Психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту учнів в освітньому процесі сучасної початкової школи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-99-107Ключові слова:
емоційний інтелект; розвиток емоційного інтелекту; психолого-педагогічні умови; інноваційні технології навчанняАнотація
Проаналізовано особливості розвитку емоційного інтелекту в молодшому шкільному віці. Описано, що саме молодший шкільний вік є сензитивним періодом для розвитку емоційного інтелекту, оскільки в цей період актуалізуються питання соціально-емоційного становлення особистості й набуття нею цілої низки компетенцій у період навчання у початковій школі.
Обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту учнів в освітньому процесі сучасної початкової школи. В освітньому процесі початкової школи необхідно використовувати різні форми, методи, прийоми навчання у відповідності до вікових і психофізіологічних особливостей дітей.
Акцентовано, що впровадження в освітній процес психолого-педагогічних умов сприятиме розвитку емоційного інтелекту, дозволить оптимізувати пізнавальну діяльність і поведінку зростаючої особистості у різних видах життєдіяльності, забезпечить її гармонійний розвиток.
Посилання
Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2005. 308 с.
Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с.
Груша Л. О. Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2009. 22 с.
Koтик T. M. Hoвa yкpaïнcькa шкoлa: Teopiя i пpaктикa фopмyвaння eмoцiйнoгo iнTeлeктy в yчнiв пoчаткoвoï шкoли : нaвч.-мeтoд. пociб. для вчитeлiв пoчаткoвoï шкoли. Tepнoпiль : Aстон, 2020. 192 c.
Мельник О. Підготовка вчителів початкових класів до формування емоційного інтелекту учнів. Початкова школа. 2019. № 11. С. 51–55.
Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості. Вісник ДНУ. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. Вип. 7 (13). С. 122.
Носенко Е., Коврига Н. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, ocновні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.
Прахова С. А., Макаренко Н. М. Формування емоційного інтелекту як необхідної компетенції на шляху соціалізації дитини. Psychological journal. 2020. № 6 (2). С. 134–142.
Савченко Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 12. С. 12–16.
Сухопара І. Чинники розвитку емоційного інтелекту молодших школярів у контексті НУШ. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2020. Вип. 1. С. 111–122.
Шпак М. Вікові особливості розвитку емоційного інтелекту молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. № VI (68). Is. 164. P. 71–74.
Шпак М. М. Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів : монографія. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2016. 372 с.
Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. Models of emotional intelligence. Handbook of intelligence / R. J. Sternberg (Ed.). Cambridge University Press, 2000. P. 396–420.
References
Vlasova, O. I. (2005). Psykholohiia sotsialnykh zdibnostei: struktura, dynamika, chynnyky rozvytku [Psychology of social abilities: structure, dynamics, development factors]. Kyiv: Kyiv University Publishing and Printing Center [in Ukrainian].
Houlman, D. (2020). Emotsiinyi intelekt [Emotional Intelligence]. Kharkiv: Vivat [in Ukrainian].
Grusha, L. O. (2009). Pedahohichni umovy vykhovannia emotsiinoi kultury ditei molodshoho shkilnoho viku [Pedagogical conditions for raising the emotional culture of children of primary school age]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv: Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Science [in Ukrainian].
Kotyk, T. M. (2020). Hova ykpaïncka shkola: Teopiia i ppaktyka fopmyvannia emotsiinoho inTelekty v ychniv pochatkovoï shkoly [New Ukrainian school: Theory and practice of developing emotional intelligence in primary school students]: navchalno-metodychnyi pocibnyk dlia vchyteliv pochatkovoï shkoly. Tepnopil: Aston [in Ukrainian].
Melnyk, O. (2019). Pidhotovka vchyteliv pochatkovykh klasiv do formuvannia emotsiinoho intelektu uchniv [The preparation of primary school teachers for the formation of students' emotional intelligence]. Pochatkova shkola [Elementary School], 11, 51-55 [in Ukrainian].
Nosenko, E. L. (2019). Emotsiinyi intelekt yak forma proiavu vazhlyvoi skladovoi osobystisnoho potentsialu – refleksyvnoi svidomosti [Emotional intelligence as a form of manifestation of an important component of personal potential – reflective consciousness]. Visnyk DNU. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Bulletin of DNU. Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 7 (13), 122 [in Ukrainian].
Nosenko, E., & Kovryga, N. (2003). Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, ocnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon]: monohrafiia. Kyiv: Higher School [in Ukrainian].
Prakhova, S. A., & Makarenko, N. M. (2020). Formuvannia emotsiinoho intelektu yak neobkhidnoi kompetentsii na shliakhu sotsializatsii dytyny [The formation of emotional intelligence as a necessary competence on the path of child socialization]. Psychological journal, 6 (2), 134-142 [in Ukrainian].
Savchenko, Y. (2014). Rozvytok emotsiinoho intelektu uchniv molodshoho shkilnoho viku [The development of emotional intelligence of students of primary school age]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of an exptional personality], 12, 12-16 [in Ukrainian].
Sukhopara, I. (2020). Chynnyky rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv u konteksti NUSh [The factors of the development of emotional intelligence of junior high school students in the context of NUS]. Naukovi zapysky BDPU. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the BSPU. Pedagogical sciences], 1, 111-122 [in Ukrainian].
Shpak, M. M. (2018). Vikovi osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Age-specific features of the development of emotional intelligence of younger schoolchildren]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (68), 164, 71-74 [in Ukrainian].
Shpak, M. M. (2016). Psykholohiia rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Psychology of the development of emotional intelligence of younger schoolchildren]: monohrafiia. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk [in Ukrainian].
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). In R. J. Sternberg (Ed.), Models of emotional intelligence. Handbook of intelligence (pp. 396-420). Cambridge University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).