Системно-культурологічний аспект формування організаційно-управлінської культури майбутніх фармацевтів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-16-22Ключові слова:
науковий підхід; системний підхід; культурологічний підхід; майбутні фармацевти; організаційно-управлінська культураАнотація
Охарактеризовано системно-культурологічний аспект формування організаційно-управлінської культури майбутніх фармацевтів у єдності положень системного та культурологічного наукових підходів. Провідними методологічними підходами до формування організаційно-управлінської культури майбутніх магістрів фармації визначено: системний (уможливлює розкриття цілісності об’єкта дослідження, неперервність між його компонентами: метою, змістом, засобами, формами та результатами діяльності; розгляд процесу формування організаційно-управлінської культури майбутніх фармацевтів як динамічної системи, що містить реалізацію цілісності й наступності змісту в логічній послідовності етапів і технологій професійної підготовки та проведення поетапного моніторингу навчальних результатів здобувачів вищої освіти – знань, умінь, навичок, компетентностей і якостей для забезпечення розуміння соціокультурних механізмів перетворення майбутнього магістра фармації на суб’єкта саморозвитку та самовиховання, свідомої мотивації у ставленні до навчання, активності в пізнавальній і практичній діяльності) та культурологічний (уможливлює осмислення й реалізацію цінностей, що є універсальними для професії, особистісну потребу в самореалізації та самовдосконаленні, фахові ціннісні орієнтації та загальнолюдські цінності майбутніх фармацевтів – аксіологічний аспект; та забезпечення прищеплення переконання, що найбільшої важливості необхідно надавати людському життю через збереження здоров’я й надання належної компетентної фармацевтичної допомоги – деонтологічний аспект.
Посилання
Буданова Л. Г. Особливості професійної підготовки студентів для фармацевтичної галузі в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 36. С. 110–117. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_36_19 (дата звернення: 21.11.2015).
Важинський С. Е., Щербак Т. І. Методика та організація наукових досліджень : навч. посіб. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
Васильєва М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Харківський держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2004. 38 с.
Вишневский В. А. Современные подходы к деонтологии и воспитательной работе со студентами медицинских вузов. Проблеми безперервної медичної освіти та науки. 2014. № 3. С. 15–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psmno_2014_3_5 (дата звернення: 16.11.2015).
ВООЗ та її партнери будуть застосовувати поетапний підхід до відновлення системи охорони здоров'я. Interfax-Україна. 19.05.2022. URL: https://interfax.com.ua/news/interview/833319.html.
Губіна Н. В. Етика і деонтологія у фармації: нові аспекти викладання в рамках кредитно-модульної системи. Науковий вісник Ужгородського ун-ту. Медицина. 2015. Вип. 1. С. 266–268. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UNUMED_2015_1_56 (дата звернення: 21.01.2016).
Демченко В. О., Андреєва І. Г. Застосування системного підходу в управлінні суб’єктів фармацевтичного ринку. Сучасна фармація: історія, реалії та перспективи розвитку : матеріали наук.-практ. конфер. з міжнар. участю, присвяч. 20-й річниці заснування Дня фарм. працівника України, м. Харків, 19–20 вересня 2019 р. Харків : НФаУ, 2019. Т. 2. С. 166–167.
Ісаєва О. С. Особливості формування комунікативної культури майбутнього фахівця медичного профілю. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2013. № 38/39. С. 134–141. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2013_38- 39_20 (дата звернення: 25.11.2015).
Камерон К., Куинн Р. Диагностика и измерение организационной культуры / пер. с англ. И. В. Андреевой. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 320 с.
Кравченко Л. М., Бухун А. Г. Неперервна громадянська освіта як технологія національно-патріотичного виховання майбутніх військовослужбовців. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2021. № 1 (196). С. 72–76. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/225181
Мельничук І. М., Стасюк І. Л. Особливості формування деонтологічної компетентності у професійній підготовці майбутніх бакалаврів сестринської справи. Молодий вчений. 2017. № 3 (43). С. 90–93. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3/23.pdf (дата звернення: 12.09.2017).
На сході України на сьогодні зруйновано близько 500 аптек. Interfax-Україна. 26.05.2022. URL: https://interfax.com.ua/news/interview/834959.html.
Рисин И. Е. Эффективность управленческого труда: политико-экономические исследования : монография. Воронеж : Изд-во Воронежского ун-та, 1990. 118 с.
Сліпчук В. Л. Підготовка фахівців фармацевтичної галузі в Україні в умовах євроінтеграції. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2014. Вип. 3/4. С. 63–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2014_3-4_14 (дата звернення: 22.09.2015).
Тофтул М. Г. Сучасний словник з етики : словник. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 416 с.
Філософський енциклопедичний словник / гол. ред. В. І. Шинкарук. Київ : Арбис, 2002. 744 с.
Чижакова Г. И., Купчигина И. М. Изучение профессиональной культуры сотрудников ОВД. Психопедагогика в правоохранительных органах. 2007. № 1 (28). С. 30–35.
Шафранська Т. Ю. Формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2018. 359 с.
Шеплякова І. О. Системний підхід до формування деонтологічної культури майбутніх соціальних педагогів у соціально-виховному середовищі ВНЗ. Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 48. С. 153–162. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2015_48_19 (дата звернення: 06.01.2016).
References
Budanova, L. H. (2014). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky studentiv dlia farmatsevtychnoi haluzi v Ukraini [Peculiarities of professional training of students for the pharmaceutical industry in Ukraine]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 36, 110-117. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2014_36_19 [in Ukrainian].
Vazhynskyi, S. E., & Shcherbak, T. I. (2016). Metodyka ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]: navchalnyi posibnyk. Sumy : Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka [in Ukrainian].
Vasylieva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontolohichnoi pidhotovky pedahoha [Theoretical foundations of deontological teacher training]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Vyshnevskyi, V. A. (2014). Sovremennye podkhody k deontolohyy y vospytatelnoi rabote so studentamy medytsynskykh vuzov [Modern approaches to deontology and educational work with medical students]. Problemy bezperervnoi medychnoi osvity ta nauky [Problems of continuous medical education and science], 3, 15-17. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psmno_2014_3_5 [in Ukrainian].
VOOZ ta yii partnery budut zastosovuvaty poetapnyi pidkhid do vidnovlennia systemy okhorony zdorovia [WHO and its partners will use a phased approach to rebuilding the health care system]. Interfax-Ukraina. 19.05.2022. Retrieved from https://interfax.com.ua/news/interview/833319.html [in Ukrainian].
Hubina, N. V. (2015). Etyka i deontolohiia u farmatsii: novi aspekty vykladannia v ramkakh kredytno-modulnoi systemy [Ethics and deontology in pharmacy: new aspects of teaching within the credit-module system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho un-tu. Medytsyna [Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Medicine], 1, 266-268. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/UNUMED_2015_1_56 [in Ukrainian].
Demchenko, V. O. & Andreieva, I. H. (2019). Zastosuvannia systemnoho pidkhodu v upravlinni subiektiv farmatsevtychnoho rynku [Application of a system approach in the management of pharmaceutical market subjects]. In Suchasna farmatsiia: istoriia, realii ta perspektyvy rozvytku [Modern pharmacy: history, realities and development prospects]: materialy nauk.-prakt. konferentsii z mizhnar. uchastiu, prysviach. 20-y richnytsi zasnuvannia Dnia farm. pratsivnyka Ukrainy (Vol. 2, pp. 166-167). Kharkiv: NFaU [in Ukrainian].
Isaieva, O. S. (2013). Osoblyvosti formuvannia komunikatyvnoi kultury maibutnoho fakhivtsia medychnoho profiliu [Peculiarities of the formation of the communicative culture of the future medical specialist]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 38/39, 134-141. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2013_38-39_20 [in Ukrainian].
Kameron, K., & Kuynn, R. (2001). Dyahnostyka y yzmerenye orhanyzatsyonnoi kultury [Diagnostics and measurement of organizational culture]. Sankt-Peterburg: Pyter [in Russian].
Kravchenko, L. M., & Bukhun, A. H. (2021). Neperervna hromadianska osvita yak tekhnolohiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia maibutnikh viiskovosluzhbovtsiv [Continuous civic education as a technology of national-patriotic education of future military personnel]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (196), 72-76. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/225181 [in Ukrainian].
Melnychuk, I. M., & Stasiuk, I. L. (2017). Osoblyvosti formuvannia deontolohichnoi kompetentnosti u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh bakalavriv sestrynskoi spravy [Peculiarities of the formation of deontological competence in the professional training of future nursing bachelors]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 3 (43), 90-93. Retrieved from http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3/23.pdf [in Ukrainian].
Na skhodi Ukrainy na sohodni zruinovano blyzko 500 aptek [In the east of Ukraine, about 500 pharmacies have been destroyed to date]. Interfax-Ukraina. 26.05.2022. Retrieved from https://interfax.com.ua/news/interview/834959.html [in Ukrainian].
Rysyn, Y. E. (1990). Effektyvnost upravlencheskoho truda: polytyko-ekonomycheskye yssledovanyia [Efficiency of managerial work: political and economic studies]: monohrafyia. Voronezh: Yzdatelstvo Voronezhskoho un-ta [in Russian].
Slipchuk, V. L. (2014). Pidhotovka fakhivtsiv farmatsevtychnoi haluzi v Ukraini v umovakh yevrointehratsi [Preparation of fakhіvtsіv pharmaceutical galuzі in Ukraine in the minds of eurointegration]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Permanent professional education: theory and practice], 3/4, 63-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2014_3-4_14 [in Ukrainian].
Toftul, M. H. (2014). Suchasnyi slovnyk z etyky [Modern dictionary of ethics]: slovnyk. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Arbys [in Ukrainian].
Chyzhakova, H. Y., & Kupchyhyna, Y. M. (2007). Yzuchenye professyonalnoi kultury sotrudnykov OVD [Studying the professional culture of police officers]. Psykhopedahohyka v pravookhranytelnykh orhanakh [Psychopedagogy in law enforcement], 1 (28), 30-35 [in Ukrainian].
Shafranska, T. Yu. (2018). Formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh farmatsevtiv v protsesi vyvchennia profesiino-oriientovanykh dystsyplin [Formation of deontological culture of future pharmacists in the process of studying professionally oriented disciplines]. (PhD diss.). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Shepliakova, I. O. (2015). Systemnyi pidkhid do formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u sotsialno-vykhovnomu seredovyshchi VNZ [A systematic approach to the formation of the deontological culture of future social pedagogues in the socio-educational environment of universities]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology], 48, 153-162. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2015_48_19 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).