Формування інклюзивної комунікації в системі вищої освіти

Автор(и)

  • Вікторія Григорівна Сухенко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0002-8775-6999

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-76-81

Ключові слова:

інклюзія; інклюзивний простір; організація інклюзивного навчання; інклюзивна комунікація; спілкування; особливі освітні потреби; заклад вищої освіти

Анотація

 

Досліджено проблему організації інклюзивного навчання в системі вищої освіти. Закцентовано увагу на комунікації в інклюзивному просторі як одному з важливих чинників розвитку та навчання осіб з особливими освітніми потребами. Визначено поняття «інклюзивна комунікація». Доведено важливість формування інклюзивної комунікації як показника комунікативної культури та позитивного іміджу закладу вищої освіти.

Обґрунтовано необхідність переосмислення методів, прийомів і видів навчальної діяльності, спрямованих на формування комунікації, в інклюзивному просторі закладів вищої освіти. Наголошено на потребі залучати до роботи всіх учасників освітнього процесу; формувати єдиний комунікативний простір закладу освіти. Виокремлено основні вектори діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти в інклюзивному просторі, спрямовані на формування інклюзивної комунікації.

Біографія автора

Вікторія Григорівна Сухенко, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

кандидатка філологічних наук, доцентка, доцентка кафедри українознавства і мовної підготовки іноземних громадян

Посилання

Бабич Н. М. Формування комунікативних навичок у дітей з порушеннями зору та інтелекту як одна з умов їх успішної адаптації в ДНЗ компенсуючого типу. Корекційна та соціальна педагогіка і психологія. 2013. № 4. С. 15–22.

Бортун К. Сучасні вектори формування інклюзивного простору в Приватному вищому навчальному закладі «Європейський університет». Науковий журнал Хортицької національної академії. 2023. Вип. 1(8). С. 140–147.

Гаврилов О. В. Особливості комунікації дітей з тяжкими порушеннями інтелектуального розвитку. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 18. С. 168–149.

Етика спілкування: «Інвалідність» та знання з «доступності» та етикету. Всеукраїнське громадське об’єднання «Національна асамблея людей з інвалідністю України». URL: https://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/

Казачінер О. С., Гордієнко І. В., Цись О. В. Стан проблеми використання альтернативної та допоміжної комунікації дітьми з порушеннями мовленнєвого розвитку в Україні. Інноваційна педагогіка. Корекційна педагогіка. 2020. Вип. 22, т. 1. С. 60–63.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.

Кольченко К. О., Нікуліна Г. Ф. Інклюзивне університетське середовище як запорука якісної і доступної вищої освіти. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2008. № 4 (6). URL: https://ap.uu.edu.ua/article/513

Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення 01.11.2023 р.).

Лещук Г. Інклюзивна комунікація як інструмент формування інклюзивної культури: термінологічний аналіз. Social Work and Education. 2021. Vol. 8, no. 3. P. 364–372.

Проскурняк О. І. Чинники розвитку комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків. Актуальні питання корекційної освіти : зб. наук. праць. Київ : К-НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. С. 85–92.

Сильченко В. В. Мовленнєвий та комунікативний розвиток дитини з інтелектуальними вадами. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2011. Вип. 2. С. 216–222.

Чайка М. С., Усатенко Г. В., Кривоногова О. В. Теорія та практика використання альтернативної комунікації для осіб з особливими освітніми потребами : навч.-метод. посіб. Київ : ФОП Усатенко Г. В., 2021. 80 с.

References

Babych, N. M. (2013). Formuvannia komunikatyvnykh navychok u ditei z porushenniamy zoru ta intelektu yak odna z umov yikh uspishnoi adaptatsii v DNZ kompensuiuchoho typu [The formation of communication skills in children with visual and intellectual disabilities as one of the conditions for their successful adaptation in compensatory type of preschool]. Korektsiina ta sotsialna pedahohika i psykholohiia [Correctional and social pedagogy and psychology], 4, 15-22 [in Ukrainian].

Bortun, K. (2023). Suchasni vektory formuvannia inkliuzyvnoho prostoru v Pryvatnomu vyshchomu navchalnomu zakladi «Ievropeiskyi universytet» [Modern vectors of the formation of an inclusive space in the Private higher educational institution "European University"]. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii [Scientific journal of the Khortytsk National Academy], 1(8), 140-147 [in Ukrainian].

Havrylov, O. V. (2012). Osoblyvosti komunikatsii ditei z tiazhkymy porushenniamy intelektualnoho rozvytku [Peculiarities of communication of children with severe disorders of intellectual development]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of Modern Psychology], 18, 168-149 [in Ukrainian].

Etyka spilkuvannia: «Invalidnist» ta znannia z «dostupnosti» ta etyketu. Vseukrainske hromadske obiednannia «Natsionalna asambleia liudei z invalidnistiu Ukrainy» [Ethics of communication: "Disability" and knowledge of "accessibility" and etiquette. All-Ukrainian public association "National Assembly of People with Disabilities of Ukraine"]. Retrieved from https://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/ [in Ukrainian].

Kazachiner, O. S., Hordiienko, I. V., & Tsys, O. V. (2020). Stan problemy vykorystannia alternatyvnoi ta dopomizhnoi komunikatsii ditmy z porushenniamy movlennievoho rozvytku v Ukraini [The state of the problem of the use of alternative and auxiliary communication by children with disorders of speech development in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika. Korektsiina pedahohika [Innovative pedagogy. Correctional pedagogy], 22, 1, 60-63 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Education of children with special educational needs in an inclusive environment]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Kolchenko, K. O., & Nikulina, H. F. (2008). Inkliuzyvne universytetske seredovyshche yak zaporuka yakisnoi i dostupnoi vyshchoi osvity [Inclusive university environment as a guarantee of quality and affordable higher education]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Actual problems of education and upbringing of people with special needs], 4 (6). Retrieved from http://ap.uu.edu.ua/article/513 [in Ukrainian].

Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu [Convention on the Rights of Persons with Disabilities]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].

Leshchuk, H. (2021). Inkliuzyvna komunikatsiia yak instrument formuvannia inkliuzyvnoi kultury: terminolohichnyi analiz [Inclusive communication as a tool for forming an inclusive culture: terminological analysis]. Social Work and Education. 8, 3, 364-372 [in Ukrainian].

Proskurniak, O. I. (2015). Chynnyky rozvytku komunikatyvnoi diialnosti rozumovo vidstalykh pidlitkiv [Development factors of communicative activity of mentally retarded teenagers]. In Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Actual issues of correctional education]: zbirnyk nauk. prats (pp. 85-92). Kyiv: K-NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Sylchenko, V. V. (2011). Movlennievyi ta komunikatyvnyi rozvytok dytyny z intelektualnymy vadamy [Speech and communication development of a child with intellectual disabilities.]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 2, 216-222 [in Ukrainian].

Chaika, M. S., Usatenko, H. V., & Kryvonohova, O. V. (2021). Teoria ta praktyka vykorystannia alternatyvnoi komunikatsii dlia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Theory and practice of using alternative communication for people with special educational needs]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: FOP Usatenko H. V. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Сухенко, В. Г. (2023). Формування інклюзивної комунікації в системі вищої освіти . Імідж сучасного педагога, (6(213), 76–81. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-76-81