Формування інклюзивної комунікації в системі вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-76-81Ключові слова:
інклюзія; інклюзивний простір; організація інклюзивного навчання; інклюзивна комунікація; спілкування; особливі освітні потреби; заклад вищої освітиАнотація
Досліджено проблему організації інклюзивного навчання в системі вищої освіти. Закцентовано увагу на комунікації в інклюзивному просторі як одному з важливих чинників розвитку та навчання осіб з особливими освітніми потребами. Визначено поняття «інклюзивна комунікація». Доведено важливість формування інклюзивної комунікації як показника комунікативної культури та позитивного іміджу закладу вищої освіти.
Обґрунтовано необхідність переосмислення методів, прийомів і видів навчальної діяльності, спрямованих на формування комунікації, в інклюзивному просторі закладів вищої освіти. Наголошено на потребі залучати до роботи всіх учасників освітнього процесу; формувати єдиний комунікативний простір закладу освіти. Виокремлено основні вектори діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти в інклюзивному просторі, спрямовані на формування інклюзивної комунікації.
Посилання
Бабич Н. М. Формування комунікативних навичок у дітей з порушеннями зору та інтелекту як одна з умов їх успішної адаптації в ДНЗ компенсуючого типу. Корекційна та соціальна педагогіка і психологія. 2013. № 4. С. 15–22.
Бортун К. Сучасні вектори формування інклюзивного простору в Приватному вищому навчальному закладі «Європейський університет». Науковий журнал Хортицької національної академії. 2023. Вип. 1(8). С. 140–147.
Гаврилов О. В. Особливості комунікації дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 18. С. 168–149.
Етика спілкування: «Інвалідність» та знання з «доступності» та етикету. Всеукраїнське громадське об’єднання «Національна асамблея людей з інвалідністю України». URL: https://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/
Казачінер О. С., Гордієнко І. В., Цись О. В. Стан проблеми використання альтернативної та допоміжної комунікації дітьми з порушеннями мовленнєвого розвитку в Україні. Інноваційна педагогіка. Корекційна педагогіка. 2020. Вип. 22, т. 1. С. 60–63.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. Інклюзивне університетське середовище як запорука якісної і доступної вищої освіти. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2008. № 4 (6). URL: https://ap.uu.edu.ua/article/513
Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення 01.11.2023 р.).
Лещук Г. Інклюзивна комунікація як інструмент формування інклюзивної культури: термінологічний аналіз. Social Work and Education. 2021. Vol. 8, no. 3. P. 364–372.
Проскурняк О. І. Чинники розвитку комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків. Актуальні питання корекційної освіти : зб. наук. праць. Київ : К-НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. С. 85–92.
Сильченко В. В. Мовленнєвий та комунікативний розвиток дитини з інтелектуальними вадами. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2011. Вип. 2. С. 216–222.
Чайка М. С., Усатенко Г. В., Кривоногова О. В. Теорія та практика використання альтернативної комунікації для осіб з особливими освітніми потребами : навч.-метод. посіб. Київ : ФОП Усатенко Г. В., 2021. 80 с.
References
Babych, N. M. (2013). Formuvannia komunikatyvnykh navychok u ditei z porushenniamy zoru ta intelektu yak odna z umov yikh uspishnoi adaptatsii v DNZ kompensuiuchoho typu [The formation of communication skills in children with visual and intellectual disabilities as one of the conditions for their successful adaptation in compensatory type of preschool]. Korektsiina ta sotsialna pedahohika i psykholohiia [Correctional and social pedagogy and psychology], 4, 15-22 [in Ukrainian].
Bortun, K. (2023). Suchasni vektory formuvannia inkliuzyvnoho prostoru v Pryvatnomu vyshchomu navchalnomu zakladi «Ievropeiskyi universytet» [Modern vectors of the formation of an inclusive space in the Private higher educational institution "European University"]. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii [Scientific journal of the Khortytsk National Academy], 1(8), 140-147 [in Ukrainian].
Havrylov, O. V. (2012). Osoblyvosti komunikatsii ditei z tiazhkymy porushenniamy intelektualnoho rozvytku [Peculiarities of communication of children with severe disorders of intellectual development]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of Modern Psychology], 18, 168-149 [in Ukrainian].
Etyka spilkuvannia: «Invalidnist» ta znannia z «dostupnosti» ta etyketu. Vseukrainske hromadske obiednannia «Natsionalna asambleia liudei z invalidnistiu Ukrainy» [Ethics of communication: "Disability" and knowledge of "accessibility" and etiquette. All-Ukrainian public association "National Assembly of People with Disabilities of Ukraine"]. Retrieved from https://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/ [in Ukrainian].
Kazachiner, O. S., Hordiienko, I. V., & Tsys, O. V. (2020). Stan problemy vykorystannia alternatyvnoi ta dopomizhnoi komunikatsii ditmy z porushenniamy movlennievoho rozvytku v Ukraini [The state of the problem of the use of alternative and auxiliary communication by children with disorders of speech development in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika. Korektsiina pedahohika [Innovative pedagogy. Correctional pedagogy], 22, 1, 60-63 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Education of children with special educational needs in an inclusive environment]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Kolchenko, K. O., & Nikulina, H. F. (2008). Inkliuzyvne universytetske seredovyshche yak zaporuka yakisnoi i dostupnoi vyshchoi osvity [Inclusive university environment as a guarantee of quality and affordable higher education]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Actual problems of education and upbringing of people with special needs], 4 (6). Retrieved from http://ap.uu.edu.ua/article/513 [in Ukrainian].
Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu [Convention on the Rights of Persons with Disabilities]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].
Leshchuk, H. (2021). Inkliuzyvna komunikatsiia yak instrument formuvannia inkliuzyvnoi kultury: terminolohichnyi analiz [Inclusive communication as a tool for forming an inclusive culture: terminological analysis]. Social Work and Education. 8, 3, 364-372 [in Ukrainian].
Proskurniak, O. I. (2015). Chynnyky rozvytku komunikatyvnoi diialnosti rozumovo vidstalykh pidlitkiv [Development factors of communicative activity of mentally retarded teenagers]. In Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Actual issues of correctional education]: zbirnyk nauk. prats (pp. 85-92). Kyiv: K-NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Sylchenko, V. V. (2011). Movlennievyi ta komunikatyvnyi rozvytok dytyny z intelektualnymy vadamy [Speech and communication development of a child with intellectual disabilities.]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 2, 216-222 [in Ukrainian].
Chaika, M. S., Usatenko, H. V., & Kryvonohova, O. V. (2021). Teoria ta praktyka vykorystannia alternatyvnoi komunikatsii dlia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Theory and practice of using alternative communication for people with special educational needs]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: FOP Usatenko H. V. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).