Ментальна карта як засіб візуалізації навчального матеріалу на уроках мовно-літературного циклу

Автор(и)

  • Євгенія Михайлівна Гриценко ОЗ «Гоголівська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів виконавчого комітету Гоголівської селищної ради Миргородського району Полтавської області», Україна https://orcid.org/0000-0002-2771-8114

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-119-125

Ключові слова:

ментальна карта; карта знань; інформаційні технології; навчально-пізнавальна діяльність

Анотація

Окреслено ефективність використання ментальних карт як одного зі шляхів покращення якості знань і розвитку критичного мислення учнів закладів загальної середньої освіти на уроках словесності, зокрема предметі зарубіжної літератури. Здійснено аналіз основних функціональних характеристик і способів застосування ментальних карт, схарактеризовано їхню структуру та особливості створення.

Ментальні карти сприяють поліпшенню пам’яті учнів, розвитку вміння формулювати та висловлювати власну думку, творчих здібностей і допомагають організувати успішну взаємодію викладача й учнів на уроках.

Взагалі, ментальні карти допомагають одночасно утримувати у свідомості значну кількість інформації, встановлюючи смислові зв’язки між її частинами, що дозволяє швидко відтворити знання, а також систематизувати й структурувати навчальний матеріал. На уроках зарубіжної літератури ментальні карти доцільно використовувати при вивченні поезії, написанні власного висловлювання чи есе тощо. Широке застосування ментальних карт в освітньому процесі, їхнє різноманіття сприяє подальшим дослідженням проблеми, а їхні очевидні переваги – практичному використанню у закладах середньої освіти.

Особливістю ментальної карти є те, що вона будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. Крім того, вона є суто індивідуальним уявленням людини, «вона відбиває світ так, як його собі уявляє людина».

Ментальна карта допоможе покращити розвиток критичного і творчого мислення учнів шляхом упровадження її в освітній процес.

Біографія автора

Євгенія Михайлівна Гриценко, ОЗ «Гоголівська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів виконавчого комітету Гоголівської селищної ради Миргородського району Полтавської області»

учителька зарубіжної літератури

Посилання

Б’юзен Тоні. Мапа думок / перекл. О. Замойська. Львів : Вид-во Старого Лева, 2021. 224 с.

Кремена Л. М. Причини невисокої якості знань учнів і шляхи їх подолання. URL: https://klasnaocinka.com.ua/ru/article/

Найдьонова А. В. Інтелектуальні карти як інструмент ефективності роботи з інформацією : посіб. для педагогів та учнів. URL: http://metodportal.com/node/55711

Нова українська школа : порадник для вчителя. Київ : ТОВ ВД «Плеяди», 2017. 206 с.

Оксентюк Н. В. Можливості застосування ментальної карти у навчальному процесі. Технології навчання : наук.-метод. зб. Рівне : НУВГП, 2015. Вип. 15. С. 194–208.

Черній М. Карти знань як засіб збільшення ефективності освоєння навчального матеріалу учнями та їх застосування за допомогою веб-сервісів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6 (1). С. 87–94.

Шахіна І. Використання ментальних карт у навчальному процесі. Наукові записки. Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Вип. 8 (ІІІ). URL: https://phm.cuspu.edu.ua/

References

B’iuzen, Toni. (2021). Mapa dumok [Map of thoughts]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].

Kremena, L. M. Prychyny nevysokoi yakosti znan uchniv i shliakhy yikh podolannia [Reasons for the low quality of students' knowledge and ways to overcome them]. Retrieved from https://klasnaocinka.com.ua/ru/article/ [in Ukrainian].

Naidonova A. V. Intelektualni karty yak instrument efektyvnosti roboty z informatsiieiu [Intellectual maps as a tool for the efficiency of work with information]: posib. dlia pedahohiv ta uchniv. Retrieved from http://metodportal.com/node/55711 [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a teacher's guide]. (2017). Kyiv: TOV VD «Pleiady» [in Ukrainian].

Oksentiuk, N. V. (2015). Mozhlyvosti zastosuvannia mentalnoi karty u navchalnomu protsesi [Possibilities of using a mental map in the educational process]. Tekhnolohii navchannia [Learning technologies]: nauk.-metod. zbirnyk (Is. 15, pp. 194-208). Rivne: NUVHP [in Ukrainian].

Chernii, M. (2012). Karty znan yak zasib zbilshennia efektyvnosti osvoiennia navchalnoho materialu uchniamy ta yikh zastosuvannia za dopomohoiu veb-servisiv [Knowledge maps as a means of increasing the effectiveness of students' mastering of educational material and their application with the help of web services]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 6 (1), 87-94 [in Ukrainian].

Shakhina, I. Vykorystannia mentalnykh kart u navchalnomu protsesi [The use of mental maps in the educational process]. Naukovi zapysky. Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity [Scientific notes. Problems of the methodology of physico-mathematical and technological education], 8 (III). Retrieved from https://phm.cuspu.edu.ua/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Гриценко, Є. М. (2023). Ментальна карта як засіб візуалізації навчального матеріалу на уроках мовно-літературного циклу . Імідж сучасного педагога, (5(206), 119–125. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-119-125