Методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти сьогодення
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-24-33Ключові слова:
інформаційно-аналітичний супровід; психологічна наука і освіта; цифрова трансформація; деструктивні наслідки воєнного стану; методологічні засадиАнотація
Стаття має оглядово-аналітичний зміст, де порушено проблему інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти, ускладнену соціально-турбулентним впливом воєнних реалій і глобальної цифрової трансформації на суспільство загалом, а на українську науку і освіту зокрема. Автором наведено результати аналітичних розвідок із вивчення джерельних масивів психолого-педагогічної, науково-психологічної, навчально-практичної, методичної та інформаційної літератури.
Розкрито методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки та освіти в умовах сьогодення, а саме: встановлено причини та цілі розвитку української психології воєнного періоду, принципи та напрями зосередження уваги вчених і практиків, проаналізовано окремі результати досліджень, прогнозовано наслідки та подано певні висновки на основі вивчення досвіду досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців.
Зосереджено увагу на розвитку психології під впливом запроваджених освітніх реформ в умовах воєнного стану. Зроблено акцент на констатувальних вимірах наукових досліджень відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.
Посилання
Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей : методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. Київ : Агентство «Україна». 2016. 100 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/705253/ (дата звернення: 28.02.2024).
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 17. 124 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560.
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 18. 120 c. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306.
Басенко О. М. Особливості переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів : дис. ... д-р філос. : 053. Київ : Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2023. 214 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/16aee248-ff3c-4163-94af-0b9123440459/download (дата звернення: 15.02.2024).
Відділ наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/authors/7c2f078add071acf0066cc0354c0587d/ (дата звернення: 05.02.2024).
Віртуальний читальний зал освітянина / Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського. [Офіц. сайт]. URL: https://dnpb.gov.ua/ua/virtualni-chytalni-zaly/virtualnyy-chytalnyy-zal-osvityanyna/ (дата звернення: 05.02.2024).
Дворник М. С. Мобільний застосунок у системі соціально-психологічної реабілітації травмованої особистості. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2018. Вип. 41 (44). С. 192–201. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/Nsspp_2018_4144.pdf (дата звернення: 05.02.2024).
Діти та війна: навчання технік зцілення : посіб. / П. Сміт, Е. Дирегров, У. Юле, Л. Гупта, Ш. Перрен, Р. Г’єстад. Київ : Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; Інститут психічного здоров’я Українського Католицького університету, 2016. 98 с. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf (дата звернення: 15.02.2024).
Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навч.-метод. посіб. Київ : НаУКМА : ГЛІФ Медіа, 2017. 208 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/3fd8a67a-513c-410a-9ad2-0f0331b8a2e2 (дата звернення: 15.02.2024).
Кравченко Ю. А. Актуальність закордонних досліджень з відновлення освіти на постконфліктних територіях. Інформаційне забезпечення сфери освіти та науки України в умовах воєнного стану : матеріали звіт. наук.-практ. конф. ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського (18 грудня 2023 р., Київ). Вінниця : ТВОРИ, 2023. С. 90–91. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738628/ (дата звернення: 15.02.2024).
Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція) : практ. посіб. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко ; за наук. ред. В. Панка. Київ : УНМЦ ПП і СР НАПН України, 2022. 192 с.
Освіта в умовах воєнного стану : інформ.-аналіт. збірник. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf (дата звернення: 15.02.2024).
Петришин Л. Й., Почуєва О. О., Лемещук М. А., Звоздецька В. Г. Проблеми та перспективи цифрової трансформації освіти: психолого-педагогічний аспект. Академічні візії. 2023. Вип. 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7695844.
Пріб Г. А., Раєвська Я. М., Бегеза Л. Є. Соціально-психологічні особливості адаптації особистості в умовах бойових дій. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Психологія. 2022. Т. 33(72), № 2. С. 104–109. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/17.
Раєвська Я. М. Особливості та напрями соціальної роботи з внутрішньо переміщеними особами в Україні. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. 2020. Вип. 34. С. 184–196.
Савінов В. В. Використання плейбек-театру в роботі з внутрішньо переміщеними особами. Простір арт-терапії : зб. наук. праць / УМО НАПН України, ВГО «Арт-терапевтична асоціація» ; редкол.: П. В. Лушин, А. П. Чуприков та ін. Київ : Золоті ворота, 2018. Вип. 1 (23). С. 53–65.
Соціально-психологічні технології відновлення особистості після травматичних подій : практ. посіб. / [Т. М. Титаренко, М. С. Дворник, В. О. Климчук та ін.] ; за наук. ред. Т. М. Титаренко ; НАПН України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 220 c.
Тогобицька В. Д. Ризики для соціальної сфери під час цифрової трансформації. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2017. № 8. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=918 (дата звернення: 05.02.2024).
Флярковська О. В. Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу у період воєнного та повоєнного часу : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання. Київ, 2022. 48 с.
Information and Analytical Support for the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign (2023–2025, ДР № 0123U100476). URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ (дата звернення: 05.02.2024).
References
Ahresiia. Aneksiia. Konflikt. Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna vidpovid na vyklyky dlia ditei [Aggression. Annexation. Conflict. Socio-pedagogical and psychological response to challenges for children] (2016): metodychni rekomendatsii dlia pedahohiv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Ahentstvo «Ukraina». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/705253/ [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 17). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560. [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 18). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306.
Basenko, O. M. (2023). Osoblyvosti perezhyvannia pidlitkamy stresovykh podii voiennykh konfliktiv [Peculiarities of teenagers experiencing stressful events of military conflicts]. (PhD diss.). Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska akademiia». Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstreams/16aee248-ff3c-4163-94af-0b9123440459/download [in Ukrainian].
Viddil naukovoho informatsiino-analitychnoho suprovodu osvity Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho [Department of Scientific Information and Analytical Support of Education of the State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/authors/7c2f078add071acf0066cc0354c0587d/ [in Ukrainian].
Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho [Virtual reading room of an educator]. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/ua/virtualni-chytalni-zaly/virtualnyy-chytalnyy-zal-osvityanyna/ [in Ukrainian].
Dvornyk, M. S. (2018). Mobilnyi zastosunok u systemi sotsialno-psykholohichnoi reabilitatsii travmovanoi osobystosti [A mobile application in the system of social and psychological rehabilitation of a traumatized person]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii [Scientific studies in social and political psychology], 41 (44), 192-201. Retrieved from https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2019/11/Nsspp_2018_4144.pdf [in Ukrainian].
Smit, P., Dyrehrov, E., Yule, U., Hupta, L., Perren, Sh., & Hiestad, R. (2016). Dity ta viina: navchannia tekhnik ztsilennia [Children and War: Teaching Healing Techniques]: posibnyk. Kyiv: Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii NAPN Ukrainy; Instytut psykhichnoho zdorovia Ukrainskoho Katolytskoho universytetu. Retrieved from https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf [in Ukrainian].
Korektsiino-rozvytkova prohrama formuvannia stiikosti do stresu v ditei doshkilnoho viku ta shkoliariv «Bezpechnyi prostir» [Correctional and developmental program for building stress resistance in preschool children and schoolchildren "Safe Space"] (2017): navchalno-metodychnyi posib. Kyiv: NaUKMA, HLIF Media. Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/items/3fd8a67a-513c-410a-9ad2-0f0331b8a2e2 [in Ukrainian].
Kravchenko, Yu. A. (2023). Aktualnist zakordonnykh doslidzhen z vidnovlennia osvity na postkonfliktnykh terytoriiakh [The relevance of foreign research on the restoration of education in post-conflict territories]. In Informatsiine zabezpechennia sfery osvity ta nauky Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Information provision of the sphere of education and science of Ukraine in the conditions of martial law]: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho (pp. 90-91). Vinnytsia: Tvory. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/738628/ [in Ukrainian].
Panok, V. H. (Ed.). (2022). Naukovo-metodychni osnovy psykholohichnoho suprovodu diialnosti vchytelia v umovakh reformuvannia osvity (diahnostyka i korektsiia) [Scientific and methodological bases of psychological support of teacher activity in conditions of education reform (diagnosis and correction)]: praktychnyi posib. Kyiv: UNMTs PP i SR NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Osvita v umovakh voiennoho stanu [Education under martial law] (2022): informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Kyiv: DNU «Instytut osvitnoi analityky». Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf [in Ukrainian].
Petryshyn, L. Y., Pochuieva, O. O., Lemeshchuk, M. A., & Zvozdetska, V. H. (2023). Problemy ta perspektyvy tsyfrovoi transformatsii osvity: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Problems and prospects of digital transformation of education: psychological and pedagogical aspect]. Akademichni vizii [Academic visions], 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7695844 [in Ukrainian].
Prib, H. A., Raievska, Ya. M., & Beheza, L. Ye. (2022). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti adaptatsii osobystosti v umovakh boiovykh dii [Socio-psychological features of personality adaptation in the conditions of hostilities]. Vcheni zapysky TNU im. V. I. Vernadskoho. Psykholohiia [Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Psychology], 33 (72), 2, 104-109. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/17 [in Ukrainian].
Raievska, Ya. M. (2020). Osoblyvosti ta napriamy sotsialnoi roboty z vnutrishno peremishchenymy osobamy v Ukraini [Peculiarities and directions of social work with internally displaced persons in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko], 34, 184-196 [in Ukrainian].
Savinov, V. V. (2018). Vykorystannia pleibek-teatru v roboti z vnutrishno peremishchenymy osobamy [The use of playback theater in working with internally displaced persons]. In P. V. Lushyn, A. P. Chuprykov (Eds.), Prostir art-terapii [Space of art therapy]: zb. nauk. prats (Is. 1 (23), pp. 53-65). Kyiv: Zoloti vorota [in Ukrainian].
Tytarenko, T. M. (Ed.). (2019). Sotsialno-psykholohichni tekhnolohii vidnovlennia osobystosti pislia travmatychnykh podii [Socio-psychological technologies of personality recovery after traumatic events]: praktychnyi posib. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Tohobytska, V. D. (2017). Ryzyky dlia sotsialnoi sfery pid chas tsyfrovoi transformatsii [Risks for the social sphere during digital transformation]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Public administration: improvement and development], 8. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=918 [in Ukrainian].
Fliarkovska, O. V. (2022). Persha psykholohichna dopomoha uchasnykam osvitnoho protsesu u period voiennoho ta povoiennoho chasu [First psychological assistance to the participants of the educational process during the war and post-war period]: spetskurs dlia slukhachiv ochno-dystantsiinoi formy navchannia. Kyiv [in Ukrainian].
Information and Analytical Support for the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign (2023–2025, ДР № 0123U100476). Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).