Концептуальні засади створення школи волонтерів в умовах цифрової трансформації
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-12-17Ключові слова:
волонтер; волонтерство; волонтерська допомога; волонтерський рух; люди поважного вік; люди з особливими потребами; школа волонтерства; цифровий контент; онлай-платформи, підготовка волонтерівАнотація
Центральними поняттями, що розкриваються у статті є: волонтерська діяльність (волонтерство), волонтерська допомога, волонтерський рух. Визначені основні причини, через які люди починають волонтерську діяльність. Авторка наводить класифікацію видів волонтерської діяльності (соціальне волонтерство, спортивне волонтерство, арт-волонтерство, екологічне волонтерство, донорство, евент-волонтерство, корпоративне волонтерство, волонтерство громадської безпеки, медіа-волонтерство). Зазначається необхідність професіоналізації волонтерської допомоги при роботі з конкретними категоріями споживачів соціальних послуг (людьми поважного віку, людьми з особливими потребами) і сертифікації волонтерів відповідно до вимог часу. Авторка здійснює контент-аналіз основних волонтерських ресурсів в інформаційному середовищі й виокремлює наступні напрями діяльності онлайн-платформ: допомога армії; допомога внутрішньо переміщеним і біженцям; робота з молоддю, дітьми та підлітками; робота з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації; загального просвітницького і комунікаційного характеру. Визначено дефіцит уваги у цифровому контенті до проблем людей поважного віку та людей з особливими потребами. Розглядаються основні компоненти готовності до надання волонтерської допомоги людям поважного віку і людям з особливими потребами: мотиваційна, когнітивна, діяльнісна. Авторка визначає основні концептуальні засади створення школи волонтерів для роботи з людьми поважного віку та людьми з особливими потребами. Наводиться орієнтовна програма підготовки волонтерів до діяльності з людьми поважного віку та з людьми з особливими потребами.
Посилання
Артеменко І. Е. Концептуальні засади діяльності школи волонтерів для роботи з людьми поважного віку. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 3. С. 7–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2018_3_3.
Бєлишев О. В. Волонтерство у світі інформаційних технологій: поняття, характерні особливості та види. Філософські обрії. 2019. Вип. 42. С. 180–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2019_42_46
Про волонтерську діяльність : Закони України від 05.03.2015 №246 VIII станом на 15 жовтня 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/3236-17#Text (дата звернення15.10.2023)
Лях Т. Л. Волонтерство. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 2012. С. 124–128.
Паславська О. Становлення та розвиток волонтерського руху в Україні (історико-правове дослідження). Актуальні проблеми правознавства. 2016. Вип. 4 (8). URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/18196/1/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E..pdf (дата звернення 21.10.2023)
References
Artemenko, I. E. (2018). Kontseptualni zasady diialnosti shkoly volonteriv dlia roboty z liudmy povazhnoho viku [Conceptual principles of activities of the volunteer school for working with elderly people]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia]. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes [Nizhyn State University named after Mykola Gogol]. Psychological and pedagogical sciences], 3, 7-10. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2018_3_3 [in Ukrainian].
Bielyshev, O. V. (2019). Volonterstvo u sviti informatsiinykh tekhnolohii: poniattia, kharakterni osoblyvosti ta vydy [Volunteering in the world of information technologies: concepts, characteristics and types]. Filosofski obrii [Philosophical horizons], 42, 180-184. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2019_42_46 [in Ukrainian].
Pro volontersku diialnist [About volunteering]: Zakony Ukrainy vid 05.03.2015 №246 VIII stanom na 15 zhovtnia 2023 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/3236-17#Text [in Ukrainian].
Liakh, T. L. (2012). Volonterstvo [Volunteering]. In I. D. Zvierieva (Ed.), Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for specialists in the social sphere] (pp. 124-128). Kyiv; Simferopol: Universum [in Ukrainian].
Paslavska, O. (2016). Stanovlennia ta rozvytok volonterskoho rukhu v Ukraini (istoryko-pravove doslidzhennia) [Formation and development of the volunteer movement in Ukraine (historical and legal research)]. Aktualni problemy pravoznavstva [Actual problems of jurisprudence], 4 (8). Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/18196/1/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E..pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).