Практичний досвід реалізації етнокультурного компоненту в позакласній роботі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-119-125Ключові слова:
етнокультура; традиції, духовність; цінності; національна свідомість; патріотизм; творчі здібності; моральні якостіАнотація
Висвітлюється поняття етнокультури, розкриті його базові основи («етнос», «культура»). Звертається увага на питання етнокультурного компоненту в позакласній роботі, як необхідну умову для засвоєння особистістю культурних цінностей. Підкреслюється важливість збереження й передавання традицій із покоління в покоління, як успадкованого від предків комплексу господарського і соціального життя, матеріальної та духовної культури, які визначають стиль життя.
Етнокультурний компонент у позакласній роботі розглядається, як спосіб повернення втрачених духовних цінностей, спрямований на формуванні у дітей етичних, естетичних і моральних якостей особистості, почуття національної свідомості, патріотизму, розвитку творчих здібностей.
Посилання
Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці. Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 27–31.
Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Чернівці : Букрек, 2015. Т. 1. 640 с.
Гарбузенко Л. В. Декоративно-прикладне мистецтво: крок до художньо-естетичної компетентності : навч.-метод. посіб. Кіровоград, 2016. 19 c.
Етнографія українців : навч. посіб. / за ред. С. А. Макарчука. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2015. 711 с.
Отич О. Мистецька освіта як складова система неперервної професійної освіти. Професійна освіта: педагогіка і психологія / за ред.: І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левицького, Ю. Більш. Ченстохова ; Київ, 2003. Вип. V. C. 165–175.
Петренко І. О. Етнографічне мистецтво українського народу: звичаї, символіка, ремесла. Львів : Львівська політехніка, 2020. 24 с.
Пурига І. О. Кролевецькі рушники: історія, семантика, технологія. Суми : Триторія, 2018. 39 с.
Столярчук Н. Етнокультурологія : методичні рекомендації до курсу. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 17 с.
Сучасне українське декоративне мистецтво: збереження національної своєрідності в умовах глобалізації. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського, 2019. 240 с.
Ткаченко В. М. Феномен українського писанкарства кінця XIX – початку XXI ст. Київ : Міленіум, 2020. 428 с.
Українська народна іграшка : каталог. Київ : ВД «Стилос», 2006. 48 с.
Українські традиції та звичаї / авт.-упоряд. А. П. Ярещенко. Харків : Факт, 2008. 232 с.
References
Bekh, I. D. (2010). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu v pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 2, 27-31 [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti [Selected scientific works. Personality education]. (Vol. 1). Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].
Harbuzenko, L. V. (2016). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo: krok do khudozhno-estetychnoi kompetentnosti [Decorative and applied art: a step towards artistic and aesthetic competence]: navch.-metod. posib. Kirovohrad [in Ukrainian].
Makarchuk, S. A. (Ed.). (2015). Etnohrafiia ukraintsiv [Ethnography of Ukrainians]: navch. posib. Lviv: LNU im. I. Franka [in Ukrainian].
Otych, O. (2003). Mystetska osvita yak skladova systema neperervnoi profesiinoi osvity [Art education as a component system of continuous professional education]. In I. Ziaziuna, N. Nychkalo, T. Levytskoho, Yu. Bilsh (Comps.), Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia [Professional education: pedagogy and psychology] (Is. V, pp. 165-175). Chenstokhova; Kyiv [in Ukrainian].
Petrenko, I. O. (2020). Etnohrafichne mystetstvo ukrainskoho narodu: zvychai, symvolika, remesla [Ethnographic art of the Ukrainian people: customs, symbols, crafts]. Lviv: Lvivska politekhnika [in Ukrainian].
Puryha, I. O. (2018). Krolevetski rushnyky: istoriia, semantyka, tekhnolohiia [Krolevets towels: history, semantics, technology]. Sumy: Trytoriia [in Ukrainian].
Stoliarchuk, N. (2020). Etnokulturolohiia [Ethnocultural studies]: metodychni rekomendatsii do kursu. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].
Suchasne ukrainske dekoratyvne mystetstvo: zberezhennia natsionalnoi svoieridnosti v umovakh hlobalizatsii [Modern Ukrainian decorative art: preservation of national identity in the conditions of globalization]. (2019). Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho [in Ukrainian].
Tkachenko, V. M. (2020). Fenomen ukrainskoho pysankarstva kintsia XIX – pochatku XXI st. [The phenomenon of Ukrainian pysankarst of the late 19th and early 21st centuries]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Ukrainska narodna ihrashka [Ukrainian folk toy]: kataloh. (2006). Kyiv: VD «Stylos» [in Ukrainian].
Yareshchenko, A. P. (Comp.). (2008). Ukrainski tradytsii ta zvychai [Ukrainian traditions and customs]. Kharkiv: Fakt [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).