Навчання іноземної мови як засіб соціалізації дітей з особливими освітніми потребами
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-94-98Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами; іноземна мова; соціокультурна функція іноземної мови; зміст іншомовної освіти; предметні; особистісні; метапредметні результати опанування основної загальноосвітньої програмиАнотація
Подано аналіз наукових досліджень із проблеми реалізації соціокультурної функції іноземної мови у навчанні учнів з особливими освітніми потребами. Розглянуто наукові праці, які виявляють мету та зміст іншомовної освіти у сучасній системі шкільної освіти. Проаналізовано положення Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, розглянуто предметні, особистісні та метапредметні результати освоєння адаптованої основної загальноосвітньої програми початкової загальної освіти в аспекті вивчення іноземної мови. Акцентовано увагу на дослідженнях, у яких пропонуються деякі підходи до реалізації соціокультурної функції іноземної мови в інклюзивній та спеціальній (корекційній) освіті. Висвітлено основні проблеми у використанні іноземної мови як засобу соціалізації дітей з особливими освітніми потребами на сучасному етапі. Особливу увагу зосереджено на соціокультурному складнику іноземної мови у школі, що забезпечує залучення дітей до дотримання норм здорового способу життя, здобутків культури, мистецтва, науки.
Посилання
Волошина О. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до роботи в інклюзивних класах. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2016. № 4. С. 142–149.
Гончарова О. А. Навчання англійської мови дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху та зору. URL: http://www.innovpedagogy.od. ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf
Дмитренко К. А., Коновалова М. В. Працюємо з «особливою» дитиною в «звичайній» школі. Харків : ВГ «Основа», 2020. 120 с.
Казачінер О. С. Навчання іноземних мов дітей з особливими освітніми потребами. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf.
Каминін І. М. Впровадження принципів інклюзивної освіти в процес навчання англійської мови в школі. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/93.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Педагогічні технології інклюзивного навчання. Харків : Ранок : ВГ «Кенгуру», 2018. 160 с.
Пудлас К. А. Інклюзивна освітня практика: розуміння учнів і вчителів. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі : навч.-метод. посіб. / [за ред. А.А. Колупаєвої]. Київ : ВГ «А.С.К.», 2012. С. 17–29.
Степаненко А. В. Підготовка майбутніх вчителів іноземної мови до реалізації особистісно-орієнтованого навчання в сучасній школі в контексті інклюзивної освіти. Наукові записки ЦДПУ. Філологічні науки. 2018. Вип. 165. С. 574–578.
Чиж С. Г. Інтерактивні шляхи реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови дітьми з особливими потребами. URL: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_75/part_3/32.pdf.
Шапочка К. А. Формування соціокультурної компетенції засобами перекладу в умовах інклюзивного навчання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2016. № 4. С. 136–142.
Щерба Н. С. Інклюзивне навчання іноземної мови старшокласників з порушеннями функцій опорно-рухового апарату: особливі освітні потреби та адаптаційні заходи. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2018. № 4 (24). С. 20–24.
References
Voloshyna, O. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy do roboty v inkliuzyvnykh klasakh [Training of future foreign language teachers to work in inclusive classes]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 4, 142-149 [in Ukrainian].
Honcharova, O. A. Navchannia anhliiskoi movy ditei molodshoho shkilnoho viku z vadamy slukhu ta zoru [Teaching English to children of primary school age with hearing and visual impairments]. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf [in Ukrainian].
Dmytrenko, K. A., & Konovalova, M. V. (2020). Pratsiuiemo z «osoblyvoiu» dytynoiu v «zvychainii» shkoli [We work with a «special» child in a «normal» school]. Kharkiv: VH «Osnova» [in Ukrainian].
Kazachiner, O. S. (2019). Navchannia inozemnykh mov ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Teaching foreign languages to children with special educational needs]. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/37.pdf [in Ukrainian].
Kamynin, I. M. Vprovadzhennia pryntsypiv inkliuzyvnoi osvity v protses navchannia anhliiskoi movy v shkoli [Implementation of the principles of inclusive education in the process of learning English at school]. Retrieved from http://dspace.hnpu.edu.ua/ handle/123456789/93 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2018). Pedahohichni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia [Pedagogical technologies of inclusive education]. Kharkiv: Ranok: VH «Kenhuru» [in Ukrainian].
Pudlas, K. A. (2012). Inkliuzyvna osvitnia praktyka: rozuminnia uchniv i vchyteliv [Inclusive educational practice: understanding students and teachers]. In A. A. Kolupaieva (Ed.), Stratehii vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi: navchalno-metodychnyi posibnyk [Teaching strategies in an inclusive educational institution: educational and methodological manual] (pp. 17-29). Kyiv: VH «A.S.K.» [in Ukrainian].
Stepanenko, A. V. (2018). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv inozemnoi movy do realizatsii osobystisno-oriientovanoho navchannia v suchasnii shkoli v konteksti inkliuzyvnoi osvity [Training of future foreign language teachers for the implementation of person-oriented learning in a modern school in the context of inclusive education]. Naukovi zapysky TsDPU. Filolohichni nauky [Scientific notes of the Central State University. Philological sciences], 165, 574-578 [in Ukrainian].
Chyzh, S. H. Interaktyvni shliakhy realizatsii komunikatyvnoho pidkhodu do vyvchennia inozemnoi movy ditmy z osoblyvymy potrebamy [Interactive ways of implementing a communicative approach to foreign language learning by children with special needs]. Retrieved from http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_75/part_3/32.pdf [in Ukrainian].
Shapochka, K. A. (2016). Formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii zasobamy perekladu v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Formation of socio-cultural competence by means of translation in the conditions of inclusive education]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 4, 136-142 [in Ukrainian].
Shcherba, N. S. (2018). Inkliuzyvne navchannia inozemnoi movy starshoklasnykiv z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu: osoblyvi osvitni potreby ta adaptatsiini zakhody [Inclusive foreign language teaching of high school students with musculoskeletal disorders: special educational needs and adaptation measures]. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 4 (24), 20-24 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).