Методологічні аспекти компетентнісного підходу до професійної підготовки кваліфікованих фахівців
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-58-66Ключові слова:
компетентність; компетенція; інтегральна компетентність; компетентнісний підхід; ключові компетенції; Національна рамка кваліфікацій; освітні інновації; навчальний модуль; якість освітиАнотація
Трансформаційні та євроінтеграційні процеси, інтенсивний характер розвитку освітніх і виробничих технологій зумовлюють сьогодні потребу підготовки кваліфікованих фахівців, адаптованих до роботи у динамічному світі, з належно сформованими ключовими і професійними компетентностями, здатних находити рішення у ситуаціях, пов’язаних із професійною діяльністю та життєвими обставинами у важкий для України воєнний час та у повоєнній відбудові економіки нашої держави.
Необхідність формування нової генерації висококваліфікованих фахівців, здатних виконувати складні виробничі завдання на високому професійному рівні, вимагає від закладів професійної (професійно-технічної) освіти переосмислення мети і змісту професійної підготовки спеціалістів на основі компетентнісного підходу. Саме тому набуває актуальності висвітлення методологічних аспектів формування ключових компетентностей здобувачів освіти, коли основною метою їхньої професійної кар’єри є підвищення внутрішньої мотивації до особистого професійного розвитку та забезпечення можливості навчання й самоосвіти впродовж усього життя.
Посилання
Білик Н. І. Модульно-персонологічний підхід до навчального процесу в системі післядипломної педагогічної освіти. Імідж сучасного педагога. 2004. № 6(45). С. 20–27.
Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Луговий В. І., Слюсаренко О. М., Таланова Ж. В. Cтановлення системи основних понять і категорій компетентнісного підходу в умовах парадигмальних змін в освіті. Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації : матеріали методологічного семінару (3 квіт. 2014 р., м. Київ). Київ, 2014. С. 5–18.
Модульно-компетентнісний підхід у підготовці кваліфікованих робітників будівельної та машинобудівельної галузей : монографія / П. Г. Лузан, В. В. Ягупов, Г. І. Лук’яненко, Т. В. Пятничук, М. І. Михнюк. Київ, 2015. 255 с.
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : постанова КМУ № 1341 від 23.11.2011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п#Text
Проект концепції «Сучасна професійна освіта»: концептуальні засади реформування та розвитку професійної освіти України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-rozrobilo-proekt-konceptualnih-zasad-reformuvannya-profesijnoyi-osviti-ukrayini-suchasna-profesijna-osvita
Розвиток науково-методичної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О у системі післядипломної освіти : наук.-метод. посіб. / А. Б. Єрмоленко, М. В. Набок, С. С. Шевчук, С. В. Масліч, В. С. Кулішов. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2021. 101 с.
Черемис І. Нові вимоги до спеціаліста: поняття компетентності й компетенції. Вища освіта України. 2006. № 2. С. 84–88.
Шаров С. Компетентнісний підхід: переваги, структура та особливості. Науковий Вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 4 (63). С. 194–199.
Шевчук С. С. Вектори підвищення якості професійної підготовки фахівців у сучасних умовах. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2020. № 3 (192). С. 5–10. URL: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-5-10 http://isp.poippo.pl.ua/article/view/205919/pdf_43
Шевчук С. С. Розвиток ключових компетентностей здобувачів освіти у позааудиторній навчальній діяльності ЗП(ПТ)О : спецкурс. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2020. 84 с.
References
Bilyk, N. I. (2004). Modulno-personolohichnyi pidkhid do navchalnoho protsesu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [A modular and personological approach to the educational process in the system of postgraduate pedagogical education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (45), 20-27 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"] № 2145-VIII vid 05.09.2017. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Luhovyi, V. I., Sliusarenko, O. M., & Talanova, Zh. V. (2014). Ctanovlennia systemy osnovnykh poniat i katehorii kompetentnisnoho pidkhodu v umovakh paradyhmalnykh zmin v osviti [Formation of the system of basic concepts and categories of the competence approach in the conditions of paradigmatic changes in education]. In Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: teoretychni zasady i praktyka realizatsii [Competency approach in education: theoretical principles and implementation practice]: materialy metodolohichnoho seminaru (pp. 5-18). Kyiv [in Ukrainian].
Luzan, P. H., Yahupov, V. V., Luk’ianenko, H. I., Piatnychuk, T. V., & Mykhniuk, M. I. (2015). Modulno-kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv budivelnoi ta mashynobudivelnoi haluzei [A modular-competency approach in the training of qualified workers in the construction and machine-building industries]: monohrafiia. Kyiv [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [On the approval of the National Framework of Qualifications]: postanova KMU № 1341 vid 23.11.2011. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-p#Text [in Ukrainian].
Proekt kontseptsii «Suchasna profesiina osvita»: kontseptualni zasady reformuvannia ta rozvytku profesiinoi osvity Ukrainy [Concept project "Modern professional education": conceptual principles of reform and development of professional education in Ukraine]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-rozrobilo-proekt-konceptualnih-zasad-reformuvannya-profesijnoyi-osviti-ukrayini-suchasna-profesijna-osvita [in Ukrainian].
Yermolenko, A. B., Nabok, M. V., Shevchuk, S. S., Maslich, S. V., & Kulishov, V. S. (2021). Rozvytok naukovo-metodychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv ZP(PT)O u systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of scientific and methodical competence of teaching staff of ZP(PT)O in the system of postgraduate education]: naukovo-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Cheremys, I. (2006). Novi vymohy do spetsialista: poniattia kompetentnosti y kompetentsii [New requirements for a specialist: concepts of competence and competence]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 2, 84-88 [in Ukrainian].
Sharov, S. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid: perevahy, struktura ta osoblyvosti [Competency approach: advantages, structure and features]. Naukovyi Visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi MNU. Pedagogical sciences], 4 (63), 194-199 [in Ukrainian].
Shevchuk, S. S. (2020). Vektory pidvyshchennia yakosti profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv u suchasnykh umovakh [Vectors of improving the quality of professional training of specialists in modern conditions]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (192), 5-10. Retrieved from https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-5-10http://isp.poippo.pl.ua/article/view/205919/pdf_43 [in Ukrainian].
Shevchuk, S. S. (2020). Rozvytok kliuchovykh kompetentnostei zdobuvachiv osvity u pozaaudytornii navchalnii diialnosti ZP(PT)O [Development of key competencies of education seekers in extracurricular educational activities of ZP(PT)O]: spetskurs. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).