Профільне навчання в контексті НУШ: із досвіду роботи ліцеїв Полтавської області
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-67-75Ключові слова:
реформа «Нова українська школа»; профільна середня освіта; профільний ліцей; допрофільна підготовка; різновікові групи; предметно-профільне занурення; уроки-колоквіумиАнотація
Реформування національної системи освіти України згідно з концепцією НУШ, зумовлює актуалізацію теми профільної середньої освіти, яка, згідно з Законом України Про повну загальну середню освіту, є третім рівнем повної загальної середньої освіти. В той час, коли реформа старшої школи тільки планується, в Полтаві й області існує низка ліцеїв, які вже багато років успішно працюють як профільні. Стаття присвячена висвітленню та узагальненню досвіду роботи профільних ліцеїв Полтавщини з упровадження профільного навчання різного спрямування, а саме: Наукового ліцею «Політ» при Обласному коледжі «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка» Полтавської обласної ради (профілі – інформаційні технології, іноземна філологія, історико-економічний, математичний); Наукового ліцею № 3 Полтавської міської ради (профілі – суспільно-гуманітарний, техніко-технологічний, природничо-математичний). Проаналізовано фактори, які призводять до успіху у роботі зазначених закладів під час упровадження профільного навчання, детально розкрито сутність інноваційних методів роботи педагогів, які сприяють розкриттю особистісного потенціалу учнів.
Посилання
Вольянська С. Є. Організація профільного навчання в загальноосвітній школі в умовах регіону : дис.. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Харків, 2005. 277 с.
Концепція Нової української школи. (2016). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf (дата звернення: 25.09.2023).
Кушнір В. М. Профільне навчання в історії розвитку вітчизняної школи (друга половина ХІХ–ХХ ст.) : монографія. Умань : Сочінський, 2016. 418 с.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Голос України. 2017. 27 верес. (№ 178/179). C. 10–22.
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 01.08.2020 р. № 463-IX. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2020. № 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Профільне навчання: досвід упровадження, інноваційні технології / уклад.: Л. Ф. Пашко, О. П. Коваленко, Л. І. Симоненко. Полтава : ПОІППО, 2008. 196 с.
Самодрин А. П., Білик Н. І. Феномен інновації: емпіричне узагальнення досвіду запровадження науково-навчального комплексу «Профільна освіта регіону». Імідж сучасного педагога. 2013. № 7 (136). С. 11–15.
Сидоренко В. В. Концептуальні засади Нової української школи: ціннісносвітоглядний аспект. Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. Інтернет-конф.: у 2 ч. Ч. 1. / наук. ред., упоряд.: В .В. Сидоренко, Я. Л. Швень. Київ : Агроосвіта, 2018. С. 121–128.
Сковорода Г. Повна академічна збірка творів. Харків ; Едмонтон-Торонто : Майдан : Вид-во Канад. н-ту Українських Студій, 2011. 1400 с.
Старша профільна школа: кроки до становлення : метод. рекоменд. / уклад.: А. Сеїтосманов, О. Фасоля, В. Мархлєвскі. Київ, 2019. 52 с. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/483/4.pdf (дата звернення: 05.10.2023).
Шаповалова Н. П. Законодавче забезпечення профільної освіти в сучасній українській школі. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 20– 21 травня 2022 р.) / за ред. А. В. Боярської-Хоменко ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2022. С. 447–451.
References
Volianska, S. Ye. (2005). Orhanizatsiia profilnoho navchannia v zahalnoosvitnii shkoli v umovakh rehionu [Organization of specialized training in a secondary school in the conditions of the region]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. (2016). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf [in Ukrainian].
Kushnir, V. M. (2016). Profilne navchannia v istorii rozvytku vitchyznianoi shkoly (druha polovyna XIX–XX st.) [Profile study in the history of the development of the national school (second half of the 19th–20th centuries)]: monohrafiia. Uman: Sochinskyi [in Ukrainian].
Pro osvitu [About education]. (2017): Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Holos Ukrainy [Voice of Ukraine], 178/179, 10-22 [in Ukrainian].
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [About complete general secondary education]. (2020): Zakon Ukrainy vid 01.08.2020 r. № 463-IX. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada (VVR)], 31. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
Pashko, L. F., Kovalenko, O. P., & Symonenko, L. I. (Comps.). (2008). Profilne navchannia: dosvid uprovadzhennia, innovatsiini tekhnolohii [Profile training: implementation experience, innovative technologies]. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Samodryn, A. P., & Bilyk, N. I. (2013). Fenomen innovatsii: empirychne uzahalnennia dosvidu zaprovadzhennia naukovo-navchalnoho kompleksu «Profilna osvita rehionu» [The phenomenon of innovation: an empirical generalization of the experience of introducing the scientific and educational complex "Professional education of the region"]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 7 (136), 11-15 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. V. (2018). Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: tsinnisnosvitohliadnyi aspekt [Conceptual principles of the New Ukrainian school: value-view aspect]. In V .V. Sydorenko, & Ya. L. Shven (Eds., Comps.), Profesiinyi rozvytok fakhivtsiv u systemi osvity doroslykh: istoriia, teoriia, tekhnolohii [Professional development of specialists in the system of adult education: history, theory, technologies]: zb. materialiv III Vseukr. Internet-konf. (P. 1, pp. 121-128). Kyiv: Ahroosvita [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv [A complete academic collection of works]. Kharkiv; Edmonton-Toronto: Maidan: Vyd-vo Kanad. n-tu Ukrainskykh Studii [in Ukrainian].
Seitosmanov, A., Fasolia, O., & Markhlievski, V. (Comps.). (2019). Starsha profilna shkola: kroky do stanovlennia [Senior specialized school: steps towards becoming]: metodychni rekomendatsii. Kyiv. Retrieved from https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/483/4.pdf [in Ukrainian].
Shapovalova, N. P. (2022). Zakonodavche zabezpechennia profilnoi osvity v suchasnii ukrainskii shkoli [Legislative provision of specialized education in modern Ukrainian schools]. In A. V. Boiarska-Khomenko (Ed.), Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice]: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 447-451). Kharkiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).