Психологічні проблеми формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-108-114Ключові слова:
лінгвокультурологічна компетнентнсть; ментальний; ментальність; менталітет; асоціативний експеримент; психолінгвістичний експериментАнотація
Розглядаються психологічні проблеми формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти. Визначено: предмет формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти; типи лінгвокультурологічних одиниць; лінгвістичні дисципліни, які балансують на межі різних гуманітарних, соціологічних, а інколи й точних, наук.
Розглянуто функціонування термінів «ментальний», «ментальність» і «менталітет». Менталітет визначають як сукупність символів, які необхідно формуються в межах кожної культурно-історичної епохи та закріплюються у свідомості людей у процесі спілкування; система фундаментальних настанов етносу, які регулюють соціальну поведінку індивіда, зумовлюють готовність діяти в той чи інший спосіб, детермінують погляди людини на світ та орієнтують її на певну систему цінностей; специфіка свідомості спільноти, що вивчається.
Посилання
Агєєва В. О., Васіна І. В. Проблема лінгвокультурологічної інтерференції у процесі міжкультурної комунікації та перекладу. Молодий вчений. 2019. № 5 (1). С. 106–109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_5%281%29__24.
Білан Н. І. Лінгвокультурологічні та психологічні проблеми перекладу англомовних текстів жанру політичних мемуарів. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Філологія. 2021. № 49, т. 2. С. 131–134.
Бондаренко Л. І. Зміст і структура дослідної компетентності майбутнього викладача вищого навчального закладу. Вісник Луганського нац. ун-ту імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 10, ч. 3. С. 94–98.
Босик С. В., Кресан О. Я. Лінгвокультурологія як філософія мови і культури. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2019» : XXI Всеукр. наук. конф. молодих учених. Черкаси, 2019. С. 377–379.
Венжинович Н. Лінгвокультурологічний аспект мовознавчих досліджень : навч.-метод. посіб. до спецкурсу для студентів філологічного факультету. Ужгород : ФОП Сабов А. М., 2015. 267 с.
Давидченко І. Д. Лінгвокультурологічна компетентність та її роль у фаховому становленні майбутніх фахівців закладів освіти. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Філологічні науки. 2021. Вип. 1 (21). С. 252–260.
Давидченко І. Д. Формування лінгвокультурологічної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2018. 359 с.
Колотило М. О. Ментальність і менталітет: онтологічний статус та антропологічні виміри. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. Вип. 15. С. 66–69.
Мусафір В. Психолого-педагогічні засади вивчення лінгвокультурології із використанням фразеологізмів та стійких виразів німецької мови. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи : зб. наук. праць. Умань, 2020. Вип. 1 (3), ч. 2. С. 94–101.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : [підручник]. Полтава : Довкілля. Київ, 2008. 712 с.
References
Ahieieva, V. O., Vasina, I. V. (2019). Problema linhvokulturolohichnoi interferentsii u protsesi mizhkulturnoi komunikatsii ta perekladu [The problem of linguistic and cultural interference in the process of intercultural communication and translation]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 5 (1), 106-109. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_5%281%29__24 [in Ukrainian].
Bilan, N. I. (2021). Linhvokulturolohichni ta psykholohichni problemy perekladu anhlomovnykh tekstiv zhanru politychnykh memuariv [Linguistic and psychological problems of translating English-language texts of the genre of political memoirs]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Philology], 49, 2, 131-134 [in Ukrainian].
Bondarenko, L. I. (2013). Zmist i struktura doslidnoji kompetentnosti majbutnjogho vykladacha vyshhogho navchaljnogho zakladu [The content and structure of the research competence of the future teacher of a higher educational institution]. Visnyk Lughanskogo nac. un-tu imeni T. Gh. Shevchenka. Pedagogichni nauky [Herald of Luhansk National T. G. Shevchenko University. Pedagogical sciences], 3, 94-98 [in Ukrainian].
Bosyk, S. V., & Kresan, O. Ya. (2019). Linhvokulturolohiia yak filosofiia movy i kultury [Linguistic culture as a philosophy of language and culture]. In Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh «Rodzynka – 2019» [Actual problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists "Rainbow - 2019"]: XXI Vseukrainska naukova konferentsiia molodykh uchenykh (pp. 377-379). Cherkasu [in Ukrainian].
Venzhynovych, N. (2015). Linghvokulturologhichnyi aspekt movoznavchykh doslidzheni [Linguistic aspect of linguistic research]: navchalno-metodychnyj posibnyk do speckursu dlja studentiv filologhichnogho fakuljtetu. Uzhghorod: FOP Sabov A.M. [in Ukrainian].
Davydchenko, I. D. (2021). Linhvokulturolohichna kompetentnist ta yii rol u fakhovomu stanovlenni maibutnikh fakhivtsiv zakladiv osvity [Linguistic-cultural competence and its role in the professional formation of future specialists of educational institutions]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Filolohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University. Philological sciences], 1 (21), 252-260 [in Ukrainian].
Davydchenko, I. D. (2018). Formuvannja linghvokuljturologhichnoji kompetentnosti majbutnikh vykhovateliv doshkiljnykh navchaljnykh zakladiv [Formation of linguistic and cultural competence of future teachers of preschool educational institutions]. (PhD diss.). Sloviansk [in Ukrainian].
Kolotylo, M. O. (2017). Mentalnisti i mentalitet: ontologhichnyi status ta antropologhichni vymiry [Mentality and mentality: ontological status and anthropological dimensions]. Aktualni problemy filosofii ta sociologhii [Actual problems of philosophy and sociology], 15, 66-69 [in Ukrainian].
Musafir, V. (2020). Psykholoho-pedahohichni zasady vyvchennia linhvokulturolohii iz vykorystanniam frazeolohizmiv ta stiikykh vyraziv nimetskoi movy [Psychological and pedagogical principles of the study of linguistic and cultural studies using idioms and stable expressions of the German language]. In Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 1 (3), p. 2, 94-101 [in Ukrainian].
Selivanova, O. O. (2008). Suchasna linghvistyka: napriamy ta problemy [Modern linguistics: directions and problems]: pidruchnyk. Poltava: Dovkillja. K. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).