Школа-родина як важливий складник національно-патріотичного виховання української молоді в умовах неоголошеної російсько-української гібридної війни
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-71-80Ключові слова:
Україна; українці; освіта; школа-родина; українознавство; національно-патріотичне виховання; неоголошена російсько-українська гібридна війна; «русский мир»Анотація
Проаналізовано школу-родину як важливий складник національно-патріотичного виховання української молоді в умовах російської агресії. Розкрито, що із часу відновлення Української держави гостро постало питання реформування освітнього простору України й остаточної ліквідації радянських рудиментів в освітньому процесі.
Виявлено, що вчені-українознавці у кінці ХХ на початку ХХІ ст. активно долучилися до теоретичного обґрунтування й практичної реалізації оновлення українського шкільництва, а саме вровадження в освітній процес новаторського проєкту «Школа нової генерації – українська національна школа-родина».
Обгрунтовано, що школа-родина має стати важливим елементом національно-патріотичного виховання української молоді, яке в умовах війни набуває вагомого державницького значення.
Посилання
Білик Н. І. Гармонія дитини зі світом школи-родини. Всеполтавський посвіт школи-родини : навч.-метод. посіб. / авт.-упор. : П. І. Матвієнко, Н. І. Білик. Полтава : Довкілля-К, 2006. С. 121–122.
Білик Н. І. Розвиток здібності мислити в школі-родині. Розвиток мислення молодших школярів : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 22–24 жовтня 1996. Полтава : ПОІПОП, 1996. С. 102–104.
Білик Н. І. Українська національна школа-родина. Педагогічні технології. Досвід. Практика : довідник. Полтава : ПОІПОПП. 1999. С. 274–279.
Білик Н. І. Школа-родина – НВК нової генерації. Навчально-виховний комплекс – новий тип сучасної школи : метод. зб. Полтава : ПОІПОПП, 1997. С. 81–88.
Залізняк Л. Україна між Сходом і Заходом. Про витоки і суть російсько-української війни 2014 р. Київ : Шлях, 2014. 168 с.
Кононенко П. П., Кононенко Т. П. Освіта XXI століття: Філософія родинності. Київ : Артек, 2001. 204 с.
Кононенко П. П. Українознавство. Київ : Міленіум, 2006. 870 с.
Осколов П. В. Проблеми розвитку національної освіти у контексті державотворення. Українознавство. 2003. № 4 (9). С. 150–155.
Сележан Й. Ю. Основи національного виховання. Українознавство: історичний, філософсько-релігієзнавчий аспект. Чернівці : Книги–XXI, 2005. 306 с.
Стельмахович М. Г. Українська народна педагогіка. Київ : ІЗМН, 1997. 232 с.
Усатенко Т. Українознавчі засади національної школи-родини. Наука самопізнання народу : зб. матеріалів і наук. пр. На пошану 70-річчя Петра Кононенка. Київ : Веселека, 2002. С. 124–130.
Усатенко Т. П. Українська національна школа: минуле і майбутнє. Українознавчий вимір. Київ : Наукова думка, 2003. 288 с.
Фігурний Ю. Доктрина «русского мира» як політична ідеологія агресії Росії проти України. Українознавство. 2021. № 4 (81). С. 72–88.
Шакурова О. В. Основні концепції етногенезу українського народу: вітчизняна історіографія (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.). Київ : Вид-ць Олег Філюк, 2017. 272 с.
Шевченко Т. Г. Кобзар. Київ : Просвіта, 2003. 344 с.
References
Bilyk, N. I. (2006). Harmoniia dytyny zi svitom shkoly-rodyny [Harmony of the child with the world of school-family]. In P. I. Matviienko, N. I. Bilyk (Comps.), Vsepoltavskyi posvit shkoly-rodyny [Vsepoltava education of the school-family]: navch.-metod. posib. (pp. 121-122). Poltava: Dovkillia-K [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (1996). Rozvytok zdibnosti myslyty v shkoli-rodyni [Development of the ability to think in the school-family]. In Rozvytok myslennia molodshykh shkoliariv [Development of thinking of younger schoolchildren]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 102-104). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (1999). Ukrainska natsionalna shkola-rodyna [Ukrainian national family school]. In Pedahohichni tekhnolohii. Dosvid. Praktyka [Pedagogical technologies. Experience. Practice]: dovidnyk (pp. 274-279). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (1997). Shkola-rodyna – NVK novoi heneratsii [School-family – the new generation NEC]. In Navchalno-vykhovnyi kompleks – novyi typ suchasnoi shkoly [The educational complex is a new type of modern school]: metod. zb. (pp. 81-88). Poltava: POIPOPP [in Ukrainian].
Zalizniak, L. (2014). Ukraina mizh Skhodom i Zakhodom. Pro vytoky i sut rosiisko-ukrainskoi viiny 2014 r. [Ukraine between East and West. About the origins and essence of the Russian-Ukrainian war of 2014]. Kyiv: Shliakh [in Ukrainian].
Kononenko, P. P. & Kononenko, T. P. (2001). Osvita XXI stolittia: Filosofiia rodynnosti [Education of the 21st century: Philosophy of kinship]. Kyiv: Artek [in Ukrainian].
Kononenko, P. P. (2006). Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Oskolov, P. V. (2003). Problemy rozvytku natsionalnoi osvity u konteksti derzhavotvorennia [Problems of the development of national education in the context of state formation]. Ukrainoznavstvo [Ukrainian studies], 4 (9), 150-155 [in Ukrainian].
Selezhan, Y. Iu. (2005). Osnovy natsionalnoho vykhovannia. Ukrainoznavstvo: istorychnyi, filosofsko-relihiieznavchyi aspekt [Basics of national education Ukrainian studies: historical, philosophical and religious aspects]. Chernivtsi: Knyhy–XXI [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. H. (1997). Ukrainska narodna pedahohika [Ukrainian folk pedagogy]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Usatenko, T. (2002). Ukrainoznavchi zasady natsionalnoi shkoly-rodyny [Ukrainian studies foundations of the national family school]. In Nauka samopiznannia narodu [The science of people's self-knowledge]: zbirnyk materialiv i naukovykh prats. Na poshanu 70-richchia Petra Kononenka (pp. 124-130). Kyiv: Veseleka [in Ukrainian].
Usatenko, T. P. (2003). Ukrainoznavchi zasady natsionalnoi shkoly-rodyny [Ukrainian national school: past and future. Ukrainian studies dimension]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Fihurnyi, Yu. (2021). Doktryna «russkoho myra» yak politychna ideolohiia ahresii Rosii proty Ukrainy [The doctrine of "Russian peace" as a political ideology of Russia's aggression against Ukraine]. Ukrainoznavstvо [Ukrainian studies], 4 (81), 72-88 [in Ukrainian].
Shakurova, O. V. (2017). Osnovni kontseptsii etnohenezu ukrainskoho narodu: vitchyzniana istoriohrafiia (kinets XIX – pochatok XXI st.) [Basic concepts of the ethnogenesis of the Ukrainian people: national historiography (end of the 19th - beginning of the 21st century)]. Kyiv: Vydavets Oleh Filiuk. Kyiv [in Ukrainian].
Shevchenko, T. H. (2003). Kobzar [Kobzar]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).