Розвиток у викладачів закладів фахової передвищої освіти навичок застосування сучасних технологій навчання в умовах інклюзивного освітнього простору

Автор(и)

  • Віктор Юрійович Стрельніков Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-8822-9517
  • Оксана Леонідівна Раті Відокремлений структурний підрозділ «Ужгородський торговельно-економічний фаховий коледж Державного торговельно-економічного університету», Україна https://orcid.org/0009-0000-6073-4266
  • Тамара Федорівна Мулеса Відокремлений структурний підрозділ «Ужгородський торговельно-економічний фаховий коледж Державного торговельно-економічного університету», Україна https://orcid.org/0009-0003-1930-5234

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-60-68

Ключові слова:

інклюзивна освіта; інклюзивний освітній простір; розвиток; студенти з особливими потребами; соціалізація; заклад фахової передвищої освіти; сучасні технології навчання

Анотація

Розглянуто концептуальні теоретико-методичні засади особливостей розвитку у викладачів закладів фахової передвищої освіти навичок застосування сучасних технологій навчання в умовах інклюзивного освітнього простору, показано результати апробації програми курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників «Сучасні технології навчання і методики викладання дисциплін у закладах фахової передвищої освіти в умовах інклюзивного освітнього простору».

Зроблено висновок про надзвичайно вагому роль викладачів закладів фахової передвищої освіти в реалізації сучасних технологій навчання в умовах інклюзивного освітнього простору, адже соціалізовані студенти з особливими потребами набувають можливість стати повноцінними професіоналами і членами соціуму; викладач має володіти знаннями про специфіку розвитку студентів з особливими освітніми потребами, адаптувати освітні програми під потреби студента і надавати йому допомогу у його професійному навчанні.

Біографії авторів

Віктор Юрійович Стрельніков, Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри філософії і економіки освіти

Оксана Леонідівна Раті, Відокремлений структурний підрозділ «Ужгородський торговельно-економічний фаховий коледж Державного торговельно-економічного університету»

викладачка німецької мови (за професійним спрямуванням), викладачка-методист, заступниця директора з навчально-виховної роботи

Тамара Федорівна Мулеса, Відокремлений структурний підрозділ «Ужгородський торговельно-економічний фаховий коледж Державного торговельно-економічного університету»

викладачка математики, викладачка-методист

Посилання

Братишко Т. А. Інклюзивна освіта в Україні та особливості її концепції. Науковий вісник Льотної академії. Педагогічні науки. Кропивницький, 2019. Вип. 5. С. 67–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sbfasps_2019_5_10/

Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд. : І. О. Калініченко, Н. І. Білик]. Полтава : ПОІППО, 2021. 184 с. URL: http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf.

Калініченко І. О. Моделювання інноваційного закладу освіти «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр»: концептуальні засади. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2021. № 2 (197). С. 59–66. https://orcid.org/0000-0003-3079-270X DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-59-66 URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/227261/229368

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.

Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю., Стрельніков М. В. Сучасні технології навчання і методики викладання дисциплін : навч.-метод. посіб. для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2020. 303 с. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15703

Лосєва Наталія, Стрельніков Віктор. Розвиток готовності педагогічних працівників до самовдосконалення на основі короткотермінових курсів-тренінгів. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2020. № 1 (190). C. 49–53. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-1(190)-49-53

URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/194128

Метельська Н. Й. Професійна діяльність педагога в умовах інклюзивного освітнього простору. 2021. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16812

Рукомєда В. О. Педагогічні технології інклюзивного навчання: традиції та новаторство. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : монографія / відп. ред. Г. В. Давиденко. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2016. С. 217–223.

Шамрай Ольга. Сучасні тенденції управління закладом дошкільної освіти з інклюзивною формою роботи. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2022. № 6 (207). C. 53–56. URL: http://isp.poippo.pl.ua/issue/view/16256/9095

Lesya Lebedyk, Viktor Strelnikov. Educational space of continuous education of teachers: a facilitating approach. Educational space: post-non-classical perspectives / eds.: Dimitrina Kamenova, Svitlana Arkhypova. Varna: Varna university of management, 2023. P. 128–157. DOI: https://doi.org/10.54055/mbmj2917

References

Bratyshko, T. A. (2019). Inkliuzyvna osvita v Ukraini ta osoblyvosti ii kontseptsii [Inclusive education in Ukraine and features of its concept]. In Naukovyi visnyk Liotnoi akademii. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Flight Academy. Pedagogical Sciences] (Is. 5, pp. 67-70). Kropyvnytskyi. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/sbfasps_2019_5_10/ [in Ukrainian].

Kalinichenko, I. O., & Bilyk, N. I. (Comps.). (2021). Naukovo-metodychnyy pidkhid do vdoskonalennya pedahohichnoyi maysternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development: electronic]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/2021/modul-2021_%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf. [in Ukrainian].

Kalinichenko, I. O. (2021). Modelyuvannya innovatsiynoho zakladu osvity «Bahatoprofilnyy navchalno-reabilitatsiynyy tsentr»: kontseptualni zasady. [Modeling of the innovative educational institution "Multidisciplinary educational and rehabilitation center": conceptual foundations]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (197), 59-66. https://orcid.org/0000-0003-3079-270X DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-59-66. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/227261/229368 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., Strelnikov, V. Yu., & Strelnikov, M. V. (2020). Suchasni tekhnolohiyi navchannya i metodyky vykladannya dystsyplin: Navchalno-metodychnyy posibnyk dlya slukhachiv kursiv pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv serednoyi, profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi), fakhovoyi peredvyshchoyi ta vyshchoyi osvity [Modern learning technologies and methods of teaching disciplines: Educational and methodological manual for students of advanced training courses for teaching staff of secondary, vocational (vocational-technical), vocational pre-university institutions and higher education]. Poltava: ASMI. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15703 [in Ukrainian].

Losyeva, Nataliya, & Strelnikov, Viktor. (2020). Rozvytok hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do samovdoskonalennya na osnovi korotkoterminovykh kursiv-treninhiv [Development of the readiness of pedagogical workers for self-improvement based on short-term training courses]. Imidzh suchasnoho pedahoha. [The image of a modern teacher], 1 (190), 49-53. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-1(190)-49-53. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/194128 [in Ukrainian].

Metelska, N. Y. (2021). Profesiyna diyalnist pedahoha v umovakh inklyuzyvnoho osvitnoho prostoru [Professional activity of a teacher in the conditions of an inclusive educational space]. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16812 [in Ukrainian].

Rukomieda, V. O. (2016). Pedahohichni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia: tradytsii ta novatorstvo [Pedagogical technologies of inclusive education: traditions and innovation]. In H. V. Davydenko (Ed.), Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy [Inclusive education: experience and perspectives]: monohrafiia (pp. 217-223). Vinnytsya: TOV «Nilan LTD» [in Ukrainian].

Shamrai, Olga. (2022). Suchasni tendentsiyi upravlinnya zakladom doshkilnoyi osvity z inklyuzyvnoyu formoyu roboty [Modern trends in the management of a preschool education institution with an inclusive form of work]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (207), 53-56. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/issue/view/16256/9095 [in Ukrainian].

Lesya, Lebedyk, & Viktor, Strelnikov. (2023). Educational space of continuous education of teachers: a facilitating approach. In Dimitrina Kamenova, Svitlana Arkhypova (Eds.), Educational space: post-non-classical perspectives (pp. 128-157). Varna: Varna university of management. DOI: https://doi.org/10.54055/mbmj2917

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Стрельніков, В. Ю., Раті, О. Л., & Мулеса, Т. Ф. (2023). Розвиток у викладачів закладів фахової передвищої освіти навичок застосування сучасних технологій навчання в умовах інклюзивного освітнього простору . Імідж сучасного педагога, (3(210), 60–68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-60-68