Міждисциплінарність у сучасному науково-педагогічному дискурсі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-19-23Ключові слова:
міждисциплінарність; освітні стратегії; синергетика; педагогічна активністьАнотація
Аналізуються переваги міждисциплінарного підходу у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Зазначається, що за умов динамічного соціокультурного розвитку освітній процес повинен використовувати відповідні методологічні елементи для збереження актуальності та якості. Використання міждисциплінарності дозволяє забезпечити інтегральні компетенції, які є особливо актуальними у сучасній освіті. Водночас, міждисциплінарність є запорукою синергетичної взаємодії фундаментальних і гнучких навичок, які набуваються в ході навчання. Розкривається важливість кореляції технологічного, природничого та соціально-гуманітарного кластерів науки задля формування цілісності знань. Результати наукової розвідки вказують на необхідність залучення міждисциплінарних принципів у стратегії розвитку освіти майбутнього. Отже, міждисциплінарність актуалізує синергію наукового потенціалу, яка покликана збалансувати розвиток освітньої сфери.
Посилання
Желанова В. Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 1. С. 477–480. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.477-480
Кузан К. Модернізація вищої освіти: індивідуалізація та міждисциплінарність. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2019. № 14. С. 340–346. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.14.2016.163755
Коновальчук І. Міждисциплінарний підхід у дослідженні проблем педагогічної інноватики. Interdyscyplinarnosc pedagogiki i jej subdyscypliny. 2013. С. 261–269. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/12120
Макух Д. Міждисциплінарний підхід як інноваційна стратегія сучасної вищої школи. Молодий вчений. 2023. № 6. С. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-6-118-11
Морзе Н., Струтинська О., Умрик М. Освітня робототехніка як перспективний напрям розвитку STEM-освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2018. № 5. С. 178–187. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.178187
Сальник І., Сірик Е. Міждисциплінарна природнича освіта як засіб формування мета-компетентностей. New Factors For The Development Of Natural Sciences In Ukraine And Eu Countries. 2023. С. 205–220. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-288-3-10
Ступницький О., Приятельчук О. Міждисциплінарний підхід до формування універсальних компетенцій у процесі вивчення дисциплін освітньої програми «Міжнародний бізнес». Економіка та суспільство. 2021. № 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-47
Устінова В. Міждисциплінарний підхід при структуруванні змісту гуманітарних дисциплін. Educational Dimension. 2016. № 48. С. 89–92. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2397
Nasir N., Lee C., Pea R., McKinney de Royston M. Rethinking Learning: What the Interdisciplinary Science Tells Us. Educational Researcher. 2021. № 50, вип. 8. С. 557–565. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X211047251
Nelson N., King J. Discourse synthesis: Textual transformations in writing from sources. Reading and Writing. 2023. № 36. С. 769–808. DOI: https://doi.org/10.1007/s11145-021-10243-5
References
Zhelanova, V. (2021). Vprovadzhennia stratehii mizhdystsyplinarnosti v suchasnii vyshchii osvity [Implementation of the strategy of interdisciplinarity in modern higher education]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social work], 1 (48), 477-480. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.477-480 [in Ukrainian].
Konovalchuk, I. (2013). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid u doslidzhenni problem pedahohichnoi innovatyky [An interdisciplinary approach in the study of the problems of pedagogical innovation]. Interdyscyplinarnosc pedagogiki i jej subdyscypliny, 261-269. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/12120 [in Ukrainian].
Kuzan, K. (2019). Modernizatsiia vyshchoi osvity: indyvidualizatsiia ta mizhdystsyplinarnist [Modernization of higher education: individualization and interdisciplinary]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 14, 340-346. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.14.2016.163755 [in Ukrainian].
Makukh, D. (2023). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid yak innovatsiina stratehiia suchasnoi vyshchoi shkoly [An interdisciplinary approach as an innovative strategy of a modern higher school]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 6, 51-55. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-6-118-11 [in Ukrainian].
Morze, N., Strutynska, O., & Umryk, M. (2018). Osvitnia robototekhnika yak perspektyvnyi napriam rozvytku STEM-osvity [Educational robotics as a promising direction for the development of STEM education]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of the modern university], 5, 178-187. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.178187 [in Ukrainian].
Stupnytskyi, O., & Pryiatelchuk, O. (2021). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid do formuvannia universalnykh kompetentsii u protsesi vyvchennia dystsyplin osvitnoi prohramy «Mizhnarodnyi biznes» [An interdisciplinary approach to the formation of universal competencies in the process of studying the disciplines of the educational program "International Business"]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and society], 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-47 [in Ukrainian].
Salnyk, I., & Siryk, E. (2023). Mizhdystsyplinarna pryrodnycha osvita yak zasib formuvannia meta-kompetentnostei [Interdisciplinary science education as a means of forming meta-competencies]. New Factors For The Development Of Natural Sciences In Ukraine And Eu Countries, 205-220. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-288-3-10 [in Ukrainian].
Ustinova, V. (2016). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid in strukturuvanni zmistu humanitarnykh dystsyplin [Interdisciplinary approach in structuring the content of the humanities]. Educational Dimension, 48, 89-92. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2397 [in Ukrainian].
Nasir, N., Lee, C., Pea, R., & McKinney de Royston, M. (2021). Rethinking Learning: What the Interdisciplinary Science Tells Us. Educational Researcher, 50 (8), 557-565. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X211047251
Nelson, N., & King, J. R. (2023). Discourse synthesis: Textual transformations in writing from sources. Reading and Writing, 36, 769-808. DOI: https://doi.org/10.1007/s11145-021-10243-5
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).