Управління інноваційною діяльністю у закладі загальної середньої освіти в умовах змін
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-13-20Ключові слова:
зміни; управління змінами; інновація; інноваційні моделі; інноваційне навчання; заклад загальної середньої освітиАнотація
На основі аналізу теоретичних основ і моделей управління організаційними змінами встановлено, що існують два напрями досліджень. Перший напрям – це дослідження динаміки процесу організаційних змін, у якому розглядається послідовність дій, які реалізує організація. Отримана в результаті процесуальна модель являє собою модель управління організаційними змінами. Другий напрям досліджує зміст зміни стану організації в певний момент часу, розроблення «ситуаційних» моделей.
У змісті статті розглянуто особливості впровадження різноманітних варіантів інноваційної моделі в освітню практику організацій. Розкрито сутність розповсюдження освітніх інновацій, що лежать в основі розвитку сучасних закладів загальної середньої освіти. З’ясовано, що для управління інноваційною діяльністю у ЗЗСО необхідно звернути увагу на таке поняття як «інноваційне навчання вчителів» та умови його ефективності. Саме інноваційне навчання вчителів, відповідно до логіки розвитку будь-якого інноваційного педагогічного процесу передбачає навчання як формування знань про створення нового в системі освіти та набуття педагогами досвіду творчої професійної діяльності; навчання як освоєння педагогічних нововведень, здійснення їх оцінки; навчання як підготовку до впровадження та розповсюдження освітніх нововведень.
Подані результати анкетування вчителів дозволили виявити фактори, що сприяють їхньому професійному розвитку. Доведено, що одним із тривожних виявляється той факт, що науково-методична робота займає в рейтингу значущих факторів, які сприяють освоєнню педагогічних інновацій, одне з останніх місць.
Із метою вдосконалення управлінської компетентності керівників запропоновано фрагмент програми спецкурсу за темою «Технологія освоєння педагогічних інновацій в умовах внутрішньошкільної науково-методичної роботи». Актуальність спецкурсу обумовлена потребою директорів та заступників директорів з навчально-виховної роботи, що мають певний досвід управлінської діяльності, в удосконаленні вміння створювати систему роботи з педагогами школи в умовах інноваційного розвитку закладу освіти.
Посилання
Адаптивне управління: трансформація в закладах освіти різного рівня організації та результативність його практичного впровадження : кол. монографія / Г. В. Єльникова, І. П. Аннєнкова, Г. Ю. Кравченко, С. Г. Немченко, В. С. Ульянова ; за заг. і наук. ред Г. В. Єльникової. Харків : Мачулін, 2021. 398с.
Бацула Н. В., Кравченко Г. Ю. Управління інноваційною діяльністю закладів загальної середньої освіти. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика : зб. матеріалів Міжнародної наук.-практ. конфер., м. Харків 18–19 березня 2019. С. 350–353.
Боткін Дж. Інноваційне навчання, мікроелектроніка та інтуїція. Перспективи. Запитання освіти. Париж, 1983. С. 28–49.
Гавриш І. В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності : дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С. Сковороди. Х., 2006. 579арк. : рис. Бібліогр.: арк. 430–475.
Гусєва О. Ю. Управління стратегічними змінами: теорія і прикладні аспекти : монографія. Донецьк : Ноулідж (донецьке відділення), 2014. 395 с.
Савченко О. Покликання початкової школи. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні. 2013. Вип. 8. С. 202–207. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spkho_2013_8_17
Осовська Г. В., Осовський О. А. Управління стратегічними змінами на підприємстві. Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z =6730
Петрова І., Поліщук В., Печенізький В. Управління змінами : навч. посіб. Львів : ЗУКЦ, 2008. 66 с.
Шевченко І. Б. Управління змінами : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Київ : НТУУ «КПІ» Політехніка, 2015. 231 с.
Heller R. Managing Change. DK Publishing Ink, 1998. URL: [http://www.observer.co.uk].
Kotter J. P. Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review. 1995. March-April Vol. 73 (2). P. 59–67.
References
Yelnykova, H. V. (Ed.). (2021). Adaptyvne upravlinnia: transformatsiia v zakladakh osvity riznoho rivnia orhanizatsii ta rezultatyvnist yoho praktychnoho vprovadzhennia [Adaptive management: transformation in educational institutions of different levels of organization and effectiveness of its practical implementation]: kol. monohrafiia. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].
Batsula N., Kravchenko H. Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia ta praktyka: sb. materialiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kharkiv 18–19 bereznia 2019. Рр. 350-3538
Botkin, Dzh. (1983). Innovatsiine navchannia, mikroelektronika ta intuitsiia [Innovative learning, microelectronics and intuition]. In Perspektyvy. Zapytannia osvity [Prospects. Questions of education] (pp. 28-49). Paryzh [in Ukrainian].
Havrysh I. V. Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti : Dys... d-ra ped. nauk: 13.00.04 / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. H.S.Skovorody. Kh., 2006. 579ark. : rys. Bibliohr.: ark. 430-475.
Husieva, O. Yu. (2014). Upravlinnia stratehichnymy zminamy: teoriia i prykladni aspekty [Strategic change management: theory and applied aspects]: monohrafiia. Donetsk: Noulidzh (donetske viddilennia) [in Ukrainian].
7. Savchenko, O. (2013). Poklykannia pochatkovoi shkoly [Primary school vocation]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini [Contemporary problems of art education in Ukraine], 8, 202-207. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spkho_2013_8_17 [in Ukrainian].
Osovska, H. V., & Osovskyi, O. A. (2018). Upravlinnia stratehichnymy zminamy na pidpryiemstvi [Management of strategic changes at the enterprise]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 12. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z =6730 [in Ukrainian].
Petrova, I., Polishchuk, V., & Pechenizkyi, V. (2008). Upravlinnia zminamy [Change management]: navch. posibnyk. Lviv: ZUKTs [in Ukrainian].
Shevchenko, I. B. (2015). Upravlinnia zminamy [Change management]: navch. posib. dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: NTUU «KPI» Politekhnika [in Ukrainian].
Heller, R. (1998). Managing Change. DK Publishing Ink. Retrieved from [http://www.observer.co.uk].
Kotter, J. P. (1995). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 73 (2), 59-67.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).