Курси підвищення кваліфікації як ресурс для проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагога в умовах війни

Автор(и)

  • Віктор Юрійович Стрельніков Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-8822-9517
  • Ірина Степанівна Сметана Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж, Україна https://orcid.org/0000-0002-9427-6088
  • Валерій Миколайович Солодовник Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж, Україна https://orcid.org/0000-0001-8228-1237

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-37-47

Ключові слова:

курси підвищення кваліфікації; неперервна освіта; проєктування; реалізація; принципи; індивідуальна освітня траєкторія педагогічного працівника; заклад неперервної освіти

Анотація

Розглянуто можливості курсів підвищення кваліфікації як ресурсу проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника в умовах війни, показано складники діяльності Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського з підвищення кваліфікації і вироблення технологій ефективного управління процесами проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагогічних працівників в умовах війни.

Окреслено сутність термінів «індивідуальна освітня траєкторія», «індивідуальний навчальний план», «формальна, неформальна та інформальна освіта», «здобувач освіти дорослих», «надавач послуг у сфері освіти дорослих», «особисте освітнє портфоліо», які використовуються у дослідженні. Акцентовано увагу на зміні правового поля в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників, яке сприяє свободі вибору педагогічним працівником індивідуальної освітньої траєкторії. Виокремлено основні проблеми в упровадженні означених змін у системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які заважають реалізації їхньої індивідуальної освітньої траєкторії.

Теоретично обґрунтовані методологічні основи (принципи) проведення курсів підвищення кваліфікації як ресурсу проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника в умовах війни: наступності; усвідомлення; науковості; наочності; предметності; розвивального навчання; демократизації; саморозвитку особистості; психологічної підтримки розвитку особистості слухачів за індивідуальною освітньою траєкторією.

Зроблено висновок про сучасні умови, які позитивно впливають на якість розвитку за індивідуальною освітньою траєкторією слухача: сучасне інформаційне суспільство, яке створює додаткові можливості для проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника в умовах неперервної освіти; гуманізація системи неперервної освіти, що впливає на вибір слухачами життєво важливих цінностей, на самовизначення і розвиток за індивідуальною освітньою траєкторією; освітнє законодавство, що надає можливості вибору педагогічним працівником індивідуальної освітньої траєкторії; високий рівень професіоналізму організаторів системи курсів підвищення кваліфікації у руслі сучасної парадигми особистісно-центрованої освіти.

Біографії авторів

Віктор Юрійович Стрельніков, Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри філософії і економіки освіти 

Ірина Степанівна Сметана, Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж

викладачка-методист вищої категорії

Валерій Миколайович Солодовник, Чугуєво-Бабчанський лісовий фаховий коледж

директор

Посилання

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38/39. ст. 380. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Зязюн І. А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта : проблеми, пошуки, перспективи : монографія / за ред. І. А. Зязюна. Київ : ВІПОЛ, 2000. С. 11–57.

Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю., Стрельніков М. В. Сучасні технології навчання і методики викладання дисциплін : навчально-методичний посібник для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2020. 303 с. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15703

Лосєва Н., Стрельніков В. Розвиток готовності педагогічних працівників до самовдосконалення на основі короткотермінових курсів-тренінгів. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2020. № 1 (190). C. 49–53. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/194128

Моргун В. Ф. Концепція багатовимірного розвитку особистості та її застосування. Філософська і соціологічна думка. 1992. № 2. С. 27–40.

Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик. Полтава : ПОІППО, 2021. 184 с. URL: http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf

Пасько І. Гроші (не) ходять за вчителем: про проблеми й зміни в системі підвищення кваліфікації вчителів. URL: https://nus.org.ua/articles/groshi-ne-hodyat-za-vchytelem-pro-problemy-j-zminy-v-systemi-pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv/

Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019- n #n10

Про освіту дорослих : проект Закону України від 10.02.2022 № 7039. URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A

Радул В. В. Соціальна зрілість як вершина акмеологічного розвитку особистості. Рідна школа. 2011. № 3. С. 15–20.

Сігаєва Л. Є. Андрагогіка – теорія ціложиттєвого розвитку особистості. Педагогічний процес: теорія і практика. Київ : ЕКМО, 2010. Вип. 3, ч. II. С. 165–176.

Стрельніков В., Раті О., Мулеса Т. Розвиток у викладачів закладів фахової передвищої освіти навичок застосування сучасних технологій навчання в умовах інклюзивного освітнього простору. Імідж сучасного педагога. 2023. № 3 (210). C. 60–68. URL : http://isp.poippo.pl.ua/article/view/279765/276089

Стрельніков В., Сметана І., Солодовник В. Навчання лідерству майбутніх фахівців у лісовому коледжі. Імідж сучасного педагога. 2022. № 1 (202). C. 74–78. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/252258/250510

Bilyk N. Advanced training personal-courses as a way of self-designing of teacher’s educational trajectory. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2018. No. 28 (4). P. 3–8. (Саnada) ISSN 2313-7525. Orcid iD 0000-0003-2344-5347

Shara S. O., Vorona L. I., Kalinichenko I. O., Lebedyk L. V., Olifira L. M. The formation of the humanistic position of the student in the educational process. Journal of Intellectual Disability. Diagnosis and Treatment. 2020. Vol. 8, № 3. P. 472–484.

Strelnikov V. Yu. , Lebedyk L. V., Hura T. V., Sysoieva S. I., Stankevych S. V., Shapovalova E. V., Avilova O. Ye. Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology. 2021. № 11 (2). P. 349–351. URL: https://www.ujecology.com/articles/leadership-and-social-work-in-the-environmental-management-system.pdf

Strelnikov V., Losyeva N. Zasady opracowania podstawowego modelu dyscypliny naukowej w systemie dydaktycznym szkolnictwa wyższego na Ukrainie. Paideia. Warszawa : Collegium Verum, 2020. № 2. P. 211–231.

Strelnikov V. Yu. Concept of designing advanced postgraduate pedagogical education, development and selfdevelopment of teacher pedagogical skills in the new Ukrainian school. Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School : monograph / edit.: I. F. Prokopenko, I. M. Trubavina. Prague : OKTAN PRINT s.r.o. 2020. P. 35–43.

References

Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. (2017). Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada (VVR)], 38/39, 380. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zyazyun, I. A. (2000). Intelektualno-tvorchyy rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoyi osvity [Intellectual and creative personality development in the conditions of continuous education]. In I. A. Zyazyun (Ed.), Neperervna profesiyna osvita: problemy, poshuky, perspektyvy [Continuing professional education: problems, searches, prospects]: monohrafiya (pp. 11-57). Kyiv: VIPOL [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., Strelnikov, V. Yu., & Strelnikov, M. V. (2020). Suchasni tekhnolohiyi navchannya i metodyky vykladannya dystsyplin [Modern learning technologies and methods of teaching disciplines]: navchalno-metodychnyy posibnyk dlya slukhachiv kursiv pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv serednoyi, profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi), fakhovoyi peredvyshchoyi ta vyshchoyi osvity. Poltava: ASMI. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15703 [in Ukrainian].

Losyeva, N., & Strelnikov, V. (2020). Rozvytok hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do samovdoskonalennya na osnovi korotkoterminovykh kursiv-treninhiv. [Development of the readiness of pedagogical workers for self-improvement based on short-term training courses]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 49-53. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/194128 [in Ukrainian].

Morhun, V. F. (1992). Kontseptsiya bahatovymirnoho rozvytku osobystosti ta yiyi zastosuvannya [The concept of multidimensional personality development and its application]. Filosofska i sotsiolohichna dumka [Philosophical and sociological thought], 2, 27-40 [in Ukrainian].

Kalinichenko, I. O., & Bilyk, N. I. (Comps.). (2021). Naukovo-metodychnyy pidkhid do vdoskonalennya pedahohichnoyi maysternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development: electronic]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf [in Ukrainian].

Pasko, I. (2023). Hroshi (ne) khodyatʹ za vchytelem: pro problemy y zminy v systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi vchyteliv [Money (doesn't) follow the teacher: about problems and changes in the teacher training system]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/groshi-ne-hodyat-za-vchytelem-pro-problemy-j-zminy-v-systemi-pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv/ [in Ukrainian].

Poryadok pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [The procedure for improving the qualifications of pedagogical and scientific-pedagogical workers]. (2019). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 21 serpnya 2019 r. № 800. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019- n #n10 [in Ukrainian].

Pro osvitu doroslykh [On Adult Education]: proekt Zakonu Ukrayiny vid 10.02.2022 № 7039. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A [in Ukrainian].

Radul, V. V. (2011). Sotsialna zrilist yak vershyna akmeolohichnoho rozvytku osobystosti [Social maturity as the pinnacle of acmeological personality development]. Ridna shkola [Native school], 3, 15-20 [in Ukrainian].

Sihayeva, L. Ye. (2010). Andrahohika – teoriya tsilozhyttyevoho rozvytku osobystosti [Andragogy – the theory of lifelong personality development]. In Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka [Pedagogical process: theory and practice] (Is. 3, p. II, pp. 165-176). Kyiv: EKMO [in Ukrainian].

Strelnikov, V., Rati, O., & Mulesa, T. (2023). Rozvytok u vykladachiv zakladiv fakhovoyi peredvyshchoyi osvity navychok zastosuvannya suchasnykh tekhnolohiy navchannya v umovakh inklyuzyvnoho osvitnʹoho prostoru [Development of the skills of the teachers of institutions of professional preliminary higher education in the application of modern learning technologies in the conditions of an inclusive educational space]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (210), 60-68. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/279765/276089 [in Ukrainian].

Strelnikov, V., Smetana, I., & Solodovnik, V. (2022). Navchannya liderstvu maybutnikh fakhivtsiv u lisovomu koledzhi [Leadership training of future specialists at the forestry college]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (202), 74-78. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/252258/25051 [in Ukrainian].

Bilyk, N. (2018). Advanced training personal-courses as a way of self-designing of teacher’s educational trajectory. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools,. 8 (4), 3-8. ISSN 2313-7525 Orcid iD 0000-0003-2344-5347

Shara, S. O., Vorona, L. I., Kalinichenko, I. O., Lebedyk, L. V., & Olifira, L. M. (2020). The formation of the humanistic position of the student in the educational process. Journal of Intellectual Disability. Diagnosis and Treatment, 8, 3, 472-484.

Strelnikov, V.Yu. , Lebedyk, L.V., Hura, T.V., Sysoieva, S.I., Stankevych, S.V., Shapovalova, E.V., & Avilova, O.Ye. (2021). Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology, 11 (2), 349-351. Retrieved from https://www.ujecology.com/articles/leadership-and-social-work-in-the-environmental-management-system.pdf

Strelnikov, V., & Losyev, N. (2020). Zasady opracowania podstawowego modelu dyscypliny naukowej w systemie dydaktycznym szkolnictwa wyższego na Ukrainie. Paideia, 2, 211-231.

Strelnikov, V. Yu. (2020). Concept of designing advanced postgraduate pedagogical education, development and selfdevelopment of teacher pedagogical skills in the new Ukrainian school. In I. F. Prokopenko, & I. M. Trubavina (Eds.), Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School: monograph (pp. 35-43). Prague: OKTAN PRINT s.r.o.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Стрельніков, В. Ю., Сметана, І. С., & Солодовник, В. М. (2023). Курси підвищення кваліфікації як ресурс для проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагога в умовах війни . Імідж сучасного педагога, (6(213), 37–47. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-37-47