Історичний характер виникнення ідеї ціннісного підходу у педагогіці
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-34-44Ключові слова:
ціннісний підхід; компетентнісний підхід; базові засади формування морально-етичної свідомості; динамічна комбінація знань, умінь, навичок; історичний характер походження ціннісного підходу в педагогіціАнотація
Розглянуто ідею ціннісного підходу в педагогіці, сутність якого полягає у тому, що сьогодення вимагає від суспільства людей із новими якостями, зокрема відкритості, критичного мислення, творчості та етичності, в основі яких лежать морально-етичні цінності. Сформульовано погляд на діючу теорію компетентнісного підходу, характерною ознакою якої є знаннєвий (професійний) характер, як таку, що не забезпечує ефективності формування базових засад морально-етичної свідомості особистості. Характеризовано агресивний характер свідомості російської громадськості як наслідок кризи радянської педагогіки. Обґрунтовано доцільність ціннісного підходу, що носить мотиваційний, а отже, стимулювальний характер. Розкрито історичний характер походження ідеї ціннісного підходу в педагогіці, як чинника формування морально-етичної свідомості, через погляди видатних просвітників.
Посилання
Арістотель. Нікомахова Етика. Київ : Аквілон-Плюс, 2002. 480 с. URL: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).
Ващенко Г. Виховання волі і характеру : в 2 ч. Боффало ; Мюнхен, 1957. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Vaschenko_Hryhorii/ (дата звернення 29.10.2023р.)
Галів М., Бурковська З. Василь Сухомлинський про виховання морально-вольових рис у дітей: гендерні аспекти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 49 (1). С. 153–158.
Гельвецій К. А. Про людину, її розумові здібності та її виховання / пер. з франц. В. Підмогильний. Київ : Основи, 1994. 416 с.
Дьюї Джон. Досвід і природа. Львів : Кальварія, 2003. 84 с.
Жирська Г. Формування ціннісного компонента природничо-наукової компетентності: ґендерний аспект. Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції : збірник матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (10–11 вересня 2020 р.). Тернопіль : ТНПУ, 2020. С. 201–203.
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 29.10.2023р.).
Золотухіна С. Т., Іонова О. М., Лупаренко С. Є. Актуальні цінності сучасної європейської освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76, т. 1. С. 42‒46.
Коменський Ян Амос. Вибрані педагогічні твори : у трьох томах. Т. 1. Велика дидактика / під ред. з біограф. нарисом і примітками проф. Красновського А. А. Київ : Рад. школа, 1940. 248 с. URL: https://library.vspu.edu.ua/inform/vidanna_bibliot/cifrova_kol/komenskij_velika_didaktika_tom1.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).
Кремень В. Г. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації. Педагогіка і психологія. 2006. № 2. С. 17–30.
Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д. та ін. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник НАПН України. 2022. № 4 (2). С. 1–30.
Кудояр Л. М. Психологічні погляди А. С. Макаренка: Особистість. Діяльність. Соціальні об'єднання, колектив : монографія. Суми : Сум. ДУ, 2005. 340 с.
Руссо Ж. Ж. Еміль або Про виховання. Київ : Либідь, 2014. 197 c.
Сковорода Г. Повна академічна збірка творів / за ред. Л. Ушкалова. Харків ; Едмонтон ; Торонто : Майдан : Вид-во Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.
Ткачук М. Теоретичні основи ціннісного підходу до виховання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. № 4. С. 144–149. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2019.200192
Формування морально-ціннісних орієнтацій молодших школярів у процесі позакласної виховної роботи. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/PhD/phd_anot_polischuk_disert.pdf (дата звернення 29.10.2023р.).
Хромець В. Селестен Френе: педагогічна концепція. Київ : Дух і Літера, 2023. 48 с.
Diesterweg Adolf. Ausgewählte Schriften in 4 Bänden. Frankfurt am Main : Moris Diesterweg. 1890. URL: https://digital.ub.uni-duesseldorf.de/search/quick?query=Diesterweg++
Herbart John Frederick. Outlines or Educational Doctrine. New York : The Macmillan Company, 1901. 335 c. URL: https://ia802608.us.archive.org/7/items/outlineseducati00langgoog/outlineseducati00langgoog.pdf
Introduction to Montessori Method. American Montessori Society. URL: https://amshq.org/Montessori-Education/Introduction-to-Montessori
Locke John. Some Thoughts Concerning Education. London, 1693. 280 p. URL: https://standardebooks.org/ebooks/john-locke/some-thoughts-concerning-education/downloads/john-locke_some-thoughts-concerning-education.epub
Pestalozzi Johann Heinrich. Wie Gertrud ihre Kinder Lehrt Bad. Heilbrunn : Klinkhardt Verlag, 1994. URL: https://www.projekt-gutenberg.org/pestaloz/gertrud/gertr07.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).