Естетико-культурологічний вимір української народної пісні
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-141-147Ключові слова:
українська пісня; фольклоризм; відтворення; музична адаптація; естетично-культурологічний вимірАнотація
Застосовано інтегративний підхід до дослідження естетично-культурологічного виміру української народної пісні, перевага і актуальність якого, перш за все, полягає в тому, що даний підхід розкриває погляд на народну пісню як комплексно-системне утворення, в межах якого можна виокремити декілька рівнів естетики і функціональних форматів на тлі соціокультурних трансформацій. З’ясовано, що народна пісня глибоко інтегрована у структуру життєсвіту українців, у повсякденно-святкове життя її носіїв і за своєю природою є синкретичною єдністю тексту, текстури (мелодії) й контексту. Наголошується, що із часом народна пісня в Україні за умови дискретності традицій почала втрачати свою оригінальну семантику («народну естетику» з її обмеженим кодом) і почала перетворюватися на естетично-мистецький феномен під впливом нових історичних, соціальних і культурних тенденцій. Стверджується, що спроби відтворення, музичної адаптації та літераризація народної пісні в нових умовах призводять до появи феномену фольклоризму, що буває, як конструктивним (коли вдається відродити традиційну поетичність пісні), так і деструктивним (індивідуальні мотиви або вимоги масової культури розривають зв'язок із предметністю й органічно-поетичним тілом пісні, замінюючи її сучасними варіаціями). Доведено, що українська народна пісня сьогодні існує, або як реліквія минулого через справжні польові записи і немасові виступи окремих людей чи фольклорних груп у вузьких колах, або як результат естетичних чи неестетичних трансформацій.
Посилання
Гарасим Я. Естетичні виміри народнопісенних жанрів: еволюційний аспект. Література. Фольклор. Проблеми поетики. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2009. С. 100–105.
Гнатів З., Сможаник О. Образно-символічна та інформаційна наповненість українських народних пісень (на прикладі «Гей, пливе кача по Тисині»). Молодь і ринок. 2014. № 12 (119). С. 80–83.
Кузьменко О. «Ой у лузі червона калина…»: або чому стрілецька пісня стала символом визвольної та маркером української ідентичності. Народознавчі зошити. 2022. № 3 (165). С. 706–720.
Сбітнєва Л. М. Пісенна культура України як джерело духовності українського народу. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2022. Т. 1, № 2 (104). С. 126–133.
Шередько І. Г. Використання українського музичного фольклору в організації системи занять з учнями початкової школи як спосіб формування ціннісного ставлення до своєї Батьківщини. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2022. Т. 1, № 1 (103). С. 279–289.
Bronner S. J. Toward a Definition of Folklore in Practice. Cultural Analysis. 2016. № 15 (1). P. 6–27.
Hill W. How Folklore Shaped Modern Art. A Post-Critical History of Aesthetics. New York, Taylor & Francis Group, 2016. 188 р.
Kaučič M. Folk song today: between function and aesthetics. TRADITIONES. 2005. Vol. 34/1. P. 177–189.
Rosenberg S. Improvising Folk Songs: AnInclusive Indeterminacy. Contemporary Music Review. 2021. Vol. 40 (4). P. 425–439.
Sarat Babu M., Chenna Reddy P. Psycho Cultural Analysis of Folklore. In Memory of Prof. Alan Dundes (Vol. 2). 1st. ed. B.R. Publishing Corporation, 2018. 312 р.
Tkach A. Modern Stylization of Ukrainian Song Folklore. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Музичне мистецтво. 2021. № 4 (2). С. 201–208.
References
Harasym, Ya. (2009). Estetychni vymiry narodnopisennykh zhanriv: evoliutsiinyi aspekt [Aesthetic dimensions of popular folk genres: evolutionary aspect]. In Literatura. Folklor. Problemy poetyky [Literature. Folklore. Problems of poetics] (pp. 100-105). Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Hnativ, Z., & Smozhanyk, O. (2014). Obrazno-symvolichna ta informatsiina napovnenist ukrainskykh narodnykh pisen (na prykladi «Hei, plyve kacha po Tysyni») [Figurative-symbolic and informational content of Ukrainian folk songs (for example, "Hey, the swimmer on Tysina")]. Molod i rynok [Youth and the market], 12 (119), 80-83 [in Ukrainian].
Kuzmenko, O. (2022). «Oi u luzi chervona kalyna…»: abo chomu striletska pisnia stala symvolom vyzvolnoi ta markerom ukrainskoi identychnosti [«Oh, the red guelder rose in the meadow …», or why the riflemen’s song became a symbol of the liberation struggle and a marker of Ukrainian identity]. Narodoznavchi zoshyty [Ethnological notebooks], 3 (165), 706-720 [in Ukrainian].
Sbitnieva, L. M. (2022). Pisenna kultura Ukrainy yak dzherelo dukhovnosti ukrainskoho narodu [Song culture of Ukraine as a source of spirituality of the ukrainian people]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 1, 2 (104), 126-133 [in Ukrainian].
Sheredko, I. H. (2022). Vykorystannia ukrainskoho muzychnoho folkloru v orhanizatsii systemy zaniat z uchniamy pochatkovoi shkoly yak sposib formuvannia tsinnisnoho stavlennia do svoiei Batkivshchyny [Ukrainian folk music in the organization of the knowledge system among primary school children as a way of forming a valuable attitude to the motherland]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 1, 1 (103), 279-289 [in Ukrainian].
Bronner, S. J. (2016). Toward a Definition of Folklore in Practice. Cultural Analysis, 15 (1), 6-27 [in English].
Hill, W. (2016). How Folklore Shaped Modern Art. A Post-Critical History of Aesthetics. New York, Taylor & Francis Group [in English].
Kaučič, M. (2005). Folk song today: between function and aesthetics. TRADITIONES, 43/1, 177-189 [in English].
Rosenberg, S. (2021). Improvising Folk Songs: AnInclusive Indeterminacy. Contemporary Music Review, 40 (4), 425-439 [in English].
Sarat Babu, M., & Chenna Reddy, P. (2018). Psycho Cultural Analysis of Folklore. In Memory of Prof. Alan Dundes (Vol. 2). 1st. ed. B.R. Publishing Corporation [in English].
Tkach, A. (2021). Modern Stylization of Ukrainian Song Folklore. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Muzychne mystetstvo [Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Musical art], 4 (2), 201-208 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).