Трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладачів вищої школи в умовах воєнного стану і повоєнного періоду
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-54-62Ключові слова:
трансдисциплінарний підхід; підвищення кваліфікації; самоосвіта викладача; воєнний стан; форумАнотація
Освіта – неперервний процес, де людина найшвидше адаптується. Викладач переосмислює свою роль в освітньому процесі й готовність до якісних змін. Традиційне підвищення кваліфікації викладача вищої школи сьогодні переосмислюється. Автор намагається розкрити важливість трансдисциплінарного підходу до підвищення кваліфікації викладача. Маючи професійну діяльність як базис, викладач розуміє, що в умовах поточної реальності – війна, зруйновані заклади, онлайн-освіта – треба постійно змінюватися й відповідати соціальному замовленню суспільства і вимогам до підготовки студента. Треба зазначити, що в умовах воєнного стану існують умови життєдіяльності освітнього простору закладів вищої освіти – цифровізація, змішане навчання, особливості онлайн-комунікації учасників освітнього процесу. Ці умови одночасно є елементами адаптації викладача до зовнішніх і внутрішніх змін.
Цікавою формою підвищення кваліфікації для викладачів є нові формати проведення круглих столів, наукових фестивалів, форумів, традиційних конференцій, літніх шкіл із міжнародною участю тощо. Трансдисциплінарний підхід дозволяє викладачам комбінувати дисципліни, набувати додаткові знання та навички для розширення своїх фахових можливостей і кар’єрного зростання. Мета статті: охарактеризувати трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладача та роль цього процесу в умовах воєнного стану та повоєнний період; розкрити самоосвіту викладача вищої школи як індивідуальну форму підвищення його кваліфікації (участь у форумах); уточнити поняття «самоосвіта викладача» через трансдисциплінарний підхід.
У статті використано аналіз, синтез науково-педагогічної літератури з теми дослідження; вивчалися нормативні документи щодо підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників нової середньої та вищої шкіл; узагальнено висновки. Теоретичне значення. Уточнено низку понять до теми. Індивідуальна форма самоосвіти викладача є синтезом знань і вмінь його освітньо-культурного і професійного рівнів, взаємодоповнюваність і розвиток духовної та професійної культури викладача, спрямований на професійну й культурну самореалізацію його особистості, оптимальне виявлення потенційних творчих сил. Викладач має бути завжди в неперервному самопізнанні, самовдосконаленні. Автор наводить приклад такої індивідуальної форми як участь у роботі форумів. Практичне значення – опис роботи форумів, які сприяють підвищенню кваліфікації викладача як професіонала й особистості. Прагнення викладача до самоосвіти є частиною хьютагогіки, філософією якої є вміння навчатися потрібному, що відповідає потребам особистості і суспільства.
Посилання
Адаптивні процеси в освіті : збірник матеріалів (тез доповідей) 1-го Міжнародного наукового форуму / [за заг. ред.: Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки; ред. кол.: Л. О. Ануфрієва, Л. О. Бачієва, З. В. Рябова]. Київ ; Харків, 2022. Вип. 1 (4), 296 с.
Вища освіта в Україні: зміни через війну : аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ : Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.
Дороніна Т., Побоча Т. Людський капітал як стратегічний ресурс вищої освіти: інвестиційна політика ЗВО. Вісник науки та освіти. 2023. С. 487–498. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-487-498
Жорова І., Кузьмич Т., Назаренко Л. Самоосвіта педагога як умова підвищення його професійної компетентності : методичні рекомендації. Херсон : РІПО, 2012. 80 с.
Кадя Н. Культура самоосвіти. Як навчити команду вчитись. URL: https://life.nv.ua/ukr/blogs/yak-navchiti-pracivnikiv-vchitisya-samostiyno-poradi-kerivnikam-sekreti-uspihu-50307739.html (дата звернення 13.08.2023)
Левченко Ф. Провідні принципи організації самоосвітньої діяльності вчителя до формування ключових компетентностей учнів. URL: https://lib.iitta.gov.ua/727628/1/%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A4.%D0%93._%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf (дата звернення 14.08.2023)
Лучанінова О. Адаптивний менеджмент в освіті: нова роль викладача сучасного закладу вищої освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. № 7 (13). URL: https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01
Методичні рекомендації для професійного розвитку науково-педагогічних працівників. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/77308/ (дата звернення 10.08.2023)
Ничкало Н. Г. Наукова спадщина академіка Івана Зязюна у вимірах сьогодення і майбутнього. Неперервна педагогічна освіта ХХІ століття : зб. матеріалів ХХ Міжнар. педагогічно-мистецьких читань пам’яті проф. О. П. Рудницької / [наук. ред.: Г. І. Сотська, М. П. Вовк]. Чернівці : Букрек, 2023. Вип. 6 (18). С. 7–14. URL: http://ipood.com.ua/data/NDR/nonNDR_publications/2023_Rudnytska_zbirnyk.pdf
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників. URL: https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php (дата звернення 7.08.2023)
План відновлення України: освіта та наука як фундамент розвитку людського потенціалу. 2022. URL: https://recovery.gov.ua/project/program/improve-eucation-system (дата звернення 10.08.2023)
Сізов В. В., Славська Я. А., Бондаренко О. А. Детермінізм Е. Дюркгейма в теорії педагогіки і освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 1 (100) С. 202–214. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1234111.pdf (дата звернення 9.08.2023)
Шевчук В. Життєствердні виміри питомо національних цінностей: рятівне знання для українства і людства ХХІ століття. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід : збірник тез ІV Міжнар. наук.-практ. конф., 13–14 травня 2022 року, м. Тернопіль / hед. кол.: Н. Л. Морська, Л. М. Литвин, Г. А. Поперечна. Тернопіль : Вектор, 2022. С. 16–20.
Brown, C., Huber, E., Bone, E. et al. Academic Women Co-designing Education Futures in a Postdigital World. Postdigit Sci Educ. URL: https://doi.org/10.1007/s42438-023-00410-y
Nicolescu, B. Transdisciplinarity - Past, Present and Future. In B. Haverkort, C. Reijntjes (Eds). Moving Worldviews - Reshaping Sciences, Policies and Practices for Endogenous Sustainable Development. Holland : COMPAS Editions, 2006. P. 142–166. URL: https://www.tercercongresomundialtransdisciplinariedad.mx/wp-content/uploads/2019/08/Transdisciplinarity-past-present-and-future.pdf (дата звернення 14.08.2023)
Homas Jørgensen, Anna-Lena Claeys-Kulik. What does the future hold for Europe’s universities? URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210204091600372 (дата звернення 9.08.2023)
Somerville M. A., Rapport D. J. Transdisciplinarity: Recreating Integrated Knowledge. McGill-Queen's Univ. Press, 2002. 272 р.
References
Yelnykova, H. V., & Rostok, M. L. (Eds.). (2022). Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 1-ho Mizhnarodnoho naukovoho forumu (Is. 1 (4). Kyiv; Kharkiv [in Ukrainian].
Nikolaiev, Ye., Rii, H., & Shemelynets, I. (2023). Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war: an analytical report]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka [in Ukrainian].
Doronina, T., & Pobocha, T. (2023). Liudskyi kapital yak stratehichnyi resurs vyshchoi osvity: investytsiina polityka ZVO [Human capital as a strategic resource of higher education: investment policy of higher education]. Visnyk nauky ta osvity [Herald of science and education], 487-498. Retrieved from https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-487-498 [in Ukrainian].
Zhorova, I., Kuzmych, T., & Nazarenko, L. (2012). Samoosvita pedahoha yak umova pidvyshchennia yoho profesiinoi kompetentnosti [Self-education of a teacher as a condition for improving his professional competence]: metodychni rekomendatsii. Kherson: RIPO [in Ukrainian].
Kadia, N. Kultura samoosvity. Yak navchyty komandu vchytys [Culture of self-education. How to teach a team to learn]. Retrieved from https://life.nv.ua/ukr/blogs/yak-navchiti-pracivnikiv-vchitisya-samostiyno-poradi-kerivnikam-sekreti-uspihu-50307739.html [in Ukrainian].
Levchenko, F. Providni pryntsypy orhanizatsii samoosvitnoi diialnosti vchytelia do formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv [Leading principles of organizing self-education activities of the teacher to the formation of key competences of students]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/727628/1/%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A4.%D0%93._%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf [in Ukrainian].
Luchaninova, O. (2019). Adaptyvnyi menedzhment v osviti: nova rol vykladacha suchasnoho zakladu vyshchoi osvity [Adaptive management in education: the new role of a teacher in a modern institution of higher education]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 7 (13). Retrieved from https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii dlia profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Methodological recommendations for the professional development of scientific and pedagogical workers]. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/77308/ [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H. (2023). Naukova spadshchyna akademika Ivana Ziaziuna u vymirakh sohodennia i maibutnoho [Academician Ivan Zyazyun's scientific legacy in the dimensions of the present and the future]. In H. I. Sotska, M. P. Vovk (Eds.), Neperervna pedahohichna osvita XXI stolittia [Continuous pedagogical education of the 21st century]: zb. materialiv XX Mizhnarodnykh pedahohichno-mystetskykh chytan pamiati prof. O. P. Rudnytskoi (Is. 6 (18), pp. 7-14). Chernivtsi: Bukrek. Retrieved from http://ipood.com.ua/data/NDR/nonNDR_publications/2023_Rudnytska_zbirnyk.pdf [in Ukrainian].
Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Improving the qualifications of teaching staff]. Retrieved from https://wiki.legalaid.gov.ua/index. [in Ukrainian].
Plan vidnovlennia Ukrainy: osvita ta nauka yak fundament rozvytku liudskoho potentsialu [Ukraine's recovery plan: education and science as a foundation for the development of human potential]. (2022). Retrieved from https://recovery.gov.ua/project/program/improve-eucation-system [in Ukrainian].
Sizov, V. V., Slavska, Ya. A., & Bondarenko, O. A. (2021). Determinizm E. Diurkheima v teorii pedahohiky i osvity [Durkheim's determinism in the theory of pedagogy and education]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of Personality: Methodology, Theory and Practice], 1 (100), 202–214. Retrieved from https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1234111.pdf [in Ukrainian].
Shevchuk, V. (2022). Zhyttiestverdni vymiry pytomo natsionalnykh tsinnostei: riativne znannia dlia ukrainstva i liudstva XXI stolittia [Life-affirming dimensions of specifically national values: life-saving knowledge for Ukrainians and humanity of the XXI century]. In N. L. Morska, L. M. Lytvyn, H. A. Poperechna (Eds.), Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid [Value orientations in the modern world: theoretical analysis and practical experience]: zbirnyk tez IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 16-20). Ternopil: Vektor [in Ukrainian].
Brown, C., Huber, E., & Bone, E. et al. (2023). Academic Women Co-designing Education Futures in a Postdigital World. Postdigit Sci Educ. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s42438-023-00410-y
Nicolescu, B. (2006). Transdisciplinarity - Past, Present and Future. In B. Haverkort, & C. Reijntjes (Eds). Moving Worldviews - Reshaping Sciences, Policies and Practices for Endogenous Sustainable Development (pp. 142-166). Holland: COMPAS Editions. Retrieved from https://www.tercercongresomundialtransdisciplinariedad.mx/wp-content/uploads/2019/08/Transdisciplinarity-past-present-and-future.pdf
Homas, Jørgensen, & Anna-Lena, Claeys-Kulik. What does the future hold for Europe’s universities? Retrieved from https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210204091600372
Somerville, M. A., & Rapport, D. J. (2002). Transdisciplinarity: Recreating Integrated Knowledge. McGill-Queen's Univ. Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).