Особливості розроблення управлінських рішень в умовах розвитку освітніх систем
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-18-26Ключові слова:
освітня система; рівень розвитку; управлінське рішення; характеристики процесу; інформаційні потокиАнотація
Досліджено особливості розроблення управлінських рішень в умовах розвитку освітніх систем.
Обґрунтовано, що в залежності від фази розвитку освітніх систем характеристики процесу розроблення управлінських рішень змінюються від лінійного до розгалуженого, мережевого і циклічного; від директивного до консультативного, узгоджувального та інтегрально-узгоджувального.
Доведено, що з розширенням взаємодій керівної і керованих підсистем освітньої системи в процесі розроблення управлінських рішень значно зростають розгалуженість і кількість інформаційних потоків.
Установлено, що з розвитком освітніх систем відбувається зміщення домінантних психологічних методів розроблення управлінських рішень від методів, які ґрунтуються на індивідуальній діяльності керівників до методів, що базуються на взаємодії в прийнятті управлінських рішень керівної та керованих підсистем, і методів, що визначаються мережевою взаємодією зацікавлених сторін.
Посилання
Аналітичний звіт за результатами інституційних аудитів 2020–2021. Тенденції якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/Analytical-report-on-institutional-audit-2020-2021_SQE_SURGe.pdf
Білик Н. І. Феномен регіональної освітньої системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників. ScienceRise. Pedagogical Education. 2015. № 12(5). С. 4–9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_12%285%29_3
Волошин Р. В. Основи менеджменту : опорн. консп. лекцій. Тернопіль : ТНЕУ, 2012. 116 с.
Данильчук Л. Сутність дефініції «інформація». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 5. С. 18–26.
Кравченко В. О. Основи менеджменту : навч. посіб. Одеса : Атлант, 2012. 211 с.
Овдіюк О. М. Управлінські рішення в технології менеджменту підприємств. Ефективна економіка. 2019. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2019/50.pdf
Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія управління : посіб. Київ : Академвидав, 2003. 568 с.
Осовська Г. В., Юшкевич О. О., Завадський Й. С. Економічний словник. Київ : Кондор, 2007. 358 с.
Пастовенський О. В. Синергетичний сценарій розвитку ефективних освітніх систем. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. Вип. 2 (84). С. 102–106.
Прийняття управлінських рішень : навч. посіб. / ред. Ю. Є. Петруня. Дніпро : Університет митної справи та фінансів, 2020. 276 с.
Управління навчальним закладом : підручник для магістрантів педагогічних університетів / авт. кол.: С. Г. Немченко, О. Б. Голік, О. А. Кривильова, О. В. Лебідь. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. 51 с.
Шатун В. Т. Основи менеджменту : навч. посіб. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 2006. 376 с.
Шульга О. А. Методичні засади прийняття управлінських рішень. Підприємництво та інновації. 2022. Вип. 22. С. 54–58. URL: http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/483
References
Analitychnyi zvit za rezultatamy instytutsiinykh audytiv 2020–2021. Tendentsii yakosti osvitnoi diialnosti zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Analytical report on the results of institutional audits 2020–2021. Trends in the quality of educational activities of institutions of general secondary education]. Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/Analytical-report-on-institutional-audit-2020-2021_SQE_SURGe.pdf [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2015). Fenomen rehionalnoi osvitnoi systemy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [The phenomenon of the regional educational system of professional development of pedagogical workers]. ScienceRise. Pedagogical Education, 12 (5), 4-9. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_12%285%29_3 [in Ukrainian].
Voloshyn, R. V. (2012). Osnovy menedzhmentu [Basics of management]: oporn. konsp. lektsii. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Danylchuk, L. (2012). Sutnist definitsii «informatsiia» [The essence of the definition of "information"]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], 5, 18-26 [in Ukrainian].
Kravchenko, V. O. (2012). Osnovy menedzhmentu [Basics of management]: navchalnyi posibnyk. Odesa: Atlant [in Ukrainian].
Ovdiiuk, O. M. (2019). Upravlinski rishennia v tekhnolohii menedzhmentu pidpryiemstv [Management solutions in enterprise management technology]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 6. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2019/50.pd. [in Ukrainian].
Orban-Lembryk, L. E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Management psychology]: posibnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Osovska, H. V., Yushkevych, O. O., & Zavadskyi, Y. S. (2007). Ekonomichnyi slovnyk [Economic dictionary]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].
Pastovenskyi, O. V. (2016). Synerhetychnyi stsenarii rozvytku efektyvnykh osvitnikh system [A synergistic scenario for the development of effective educational systems]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical sciences], 2 (84), 102-106 [in Ukrainian].
Petrunia, Yu. Ye. (Ed.). (2020). Pryiniattia upravlinskykh rishen [Making management decisions]: navchalnyi posibnyk. Dnipro: Universytet mytnoi spravy ta finansiv [in Ukrainian].
Nemchenko, S. H., Holik, O. B., Kryvylova, O. A., & Lebid, O. V. (2012). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of the educational institution]: pidruchnyk dlia mahistrantiv pedahohichnykh universytetiv. Donetsk: LANDON-XXI [in Ukrainian].
Shatun, V. T. (2006). Osnovy menedzhmentu [Basics of management]: navchalnyi posibnyk. Mykolaiv: Vyd-vo MDHU im. Petra Mohyly [in Ukrainian].
Shulha, O. A. (2022). Metodychni zasady pryiniattia upravlinskykh rishen [Methodological principles of management decision-making]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii [Entrepreneurship and innovation], 22, 54-58. Retrieved from http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/483 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).