Практичний досвід реалізації етнокультурного компоненту в позакласній роботі

Автор(и)

  • Ганна Петрівна Вишневська Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0009-0003-8454-1145

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-119-125

Ключові слова:

етнокультура; традиції, духовність; цінності; національна свідомість; патріотизм; творчі здібності; моральні якості

Анотація

Висвітлюється поняття етнокультури, розкриті його базові основи («етнос», «культура»). Звертається увага на питання етнокультурного компоненту в позакласній роботі, як необхідну умову для засвоєння особистістю культурних цінностей. Підкреслюється важливість збереження й передавання традицій із покоління в покоління, як успадкованого від предків комплексу господарського і соціального життя, матеріальної та духовної культури, які визначають стиль життя.

Етнокультурний компонент у позакласній роботі розглядається, як спосіб повернення втрачених духовних цінностей, спрямований на формуванні у дітей етичних, естетичних і моральних якостей особистості, почуття національної свідомості, патріотизму, розвитку творчих здібностей.

Біографія автора

Ганна Петрівна Вишневська, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

методистка вищої категорії навчально-методичного відділу

Посилання

Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці. Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 27–31.

Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Чернівці : Букрек, 2015. Т. 1. 640 с.

Гарбузенко Л. В. Декоративно-прикладне мистецтво: крок до художньо-естетичної компетентності : навч.-метод. посіб. Кіровоград, 2016. 19 c.

Етнографія українців : навч. посіб. / за ред. С. А. Макарчука. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2015. 711 с.

Отич О. Мистецька освіта як складова система неперервної професійної освіти. Професійна освіта: педагогіка і психологія / за ред.: І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левицького, Ю. Більш. Ченстохова ; Київ, 2003. Вип. V. C. 165–175.

Петренко І. О. Етнографічне мистецтво українського народу: звичаї, символіка, ремесла. Львів : Львівська політехніка, 2020. 24 с.

Пурига І. О. Кролевецькі рушники: історія, семантика, технологія. Суми : Триторія, 2018. 39 с.

Столярчук Н. Етнокультурологія : методичні рекомендації до курсу. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 17 с.

Сучасне українське декоративне мистецтво: збереження національної своєрідності в умовах глобалізації. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського, 2019. 240 с.

Ткаченко В. М. Феномен українського писанкарства кінця XIX – початку XXI ст. Київ : Міленіум, 2020. 428 с.

Українська народна іграшка : каталог. Київ : ВД «Стилос», 2006. 48 с.

Українські традиції та звичаї / авт.-упоряд. А. П. Ярещенко. Харків : Факт, 2008. 232 с.

References

Bekh, I. D. (2010). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu v pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 2, 27-31 [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti [Selected scientific works. Personality education]. (Vol. 1). Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Harbuzenko, L. V. (2016). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo: krok do khudozhno-estetychnoi kompetentnosti [Decorative and applied art: a step towards artistic and aesthetic competence]: navch.-metod. posib. Kirovohrad [in Ukrainian].

Makarchuk, S. A. (Ed.). (2015). Etnohrafiia ukraintsiv [Ethnography of Ukrainians]: navch. posib. Lviv: LNU im. I. Franka [in Ukrainian].

Otych, O. (2003). Mystetska osvita yak skladova systema neperervnoi profesiinoi osvity [Art education as a component system of continuous professional education]. In I. Ziaziuna, N. Nychkalo, T. Levytskoho, Yu. Bilsh (Comps.), Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia [Professional education: pedagogy and psychology] (Is. V, pp. 165-175). Chenstokhova; Kyiv [in Ukrainian].

Petrenko, I. O. (2020). Etnohrafichne mystetstvo ukrainskoho narodu: zvychai, symvolika, remesla [Ethnographic art of the Ukrainian people: customs, symbols, crafts]. Lviv: Lvivska politekhnika [in Ukrainian].

Puryha, I. O. (2018). Krolevetski rushnyky: istoriia, semantyka, tekhnolohiia [Krolevets towels: history, semantics, technology]. Sumy: Trytoriia [in Ukrainian].

Stoliarchuk, N. (2020). Etnokulturolohiia [Ethnocultural studies]: metodychni rekomendatsii do kursu. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Suchasne ukrainske dekoratyvne mystetstvo: zberezhennia natsionalnoi svoieridnosti v umovakh hlobalizatsii [Modern Ukrainian decorative art: preservation of national identity in the conditions of globalization]. (2019). Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho [in Ukrainian].

Tkachenko, V. M. (2020). Fenomen ukrainskoho pysankarstva kintsia XIX – pochatku XXI st. [The phenomenon of Ukrainian pysankarst of the late 19th and early 21st centuries]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Ukrainska narodna ihrashka [Ukrainian folk toy]: kataloh. (2006). Kyiv: VD «Stylos» [in Ukrainian].

Yareshchenko, A. P. (Comp.). (2008). Ukrainski tradytsii ta zvychai [Ukrainian traditions and customs]. Kharkiv: Fakt [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Вишневська, Г. П. (2023). Практичний досвід реалізації етнокультурного компоненту в позакласній роботі . Імідж сучасного педагога, (4(211), 119–125. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-119-125