Самоідентифікація у професійній підготовці майбутніх педагогів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-55-61Ключові слова:
професійна самоідентифікація; самоідентифікація педагога; підготовка студентів-майбутніх педагогів; самоідентифікація студентів-майбутніх педагогів; супровід професійної самоідентифікаціїАнотація
Теоретично обґрунтовано особливості процесу самоідентифікації майбутніх педагогів під час підготовки у закладах вищої освіти. Розкрито поняття «самоідентифікація майбутнього педагога» як процес спрямованої спеціальної навчально-професійної активності студента. Визначено складники професійної самоідентифікації. Детально розроблено концепцію й умови супроводу професійної самоідентифікації студентів у професійній підготовці у закладах вищої освіти. Спрямовано концепцію на активізацію ролі майбутніх педагогів як суб’єктів професійного шляху, здатних до свідомого вибору напрямів професійного руху і вдалого позиціонування себе в просторі заданих «координат» педагогічних сенсів професійної діяльності.
Посилання
Зеленська Т. А. Соціально-психологічні особливості самоідентифікації студентів технічних спеціальностей в умовах ступеневої освіти : дис. … канд. псих. наук : 19.00.05. Київ : Ін-т психології ім. Г. С. Костюка, 2012. 311 с.
Копочинська Ю. В. Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 571 с.
Мазур Л. І. Самоідентичність особистості як філософсько-антропологічна проблема : монографія. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2012. 432 с.
Москаль Ю. В. Ідентифікація й ідентичність у суспільному форматі теоретичного аналізу. Психологія і суспільство. 2006. № 1. С. 96–112.
Національний класифікатор ДК 003:2010 «Класифікатор професій», із змінами, затвердженими наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15 лютого 2019 року № 259. URL: https://hrliga.com/index.php?module=norm_base&op=view&id=433 (дата звернення: 10.03.2023).
Павлюк М. М. Психологічні особливості становлення професійної ідентичності вчителя основної школи : автореф. дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Київ, 2010. 20 с.
Савчин М. В. Професійна ідентичність педагога як предмет наукового вивчення та практичного формування. Особистісно-професійний розвиток майбутнього педагога : монографія. Дрогобич, 2014. С. 18–26.
Сидоренко В. В. Розвиток педагогічного акмепрофесіогенезу в умовах формальної і неформальної післядипломної освіти. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти : монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. С. 177–257.
Amott P. Identification – a process of self-knowing realised within narrative practices for teacher educators during times of transition. Professional Development in Education. 2018. Vol. 44, № 4. P. 476–491. DOI: 10.1080/ 19415257.2017.1381638.
Canrinus E. T., Helms-Lorenz M., Beijaard D., Buitink J., Hofman A. Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European journal of psychology of education. 2012. Vol. 27, № 1. P. 115–132. DOI: 10.1007/ s10212–011–0069–2
Hanna F., Oostdam R., Severiens S. E., Zijlstra B. J. H. Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review. 2019. Vol. 27, № 1. P. 15–27. DOI: 10.1016/j.edurev.2019.01.003
Hong J. Y. Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education. 2010. Vol. 26, № 8. P. 1530–1543. DOI: 10.1016/j.tate.2010.06.003
Kelchtermans G. Who I am in how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching. 2009. № 15. P. 257–272. DOI: 10.1080/13540600902875332
Salli A., Osam Ü. V. Preservice teachers’ identity construction: emergence of expected and feared teacher-selves. Quality & Quantity. 2018. Vol. 52, № 1. P. 483–500. DOI: 10.1007/s11135–017–0629-x
References
Zelenska, T. A. (2012). Sotsіalno-psikhologіchnі osoblivostі samoіdentifіkatsії studentіv tekhnіchnikh spetsіalnostei v umovakh stupenevoї osvіti [Socio-psychological features of self-identification of students of technical specialties in the conditions of graduate education]. (PhD diss.). Kyiv: National academy of pedagogical sciences of Ukraine G.S.Kostiyk Institute of psychology [in Ukrainian].
Kopochynska, Yu. V. (2021). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii, erhoterapii v zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and methodological principles of forming the professional identity of future specialists in physical therapy, occupational therapy in higher education]. (D diss.). Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Mazur, L. I. (2012). Samoіdentichnіst osobistostі yak fіlosofsko-antropologіchna problema [Self-identity of the individual as a philosophical and anthropological problem]. Lviv: Department of Lviv Polytechnic [in Ukrainian].
Moskal, Y. V. (2006). Іdentifіkatsіya y іdentichnіst u suspіlnomu formatі teoretichnogo analіzu [Identification and identity in the social format of theoretical analysis]. Psikhologіya і suspіlstvo [Psychology and society], 1, 96-112 [in Ukrainian].
Natsіonalnii klasifіkator DK 003:2010 «Klasifіkator profesіi» [National Classifier DK 003:2010 «Profession Classifier»], іz zmіnami, zatverdzhenimi nakazom Mіnіsterstva yekonomіchnogo rozvitku і torgіvlі Ukraїni vіd 15 lyutogo 2019 roku. Retrieved from https://hrliga.com/index.php?module=norm_base&op=view&id=433 [in Ukrainian].
Pavlyuk, M. M. (2010). Psikhologіchnі osoblivostі stanovlennya profesіinoї іdentichnostі vchitelya osnovnoї shkoli [Psychological features of the formation of the professional identity of a primary school teacher]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv: National academy of pedagogical sciences of Ukraine G.S.Kostiyk Institute of psychology [in Ukrainian].
Savchyn, M. V. (2014). Profesіina іdentichnіst pedagoga yak predmet naukovogo vivchennya ta praktichnogo formuvannya [Professional identity of a teacher as a subject of scientific study and practical formation]. In Osobistіsno-profesіinii rozvitok maibutnogo pedagoga [Personal and professional development of the future teacher] (pp. 18-26). Drohobych [in Ukrainian].
Sydorenko, V. V. (2018). Rozvitok pedagogіchnogo akmeprofesіogenezu v umovakh formalnoї і neformalnoї pіslyadiplomnoї osvіti [The development of pedagogical acmeprofessionogenesis in the conditions of formal and non-formal postgraduate education]. In Teorіya ta metodika profesіino-pedagogіchnoї pіdgotovki osvіtyanskikh kadrіv: akmeologіchnі aspekti [Theory and methodology of professional and pedagogical training of educators: acmeological aspects] (pp. 177-257). Kyiv: Publishing House of M. P. Drahomanov National Pedagogical University [in Ukrainian].
Amott, P. (2018). Identification – a process of self-knowing realised within narrative practices for teacher educators during times of transition. Professional Development in Education, 44, 4, 476-491. DOI: 10.1080/ 19415257.2017.1381638
Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European journal of psychology of education, 27, 1, 115-132. DOI: 10.1007/ s10212–011–0069–2
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 1, 15-27. DOI: 10.1016/j.edurev.2019.01.003
Hong, J. Y. (2010). Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, 26, 8, 1530-1543. DOI: 10.1016/j.tate.2010.06.003
Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching, 15, 257-272. DOI: 10.1080/13540600902875332
Salli, A., & Osam, Ü. V. (2018). Preservice teachers’ identity construction: emergence of expected and feared teacher-selves. Quality & Quantity, 52, 1, 483-500. DOI: 10.1007/s11135–017–0629-x
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).