетняк Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5069-4245

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-34-44

Ключові слова:

ціннісний підхід; компетентнісний підхід; базові засади формування морально-етичної свідомості; динамічна комбінація знань, умінь, навичок; історичний характер походження ціннісного підходу в педагогіці

Анотація

Розглянуто ідею ціннісного підходу в педагогіці, сутність якого полягає у тому, що сьогодення вимагає від суспільства людей із новими якостями, зокрема відкритості, критичного мислення, творчості та етичності, в основі яких лежать морально-етичні цінності. Сформульовано погляд на діючу теорію компетентнісного підходу, характерною ознакою якої є знаннєвий (професійний) характер, як таку, що не забезпечує ефективності формування базових засад морально-етичної свідомості особистості. Характеризовано агресивний характер свідомості російської громадськості як наслідок кризи радянської педагогіки. Обґрунтовано доцільність ціннісного підходу, що носить мотиваційний, а отже, стимулювальний характер. Розкрито історичний характер походження ідеї ціннісного підходу в педагогіці, як чинника формування морально-етичної свідомості, через погляди видатних просвітників.

Біографія автора

Віктор Федорович Решетняк, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики початкової освіти

Посилання

Арістотель. Нікомахова Етика. Київ : Аквілон-Плюс, 2002. 480 с. URL: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).

Ващенко Г. Виховання волі і характеру : в 2 ч. Боффало ; Мюнхен, 1957. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Vaschenko_Hryhorii/ (дата звернення 29.10.2023р.)

Галів М., Бурковська З. Василь Сухомлинський про виховання морально-вольових рис у дітей: гендерні аспекти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 49 (1). С. 153–158.

Гельвецій К. А. Про людину, її розумові здібності та її виховання / пер. з франц. В. Підмогильний. Київ : Основи, 1994. 416 с.

Дьюї Джон. Досвід і природа. Львів : Кальварія, 2003. 84 с.

Жирська Г. Формування ціннісного компонента природничо-наукової компетентності: ґендерний аспект. Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції : збірник матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (10–11 вересня 2020 р.). Тернопіль : ТНПУ, 2020. С. 201–203.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 29.10.2023р.).

Золотухіна С. Т., Іонова О. М., Лупаренко С. Є. Актуальні цінності сучасної європейської освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76, т. 1. С. 42‒46.

Коменський Ян Амос. Вибрані педагогічні твори : у трьох томах. Т. 1. Велика дидактика / під ред. з біограф. нарисом і примітками проф. Красновського А. А. Київ : Рад. школа, 1940. 248 с. URL: https://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).

Кремень В. Г. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації. Педагогіка і психологія. 2006. № 2. С. 17–30.

Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д. та ін. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник НАПН України. 2022. № 4 (2). С. 1–30.

Кудояр Л. М. Психологічні погляди А. С. Макаренка: Особистість. Діяльність. Соціальні об'єднання, колектив : монографія. Суми : Сум. ДУ, 2005. 340 с.

Руссо Ж. Ж. Еміль або Про виховання. Київ : Либідь, 2014. 197 c.

Сковорода Г. Повна академічна збірка творів / за ред. Л. Ушкалова. Харків ; Едмонтон ; Торонто : Майдан : Вид-во Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.

Ткачук М. Теоретичні основи ціннісного підходу до виховання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. № 4. С. 144–149. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2019.200192

Формування морально-ціннісних орієнтацій молодших школярів у процесі позакласної виховної роботи. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/PhD/phd_anot_polischuk_disert.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).

Хромець В. Селестен Френе: педагогічна концепція. Київ : Дух і Літера, 2023. 48 с.

Diesterweg Adolf. Ausgewählte Schriften in 4 Bänden. Frankfurt am Main : Moris Diesterweg. 1890. URL: https://digital.ub.uni-duesseldorf.de/search/quick?query=Diesterweg++

Herbart John Frederick. Outlines or Educational Doctrine. New York : The Macmillan Company, 1901. 335 c. URL: https://ia802608.us.archive.org/7/items/outlineseducati00langgoog/outlineseducati00langgoog.pdf

Introduction to Montessori Method. American Montessori Society. URL: https://amshq.org/Montessori-Education/Introduction-to-Montessori

Locke John. Some Thoughts Concerning Education. London, 1693. 280 p. URL: https://standardebooks.org/ebooks/john-locke/some-thoughts-concerning-education/downloads/john-locke_some-thoughts-concerning-education.epub

Pestalozzi Johann Heinrich. Wie Gertrud ihre Kinder Lehrt Bad. Heilbrunn : Klinkhardt Verlag, 1994. URL: https://www.projekt-gutenberg.org/pestaloz/gertrud/gertr07.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Решетняк, В. Ф. (2024). Історичний характер виникнення ідеї ціннісного підходу у педагогіці. Імідж сучасного педагога, (2(215), 34–44. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-34-44

Номер

Розділ

НАВЧАЮЧИ - ВЧИМОСЯ