Соціально-педагогічні погляди Софії Русової: важливість вчення для сьогодення та майбутнього
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-106-112Ключові слова:
соціальна робота; соціальна педагогіка; педагог; виховання; діти; інклюзія; інтернатАнотація
Досліджено соцільно-педагогічні погдяди Софії Федорівни Русової (1856–1940 рр.), відомої світовій спільноті як енциклопедистки, громадської діячки, організаторки «Просвіти», однієї з найвидатніших засновників жіночого руху в Україні, членкині Центральної Ради, авторки концепції національної освіти, дошкільного виховання, монографій з педагогіки та психології, програм і підручників. Описано важливість вчення Софії Русової щодо навчально-виховної та соціальної роботи в закладах освіти сьогодення, щодо організації для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами умов для здобуття ними освіти нарівні з іншими особами. Зроблено висновок про надзвичайно вагому роль осмислення наукової спадщини Софії Русової, що є необхідною умовою вирішення багатьох соціально-педагогічних проблем сьогодення та майбутнього.
Посилання
Богуш А. М. Біологічне та соціальне у поглядах С. Ф. Русової на виховання. Дошкільне виховання. 1996. № 9. С. 8–9.
Богуш А. М., Маліновська Н. В. Лінгводидактична спадщина Софії Русової у сучасному дошкільному закладі : монографія. Одеса : ПНЦ АПН України СВДМ. П. Черкасов, 2006. 134 с.
Гончаренко А. М. Софія Русова про національні джерела розвитку мовленнєвої особистості в дошкільному дитинстві. Педагогічні ідеї Софії Русової в дошкільній освіті XXI століття : наук.-практ. конф. для педагогічних працівників м. Києва (з нагоди 155-річчя від дня народження), 18 лютого 2011 року. Київ, 2011. URL: http://www.ippo.org.ua/files/новини/ОСТАННІ_НОВИНИ_2011/0220/4/2.doc
Зайченко І. В. Педагогічна концепція С. Ф. Русової : монографія. Київ : Ліра-К, 2016. 216 с.
Закон України «Про повну загальну середню освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2020. № 31, ст. 226.
Ключинська А. В. «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки» імені Софії Русової – сучасний інноваційний навчальний заклад. Софія Русова та сучасна українська освіта : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф.; Соціалізація особистості в умовах інноваційного середовища : наук.-практ. семінар, (Полтава 18-19 трав. 2018 р.) / за заг. ред. Л. І. Куторжевської. Полтава, 2018. С. 70–72.
Ключинська А. В., Куторжевська Л. І., Інклюзивне навчання в умовах мистецького інтернатного навчального закладу. Інклюзивне освітнє середовище: проблеми, перспективи та кращі практики : зб. тез доп. ХХ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 18-19 листоп. 2020 р. Київ, 2020. С. 103–105.
Куторжевська Л. І., Куторжевська О. А. Виховання в інтернатних закладах освіти : навч.-метод. посіб. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2015. 152 с.
Куторжевська Л. Педагогічні ідеї Софії Русової у практиці роботи Полтавського мистецького ліцею ім. Софії Русової Полтавської обласної ради. Інноваційний потенціал та правове забезпечення соціально-економічного розвитку України: виклик глобального світу : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф., 17–18 трав. 2023 р. / відп. ред. Р. Басенко; Полтав. ін-т економіки і права ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна». Полтава : ПІЕП, 2023. 430 с.
Логопедія : підручник / за ред. М. Шеремет. Київ : ВД «Слово», 2019. 807 с.
Софія Русова: з маловідомого і невідомого. Ч. 1: Несторка української педагогічної літератури... / упоряд.: О. Джус, З. Нагачевська. Івано-Франківськ : Гостинець, 2006. 456 с.
Софія Русова: з маловідомого і невідомого. Ч. 2: Сеньйорка українського жіноцтва... / упоряд.: З. Нагачевська, О. Джус. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. 364 с.
References
Bohush, A. M. (1996). Biolohichne ta sotsialne u pohlyadakh S. F. Rusovoyi na vykhovannya [Biological and social in the views of S.F. Rusova on education]. Doshkilne vykhovannya [Preschool education], 9, 8-9 [in Ukrainian].
Bohush, A. M., & Malinovska, N. V. (2006). Linhvodydaktychna spadshchyna Sofiyi Rusovoyi u suchasnomu doshkilnomu zakladi [The linguistic and didactic heritage of Sofia Rusova in a modern preschool institution]: monohrafiya. Odesa: PNTS APN Ukrayiny SVDM. P. Cherkasov [in Ukrainian].
Honcharenko, A. M. (2011). Sofiya Rusova pro natsionalni dzherela rozvytku movlennyevoyi osobystosti v doshkilnomu dytynstvi [Sofia Rusova about national sources of speech personality development in preschool childhood]. In Pedahohichni idei Sofii Rusovoi v doshkilnii osviti XXI stolittia [Pedagogical ideas of Sofia Rusova in preschool education of the 21st century]: nauk.-prakt. konf. dlia pedahohichnykh pratsivnykiv m. Kyieva (z nahody 155-richchia vid dnia narodzhennia), 18 liutoho 2011 roku. Kyiv. Retrieved from http://www.ippo.org.ua/files/новини/ОСТАННІ_НОВИНИ_2011/0220/4/2.doc [in Ukrainian].
Zaychenko, I. V. (2016). Pedahohichna kontseptsiya S. F. Rusovoyi [Pedagogical concept of S. F. Rusova]: monohrafiya. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny «Pro povnu zahalnu serednyu osvitu». (2020). [Law of Ukraine "On comprehensive general secondary education"]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR). [Information of the Verkhovna Rada (VVR)], 31, 226 [in Ukrainian].
Klyuchynska, A. V. (2018). «Tsentr osvity ta sotsialno-pedahohichnoyi pidtrymky» imeni Sofiyi Rusovoyi – suchasnyy innovatsiynyy navchalnyy zaklad. ["Education and social-pedagogical support center" named after Sofia Rusova – a modern innovative educational institution]. In L. I. Kutorzhevska (Ed.), Sofiia Rusova ta suchasna ukrainska osvita [Sofia Rusova and modern Ukrainian education]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf.; Sotsializatsiia osobystosti v umovakh innovatsiinoho seredovyshcha [Personality socialization in the conditions of an innovative environment]: nauk.-prakt. seminar (pp. 70-72). Poltava [in Ukrainian].
Klyuchynska, A. V., & Kutorzhevska, L. I. (2020). Inklyuzyvne navchannya v umovakh mystetskoho internatnoho navchalnoho zakladu [Inclusive education in the conditions of an artistic boarding school]. In Inklyuzyvne osvitnye seredovyshche: problemy, perspektyvy ta krashchi praktyky [Inclusive educational environment: problems, perspectives and best practices]: zb. tez dop. KHKH mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 103-105). Kyiv [in Ukrainian].
Kutorzhevska, L. I., & Kutorzhevska, O. A. (2015). Vykhovannya v internatnykh zakladakh osvity [Education in residential educational institutions: teaching method]: navch.-metod. posib. Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka [in Ukrainian].
Kutorzhevska, L. (2023). Pedahohichni ideyi Sofiyi Rusovoyi u praktytsi roboty Poltavskoho mystetskoho litseyu im. Sofiyi Rusovoyi Poltavskoyi oblasnoyi rady [Pedagogical ideas of Sofia Rusova in the work practice of the Poltava Art Lyceum named after Sofia Rusova of the Poltava Regional Council]. In R. Basenko (Ed.), Innovatsiynyy potentsial ta pravove zabezpechennya sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrayiny: vyklyk hlobalnoho svitu [Innovative potential and legal support of socio-economic development of Ukraine: challenge of the global world]: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Poltava: PIEP [in Ukrainian].
Sheremet, M. K. (Ed.). (2019). Lohopediia [Speech therapy]: pidruchnyk. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].
Dzhus, O., & Nahachevska, Z. (Comps.). (2006). Sofiya, Rusova: z malovidomoho i nevidomoho [Sofia Rusova: from the little-known and unknown]. (Part 1: Nestorka ukrayinskoyi pedahohichnoyi literatury...). Ivano-Frankivsk: Hostynets [in Ukrainian].
Nahachevska, Z., & Dzhus, O. (Comps.). (2007). Sofiya, Rusova: z malovidomoho i nevidomoho [Sofia Rusova: from the little-known and unknown]. (Part 2: Senyorka ukrayinskoho zhinotstva...]. Ivano-Frankivsk: Hostynets [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).