Травма війни: розмаїття викликів та їх подоланння (узагальнення досвіду кризового консультування)
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-5-11Ключові слова:
травма війни; психологічна підтримка; психоедукація педагогів; ментальне здоров’я; психічна стійкістьАнотація
Публікація розкриває психологічні аспекти колективної травми війни українського народу. Автор знайомить зі статистичними даними користувачів кризової лінії психологічної підтримки Національної психологічної асоціації України, що працює з червня 2022 року в Україні та понад 20 країнах Європи. Показана динаміка звернень за допомогою за перший рік роботи лінії. За спостереженнями автора публікації, найчастіше українці звертаються через гострий стрес унаслідок війни, сімейні проблеми та проблеми у стосунках, вимушену зміну місця проживання та пов’язану з війною втрату роботи чи доходу. Зазначено, що звернення щодо виховання дітей мають тенденцію до активізації. Публікація знайомить із пріоритетними напрямами психологічної психоедукації педагогів, що сприяє розвиткові чотирьох основних компетентностей: психологічної, інформаційної, комунікативної та компетентності майбутнього (future literacy).
Посилання
Мерзлякова О. Л. Психологічні чинники індивідуальної і колективної стійкості та опору військовій агресії (аналітичний огляд). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки: довідковий бюлетень ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. 2023. № 17. URL: https://lib.iitta.gov.ua/736360/1/VNIASO-AHSEduSci-RB17-2023-110-124.pdf. (дата звернення: 09.09.2023).
Мерзлякова О., Сабол Д. Коди життєстійкості. Психологічна робота з освітянами під час війни. Простір арт-терапії : збірник наукових праць. Київ, 2022. Вип. 1 (31). С. 62–74. URL: https://lib.iitta.gov.ua/733793/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2022-Issue%2031(1).pdf (дата звернення: 09.09.2023).
Пекар В. «Візія України – 2030» – це комплексне бачення розвитку України / Український інститут майбутнього. URL: https://uifuture.org/publications/25132-viziya-2030-uif/ (дата звернення: 09.09.2023).
Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти «Плекання резилієнтності в закладі освіти» / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-zagalnoyi-serednoyi-ta-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti-plekannya-reziliyentnosti-v-zakladi-osviti (дата звернення: 09.09.2023).
Психологічна допомога від НПА. Офіційний сайт НПА. URL: https://www.npa-ua.org/психологічна-допомога-від-нпа (дата звернення: 09.09.2023).
Banit O., Merzliakova O. Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. EUROPEAN HUMANITIES STUDIES: State and Society. № 1. P. 4–23. DOI: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2023.1.01 (date of access: 09.09.2023).
Bordás A. Investigation of Resilience among Teachers and in Teacher Education. Central European Journal of Educational Research. 2023. Vol. 5, no. 1. P. 24–36. DOI: https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/1/11119 (date of access: 09.09.2023).
Lupis A. Supporting Ukrainian Psychologists to Improve Mental Health Care during the War. Ukrainian Research Institute at Harvard University. URL: https://huri.harvard.edu/supporting-ukrainian-psychologists-improve-mental-health-care-during-war (date of access: 09.09.2023).
Palii V., Velykodna M., Pereira M., McElvaney R., Bernard S., Klymchuk V., Burlachuk O., Lupis A. A., Diatel N., Ireland J. L., McNeill K., Scarlet J. L., Jaramillo-Sierra A. L., Khoury B., Sánchez Munar D. R., Hedlund S. L., Flanagan T., LeBlanc J., Agudelo Velez D. M., Gómez-Maquet Y. The experience of launching a psychological hotline across 21 countries to support Ukrainians in wartime. Mental Health and Social Inclusion. DOI: https://doi.org/10.1108/mhsi-04-2023-0040 (date of access: 09.09.2023).
Palii V. Ukrainian psychological hotline: a new type of service. URL: https://www.apa.org. https://www.apa.org/international/global-insights/ukrainian-psychological-hotline?fbclid=IwAR1qyftU9Tj-RlYsIH8NmT3KBEJz7OeElCCoSGMPm9sRNpwShVn_U1a6qeQ (date of access: 09.09.2023).
Wosnitza M., Peixoto F., Beltman S. Resilience in Education: Concepts, Contexts and Connections. Springer, 2018. 360 p. URL: https://researchportal.murdoch.edu.au/esploro/outputs/book/Resilience-in-Education-Concepts-Contexts-and/991005544022107891 (date of access: 09.09.2023).
References
Merzliakova, O. (2023). Psykholohichni chynnyky indyvidualnoyi i kolektyvnoyi stiykosti ta oporu viyskoviy ahresiyi (analitychnyy ohlyad) [Psychological factors of individual and collective stability and resistance to military aggression (analytical review)]. Analitychnyy visnyk u sferi osvity y nauky: dovidkovyy byuleten DNPB Ukrayiny im. V.O. Sukhomlynskoho [Analytical bulletin in the field of education and science: a reference bulletin of the National Institute of Education and Research of Ukraine named after V. O. Sukhomlynskyi], 17. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/736360/1/VNIASO-AHSEduSci-RB17-2023-110-124.pdf [in Ukrainian].
Merzliakova, O., & Sabol, D. (2022). KODy zhyttyestiykosti [Vitality codes]. Psykholohichna robota z osvityanamy pid chas viyny. Prostir art-terapiyi [Psychological work with educators during the war. Space of art therapy], 1 (31), 62-74. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/736360/1/VNIASO-AHSEduSci-RB17-2023-110-124.pdf [in Ukrainian].
Pekar, V. (2023). «Viziya Ukrayiny – 2030» – tse kompleksne bachennya rozvytku Ukrayiny ["Vision of Ukraine – 2030" is a comprehensive vision of the development of Ukraine]. Ukrayinskyi instytut maybutnoho. Retrieved from https://uifuture.org/publications/25132-viziya-2030-uif/ [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennya Typovoyi prohramy pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv doshkilnoyi, zahalnoyi serednoyi ta profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi) osvity «Plekannya rezyliyentnosti v zakladi osvity» [On the approval of the Standard program of professional development of pedagogical staff of preschool, general secondary and professional (vocational and technical) education institutions "Fostering resilience in an educational institution"]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-zagalnoyi-serednoyi-ta-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti-plekannya-reziliyentnosti-v-zakladi-osviti [in Ukrainian].
Psychological help from NPA [Psychological help from the NPA]. The official website of the NPA [The official website of the NPA]. Retrieved from https://www.npa-ua.org/psychological-help-from-npa
Banit, O., & Merzliakova, O. (2023). Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war. EUROPEAN HUMANITIES STUDIES: State and Society, 1, 4-23. DOI: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2023.1.01 [in English].
Bordás, A. (2023). Investigation of Resilience among Teachers and in Teacher Education. Central European Journal of Educational Research, 5 (1), 24-36. DOI: https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/1/11119 [in English]
Lupis, A. (2023). Supporting Ukrainian Psychologists to Improve Mental Health Care during the War. Ukrainian Research Institute at Harvard University. Retrieved from https://huri.harvard.edu/supporting-ukrainian-psychologists-improve-mental-health-care-during-war [in English].
Palii, V., Velykodna, M., Pereira, M., McElvaney, R., Bernard, S., Klymchuk, V., Burlachuk, O., Lupis, A. A., Diatel, N., Ireland, J. L., McNeill, K., Scarlet, J. L., Jaramillo-Sierra, A. L., Khoury, B., Sánchez Munar, D. R., Hedlund, S. L., Flanagan, T., LeBlanc, J., Agudelo Velez, D. M., & Gómez-Maquet, Y. (2023). The experience of launching a psychological hotline across 21 countries to support Ukrainians in wartime. Mental Health and Social Inclusion. DOI: https://doi.org/10.1108/mhsi-04-2023-0040 [in English].
Wosnitza, M., Peixoto, F., & Beltman, S. (2018). Resilience in Education: Concepts, Contexts and Connections. Springer. Retrieved from https://researchportal.murdoch.edu.au/esploro/outputs/book/Resilience-in-Education-Concepts-Contexts-and/991005544022107891 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).