Клас імпровізації в музичній школі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-162-166Ключові слова:
музична імпровізація; педагогіка мистецтва; Г. Л. Гельфгат; музикування; дитячі музичні школи; експериментальна педагогіка; мотивація музичного навчання; композиція; новітні технології музичної освіти; традиційна музична педагогікаАнотація
Розглянуто питання розвитку навичок імпровізації учнів дитячих музичних шкіл. Висвітлено досвід роботи факультативу імпровізації, зміст якого побудований на методиці видатного харківського піаніста та педагога Г. Л. Гельфгата, тобто, текст відображає конкретний досвід роботи з дітьми. Крім того, у статті відображені враження від занять із самим маестро.
Аргументовано тезу про те, що викладання імпровізації може стати центром, ядром освітнього процесу, оскільки цей предмет стягує решту дисциплін музичного навчання, наповнює змістом розрізнені й незрозумілі для учня теоретичні знання та практичні надбання. Показано, що імпровізація є початковим, древнім, базовим типом музикування, і лише нещодавно педагогіка зосередилася на старанній грі по нотах, що передбачає нездоровий розрив між композитором, виконавцем й імпровізатором. Підкреслено, що імпровізація властива не лише джазовій музиці, вона й є сама музика.
У наш час, кризовий для педагогіки мистецтв, таке повернення до джерел музикування може стати результативним методом, що притягує дитячий інтерес до занять, відкриває шляхи до швидкого та ефективного освоєння непростих умінь, без яких музикант як аматор та як професіонал не відбудеться.
Посилання
Бескорсий В. В., Воропаєв Є. П. Клас імпровізації на фортепіано. Перші кроки. Гуманістична наука XXI століття: концепти та дискурси. GlobeEdit. 2023. С. 233–244.
Гайденко І. Від музичної імпровізації до формування творчих установок. URL: http://ihaidenko.inf.ua/txt/from_mus_impr.htm
Гельфгат Г. Л. Імпровізація на фортепіано : програма. URL: https://www.musicfancy.net/uk/music-creativity-ua/83
Денисюк І. С. Музична імпровізація: від учителя музики до учня. Мистецтво та освіта. 2016. № 2. С. 18–21.
Нікуленко А. П. Проблеми навчання джазової імпровізації підлітків у позашкільних закладах. Проблеми мистецько-педагогічної освіти: здобутки, реалії та перспективи : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Суми, 18-19 травня 2022 року. Суми : ФОП Цьома С. П., 2022. С. 80–82.
Олексюк О. М., Ткач М. М. Музично-педагогічний процес у вищій школі. Київ : Знання України, 2009. 123 с.
Павленко О. М. Джазова імпровізація в системі інструментально виконавської підготовки : методичні рекомендації. Ніжин : НДУ імені М. Гоголя, 2013. 35 с.
Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
Словник музичних термінів. Київ : Вид-ць Карпенко В. М, 2017. URL: http://194.44.152.155/elib/local/r751.pdf
Чень Сінжун. Особливості методики навчання імпровізації Г. Гельфгата та Ю. Козирєва. Мистецька освіта очима молодого науковця : матеріали III Всеукр. студ. наук.-практ. конф. (Ніжин, 20 листопада 2020 р.) / відп. ред.: Ю. Ф. Дворник, О. В. Коваль. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. C. 78–82.
Miller Ron. Modal Jazz, Composition and Harmony. Advance music, 2015. 148 р.
References
Bieskorsyi, V. V., & Voropaiev, Ye. P. (2023). Klas improvizatsii na fortepiano [Piano improvisation class. First steps]. In Pershi kroky. Humanistychni nauky XXI stolittia: kontsepty ta dyskursy [Humanistic science of the 21st century: concepts and discourses] (pp. 233-244). GlobeEdit [in Ukrainian].
Haidenko, I. Vid muzychnoi improvizatsii do formuvannia tvorchyh ustanovok [From musical improvisation to the formation of creative attitudes]. Retrieved from http://ihaidenko.inf.ua/txt/from_mus_impr.htm [in Ukrainian].
Helfhat, H. L. Improvizatsiia na fortepiano [Improvisation on the piano]: prohrama. Retrieved from https://www.musicfancy.net/uk/music-creativity-ua/83 [in Ukrainian].
Denysiuk, I. S. (2026). Muzychna improvizatsiia: vid uchytelia do uchnia [Musical improvisation: from music teacher to student]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 2, 18-21 [in Ukrainian].
Nikulenko, A. P. (2022). Problemy navchannia dzhazovoi improvizatsii pidlitkiv u pozashkilnykh zakladakh [Problems of learning jazz improvisation of teenagers in extracurricular institutions]. In Problemy mystetsko-pedahohichnoi osvity: zgobuyky, realii ta perspektyvy [Problems of art and pedagogical education: achievements, realities and prospects]: materialy ІV Міzhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 80-82). Sumy: FOP Tsoma S.P. [in Ukrainian].
Оleksiuk, O. M., & Ткаch, М. М. (2009). Мuzychno-pedahohichnyi protses u vyshchуi shkoli [Music-pedagogical process in higher education]. Кyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Pavlenko, O. M. (2013). Dzhazova improvizatsiia v systemi instrumentalno vykonavskoi pidhotovky [Jazz improvisation in the system of instrumental performance training]: metodychni rekomendatsii. Nizhyn: NDU imeni M. Hoholia [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva. Тeoriia і metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Art pedagogy. Theory and teaching methods of artistic disciplines]. Кyiv: Оsvita Ukrainy [in Ukrainian].
Slovnyk muzychnykh terminiv [Dictionary of musical terms]. (2017). Kyiv: Vydavets Karpenko V.M. Retrieved from http://194.44.152.155/elib/local/r751.pdf [in Ukrainian].
Chen, Sinzhun. (2020) Оsoblyvosti metodyky navchannia improvizatsii H. Helfhata ta Yu. Kozyrieva [Peculiarities of the teaching method of improvisation by H. Gelfgat and Yu. Kozyrev]. In Yu. F. Dvornyk, & О. V. Коval (Eds.), Мystetska osvita ochyma molodoho naukovtsia [Art education through the eyes of a young scientist]: mаterialy III Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 78-82). Nizhyn: NDU іm. М. Hoholia [in Ukrainian].
Miller, Ron. (2015). Modal Jazz, Composition and Harmony. Advance music [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).