Соціальний вимір ЄПВО як стратегія посилення інклюзивності вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-79-87Ключові слова:
соціальна інклюзія; соціальний вимір вищої освіти; ЄПВО; рівність; різноманітністьАнотація
Роль соціальної інклюзії, що є передумовою формування згуртованих суспільств і гарантією національної єдності, зростатиме під час відновлення повоєнної України, її території, економіки, громад, інституцій. Зважаючи на брак національного досвіду формування соціальної інклюзії у системі вищої освіти, стаття має на меті привернути увагу освітянської спільноти до значущості цього напряму Європейського простору вищої освіти (ЄПВО), розкрити його зміст, окреслити можливості застосування «Принципів та рекомендацій щодо зміцнення соціального виміру вищої освіти у ЄПВО» для посилення соціальної інклюзії у вітчизняній системі вищої освіти. Пропоновані ЄПВО підходи і практики посилення соціальної інклюзії можуть застосовуватись в Україні окремими ЗВО, поширюватись за підтримки Міністерства освіти і науки України, Національного агентства забезпечення якості вищої освіти України, інших стейкхолдерів вищої освіти.
Посилання
Входження національної системи вищої освіти в європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторингові дослідження : аналіт. звіт / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. фонд дослідж. освіт. політики» ; кер. авт. кол. Т. В. Фініков. Київ : Таксон, 2012. 54 с.
URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Analit12_ua_.pdf
МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки.
Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text
Нестерова М., Оржель О. Соціальна інклюзія як запорука успішної співпраці університетів та громад. Вища освіта України. 2023. № 3. С. 43–52. URL: https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/issue/view/14
Оржель О. У пошуку терміну для найменування інтелектуального та документального доробку Болонського процесу. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2019. № 8. С. 3–13. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2019-8-2-3-13
Плахтій Ю. В. До питання нормативного забезпечення соціального виміру вищої освіти в Європейському освітньому просторі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право. 2014. Вип. 24. С. 227–232.
URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7387
Принципи та рекомендації щодо зміцнення соціального виміру вищої освіти у ЄПВО. Додаток ІІ до Римського комюніке.
Сбруєва А. А. Порівняльна педагогіка вищої школи: національний, європейський та глобальний контексти : навч. посіб. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 319 с.
Фучила О. М. Соціальний вимір у вищій освіті як невід’ємна частина сучасного Болонського процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2021. № 2. С. 74–79.
Advisory Group 1 on Social Dimension. Final Report. 2020.
URL: https://ehea.info/Upload/AG1_Social_Dimension_Final_Report.pdf
Equality, diversity and inclusion at universities: the power of a systemic approach. LERU position paper, 2019.
URL: LERU-Equality-diversity-and-inclusion-at-universities-the-power-of-a-systematic-approach-2019.pdf (scienceguide.nl)
European Pillar of Social Rights – Building a fairer and more inclusive European Union. URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1226&langId=en
Inclusive Higher Education. URL: https://inclusivehighereducation.eu/
London Communiqué. Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. 18 May 2007. URL: https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/2007_London_Communique_English_588697.pdf
Ministerial conference Yerevan, 2015. URL: https://ehea.info/page-ministerial-conference-yerevan-2015
Minkin Rachel. Diversity, Equity and Inclusion in the Workplace. Report. 17 May, 2023. Pew Research Center. URL: https://www.pewresearch.org/social-trends/2023/05/17/diversity-equity-and-inclusion-in-the-workplace/#the-value-of-dei-efforts-at-work
Paris Communiqué. 2018. URL: https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf
Report of the 2012-2015 BFUG Working Group on the Social Dimension and Lifelong Learning.
Rome Ministerial Communique. Annex II. Principles and Guidelines to Strengthen the Social Dimension of Higher Education in the EHEA.
URL: https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique_Annex_II.pdf
Social dimension in Higher Education. URL: https://www.ehea.info/page-social-dimension
The Bologna Follow-up Group. URL: https://www.ehea.info/page-the-bologna-follow-up-group
The European Higher Education Area – Achieving the Goals. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Bergen, 19-20 May 2005. URL: https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2005_Bergen/52/0/2005_Bergen_Communique_english_580520.pdf
The European higher education area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxemburg: Publications Office of the European Union. URL: https://www.ehea.info/Upload/BP2018.pdf
The European Higher Education Area in 2020: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-06/ehea_bologna_2020_other_parts.pdf
Widening Participation for Equity and Growth: A Strategy for the Development of the Social Dimension and Lifelong Learning in the European Higher Education Area to 2020. URL: https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2015_Yerevan/71/5/Widening_Participation_for_Equity_and_Growth_A_Strategy_for_the_Development_of_the_SD_and_LLL_in_the_EHEA_to_2020_613715.pdf
Working Group on Social Dimension 2021-2024. Workplan 2021-2024. URL: https://ehea.info/Immagini/BFUG_WG_Social_Dimension_Workplan_2021-2024.pdf
Working Group on Social Dimension. URL: https://www.ehea.info/page-Working-Group-SD
References
Finikov, T. V. (Ed.). (2012). Vkhodzhennia natsionalnoi systemy vyshchoi osvity v yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity ta naukovoho doslidzhennia: monitorynh. doslidzh.: analit. zvit Entry of the national higher education system into the European Higher Education and Research Area: monitoring survey: analytical report. Mizhnarod. blahod. Fond «Mizhnarod. fond doslidzh. osvit. polityky». Kyiv: Takson. Retrieved from http://www.edupolicy.org.ua/files/Analit12_ua_.pdf [in Ukrainian].
MON proponuie dlia hromadskoho obhovorennia proiekt Natsionalnoi stratehii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na 2023-2030 roky MON puts forward for a public discussion a draft National Strategy on Inclusive Learning Development for 2023–2030. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nacionalnoyi-strategiyi-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya-na-2023-2030-roki [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia iz stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku National Strategy for the Development of Barrier-free Space in Ukraine for the period of 2030 року. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text [in Ukrainian].
Nesterova, M., & Orzhel, O. (2023). Sotsialna inkliuziia yak zaporuka uspishnoi spivpratsi universytetiv ta hromad Social inclusion as a guarantee of successful collaboration between universities and communities. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 3, 43-52. Retrieved from https://journals.udu.kyiv.ua/index.php/vou/issue/view/14 [in Ukrainian].
Orzhel, O. (2019). U poshuku terminu dlia naimenuvannia intelektualnoho ta dokumentalnoho dorobku Bolonskoho protsesu In search of a Ukrainian term for Bologna process acquis. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 8, 3-13. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2019-8-2-3-13 [in Ukrainian].
Plakhtii, Yu. V. (2014). Do pytannia normatyvnoho zabezpechennia sotsialnoho vymiru vyshchoi osvity v Yevropeiskomu osvitnomu prostori On the issue of normative support of social dimension of higher education in European Education Area. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 18. Ekonomika i pravo [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. Series 18: Economy and law], 24, 227-232. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7387 [in Ukrainian].
Pryntsypy ta rekomendatsii shchodo zmitsnennia sotsialnoho vymiru vyshchoi osvity u YePVO. Dodatok II do Rymskoho komiunike Principles and Guidelines to Strengthen the Social Dimension of Higher Education in EHEA. Annex II to Rome Communique. Retrieved from https://erasmusplus.org.ua/news/pereklad-materialiv-ministerskoyi-konferencziyi-z-pytan-rozvytku-bolonskogo-proczesu-19-11-2020-m-rym-on-line/ [in Ukrainian].
Sbruieva, A. A. (2021). Porivnialna pedahohika vyshchoi shkoly: natsionalnyi, yevropeiskyi ta hlobalnyi konteksty Comparative pedagogy of higher education: national, European and global context: textbook. Sumy: SumDPU imeni A.S. Makarenka [in Ukrainian].
Fuchyla, O. M. (2021). Sotsialnyi vymir u vyshchii osviti yak nevidiemna chastyna suchasnoho bolonskoho protsesu Social dimension of higher education as an inseparable component of contemporary Bologna process. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 2, 74-79 [in Ukrainian].
Advisory Group 1 on Social Dimension. Final Report. (2020). Retrieved from https://ehea.info/Upload/AG1_Social_Dimension_Final_Report.pdf
Equality, diversity and inclusion at universities: the power of a systemic approach. LERU position paper. (2019). Retrieved from LERU-Equality-diversity-and-inclusion-at-universities-the-power-of-a-systematic-approach-2019.pdf (scienceguide.nl)
European Pillar of Social Rights – Building a fairer and more inclusive European Union. Retrieved from https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1226&langId=en
Inclusive Higher Education. Retrieved from https://inclusivehighereducation.eu/
London Communiqué. Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. (2007). Retrieved from https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/2007_London_Communique_English_588697.pdf
Ministerial conference Yerevan. (2015). Retrieved from https://ehea.info/page-ministerial-conference-yerevan-2015
Minkin, Rachel. (2023). Diversity, Equity and Inclusion in the Workplace. Report. Pew Research Center. Retrieved from https://www.pewresearch.org/social-trends/2023/05/17/diversity-equity-and-inclusion-in-the-workplace/#the-value-of-dei-efforts-at-work
Paris Communiqué. (2018). Retrieved from https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf
Report of the 2012-2015 BFUG Working Group on the Social Dimension and Lifelong Learning. (2015). Retrieved from https://ehea.info/media.ehea.info/file/2015_Yerevan/71/3/Report_of_the_2012-2015_BFUG_WG_on_the_Social_Dimension_and_Lifelong_Learning_to_the_BFUG_613713.pdf
Rome Ministerial Communique. Annex II. Principles and Guidelines to Strengthen the Social Dimension of Higher Education in the EHEA. Retrieved from https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique_Annex_II.pdf
Social dimension in Higher Education. Retrieved from https://www.ehea.info/page-social-dimension
The Bologna Follow-up Group. Retrieved from https://www.ehea.info/page-the-bologna-follow-up-group
The European Higher Education Area – Achieving the Goals. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. (2005). Retrieved from https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2005_Bergen/52/0/2005_Bergen_Communique_english_580520.pdf
The European higher education area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxemburg: Publications Office of the European Union. Retrieved from https://www.ehea.info/Upload/BP2018.pdf
The European Higher Education Area in 2020: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-06/ehea_bologna_2020_other_parts.pdf
Widening Participation for Equity and Growth: A Strategy for the Development of the Social Dimension and Lifelong Learning in the European Higher Education Area to 2020. Retrieved from https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2015_Yerevan/71/5/Widening_Participation_for_Equity_and_Growth_A_Strategy_for_the_Development_of_the_SD_and_LLL_in_the_EHEA_to_2020_613715.pdf
Working Group on Social Dimension 2021-2024. Workplan 2021-2024. Retrieved from https://ehea.info/Immagini/BFUG_WG_Social_Dimension_Workplan_2021-2024.pdf
Working Group on Social Dimension. Retrieved from https://www.ehea.info/page-Working-Group-SD
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).