Актуалізація проблеми професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України і республіки Польща на сучасному етапі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-6(207)-35-39Ключові слова:
професійна підготовка; учитель історії; університет; вища освіта; загальна середня освіта; українське суспільство; досвід Республіки Польща, професійна підготовка; учитель історії; університет; вища освіта; загальна середня освіта; українське суспільство; досвід Республіки Польща, професійна підготовка; учитель історії; університет; вища освіта; загальна середня освіта; українське суспільство; досвід Республіки ПольщаАнотація
Наголошується на актуальності модернізації професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України. Піднімається питання вивчення досвіду Республіки Польща у цьому контексті. Наводяться певні результати контент-аналізу джерельної бази дослідження (законодавчої, науково-педагогічної, історично-архівної, інформаційно-аналітичної, дисертаційної). Зосереджено увагу на нормативно-правовому аспекті функціонування систем вищої освіти України і Республіки Польща на сучасному етапі. У цьому сенсі розглядається професійна підготовка майбутніх учителів історії в умовах існуючих форсмажорних обставин, спровокованих карантинними обмеженнями пандемії COVID-19, введенням воєнного стану. Зроблено акцент на результатах впливу глобальних трансформаційних змін цифровізаційного суспільного на динаміку науково-освітнього простору. У статті зазначено, що дане дослідження базується на фундаментальних положеннях розвитку компетентнісно-трансдисциплінарної парадигми підготовки педагогічних кадрів. Обґрунтовано необхідність структурно-семантичного аналізу базових понять дослідження, що в умовах дистанту набувають нових смислів таких, як: «система професійної підготовки в умовах дистанційного навчання», «професійна підготовка майбутніх учителів історії за форсмажорних обставин», «трансдисциплінарність підготовки майбутніх учителів історії», «формування національної ідентичності майбутніх учителів історії». Ключовою метою статті є висвітлення результатів підготовчого етапу науково-педагогічного дослідження професійної підготовки майбутніх учителів історії на сучасному етапі, а також обґрунтування актуальності зазначеної проблеми в умовах сьогодення, враховуючи багаторічний практичний досвід викладацької діяльності автора на кафедрі новітньої історії України історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Автор аргументує конструктивні висновки про те, що професійна підготовка майбутніх учителів історії Республіки Польща віддзеркалює провідні тенденції формування національної ідентичності та водночас має певні специфічні особливості, зумовлені історичним досвідом Польщі, який є найближчим до українського суспільства з усіх країн ЄС.
Отже, узагальнення такого досвіду, виявлення його прогресивних ідей і доцільне втілення їх у практику відповідно до українських реалій сприятиме якісній модернізації системи національної педагогічної освіти історичного спрямування.
Посилання
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2022. Вип. 15. 64 с. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/Analituchnuy_visnuk_2022-15.pdf.
Діяльність НАПН України щодо науково-методичного забезпечення модернізації та реформування освіти : огляд. вид. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; наук. ред. С. В. Лапаєнко. Вінниця : ТВОРИ, 2022. 204 с. URL: https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/overview_edition_2022.pdf.
Ростока М. Л. Трансдисциплінарний підхід у системі освіти України, (аналітичний огляд, частина 1). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / НАПН України, ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського. Київ, 2020. Вип. 12. C. 30 47. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722186/.
Ростока М. Л. Трансдисциплінарний підхід у системі освіти України, (аналітичний огляд, частина 2). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2021. Вип. 13. C. 20–36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730209/.
Ростока М. Л., Черевичний Г. С. Розбудова парадигми освіти у контексті сучасних трансформацій: конфліктогенний аспект. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. 2021. Вип. 5(200). С. 14 19. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-14-19. In: Index Copernicus.
Управління якістю освіти: досвід та інновації : монографія / за ред.: Л. Л. Сушенцева, Л. М. Петренко, Н. В. Житник. Павлоград : ІМА-прес, 2018. Т. 2. 276 c. URL: https://lib.iitta.gov.ua/713359/.
Banit O., Shtepura A., Rostoka M., Cherevychnyi G., Dyma O. Students’ Readiness to Distance Learning: Results of Research in the Institutions of Higher Education. Lecture Notes in Networks and Systemsthis. 2022. Vol. 389 LNNS. P. 426 434. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_43; WOSUID: WOS:000759921700043. In: Web of Science, Scopus, Springer, Cham.
Cherevychnyi G. S., Rostoka M. L. The Image of an Ukrainian Lecturer at the Turn of the 20th 21st Centuries: Experience Historical of the Beginning of the Transformation of the Educational System. World Science. Warsaw: RS Global Sp. z O.O. (Scientific Educational Center, Poland). 2020. Vol. 2, № 1(53). P. 34 39. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31012020/6902/. URL : https://lib.iitta.gov.ua/719476/. In: RS Global, Index Copernicus, Academia.edu, Cite Factor, Google Scholar, Biblioteka Narodova.
Rostoka M. L., Cherevychnyi G. S. Transdisciplinary Paradigm of STEM-knowledge Management in the Context of Adaptive Approach World Science. 2018. No 10 (38), vol. 2. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31102018/6180
Rostoka M., Guraliuk A., Cherevychnyi G., Vyhovska O., Poprotskyi I., Terentieva N. Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Vol. 13 (3). P. 548 567. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/466; WOSUID: WOS:000731782300030. In: Web of Science, EBSCO; Google Scholar; ICI Journals Master List – Index Copernicus; Ideas RePeC; Econpapers; Socionet; CEEOL; Ulrich ProQuest; Cabell, Journalseek; Scipio; Philpapers; KVK; WorldCat; CrossRef; J-GATE.
Rostoka M., Cherevychnyi G., Luchaninova O., Pyzhyk A. Philosophical and Pedagogical Discourse in the Postmodern Educational Space: Peculiarities of Distance Learning. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13 (4). P. 244 272. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.4/517. URL: https://lib.iitta.gov.ua/733131/. In: Web of Science – Clarivate Analytics (former Thomson Reuters); EBSCO; ICI Journals Master List – Index Copernicus; CEEOL; Ideas RePeC; Econpapers; Socionet; Philpapers; KVK; WorldCat; CrossRef; Google Scholar; Genamics JournalSeek.
References
Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (2022). NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho (Is. 15). Vinnytsia: TVORY. Retrieved from http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/Analituchnuy_visnuk_2022-15.pdf [in Ukrainian].
Diialnist NAPN Ukrainy shchodo naukovo-metodychnoho zabezpechennia modernizatsii ta reformuvannia osvity [Activities of the National Academy of Sciences of Ukraine regarding scientific and methodological support for modernization and reform of education]: ohliad. vyd. (2022). NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Vinnytsia: TVORY. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/overview_edition_2022.pdf [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2020). Transdystsyplinarnyi pidkhid u systemi osvity Ukrainy, (analitychnyi ohliad, chastyna 1) [Transdisciplinary approach in the education system of Ukraine, (analytical review, part 1)]. In Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 12, pp. 30-47). Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/722186/ [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2021). Transdystsyplinarnyi pidkhid u systemi osvity Ukrainy, (analitychnyi ohliad, chastyna 2) [Transdisciplinary approach in the education system of Ukraine, (analytical review, part 2)]. In Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 13, pp. 20-36). Vinnytsia: TVORY. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/730209/ [in Ukrainian].
Rostoka, M. L., & Cherevychnyi, H. S. (2021). Rozbudova paradyhmy osvity u konteksti suchasnykh transformatsii: konfliktohennyi aspekt [Development of the paradigm of education in the context of modern transformations: a conflict-generating aspect]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (200), 14-19. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-5(200)-14-19. In: Index Copernicus [in Ukrainian].
Sushentseva, L. L., Petrenko, L. M., & Zhytnyk, N. V. (Eds.). (2018). Upravlinnia yakistiu osvity: dosvid ta innovatsii [Management of the quality of education: experience and innovations]: monohrafiia (Vol. 2). Pavlohrad: IMA-pres. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/713359/ [in Ukrainian].
Banit, O., Shtepura, A., Rostoka, M., Cherevychnyi, G., & Dyma, O. (2022). Students’ Readiness to Distance Learning: Results of Research in the Institutions of Higher Education. Lecture Notes in Networks and Systemsthis, 389 LNNS, 426 434. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93904-5_43; WOSUID: WOS:000759921700043. In: Web of Science, Scopus, Springer, Cham.
Cherevychnyi, G. S., & Rostoka, M. L. (2020). The Image of an Ukrainian Lecturer at the Turn of the 20th 21st Centuries: Experience Historical of the Beginning of the Transformation of the Educational System. World Science. Warsaw: RS Global Sp. z O.O. (Scientific Educational Center, Poland), 2, 1 (53), 34-39. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31012020/6902/. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/719476/. In: RS Global, Index Copernicus, Academia.edu, Cite Factor, Google Scholar, Biblioteka Narodova.
Rostoka, M. L., & Cherevychnyi, G. S., (2018). Transdisciplinary Paradigm of STEM-knowledge Management in the Context of Adaptive Approach World Science, 10 (38), 2. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31102018/6180
Rostoka, M., Guraliuk, A., Cherevychnyi, G., Vyhovska, O., Poprotskyi, I., & Terentieva, N. (2021). Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13 (3), 548-567. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/466; WOSUID: WOS:000731782300030. In: Web of Science, EBSCO; Google Scholar; ICI Journals Master List – Index Copernicus; Ideas RePeC; Econpapers; Socionet; CEEOL; Ulrich ProQuest; Cabell, Journalseek; Scipio; Philpapers; KVK; WorldCat; CrossRef; J-GATE.
Rostoka, M., Cherevychnyi, G., Luchaninova, O., & Pyzhyk, A. (2022). Philosophical and Pedagogical Discourse in the Postmodern Educational Space: Peculiarities of Distance Learning. Postmodern Openings, 13 (4), 244-272. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.4/517. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/733131/. In: Web of Science – Clarivate Analytics (former Thomson Reuters); EBSCO; ICI Journals Master List – Index Copernicus; CEEOL; Ideas RePeC; Econpapers; Socionet; Philpapers; KVK; WorldCat; CrossRef; Google Scholar; Genamics JournalSeek.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).