Концептуальні засади створення школи волонтерів в умовах цифрової трансформації

Автор(и)

  • Інна Едуардівна Коваленко Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5633-0234

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17

Ключові слова:

волонтер; волонтерство; волонтерська допомога; волонтерський рух; люди поважного вік; люди з особливими потребами; школа волонтерства; цифровий контент; онлай-платформи, підготовка волонтерів

Анотація

Центральними поняттями, що розкриваються у статті є: волонтерська діяльність (волонтерство), волонтерська допомога, волонтерський рух. Визначені основні причини, через які люди починають волонтерську діяльність. Авторка наводить класифікацію видів волонтерської діяльності (соціальне волонтерство, спортивне волонтерство, арт-волонтерство, екологічне волонтерство, донорство, евент-волонтерство, корпоративне волонтерство, волонтерство громадської безпеки, медіа-волонтерство). Зазначається необхідність професіоналізації волонтерської допомоги при роботі з конкретними категоріями споживачів соціальних послуг (людьми поважного віку, людьми з особливими потребами) і сертифікації волонтерів відповідно до вимог часу. Авторка здійснює контент-аналіз основних волонтерських ресурсів в інформаційному середовищі й виокремлює наступні напрями діяльності онлайн-платформ: допомога армії; допомога внутрішньо переміщеним і біженцям; робота з молоддю, дітьми та підлітками; робота з  попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації; загального просвітницького і комунікаційного характеру. Визначено дефіцит уваги у цифровому контенті до проблем людей поважного віку та людей з особливими потребами. Розглядаються основні компоненти готовності до надання волонтерської допомоги людям поважного віку і людям з особливими потребами: мотиваційна, когнітивна, діяльнісна. Авторка визначає основні концептуальні засади створення школи волонтерів для роботи з людьми поважного віку та людьми з особливими потребами. Наводиться орієнтовна програма підготовки волонтерів до діяльності з людьми поважного віку та з людьми з особливими потребами.

Біографія автора

Інна Едуардівна Коваленко, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського НАПН України

кандидатка педагогічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Артеменко І. Е. Концептуальні засади діяльності школи волонтерів для роботи з людьми поважного віку. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 3. С. 7–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2018_3_3.

Бєлишев О. В. Волонтерство у світі інформаційних технологій: поняття, характерні особливості та види. Філософські обрії. 2019. Вип. 42. С. 180–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2019_42_46

Про волонтерську діяльність : Закони України від 05.03.2015 №246 VIII станом на 15 жовтня 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/3236-17#Text (дата звернення15.10.2023)

Лях Т. Л. Волонтерство. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 2012. С. 124–128.

Паславська О. Становлення та розвиток волонтерського руху в Україні (історико-правове дослідження). Актуальні проблеми правознавства. 2016. Вип. 4 (8). URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/18196/1/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E..pdf (дата звернення 21.10.2023)

References

Artemenko, I. E. (2018). Kontseptualni zasady diialnosti shkoly volonteriv dlia roboty z liudmy povazhnoho viku [Conceptual principles of activities of the volunteer school for working with elderly people]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia]. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes [Nizhyn State University named after Mykola Gogol]. Psychological and pedagogical sciences], 3, 7-10. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2018_3_3 [in Ukrainian].

Bielyshev, O. V. (2019). Volonterstvo u sviti informatsiinykh tekhnolohii: poniattia, kharakterni osoblyvosti ta vydy [Volunteering in the world of information technologies: concepts, characteristics and types]. Filosofski obrii [Philosophical horizons], 42, 180-184. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2019_42_46 [in Ukrainian].

Pro volontersku diialnist [About volunteering]: Zakony Ukrainy vid 05.03.2015 №246 VIII stanom na 15 zhovtnia 2023 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/3236-17#Text [in Ukrainian].

Liakh, T. L. (2012). Volonterstvo [Volunteering]. In I. D. Zvierieva (Ed.), Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for specialists in the social sphere] (pp. 124-128). Kyiv; Simferopol: Universum [in Ukrainian].

Paslavska, O. (2016). Stanovlennia ta rozvytok volonterskoho rukhu v Ukraini (istoryko-pravove doslidzhennia) [Formation and development of the volunteer movement in Ukraine (historical and legal research)]. Aktualni problemy pravoznavstva [Actual problems of jurisprudence], 4 (8). Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/18196/1/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E..pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Коваленко, І. Е. (2023). Концептуальні засади створення школи волонтерів в умовах цифрової трансформації . Імідж сучасного педагога, (6(213), 12–17. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17