Функції управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-77-85Ключові слова:
управління; якість підготовки; майбутній учитель; функції управління; заклад вищої освіти; освітній процесАнотація
Проаналізовано одну з актуальних проблем вищої освіти – управління її якістю. Обґрунтовано ефективність застосування функцій, основних складників менеджменту, за допомогою яких здійснюється вплив на об’єкти та суб’єкти управління з метою досягнення поставлених цілей і результатів освітньої діяльності. Функції управління визначають зміст діяльності кожного учасника освітнього процесу та є основою структури управління якістю підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті. Виокремлено та обґрунтовано функції, що є ключовими у процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя: інформаційно-аналітична, організаційно-координаційна, планово-проєктувальна, мотиваційно-цільова, інноваційно-методична, контрольно-діагностична, оцінно-коригувальна. Наведено приклади реалізацій зазначених функцій і доведено ефективність їхнього застосування у процесі управління якістю підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті.
Посилання
Бойко М. М. Інституційна модель системи управління якістю освітньої діяльності в педагогічному університеті. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2018. № 3. С. 6–14.
Бойко М. М. Технологія SWOT-аналізу в управлінні якістю підготовки майбутнього вчителя у педагогічному університеті. Наукові записки ТНПУ імені В. Гнатюка. Педагогіка. 2018. № 2. С. 6–13.
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 03.09.2023).
Концепція розвитку педагогічної освіти від 16 липня 2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 03.09.2023).
Мельник Н. А. Освітній округ: основні завдання та функції. URL: https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/melnik (дата звернення: 03.09.2023).
Менеджмент в освіті : підручник / за ред. проф. В. Крижка. Київ : Освіта України, 2020. 465 с.
Панасюк Н. Л. Функції та методи управління якістю підготовки майбутніх інженерів-педагогів в умовах магістратури технічного університету. Вісник національної академії державної прикордонної служби України. Хмельницький, 2017. Вип. 2. URL: https://nadpsu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/09/visnik_2_2017_pdn.pdf (дата звернення: 03.09.2023).
Пастовенський О. В. Особливості реалізації функцій управління освітою в умовах розвитку освітніх систем. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5532 (дата звернення: 03.09.2023).
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37/38, ст. 2004. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/1556-18 (дата звернення: 27.03.2023).
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (дата звернення: 27.03.2023).
Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti (дата звернення: березень 2020 р.).
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти. Київ : Ленвіт, 2006. 35 с. URL: https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf (дата звернення: березень 2020 р.).
Mariya Boyko, Olha Turko, Oleksandr Dluhopolsky, Halyna Henseruk. The Quality of Training Future Teachers during the COVID-19 Pandemic: A Case from TNPU. Education Sciences an Open Access Journal by MDPI: Special Issue Higher Education Quality Assurance. 2021. Vol. 11, is. 11. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57315476500 (дата звернення: 03.09.2023).
Fayol Henri. General and industrial management. New York : Pitman : Publishing Corporation, 2013. 142 p.
References
Boyko, M. M. (2018). Instytutsiina model systemy upravlinnia yakistiu osvitnoi diialnosti v pedahohichnomu universyteti [Institutional model of the quality management system of educational activities in the pedagogical university]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy], 3, 6-14 [in Ukrainian].
Boyko, M. M. (2018). Tekhnolohiia SWOT-analizu v upravlinni yakistiu pidhotovky maibutnoho vchytelia u pedahohichnomu universyteti [SWOT-analysis technology in quality management of future teacher training at a pedagogical university]. Naukovi zapysky TNPU imeni V. Hnatiuka. Seriia: pedahohika [Scientific notes of the TNPU named after V. Hnatyuk. Series: pedagogy], 2, 6-13 [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity vid 16 lypnia 2018 r. № 776 [Concept of development of pedagogical education dated July 16, 2018 No. 776]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].
Melnyk, N. A. Osvitnii okruh: osnovni zavdannia ta funktsii [Educational district: main tasks and functions]. Retrieved from https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/melnik [in Ukrainian].
Kryzhka, V. (2020). Menedzhment v osviti [Management in education]. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Panasiuk, N. L. (2017). Funktsii ta metody upravlinnia yakistiu pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv v umovakh mahistratury tekhnichnoho universytetu [Functions and methods of quality management of the training of future engineers-pedagogues in the conditions of the master's degree of the technical university]. Visnyk natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine]. Khmelnytskyi, 2. Retrieved from https://nadpsu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/09/visnik_2_2017_pdn.pdf [in Ukrainian].
Pastovenskyi, O. V. Osoblyvosti realizatsii funktsii upravlinnia osvitoiu v umovakh rozvytku osvitnikh system [Peculiarities of the implementation of education management functions in the context of the development of educational systems]. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5532 [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII]. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada (VVR)]. (2014). 37/38, 2004. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/1556-18 [in Ukrainian].
Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)"]. Retrieved from https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ [in Ukrainian].
Profesiinyi standart na hrupu profesii «Vykladachi zakladiv vyshchoi osvity» [Professional standard for the group of professions "Teachers of higher education institutions"]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti [in Ukrainian].
Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti u Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations for quality assurance in the European area of higher education]. Retrieved from https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf [in Ukrainian].
Boyko, M., Turko, O., Dluhopolsky, O., & Henseruk, H. (2021). The Quality of Training Future Teachers during the COVID-19 Pandemic: A Case from TNPU. Education Sciences an Open Access Journal by MDPI: Special Issue Higher Education Quality Assurance, 11, 11. Retrieved from https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57315476500.
Fayol, H. (2013). General and industrial management. New York; Pitman: Publishing Corporation.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).