Особливості формування професійної компетентності вчителя освітньої робототехніки
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-70-76Ключові слова:
STEM; освітня робототехніка; професійна компетентність; методи; технологіїАнотація
У сучасних реаліях реформування системи освіти України та впровадження STEAM-технологій усе більшої популярності та затребуваності в системі загальної середньої освіти знаходить освітня робототехніка. Утім, за своєю специфікою, вона зазвичай викладається як елемент позашкільної освіти, найчастіше з напряму інформатики та лишається прерогативою гуртків і приватних шкіл. Варіативний шкільний курс «Робототехніка», поява якого стала можлива завдяки новому державному стандарту базової середньої освіти, має змінити цю ситуацію. Він спрямований на технічну та інженерну підготовку учнів, популяризацію інженерно-технічних професій і підвищення інтересу дітей до вивчення природничо-математичних дисциплін, оскільки цього потребує сучасне цифрове суспільство. Досягнення цих цілей у закладах загальної середньої освіти є досить актуальним завданням, яке можливо вирішити лише за наявності компетентних учителів у галузі освітньої робототехніки.
Отже, для реалізації навчання учнів освітньої робототехніки потрібні вчителі зі сформованими відповідними компетентностями.
У статті розглянуто методи і технології підготовки майбутніх учителів освітньої робототехніки на основі змістової моделі магістерської освітньої програми «Освітня робототехніка», що функціонує в Полтавському університеті економіки і торгівлі, в якій висвітлено складники професійної компетентності вчителя та представлено цільовий і методичний складники навчання, організаційні умови для формування компетентності вчителів для успішного виконання професійної діяльності у сфері освітньої робототехніки в освітньому середовищі закладу освіти.
Посилання
Гриб’юк О. О. Інженерна освіта в школі: використання освітньої робототехніки у процесі дослідницького навчання предметів природничо-математичного циклу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2020. № 22 (29). С. 62–73. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series2.2020.22(29).09
Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). Київ : ІСД, 1997. 61 с.
Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : [монографія] / Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. Київ ; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.
Лутаєнко О. М. Формування професійної компетентності майбутніх учителів в умовах сучасної освіти: теоретичні аспекти. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2304/1/O_Lutayenko_GI.pdf
Матвієнко Ю. С. Організаційно-педагогічні умови підготовки учителя освітньої робототехніки. Освітня робототехніка : збірник матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конфер. (13-14 квітня 2023 р.) Дніпро : ЛІРА, 2023. С. 24–27.
Матвієнко Ю. С. Особливості підготовки фахівців з освітньої робототехніки. Сучасні інформаційні технології в освіті і науці : ІІІ Всеукр. наук. Інтернет-конф., 26-27 березня 2021 р. : зб. матеріалів. Умань : Візаві, 2021. С. 125–128.
Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. ; за ред. І. А. Зязюна. Київ : Вища школа, 1997. 349 с.
Струтинська О. В. Актуальність впровадження освітньої робототехніки в українську школу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. С. 324–344. URL: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s30
Струтинська О. В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів інформатики до навчання освітньої робототехніки в закладах середньої освіти : монографія. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2020. 505 с.
Raven John. On the components of competence and their development in education. Teachers college record. 1977. № 78.4. P. 1–16.
References
Hrybiuk, O. O. (2020). Inzhenerna osvita v shkoli: vykorystannia osvitnoi robototekhniky u protsesi doslidnytskoho navchannia predmetiv pryrodnycho-matematychnoho tsyklu [Engineering education at school: the use of educational robotics in the process of research teaching subjects of the natural and mathematical cycle]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia [Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 2. Computer-oriented learning systems], 22 (29), 62-73. Retrieved from https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series2.2020.22(29).09 [in Ukrainian].
Derzhavna natsionalna prohrama «Osvita» («Ukraina XXI stolittia») [State national program "Education" ("Ukraine of the 21st century")]. (1997). Kyiv: ISD [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2005). Filosofiia postupu i prohnozu osvitnoi systemy [Philosophy of the progress and forecast of the educational system]. In Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky, perspektyvy [Pedagogical skill: problems, searches, prospects]: [monohrafiia] (pp. 10-18). Kyiv; Hlukhiv: RVV HDPU [in Ukrainian].
Lutaienko, O. M. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v umovakh suchasnoi osvity: teoretychni aspekty [Formation of professional competence of future teachers in the conditions of modern education: theoretical aspects]. Retrieved from http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2304/1/O_Lutayenko_GI.pdf [in Ukrainian].
Matviienko, Yu. S. (2023). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy pidhotovky uchytelia osvitnoi robototekhniky [Organizational and pedagogical conditions for training a teacher of educational robotics]. In Osvitnia robototekhnika [Educational robotics]: zbirnyk materialiv III-yi Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 24-27). Dnipro: LIRA [in Ukrainian].
Matviienko, Yu. S. (2021). Osoblyvosti pidhotovky fakhivtsiv z osvitnoi robototekhniky [Peculiarities of training specialists in educational robotics]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii v osviti i nautsi [Modern information technologies in education and science]: 3 Vseukr. nauk. Internet-konf.: zb. materialiv (pp. 125-128). Uman: Vizavi [in Ukrainian].
Ziaziuna, I. A. (Ed.). (1997). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skill]: pidruchnyk. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Strutynska, O. V. (2019). Aktualnist vprovadzhennia osvitnoi robototekhniky v ukrainsku shkolu [The relevance of introducing educational robotics into the Ukrainian school]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 324–344. Retrieved from https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s30 [in Ukrainian].
Strutynska, O. V. (2020). Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky do navchannia osvitnoi robototekhniky v zakladakh serednoi osvity [Theoretical and methodological principles of training future informatics teachers to teach educational robotics in secondary education institutions]: monohrafiia. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].
Raven, John. (1977). On the components of competence and their development in education. Teachers college record, 78.4, 1-16.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).