Управління діяльністю ЗДО при організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-57-60Ключові слова:
дошкільна освіта; заклад дошкільної освіти; діти з особливими освітніми потребами; інклюзивна освіта; інклюзивне освітнє середовищеАнотація
Розглядаються шляхи впровадження інклюзії у закладах дошкільної освіти. Визначено, що організація ефективної інклюзивної діяльності ЗДО передбачає три головні умови: людський ресурс, тобто наявність педагогічних працівників, які мають спеціальні знання (із психології, корекційної педагогіки, логопедії тощо) і володіють компетентностями, пов’язаними із соціалізацією й адаптацію дітей з особливими потребами; матеріальну базу та інфраструктуру, підготовлену для інклюзивного навчання і виховання; невелику кількість дітей у групах, що забезпечує індивідуальний підхід. Для перевірки цих умов було проведено педагогічний експеримент з метою вдосконалення роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Після проведеного експерименту були зроблені висновки щодо необхідності його пролонгації для підвищення інклюзії ЗДО.
Посилання
Будник О. Педагогічний супровід інклюзивної освіти. Івано-Франківськ : Видавець Кушнір Г.М., 2019. 220 с.
Вознюк О. Особливості організації навчально-виховного процесу з інклюзивного навчання у дошкільних навчальних закладах. Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії : зб. тез доп. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2016. С. 67–69.
Індекс інклюзії: дошкільний навчальний заклад : навч.-метод. посіб. / кол. упоряд.: О. О. Патрикеєва, Н. М. Дятленко, Н. З. Софій, Ю. М. Найда ; під заг. ред. В. І. Шинкаренко. Київ : ТОВ ВД «Плеяди», 2013. 100 с.
Канцеляренко А. Ю., Кравченко Г. Ю. Управління інклюзивним закладом дошкільної освіти. 2019. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/22224/198.pdf
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с. (Серія «Інклюзивна освіта»).
Москалик Г. Ф. Розвиток інформаційної компетентності громадян як проблема вітчизняної безперервної освіти. Нова парадигма. 2014. № 119. С. 62–75.
Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів : навчально-методичний посібник / за заг. ред. М. А. Порошенко та ін. Київ : 2018. 252 с.
Панченко А., Кравчук Н. Управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах нової української школи. Освітологічний дискурс. 2019. № 1/2. С. 24–25.
Педорич А. До питань готовності педагогів до інклюзивної освіти. Освітологія. 2018. № 7. С. 101–107.
Порошенко М. А. Інклюзивна освіта : навч. посіб. Київ : ТОВ «Агентство «Україна»», 2019. 300 с.
Bendova P., Cechackova M., Sadkova L. Inclusive education of pre-school children with special educational needs in kindergartens. Social and Behavioral Sciences. 2014. No. 112. Р. 1014–1021.
Early childhood development and disability: discussion paper. World Health Organization. 2012. URL: https://www.academia.edu/6870559/Early_Childhood_Development_and_Disability.
Jordan A., Schwartz E., Mcghie-Richmond D. Preparing teachers for inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education. 2009. No. 25 (4). Р. 535–542.
References
Budnyk, O. (2019). Pedahohichnyi suprovid inkliuzyvnoi osvity [Pedagogical support of inclusive education]. Ivano-Frankivsk: Vydavets H. M. Kushnir [in Ukrainian].
Voznyuk, O. (2016). Osoblyvosti orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu z inkliuzyvnoho navchannia u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Peculiarities of the organization of the educational process for inclusive education in preschool educational institutions]. In Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: vid instytualizatsii do inkliuzii [Education of children with special needs: from institutionalization to inclusion]: zb. tez dop. (pp. 67-69). Vinnytsia: TOV «Planer» [in Ukrainian].
Patrykeieva, O. O., Diatlenko, N. M., Sofii, N. Z., & Naida, Yu. M. (2013). Indeks inkliuzii: doshkilnyi navchalnyi zaklad [Index of inclusion: preschool educational institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV VD “Pleiady” [in Ukrainian].
Kantseliarenko, A. Yu., & Kravchenko, H. Yu. (2019). Upravlinnia inkliuzyvnym zakladom doshkilnoi osvity [Management of an inclusive preschool education institution]. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/22224/198.pdf [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from basics to practice]: monohrafiia. Kyiv: TOV «ATOPOL» [in Ukrainian].
Moskalyk, H. F. (2014). Rozvytok informatsiynoyi kompetentnosti hromadyan yak problema vitchyznyanoyi bezperervnoyi osvity [Development of information competence of citizens as a problem of domestic continuous education]. Nova paradyhma [New paradigm], 119, 62-75.
Poroshenko, M. A. et al. (2018). Orhanizatsiino-metodychni zasady diialnosti inkliuzyvno-resursnykh tsentriv [Organizational and methodical principles of activity of inclusive resource centers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].
Panchenko, A., & Kravchuk, N. (2019). Upravlinnia zakladom zahalnoi serednioi osvity z inkliuzyvnym navchanniam v umovakh novoi ukrainskoi shkoly [Management of an institution of general secondary education with inclusive education in the conditions of a New Ukrainian school]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1/2, 24-25 [in Ukrainian].
Pedorych, A. (2018). Do pytan hotovnosti pedahohiv do inkliuzyvnoi osvity [To the issues of teachers' readiness for inclusive education]. Osvitolohiia [Education Science], 7, 101-107 [in Ukrainian].
Poroshenko, M. A. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Ahentstvo “Ukraina”» [in Ukrainian].
Bendova, P., Cechackova, M., & Sadkova, L. (2014). Inclusive education of pre-school children with special educational needs in kindergartens. Social and Behavioral Sciences, 112, 1014-1021.
Early childhood development and disability: discussion paper. World Health Organization. (2012). URL: https://www.academia.edu/6870559/Early_Childhood_Development_and_Disability.
Jordan, A., Schwartz, E., & Mcghie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25 (4), 535-542.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).