Сучасні тенденції управління закладом дошкільної освіти з інклюзивною формою роботи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-53-56Ключові слова:
дошкільна освіта; управління закладом дошкільної освіти; інклюзивна освіта; методики інклюзивної освіти; кооперативне навчанняАнотація
Розглядаються сучасні тенденції управління закладом дошкільної освіти з інклюзивною формою роботи. Аналізуються моделі інклюзивного навчання розвинених країн. Підкреслюється, що впровадження в Україні інклюзивної моделі передбачає творче використання досвіду розвинених країн з опорою на власні традиції та надбання, адже класична українська педагогіка розробила значну кількість методик і технологій навчання дітей з особливими потребами, зокрема й на рівні дошкільної освіти. Простежується тенденція автономності, тобто активного пошуку і вибору кожним освітнім закладом комплексу методик і технологій, які найповніше відповідають його профілю і специфіці роботи. Осмислюється досвід упровадження у навчально-виховну діяльність ЗДО музичного виховання і праці з природними об’єктами на засадах кооперативного навчання.
Посилання
Арендарук А. О. До проблеми впровадження інклюзивного навчання в освітній системі України. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. зб. наук. праць. Київ, 2014. Вип. 27. C. 8–13. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7785
Арендарук А. О. Досвід впровадження інтеграції та інклюзивної освіти в Україні та за кордоном. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. Київ, 2013. Вип. 24. C. 11–14. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7539
Братишко Т. А. Інклюзивна освіта в Україні та особливості її концепції. Науковий вісник Льотної академії. Педагогічні науки. Кропивницький, 2019. Вип. 5. С. 67–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sbfasps_2019_5_10/
Кайдалова Г. П. Досвід зарубіжних країн у запровадженні інклюзивного навчання в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6 (50). С. 108–116.
Казачінер О. С. Інклюзивна освіта в англомовних країнах. Харків : Основа, 2018. 79 с.
Колупаєва А. А. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2007. 458 с.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Москалик Г. Феномен освіти у педагогічному дискурсі на межі століть. Вища освіта України. 2013. № 4. С. 38–44.
Рукомєда В. О. Педагогічні технології інклюзивного навчання: традиції та новаторство. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : монографія / відп. ред. Г. В. Давиденко. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2016. С. 217–223.
Садова І. І. Інклюзивна освіта в країнах Європи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69, т. 1. С. 198–191.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. Київ, 1977. Т. 5. 590 с.
Яценюк Л., Козак Р. Упровадження інклюзивної освіти: досвід зарубіжжя. Нова педагогічна думка. 2019. № 3 (99). С. 99–101.
Marcovic M., Spacisour B. Education in Serbia: Inclusive and E-Learning opportunities. Serbian Journal Of Management. 2010. Vol. 5 (2). P. 271.
References
Arendaruk, A. O. (2014). Do problemy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v osvitnii systemi Ukrainy [To the problem of implementation of inclusive education in the educational system of Ukraine]. In Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology]: zb. nauk. prats (Is. 27, pp. 8-13). Kyiv. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7785 [in Ukrainian].
Arendaruk, A. O. (2013). Dosvid vprovadzhennia intehratsii ta inkliuzyvnoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Experience of implementation of integration and inclusive education in Ukraine and abroad]. In Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology]: zb. nauk. prats (Is. 24, pp. 11-14). Kyiv. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7539 [in Ukrainian].
Bratyshko, T. A. (2019). Inkliuzyvna osvita v Ukraini ta osoblyvosti ii kontseptsii [Inclusive education in Ukraine and features of its concept]. In Naukovyi visnyk Liotnoi akademii. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Flight Academy. Pedagogical Sciences] (Is. 5, pp. 67-70). Kropyvnytskyi. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/sbfasps_2019_5_10/ [in Ukrainian].
Kaidalova, H. P. (2015). Dosvid zarubizhnykh krain u zaprovadzhenni inkliuzyvnoho navchannia v Ukraini [Experience of foreign countries in the implementation of inclusive education in Ukraine]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6 (50), 108-116 [in Ukrainian].
Kazachiner, O. S. (2018). Inkliuzyvna osvita v anhlomovnykh krainakh [Inclusive education in English-speaking countries]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2007). Dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity v krainakh Yevropy [Experience of implementation of inclusive education in European countries]: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Moskalyk, H. (2013). Fenomen osvity u pedahohichnomu dyskursi na mezhi stolitʹ [The phenomenon of education in pedagogical discourse at the turn of the century]. Vyshcha osvita Ukrayiny [Higher education of Ukraine], 4, 38-44 [in Ukrainian].
Rukomieda, V. O. (2016). Pedahohichni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia: tradytsii ta novatorstvo [Pedagogical technologies of inclusive education: traditions and innovation]. In H. V. Davydenko (Ed.), Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy [Inclusive education: experience and perspectives]: monohrafiia (pp. 217-223). Vinnytsya: TOV «Nilan LTD» [in Ukrainian].
Sadova, I. I. (2020). Inkliuzyvna osvita v krainakh Yevropy [Inclusive education in European countries]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 69 (1), 198-191 [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 5). Kyiv [in Ukrainian].
Yatseniuk, L., & Kozak, R. (2019). Uprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity: dosvid zarubizhzhia [Implementation of inclusive education: experience abroad]. Nova pedahohichna dumka [New pedagogical thought], 3 (99), 99-101 [in Ukrainian].
Marcovic, M., & Spacisour, B. (2010). Education in Serbia: Inclusive and E-Learning opportunities. Serbian Journal of Management, 5 (2), 271.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).