Педагогічний аспект професійної підготовки фахівців з безпеки трудової діяльності
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-104-110Ключові слова:
professional competence; occupational safety; specialist; activityАнотація
Розглянуто основні напрями розвитку ключових компетенцій сучасних фахівців з безпеки праці. Особливо важливого значення набуває формування знань у сфері розвитку компетенцій із професійної безпеки. Для вдосконалення професійного розвитку необхідно розширювати межі знань і вмінь орієнтовно на результат навчання з позицій удосконалення професійних компетенцій. Поняття професійної компетентності виражає єдність його теоретичної та практичної готовності в цілісній структурі особистості й характеризує його професіоналізм. Проблема формування професійних компетенцій останніми роками набуває великого значення. Це пов’язано з інтенсифікацією професійної діяльності, необхідністю вирішення професійних завдань в умовах невизначеності, ризику, появою та розвитком нових технологій.
Посилання
Бокшиц О., Каменська І. Інтеграція знань як основа формування професійних компетентностей майбутніх фахівців з охорони праці у закладах вищої освіти. Humanitarium. 2018. Т. 42, вип. 2. С. 17–25.
Демідова Ю. Є., Ігнатюк О. А. Формування ергономічної компетентності магістрантів спеціальності «Педагогіка вищої школи» на міждисциплінарній основі. Педагогіка формування творчої особистості у вищий і загальноосвітній школах. 2015. № 40 (93). С. 452–458.
Демідова Ю. Є., Мовмига Н. Є. Формування культури безпеки діяльності при викладанні безпекових дисциплін. Актуальні питання у сучасній науці. Педагогіка. 2023. № 3 (9). С. 385–398.
Жигірь В. І., Чернєга О. А. Професійна педагогіка : навч. посіб. Київ : Кондор, 2016. 336 с.
Мачуський В. В. Визначення поняття «компетентність»: теоретичний аспект. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2013. Вип. 17 (1). С. 483–490.
Ничкало Н. Професійна педагогіка і психопедагогіка праці у діалектичному взаємозв’язку. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 2. С. 42–53.
Поліщук Л., Устянська О. Розвиток працеохоронної компетентності працівників. Педагогіка безпеки. 2019. № 2. С. 151–159
Управління якістю. Настанови щодо управління компетентністю та щодо розвитку персоналу: ДСТУ ISO 10015:2021. [Чинний від 15 грудня 2021 р.]. Київ : Держстандарт України, 2021. (Національні стандарти України).
Movmyga N. E., Polezhaieva O. V. Role of valeological competence as the basis of health culture and health-saving behavior of young people in the system of higher vocational education. Актуальні питання у сучасній науці. Педагогіка. 2023. Вип. 7 (13). С. 442–455.
Movmyga, N. E., Polezhaieva, O. V., Gyrenko, I. V. Use of STEM-technologies in the educational process in the training of technical profile specialists. Bulletin of science and education. Philology, Pedagogy, Sociology, Culture and art, History and archeology. 2023. № 4 (10). С. 249–266.
References
Bokshyts, O., & Kamenska, І. (2018). Intehratsiia znan yak osnova formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv z okhorony pratsi u zakladakh vyshchoi osvity [Integration of knowledge as a basis for the formation of professional competences of future occupational health and safety specialists in institutions of higher education]. Humanitarium, 42 (2), 17-24 [in Ukrainian].
Demidova, Yu. Є., Ihnatiuk, O. A. (2015). Formuvannia ergonomichnoi kompetentnosti magistrantov spetsialnosti «Pedagogika vs shcoli» na mizhdystsyplinarnii osnovi [Formation of ergonomic competence of master's students in the specialty «Pedagogy of higher education» on an interdisciplinary basis]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchyi i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools], 40 (93), 452-458 [in Ukrainian].
Demidova, Yu., & Movmyga, N. (2023). Formuvannia kultury bezpeky diialnosti pry vykladanni bezpekovykh dystsyplin [Formation of a culture of activity safety in the teaching of safety disciplines]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi. Pedagogika [Current issues in modern science. Pedagogy], 3 (9), 385-397 [in Ukrainian].
Zhyhir, V. I., & Chernieha, O. A. (2016). Profesiina pedahohika [Professional pedagogy]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].
Machuskyi, V. V. (2013). Vyznachennia poniattia "kompetentnist": teoretychnyi aspekt [Definition of the concept of "competence": theoretical aspect]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and school youth], 17 (1), 483-490 [in Ukrainian].
Nychkalo, N. (2013). Profesiina pedahohika i psykhopedahohika pratsi u dialektychnomu vzaiemozviazku [Professional pedagogy and psychopedagogy of work in a dialectical relationship]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 42-53 [in Ukrainian].
Polishchuk, L., & Ustianska, O. (2019). Rozvytok pratseokhoronnoi kompetentnosti pratsivnykiv [Development of occupational health and safety competence of employees]. Pedahohika bezpeky [Security pedagogy], 2, 151-159 [in Ukrainian].
Upravlinnia yakistiu. Nastanovy shchodo upravlinnia kompetentnistiu ta shchodo rozvytku personalu [Quality management – Guidelines for competencemanagement and people development]: DSTU ISO 10015:2021 from 15th December 2021. Kyiv: Derzhstandart Ukraine [in Ukrainian].
Movmyga, N. E., Polezhaieva, O. V. (2023). Role of valeological competence as the basis of health culture and health-saving behavior of young people in the system of higher vocational education. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi. Pedagogika [Current issues in modern science. Pedagogy], 7 (13), 442-455.
Movmyga, N. E., Polezhaieva, O. V., & Gyrenko, I. V. (2023). Use of STEM technologies in the educational process in training of technical profile specialists. Bulletin of science and education. Philology, Pedagogy, Sociology, Culture and art, History and archeology, 4 (10), 249-266.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).