Адаптація та модифікація навчальних програм у закладах професійної освіти: механізми впровадження та ефективні рішення

Автор(и)

  • Ірина Володимирівна Кучерак Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-4199-1328

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-96-100

Ключові слова:

інклюзія; інклюзивне навчання; адаптація; модифікація; заклади професійної освіти

Анотація

Акцентовано на особливій ролі сучасного закладу освіти як провайдера особистісного зростання та центру персональної освітньої логістики. Проаналізовано механізми впровадження, принципи та особливості забезпечення адаптації та модифікації навчальних програм у закладах професійної освіти. Наведено декілька ефективних стратегій адаптації та модифікації, які можна використовувати для досягнення освітніх завдань у закладах професійної освіти. Визначено, що, зважаючи на характер модифікації як спрощення, скорочення, виключення та враховуючи особливості навчання у професійній освіті, впровадження подібних стратегій потребує виважених рішень, адже важливо не нашкодити ключовому завданню – підготовці фахівця, що володіє певними компетентностями, знаннями, вміннями і навичками в обраній ними галузі професійної діяльності.

Біографія автора

Ірина Володимирівна Кучерак, Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки, психології та менеджменту

Посилання

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : монографія. Київ : Самміт-Книга, 2009. 272 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/708183/2/Інклюзивна%20освіта%20реалії%20та%20перспективи.pdf

Кучерак І. Інклюзивне навчання у закладах професійної освіти : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2022. 70 с.

Кучерак І., Петрушак О. Інтегровані заняття у системі інклюзивного навчання: досвід, реалії та перспективи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені О. Довженка. 2021. Вип. 3 (47). С. 121–127.

Кучерак І. Учитель як суб’єкт інклюзії: стратегії, проблеми, рішення. Психолого-педагогічні аспекти навчання дорослих у системі неперервної освіти : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (16 грудня 2021 р.) / за наук. ред. В. В. Сидоренко. Біла Церква : БІНПО ДВНЗ УМО, 2021. С. 270–273. URL: https://lib.iitta.gov.ua/734448/1/Збірник%20Міжнародна%20конференція%20ПП%20та%20М_2021.pdf

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021, № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-п#Text

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 10.07.2019, № 636. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636-2019-п#n8

Шилонова В., Кляйн В., Гладуш В. Інклюзивність вищої освіти Словаччини. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2021. Вип. 17. С. 48–60. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n17-2021/shilonova-v-kljajn-v-gladush-v-inkljuzivnist-vicshoi-osviti-slovachchini.html

Ярмола Н. А. Індивідуальна освітня траєкторія дитини з порушеннями інтелектуального розвитку: практичні кроки. Вісник науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки. 2019. Т. 5, № 14. С. 195–201. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/286032297.pdf

Kucherak I. Preparation of teachers for the establishment of an inclusive educational environment in professional (vocational and technical) educational institutions. Improving modern models of professional development of teachers of vocational education in the context of the development of professional competence. Poland: Bilostok, 2021. P. 72–79. URL: https://lib.iitta.gov.ua/732969/

Teachers’ Guides to Inclusive Practices Modifying Schoolwork Third / Edition by Rachel Janney, Ph.D. and Martha E. Snell, Ph.D. 2013. 199 p. (№16). URL: https://brookespublishing.com/wp-content/uploads/2021/06/janney-inclusive-schools.pdf

Types of Instructional Adaptations for Your Inclusive Classroom. URL: https://blog.brookespublishing.com/5-types-of-instructional-adaptations-for-your-inclusive-classroom/

References

Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]: monohrafiia. Kyiv: Sammit-Knyha. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/708183/2/Inkliuzyvna%20osvita%20realii%20ta%20perspektyvy.pdf [in Ukrainian].

Kucherak, I. (2022). Inkliuzyvne navchannia u zakladakh profesiinoi osvity [Inclusive education in professional education institutions]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPNU [in Ukrainian].

Kucherak, I., & Petrushak, O. (2021). Intehrovani zaniattia u systemi inkliuzyvnoho navchannia: dosvid, realii ta perspektyvy [Integrated classes in the system of inclusive education: experience, realities and perspectives]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni O. Dovzhenka [Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after O. Dovzhenko], 3 (47), 121-127 [in Ukrainian].

Kucherak, I. (2021). Uchytel yak subiekt inkliuzii: stratehii, problemy, rishennia [The teacher as a subject of inclusion: strategies, problems, solutions]. In V. V. Sydorenko (Ed.), Psykholoho-pedahohichni aspekty navchannia doroslykh u systemi neperervnoi osvity [Psychological and pedagogical aspects of adult education in the system of continuous education]: materialy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konfekrentsii (pp. 270-273). Bila Tserkva: BINPO DVNZ UMO. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/734448/1/Zbirnyk%20Mizhnarodna%20konferentsiia%20PP%20ta%20M_2021.pdf [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [On the approval of the Procedure for the organization of inclusive education in institutions of general secondary education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy 15.09.2021, № 957. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-p#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [On the approval of the Procedure for the organization of inclusive education in institutions of professional (vocational and technical) education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy 10.07.2019, № 636. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636-2019-p#n8 [in Ukrainian].

Shylonova, V., Kliain, V., & Hladush, V. (2021). Inkliuzyvnist vyshchoi osvity Slovachchyny [Inclusiveness of higher education in Slovakia]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 17, 48-60. Retrieved from https://aqce.com.ua/vipusk-n17-2021/shilonova-v-kljajn-v-gladush-v-inkljuzivnist-vicshoi-osviti-slovachchini.html [in Ukrainian].

Iarmola, N. A. (2019). Indyvidualna osvitnia traiektoriia dytyny z porushenniamy intelektualnoho rozvytku: praktychni kroky [Individual educational trajectory of a child with intellectual disabilities: practical steps]. Visnyk naukovo-doslidnoi laboratorii inkliuzyvnoi pedahohiky [Bulletin of the Research Laboratory of Inclusive Pedagogy], 5, 14, 195-201. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/286032297.pdf [in Ukrainian].

Kucherak, I. (2021). Preparation of teachers for the establishment of an inclusive educational environment in professional (vocational and technical) educational institutions. In Improving modern models of professional development of teachers of vocational education in the context of the development of professional competence (pp. 72-79). Poland: Bilostok. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/732969/

Rachel, Janney, & Martha, E. Snell. (Eds.). (2013). Teachers Guides to Inclusive Practices Modifying Schoolwork Third. Retrieved from https://brookespublishing.com/wp-content/uploads/2021/06/janney-inclusive-schools.pdf

Types of Instructional Adaptations for Your Inclusive Classroom. Retrieved from https://blog.brookespublishing.com/5-types-of-instructional-adaptations-for-your-inclusive-classroom/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Кучерак, І. В. (2023). Адаптація та модифікація навчальних програм у закладах професійної освіти: механізми впровадження та ефективні рішення . Імідж сучасного педагога, (4(211), 96–100. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-96-100