Методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти сьогодення

Автор(и)

  • Марина Львівна Ростока Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України, Україна http://orcid.org/0000-0002-1891-5482

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-24-33

Ключові слова:

інформаційно-аналітичний супровід; психологічна наука і освіта; цифрова трансформація; деструктивні наслідки воєнного стану; методологічні засади

Анотація

Стаття має оглядово-аналітичний зміст, де порушено проблему інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти, ускладнену соціально-турбулентним впливом воєнних реалій і глобальної цифрової трансформації на суспільство загалом, а на українську науку і освіту зокрема. Автором наведено результати аналітичних розвідок із вивчення джерельних масивів психолого-педагогічної, науково-психологічної, навчально-практичної, методичної та інформаційної літератури.

Розкрито методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки та освіти в умовах сьогодення, а саме: встановлено причини та цілі розвитку української психології воєнного періоду, принципи та напрями зосередження уваги вчених і практиків, проаналізовано окремі результати досліджень, прогнозовано наслідки та подано певні висновки на основі вивчення досвіду досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців.

Зосереджено увагу на розвитку психології під впливом запроваджених освітніх реформ в умовах воєнного стану. Зроблено акцент на констатувальних вимірах наукових досліджень відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.

Біографія автора

Марина Львівна Ростока, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, завідувачка відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей : методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. Київ : Агентство «Україна». 2016. 100 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/705253/ (дата звернення: 28.02.2024).

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 17. 124 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560.

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 18. 120 c. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306.

Басенко О. М. Особливості переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів : дис. ... д-р філос. : 053. Київ : Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2023. 214 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/16aee248-ff3c-4163-94af-0b9123440459/download (дата звернення: 15.02.2024).

Відділ наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/authors/7c2f078add071acf0066cc0354c0587d/ (дата звернення: 05.02.2024).

Віртуальний читальний зал освітянина / Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського. [Офіц. сайт]. URL: https://dnpb.gov.ua/ua/virtualni-chytalni-zaly/virtualnyy-chytalnyy-zal-osvityanyna/ (дата звернення: 05.02.2024).

Дворник М. С. Мобільний застосунок у системі соціально-психологічної реабілітації травмованої особистості. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2018. Вип. 41 (44). С. 192–201. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/Nsspp_2018_4144.pdf (дата звернення: 05.02.2024).

Діти та війна: навчання технік зцілення : посіб. / П. Сміт, Е. Дирегров, У. Юле, Л. Гупта, Ш. Перрен, Р. Г’єстад. Київ : Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; Інститут психічного здоров’я Українського Католицького університету, 2016. 98 с. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf (дата звернення: 15.02.2024).

Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навч.-метод. посіб. Київ : НаУКМА : ГЛІФ Медіа, 2017. 208 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/3fd8a67a-513c-410a-9ad2-0f0331b8a2e2 (дата звернення: 15.02.2024).

Кравченко Ю. А. Актуальність закордонних досліджень з відновлення освіти на постконфліктних територіях. Інформаційне забезпечення сфери освіти та науки України в умовах воєнного стану : матеріали звіт. наук.-практ. конф. ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського (18 грудня 2023 р., Київ). Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 90–91. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738628/ (дата звернення: 15.02.2024).

Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція) : практ. посіб. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко ; за наук. ред. В. Панка. Київ : УНМЦ ПП і СР НАПН України, 2022. 192 с.

Освіта в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. збірник. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf (дата звернення: 15.02.2024).

Петришин Л. Й., Почуєва О. О., Лемещук М. А., Звоздецька В. Г. Проблеми та перспективи цифрової трансформації освіти: психолого-педагогічний аспект. Академічні візії. 2023. Вип. 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7695844.

Пріб Г. А., Раєвська Я. М., Бегеза Л. Є. Соціально-психологічні особливості адаптації особистості в умовах бойових дій. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Психологія. 2022. Т. 33(72), № 2. С. 104–109. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/17.

Раєвська Я. М. Особливості та напрями соціальної роботи з внутрішньо переміщеними особами в Україні. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. 2020. Вип. 34. С. 184–196.

Савінов В. В. Використання плейбек-театру в роботі з внутрішньо переміщеними особами. Простір арт-терапії : зб. наук. праць / УМО НАПН України, ВГО «Арт-терапевтична асоціація» ; редкол.: П. В. Лушин, А. П. Чуприков та ін. Київ : Золоті ворота, 2018. Вип. 1 (23). С. 53–65.

Соціально-психологічні технології відновлення особистості після травматичних подій : практ. посіб. / [Т. М. Титаренко, М. С. Дворник, В. О. Климчук та ін.] ; за наук. ред. Т. М. Титаренко ; НАПН України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 220 c.

Тогобицька В. Д. Ризики для соціальної сфери під час цифрової трансформації. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2017. № 8. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=918 (дата звернення: 05.02.2024).

Флярковська О. В. Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу у період воєнного та повоєнного часу : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання. Київ, 2022. 48 с.

Information and Analytical Support for the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign (2023–2025, ДР № 0123U100476). URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ (дата звернення: 05.02.2024).

References

Ahresiia. Aneksiia. Konflikt. Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna vidpovid na vyklyky dlia ditei [Aggression. Annexation. Conflict. Socio-pedagogical and psychological response to challenges for children] (2016): metodychni rekomendatsii dlia pedahohiv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Ahentstvo «Ukraina». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/705253/ [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 17). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560. [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 18). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306.

Basenko, O. M. (2023). Osoblyvosti perezhyvannia pidlitkamy stresovykh podii voiennykh konfliktiv [Peculiarities of teenagers experiencing stressful events of military conflicts]. (PhD diss.). Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska akademiia». Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/16aee248-ff3c-4163-94af-0b9123440459/download [in Ukrainian].

Viddil naukovoho informatsiino-analitychnoho suprovodu osvity Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho [Department of Scientific Information and Analytical Support of Education of the State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/authors/7c2f078add071acf0066cc0354c0587d/ [in Ukrainian].

Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho [Virtual reading room of an educator]. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/ua/virtualni-chytalni-zaly/virtualnyy-chytalnyy-zal-osvityanyna/ [in Ukrainian].

Dvornyk, M. S. (2018). Mobilnyi zastosunok u systemi sotsialno-psykholohichnoi reabilitatsii travmovanoi osobystosti [A mobile application in the system of social and psychological rehabilitation of a traumatized person]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii [Scientific studies in social and political psychology], 41 (44), 192-201. Retrieved from https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/Nsspp_2018_4144.pdf [in Ukrainian].

Smit, P., Dyrehrov, E., Yule, U., Hupta, L., Perren, Sh., & Hiestad, R. (2016). Dity ta viina: navchannia tekhnik ztsilennia [Children and War: Teaching Healing Techniques]: posibnyk. Kyiv: Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii NAPN Ukrainy; Instytut psykhichnoho zdorovia Ukrainskoho Katolytskoho universytetu. Retrieved from https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf [in Ukrainian].

Korektsiino-rozvytkova prohrama formuvannia stiikosti do stresu v ditei doshkilnoho viku ta shkoliariv «Bezpechnyi prostir» [Correctional and developmental program for building stress resistance in preschool children and schoolchildren "Safe Space"] (2017): navchalno-metodychnyi posib. Kyiv: NaUKMA, HLIF Media. Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/items/3fd8a67a-513c-410a-9ad2-0f0331b8a2e2 [in Ukrainian].

Kravchenko, Yu. A. (2023). Aktualnist zakordonnykh doslidzhen z vidnovlennia osvity na postkonfliktnykh terytoriiakh [The relevance of foreign research on the restoration of education in post-conflict territories]. In Informatsiine zabezpechennia sfery osvity ta nauky Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Information provision of the sphere of education and science of Ukraine in the conditions of martial law]: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho (pp. 90-91). Vinnytsia: Tvory. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/738628/ [in Ukrainian].

Panok, V. H. (Ed.). (2022). Naukovo-metodychni osnovy psykholohichnoho suprovodu diialnosti vchytelia v umovakh reformuvannia osvity (diahnostyka i korektsiia) [Scientific and methodological bases of psychological support of teacher activity in conditions of education reform (diagnosis and correction)]: praktychnyi posib. Kyiv: UNMTs PP i SR NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Osvita v umovakh voiennoho stanu [Education under martial law] (2022): informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Kyiv: DNU «Instytut osvitnoi analityky». Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf [in Ukrainian].

Petryshyn, L. Y., Pochuieva, O. O., Lemeshchuk, M. A., & Zvozdetska, V. H. (2023). Problemy ta perspektyvy tsyfrovoi transformatsii osvity: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Problems and prospects of digital transformation of education: psychological and pedagogical aspect]. Akademichni vizii [Academic visions], 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7695844 [in Ukrainian].

Prib, H. A., Raievska, Ya. M., & Beheza, L. Ye. (2022). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti adaptatsii osobystosti v umovakh boiovykh dii [Socio-psychological features of personality adaptation in the conditions of hostilities]. Vcheni zapysky TNU im. V. I. Vernadskoho. Psykholohiia [Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Psychology], 33 (72), 2, 104-109. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/17 [in Ukrainian].

Raievska, Ya. M. (2020). Osoblyvosti ta napriamy sotsialnoi roboty z vnutrishno peremishchenymy osobamy v Ukraini [Peculiarities and directions of social work with internally displaced persons in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko], 34, 184-196 [in Ukrainian].

Savinov, V. V. (2018). Vykorystannia pleibek-teatru v roboti z vnutrishno peremishchenymy osobamy [The use of playback theater in working with internally displaced persons]. In P. V. Lushyn, A. P. Chuprykov (Eds.), Prostir art-terapii [Space of art therapy]: zb. nauk. prats (Is. 1 (23), pp. 53-65). Kyiv: Zoloti vorota [in Ukrainian].

Tytarenko, T. M. (Ed.). (2019). Sotsialno-psykholohichni tekhnolohii vidnovlennia osobystosti pislia travmatychnykh podii [Socio-psychological technologies of personality recovery after traumatic events]: praktychnyi posib. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Tohobytska, V. D. (2017). Ryzyky dlia sotsialnoi sfery pid chas tsyfrovoi transformatsii [Risks for the social sphere during digital transformation]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Public administration: improvement and development], 8. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=918 [in Ukrainian].

Fliarkovska, O. V. (2022). Persha psykholohichna dopomoha uchasnykam osvitnoho protsesu u period voiennoho ta povoiennoho chasu [First psychological assistance to the participants of the educational process during the war and post-war period]: spetskurs dlia slukhachiv ochno-dystantsiinoi formy navchannia. Kyiv [in Ukrainian].

Information and Analytical Support for the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign (2023–2025, ДР № 0123U100476). Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Ростока, М. Л. (2024). Методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти сьогодення . Імідж сучасного педагога, (2(215), 24–33. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-24-33