Реалізація компетентнісного підходу у системі післядипломної педагогічної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-40-45

Ключові слова:

післядипломна освіта; компетентнісний підхід; освітнє середовище

Анотація

Розглядаються питання реалізації компетентнісного підходу в системі післядипломної педагогічної освіти, що є особливо актуальним в аспекті реалізації державної освітньої політики. Компетентнісний підхід розглянуто як методологічну основу визначення цілей освіти, відбору змісту, організації освітнього процесу та оцінки освітніх ресурсів.

Розробку та оформлення змісту післядипломної освіти здійснено на основі єдності предметного знання та процесуального змісту, що допомагає вчителю планувати свою навчальну діяльність під час курсів підвищення кваліфікації та у міжкурсовий період.

Визначено освітнє середовище післядипломної освіти як систему впливів та умов формування особистості у закладах післядипломної освіти та створення можливостей для розвитку, які містяться в соціальному та просторово-предметному оточенні.

Біографії авторів

Костянтин Жоржович Гуз, Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри розвитку освітніх галузей

Ірина Миколаївна Олійник, Інститут педагогіки НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старша наукова співробітниця відділу інтеграції змісту загальної середньої освіти

Посилання

Бібік Н. М. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 47–58. URL: http://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf (дата звернення: 26.09.2018).

Білик Н. І., Пилипенко В. В., Шостя С. П. Розвиток цифрової компетентності педагогічних працівників у системі післядипломної освіти. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2020. № 6 (195). С. 15–20. DOI: https:// doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. URL: http://isp.poippo.pl.ua/ article/view/217445

Бородай Е., Кононец Н., Гуз К. Інноваційно-організаційний формат розвитку лідерської компетентності вчителів предмета «Захист України» у воєнний час. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2022. № 2 (203). С. 9–11. DOI: https:// doi.org/10.33272/2522-9729-2022-2(203)-9-11. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/254576

Єрмоленко А. Б. Сучасна модель розвитку лідерської компетентності педагогічних працівників професійної освіти в системі підвищення кваліфікації. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2021. Вип. 1 (45). С. 205–213.

Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Освіта і наука — основа інноваційного людського розвитку. Пропозиції НАПН України до Стратегії людського розвитку. Науково-аналітичні доповіді і матеріали. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3

Ніколенко Л. Т. Компетентнісний підхід у системі післядипломної педагогічної освіти. Особливості впровадження Національної рамки кваліфікацій у післядипломну освіту : зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 26 листопада 2015 р. URL: https://lib.iitta.gov.ua/106583/1/Ніколенко.pdf/ (дата звернення: 11.05.2023).

Пометун О. І. Нова українська школа – перехід до нової парадигми освіти. Світові виклики сучасній освіті : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. / гол. ред. І. І. Осадченко. Умань : Громадська організація «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури», 2022. С. 83–86.

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 23.12.2020 р. №2736 URL: https://rada.info/upload/users_files/41868892/07679bad4b9af36be54148 ac42826c1b .pdf/ (дата звернення: 11.05.2023).

Савченко О. Я. Упровадження компетентнісного підходу в початкову освіту: здобутки і нерозв’язані проблеми. Рідна школа. 2014. № 4/5. С. 12–16. URL: file:///C:/Users/sasha/AppData/Local/Temp/ Rar$DIa0.658/І_том.pdf (дата звернення: 12.05.2023).

Сисоєва С. О., Огнев’юк В. О. Підготовка експертів у галузі освіти в Україні. Освітологія : українсько-польський щорічник. 2016. № 4. С. 56–65.

References

Bibik, N. M. (2015). Perevaghy i ryzyky zaprovadzhennja kompetentnisnogho pidkhodu v shkiljnij osviti [Benefits and risks of introducing a competent approach in school education]. Ukrainian Pedagogical Journal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 47-58. Retrieved from http://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf [in Ukrainian].

Bilyk, N. I., Pylypenko, V. V., & Shostia, S. P. (2020). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of digital competence of pedagogical workers in the system of postgraduate education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (195), 15-20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/217445 [in Ukrainian].

Borodai, E., Kononets, N., & Huz, K. (2022). Innovatsiino-orhanizatsiinyi format rozvytku liderskoi kompetentnosti vchyteliv predmeta «Zakhyst Ukrainy» u voiennyi chas [Innovative and organizational format for the development of leadership competence of teachers of the subject "Defense of Ukraine" in wartime]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (203), 9-11 [in Ukrainian].

Yermolenko, A. B. (2021). Suchasna model rozvytku liderskoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv profesiinoi osvity v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [Modern model of development of leadership competence of pedagogical workers of professional education in the system of professional development]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences], 1 (45), 205-213 [in Ukrainian].

Kremen, V. H., Luhovyi, V. I., & Saukh, P. Iu. (2020). Osvita i nauka — osnova innovatsiinoho liudskoho rozvytku. Propozytsii NAPN Ukrainy do Stratehii liudskoho rozvytku [Education and science — the basis of innovative human development. Proposals of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine to the Human Development Strategy]. Naukovo-analitychni dopovidi i materialy. Visnyk NAPN Ukrainy [Scientific and analytical reports and materials. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine], 2 (2). Retrieved from https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3 [in Ukrainian].

Nikolenko, L. T. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Competency approach in the system of postgraduate pedagogical education]. In Osoblyvosti vprovadzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii u pisliadyplomnu osvitu [Peculiarities of implementation of the National Framework of Qualifications in postgraduate education]: zb. nauk. prats za materialamy Vseukrainska naukovo-praktychna Internet konferentsiia. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/106583/1/Ніколенко.pdf/ [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2022). Nova ukrainska shkola – perekhid do novoi paradyhmy osvity [The new Ukrainian school is a transition to a new paradigm of education]. In I. I. Osadchenko (Ed.), Svitovi vyklyky suchasnii osviti [Global challenges to modern education]: materialy II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 83-86). Uman: Hromadska orhanizatsiia «Mizhnarodna asotsiatsiia suchasnoi osvity, nauky ta kultury» [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)" ["On the approval of the professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with a junior specialist diploma)]: nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva. Retrieved from https://rada.info/upload/users_files/41868892/07679bad4b9af36 be54148ac42826c1b.pdf [in Ukrainian].

Savchenko, O. Ja. (2014). Uprovadzhennja kompetentnisnogho pidkhodu v pochatkovu osvitu: zdobutky i nerozvjazani problem [Implementation of a competency approach to primary education: achievements and unresolved problems]. Ridna shkola [Native school], 4/5, 12-16. Retrieved from https:file:///C:/Users/sasha/AppData/Local/ Temp/Rar$DIa0.658/І_том.pdf [in Ukrainian].

Sysojeva, S. O., & Oghnevjuk, V. O. (2016). Pidghotovka ekspertiv u ghaluzi osvity v Ukrajini [Training of Experts in the Field of Education in Ukraine]. Osvitologhija [Education]: Ukrainian-Polish Yearbook, 4, 56-65 [in Ukrainian].

Дата надходження до редакції

авторського оригіналу: 14.05.2023

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Гуз, К. Ж., & Олійник, І. М. (2023). Реалізація компетентнісного підходу у системі післядипломної педагогічної освіти . Імідж сучасного педагога, (3(210), 40–45. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-40-45