Школа-родина як важливий складник національно-патріотичного виховання української молоді в умовах неоголошеної російсько-української гібридної війни

Автор(и)

  • Юрій Степанович Фігурний Науково-дослідний інститут українознавства Міністерства освіти і науки України, Україна https://orcid.org/0000-0002-6463-0920

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-71-80

Ключові слова:

Україна; українці; освіта; школа-родина; українознавство; національно-патріотичне виховання; неоголошена російсько-українська гібридна війна; «русский мир»

Анотація

Проаналізовано школу-родину як важливий складник національно-патріотичного виховання української молоді в умовах російської агресії. Розкрито, що із часу відновлення Української держави гостро постало питання реформування освітнього простору України й остаточної ліквідації радянських рудиментів в освітньому процесі.

Виявлено, що вчені-українознавці у кінці ХХ на початку ХХІ ст. активно долучилися до теоретичного обґрунтування й практичної реалізації оновлення українського шкільництва, а саме вровадження в освітній процес новаторського проєкту «Школа нової генерації – українська національна школа-родина».

Обгрунтовано, що школа-родина має стати важливим елементом національно-патріотичного виховання української молоді, яке в умовах війни набуває вагомого державницького значення.

Біографія автора

Юрій Степанович Фігурний, Науково-дослідний інститут українознавства Міністерства освіти і науки України

кандидат історичних наук, завідувач відділу української етнології

Посилання

Білик Н. І. Гармонія дитини зі світом школи-родини. Всеполтавський посвіт школи-родини : навч.-метод. посіб. / авт.-упор. : П. І. Матвієнко, Н. І. Білик. Полтава : Довкілля-К, 2006. С. 121–122.

Білик Н. І. Розвиток здібності мислити в школі-родині. Розвиток мислення молодших школярів : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 22–24 жовтня 1996. Полтава : ПОІПОП, 1996. С. 102–104.

Білик Н. І. Українська національна школа-родина. Педагогічні технології. Досвід. Практика : довідник. Полтава : ПОІПОПП. 1999. С. 274–279.

Білик Н. І. Школа-родина – НВК нової генерації. Навчально-виховний комплекс – новий тип сучасної школи : метод. зб. Полтава : ПОІПОПП, 1997. С. 81–88.

Залізняк Л. Україна між Сходом і Заходом. Про витоки і суть російсько-української війни 2014 р. Київ : Шлях, 2014. 168 с.

Кононенко П. П., Кононенко Т. П. Освіта XXI століття: Філософія родинності. Київ : Артек, 2001. 204 с.

Кононенко П. П. Українознавство. Київ : Міленіум, 2006. 870 с.

Осколов П. В. Проблеми розвитку національної освіти у контексті державотворення. Українознавство. 2003. № 4 (9). С. 150–155.

Сележан Й. Ю. Основи національного виховання. Українознавство: історичний, філософсько-релігієзнавчий аспект. Чернівці : Книги–XXI, 2005. 306 с.

Стельмахович М. Г. Українська народна педагогіка. Київ : ІЗМН, 1997. 232 с.

Усатенко Т. Українознавчі засади національної школи-родини. Наука самопізнання народу : зб. матеріалів і наук. пр. На пошану 70-річчя Петра Кононенка. Київ : Веселека, 2002. С. 124–130.

Усатенко Т. П. Українська національна школа: минуле і майбутнє. Українознавчий вимір. Київ : Наукова думка, 2003. 288 с.

Фігурний Ю. Доктрина «русского мира» як політична ідеологія агресії Росії проти України. Українознавство. 2021. № 4 (81). С. 72–88.

Шакурова О. В. Основні концепції етногенезу українського народу: вітчизняна історіографія (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.). Київ : Вид-ць Олег Філюк, 2017. 272 с.

Шевченко Т. Г. Кобзар. Київ : Просвіта, 2003. 344 с.

References

Bilyk, N. I. (2006). Harmoniia dytyny zi svitom shkoly-rodyny [Harmony of the child with the world of school-family]. In P. I. Matviienko, N. I. Bilyk (Comps.), Vsepoltavskyi posvit shkoly-rodyny [Vsepoltava education of the school-family]: navch.-metod. posib. (pp. 121-122). Poltava: Dovkillia-K [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (1996). Rozvytok zdibnosti myslyty v shkoli-rodyni [Development of the ability to think in the school-family]. In Rozvytok myslennia molodshykh shkoliariv [Development of thinking of younger schoolchildren]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 102-104). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (1999). Ukrainska natsionalna shkola-rodyna [Ukrainian national family school]. In Pedahohichni tekhnolohii. Dosvid. Praktyka [Pedagogical technologies. Experience. Practice]: dovidnyk (pp. 274-279). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (1997). Shkola-rodyna – NVK novoi heneratsii [School-family – the new generation NEC]. In Navchalno-vykhovnyi kompleks – novyi typ suchasnoi shkoly [The educational complex is a new type of modern school]: metod. zb. (pp. 81-88). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].

Zalizniak, L. (2014). Ukraina mizh Skhodom i Zakhodom. Pro vytoky i sut rosiisko-ukrainskoi viiny 2014 r. [Ukraine between East and West. About the origins and essence of the Russian-Ukrainian war of 2014]. Kyiv: Shliakh [in Ukrainian].

Kononenko, P. P. & Kononenko, T. P. (2001). Osvita XXI stolittia: Filosofiia rodynnosti [Education of the 21st century: Philosophy of kinship]. Kyiv: Artek [in Ukrainian].

Kononenko, P. P. (2006). Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Oskolov, P. V. (2003). Problemy rozvytku natsionalnoi osvity u konteksti derzhavotvorennia [Problems of the development of national education in the context of state formation]. Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies], 4 (9), 150-155 [in Ukrainian].

Selezhan, Y. Iu. (2005). Osnovy natsionalnoho vykhovannia. Ukrainoznavstvo: istorychnyi, filosofsko-relihiieznavchyi aspekt [Basics of national education Ukrainian studies: historical, philosophical and religious aspects]. Chernivtsi: Knyhy–XXI [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. H. (1997). Ukrainska narodna pedahohika [Ukrainian folk pedagogy]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Usatenko, T. (2002). Ukrainoznavchi zasady natsionalnoi shkoly-rodyny [Ukrainian studies foundations of the national family school]. In Nauka samopiznannia narodu [The science of people's self-knowledge]: zbirnyk materialiv i naukovykh prats. Na poshanu 70-richchia Petra Kononenka (pp. 124-130). Kyiv: Veseleka [in Ukrainian].

Usatenko, T. P. (2003). Ukrainoznavchi zasady natsionalnoi shkoly-rodyny [Ukrainian national school: past and future. Ukrainian studies dimension]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Fihurnyi, Yu. (2021). Doktryna «russkoho myra» yak politychna ideolohiia ahresii Rosii proty Ukrainy [The doctrine of "Russian peace" as a political ideology of Russia's aggression against Ukraine]. Ukrainoznavstvо [Ukrainian studies], 4 (81), 72-88 [in Ukrainian].

Shakurova, O. V. (2017). Osnovni kontseptsii etnohenezu ukrainskoho narodu: vitchyzniana istoriohrafiia (kinets XIX – pochatok XXI st.) [Basic concepts of the ethnogenesis of the Ukrainian people: national historiography (end of the 19th - beginning of the 21st century)]. Kyiv: Vydavets Oleh Filiuk. Kyiv [in Ukrainian].

Shevchenko, T. H. (2003). Kobzar [Kobzar]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Фігурний, Ю. . С. (2023). Школа-родина як важливий складник національно-патріотичного виховання української молоді в умовах неоголошеної російсько-української гібридної війни . Імідж сучасного педагога, (5(206), 71–80. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-71-80