Сучасні підходи до розвитку дослідницької компетентності магістрів з професійної освіти у процесі підготовки кваліфікаційної роботи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-10-15Ключові слова:
сучасні підходи; парадигмальні підходи; магістр з професійної освіти; дослідницька компетентність; кваліфікаційна робота; професійна діяльністьАнотація
Досліджуються актуальні проблеми впливу сучасних підходів у вищій освіті на розвиток дослідницької компетентності магістрів з професійної освіти в процесі підготовки кваліфікаційної роботи. Важливим сьогодні є формування не лише професіонала-виконавця, а також і професіонала-дослідника, здатного легко адаптуватися до нових умов завдяки володінню дослідницькими вміннями. Професійна підготовка магістра з професійної освіти, здатного до компетентної й ефективної дослідницької діяльності на рівні професійного стандарту вимагає дослідження сучасних освітніх підходів, їхнього нового змісту, впливу на особистість магістра. Проаналізовано сучасні парадигмальні підходи у вищій освіті, тенденції, досвід, перспективи реалізації цих підходів саме в процесі підготовки магістрами кваліфікаційної роботи. Визначено й обґрунтовано сутність, зміст, вплив окремих – компетентнісного, середовищного, адаптаційного в умовах дистанційної освіти, андрагогічного, особистісного, критично-креативного – підходів на особистість магістра-дослідника. На думку автора, не може бути однозначного підходу до вирішення проблеми розвитку дослідницької компетентності магістрів із професійної освіти. Здійснено спробу довести ефективність реалізації андрагогічного підходу, який сприяє розвитку відповідальності за навчання магістрів як представників дорослого покоління, яке свідомо продовжує вищу освіту. Зазначено, що сучасні підходи позитивно впливають на особистість магістра, якому треба стати конкурентоспроможним на ринку праці. Розкрито роль дослідницької компетентності в майбутній професійній діяльності магістра як ключової.
Посилання
Архипова С. Формування дослідницької компетентності майбутніх магістрів із соціальної роботи у процесі професійної підготовки. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2018. № 15. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3043 (дата звернення: 6 листопада 2022).
Барабаш В., Глєбова Л., Мехеда А. Науково-дослідницька діяльність у процесі формування професійної компетентності студентів-інформаційників. Society. Document. Communication. Соціум. Документ. Комунікація. 2021. № 1 (10). С. 216–239. URL: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2020-10-216-239 (дата звернення: 6 листопада 2022).
Братко М. В. Освітнє середовище вищого навчального закладу: пошук стратегій управління. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2014. № 22: Психологія. Педагогіка. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33689834.pdf (дата звернення: 14 листопада 2022).
Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (Теоретико-методологический аспект). Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20–26.
Головань М. С., Яценко В. В. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : зб. наук. праць. Кривий Ріг : ВВ НМетАУ, 2012. Вип. VІІ. С. 55–62.
Касьянова О. Парадигмальний підхід до розвитку теорії та практики освіти. Схiдноєвропейський журнал внутрiшньої та сiмейної медицини. 2017. № 1. С. 89–94.
Кисла О. Ф. Формування дослідницької компетентності студентів магістратури під час асистентської практики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2015. Вип. 125. С. 319–322.
Кукуев А. И. Андрагогика М. Ноулза: содержательная и процессуальная модели. Вопросы международного сотрудничества в образовании Южного региона. Ростов-на-Дону : ИПО ПИ ЮФУ, 2008. № 3/4. С. 29–34.
Лучанінова О. П. Методологічний концепт освітніх трендів: дистант як адаптивна освіта в умовах суспільних змін. Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 1-го Міжнар. наук. форуму / [за заг. ред. Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки]. Київ ; Харків, 2022. Вип. 1 (4). С. 74–76.
Манокоре К., Тлоу Ф., Мквели Н., Пхути Н. та ін. Якісна вища освіта для стійкого розвитку: перехід до досягнення глобальних цілей Порядку денного на період до 2030 р. IJLRHSS. 2022. Т. 5, вип. 2. С. 9–21.
Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:m4_wnxZIpg0J:https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/2020-metod-rekomendacziyi.docx&cd=17&hl=uk&ct=clnk&gl=il (дата звернення: 6 листопада 2022).
Ножко І. Формування дослідницької компетентності майбутніх магістрів з пожежної безпеки у професійній підготовці : автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.04. Переяслав-Хмельницький, 2018. 20 с.
Освітньо-професійна програма другого (магістерського) рівня 015-професійна освіта (металургія). URL: https://nmetau.edu.ua/ru/mdiv/i2002/p2494 (дата звернення: 6 листопада 2022).
Парадигмальний підхід в освіті для вищих навчальних закладів. URL: https://naurok.com.ua/rozrobka-lekci-na-temu-paradigmalniy-pidhid-v-osviti-233038.html (дата звернення: 6 листопада 2022).
Педагогіка вищої школи : підручник / уклад. В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2-ге вид., переробл. і доповн. Електронні текстові дані (1 файл: 3,6 Мбайт). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 290 с. URL: http://ela.kpi.ua (дата звернення: 6 листопада 2022).
Рибка Н. Застосування особистісно-орієнтованого навчання як засобу формування майбутнього спеціаліста. Формування сучасного освітнього середовища: теорія і практика : матеріали міжвуз. наук.-практ. конф. : зб. наук. пр. / редкол.: Н. В. Ільченко (голова) та ін. Ірпінь, 2020. С. 23–26.
Римар Н., Шульська Н., Матвійчук Н. та ін. Використання інституційного репозитарію для формування науково-дослідницької компетентності магістрів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76, № 2. С. 198–212.
Романовська О., Азаренко Ю. Методика формування науково-дослідної компетентності у майбутніх магістрів-біотехнологів. Теорія і практика управління соціальними системами: Філософія. Психологія. Педагогіка. 2020. Вип. 2. С. 18–32.
Чумак О. Парадигма освіти ХХІ століття: інноваційні аспекти. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdf (дата звернення: 6 листопада 2022).
Bar R. B., Tagg J. From Teaching to Learing. A New Paradigm for Undergraduate Education. Change. 1995. November – December. P. 13–25.
Knowles M. S., Holton III E. E., Swanson R. A. The Adult Learner. The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th edition. London ; New York, etc.: ELSEVIER Butterworth Heinemann, 2005. 378 p.
References
Arkhypova, S. (2018). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv z sotsialnoi roboty u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of research competence of future masters in social work in the process of professional training]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 15. Retrieved from https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3043 [in Ukrainian].
Barabash, V., Hliebova, L., & Mekheda, A. (2021). Naukovo-doslidnytska diialnist u protsesi formuvannia profesiinoi kompetentnosti studentiv-informatsiinykiv [Scientific and research activities in the process of formation of professional competence of informatics students]. Society. Document. Communication, 1 (10), 216-239. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2518-7600-2020-10-216-239 [in Ukrainian].
Bratko, M. V. (2014). Osvitnie seredovyshche vyshchoho navchalnoho zakladu: poshuk stratehii upravlinnia [The educational environment of a higher educational institution: the search for management strategies]. In Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]: zb. nauk. pr. (No 22: Psykholohiia. Pedahohika). Kyiv. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/33689834.pdf [in Ukrainian].
Zymniaia, Y. A. (2006). Kompetentnostnyi podkhod. Kakovo eho mesto v systeme sovremennykh podkhodov k problemam obrazovanyia? (Teoretyko-metodolohycheskyi aspekt) [Competence approach. What is its place in the system of modern approaches to the problems of education? (Theoretical and methodological aspect)]. Vysshee obrazovanye sehodnia [Higher education today], 8, 20-26 [in Russian].
Holovan, M. S., & Yatsenko, V. V. (2012). Sutnist ta zmist poniattia «doslidnytska kompetentnist» [The essence and content of the concept of "research competence"]. In Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Theory and teaching methods of fundamental disciplines in higher education]: zbirnyk naukovykh prats (Is. VII, pp. 55-62). Kryvyi Rih: Vydavnychyi viddil NMetAU [in Ukrainian].
Kasianova, O. (2017). Paradyhmalnyi pidkhid do rozvytku teorii ta praktyky osvity [A paradigmatic approach to the development of theory and practice of education]. Skhidnoievropeiskyi zhurnal vnutrishnoi ta simeinoi medytsyny [East European Journal of Internal and Family Medicine], 1, 89-94 [in Russian].
Kysla, O. F. (2015). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti studentiv mahistratury pid chas asystentskoi praktyky [Formation of research competence of master's students during assistant practice]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 125, 319-322 [in Ukrainian].
Kukuev, A. Y. (2008). Andrahohyka M. Noulza: soderzhatelnaia y protsessualnaia modely [Andragogy by M. Knowles: content and process models]. Voprosy mezhdunarodnoho sotrudnychestva v obrazovanyy Yuzhnoho rehyona [Issues of international cooperation in the education of the Southern region], 3-4, 29-34 [in Russian].
Luchaninova, O. P. (2022). Metodolohichnyi kontsept osvitnikh trendiv: dystant yak adaptyvna osvita v umovakh suspilnykh zmin [Methodological concept of educational trends: distance learning as an adaptive education in the conditions of social changes]. In H. V. Yelnykovoi, M. L. Rostoky (Eds.), Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 1-ho Mizhnarodnoho naukovoho forumu (Is. 1 (4), pp. 74-76). Kyiv; Kharkiv [in Ukrainian].
Manokore, K., Tlou, F., Mkvely, N., & Pkhuty, N. (2022). Yakisna vyshcha osvita dlia stiikoho rozvytku: perekhid do dosiahnennia hlobalnykh tsilei Poriadku dennoho na period do 2030 r. [Quality higher education for sustainable development: transition to achieving the global goals of the 2030 Agenda.]. IJLRHSS, 5, 2, 9-21 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards]. Retrieved from https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:m4_wnxZIpg0J:https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/2020-metod-rekomendacziyi.docx&cd=17&hl=uk&ct=clnk&gl=il [in Ukrainian].
Nozhko, I. (2018). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv z pozhezhnoi bezpeky u profesiinii pidhotovtsi [Formation of research competence of future masters in fire safety in professional training]. (Extended abstract of PhD diss.). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama druhoho (mahisterskoho) rivnia 015-profesiina osvita (metalurhiia) [Educational and professional program of the second (master's) level 015-professional education (metallurgy)]. Retrieved from https://nmetau.edu.ua/ru/mdiv/i2002/p2494 [in Ukrainian].
Paradyhmalnyi pidkhid v osviti dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv [Paradigmatic approach in education for higher educational institutions]. Retrieved from https://naurok.com.ua/rozrobka-lekci-na-temu-paradigmalniy-pidhid-v-osviti-233038.html [in Ukrainian].
Holovenkin, V. P. (Comp.). (2019). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher school pedagogy]: pidruchnyk. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho. Retrieved from http://ela.kpi.ua [in Ukrainian].
Rybka, N. (2020). Zastosuvannia osobystisno-oriientovanoho navchannia yak zasobu formuvannia maibutnoho spetsialista [Application of personal-oriented training as a means of forming a future specialist]. In N. V. Ilchenko (Ed.), Formuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha: teoriia i praktyka [Formation of a modern educational environment: theory and practice]: materialy Mizhvuzivskoi naukovo-praktychnoi konferentsii: zb. nauk. pr. (pp. 23-26). Irpin [in Ukrainian].
Rymar, N., Shulska, N., & Matviichuk, N. (2020). Vykorystannia instytutsiinoho repozytariiu dlia formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti mahistriv [The use of the institutional repository for the formation of scientific and research competence of masters]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 76, 2, 198-212 [in Ukrainian].
Romanovska, O., & Azarenko, Yu. (2020). Metodyka formuvannia naukovo-doslidnoi kompetentnosti u maibutnikh mahistriv-biotekhnolohiv [Methodology of formation of scientific research competence in future master biotechnologists]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika [Theory and practice of managing social systems: Philosophy. Psychology. Pedagogy], 2, 18-32 [in Ukrainian].
Chumak, O. Paradyhma osvity XXI stolittia: innovatsiini aspekty [The paradigm of education of the 21st century: innovative aspects]. Retrieved from https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdf [in Ukrainian].
Bar, R. B., & Tagg, J. (1995). From Teaching to Learing. A New Paradigm for Undergraduate Education. Change, november – december, 13-25.
Knowles, M. S., Holton III, E. E., & Swanson, R. A. (2005). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th edition. London; New York: ELSEVIER Butterworth Heinemann.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).