Ментальна карта як засіб візуалізації навчального матеріалу на уроках мовно-літературного циклу
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-119-125Ключові слова:
ментальна карта; карта знань; інформаційні технології; навчально-пізнавальна діяльністьАнотація
Окреслено ефективність використання ментальних карт як одного зі шляхів покращення якості знань і розвитку критичного мислення учнів закладів загальної середньої освіти на уроках словесності, зокрема предметі зарубіжної літератури. Здійснено аналіз основних функціональних характеристик і способів застосування ментальних карт, схарактеризовано їхню структуру та особливості створення.
Ментальні карти сприяють поліпшенню пам’яті учнів, розвитку вміння формулювати та висловлювати власну думку, творчих здібностей і допомагають організувати успішну взаємодію викладача й учнів на уроках.
Взагалі, ментальні карти допомагають одночасно утримувати у свідомості значну кількість інформації, встановлюючи смислові зв’язки між її частинами, що дозволяє швидко відтворити знання, а також систематизувати й структурувати навчальний матеріал. На уроках зарубіжної літератури ментальні карти доцільно використовувати при вивченні поезії, написанні власного висловлювання чи есе тощо. Широке застосування ментальних карт в освітньому процесі, їхнє різноманіття сприяє подальшим дослідженням проблеми, а їхні очевидні переваги – практичному використанню у закладах середньої освіти.
Особливістю ментальної карти є те, що вона будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. Крім того, вона є суто індивідуальним уявленням людини, «вона відбиває світ так, як його собі уявляє людина».
Ментальна карта допоможе покращити розвиток критичного і творчого мислення учнів шляхом упровадження її в освітній процес.
Посилання
Б’юзен Тоні. Мапа думок / перекл. О. Замойська. Львів : Вид-во Старого Лева, 2021. 224 с.
Кремена Л. М. Причини невисокої якості знань учнів і шляхи їх подолання. URL: https://klasnaocinka.com.ua/ru/article/
Найдьонова А. В. Інтелектуальні карти як інструмент ефективності роботи з інформацією : посіб. для педагогів та учнів. URL: http://metodportal.com/node/55711
Нова українська школа : порадник для вчителя. Київ : ТОВ ВД «Плеяди», 2017. 206 с.
Оксентюк Н. В. Можливості застосування ментальної карти у навчальному процесі. Технології навчання : наук.-метод. зб. Рівне : НУВГП, 2015. Вип. 15. С. 194–208.
Черній М. Карти знань як засіб збільшення ефективності освоєння навчального матеріалу учнями та їх застосування за допомогою веб-сервісів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6 (1). С. 87–94.
Шахіна І. Використання ментальних карт у навчальному процесі. Наукові записки. Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Вип. 8 (ІІІ). URL: https://phm.cuspu.edu.ua/
References
B’iuzen, Toni. (2021). Mapa dumok [Map of thoughts]. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
Kremena, L. M. Prychyny nevysokoi yakosti znan uchniv i shliakhy yikh podolannia [Reasons for the low quality of students' knowledge and ways to overcome them]. Retrieved from https://klasnaocinka.com.ua/ru/article/ [in Ukrainian].
Naidonova A. V. Intelektualni karty yak instrument efektyvnosti roboty z informatsiieiu [Intellectual maps as a tool for the efficiency of work with information]: posib. dlia pedahohiv ta uchniv. Retrieved from http://metodportal.com/node/55711 [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school: a teacher's guide]. (2017). Kyiv: TOV VD «Pleiady» [in Ukrainian].
Oksentiuk, N. V. (2015). Mozhlyvosti zastosuvannia mentalnoi karty u navchalnomu protsesi [Possibilities of using a mental map in the educational process]. Tekhnolohii navchannia [Learning technologies]: nauk.-metod. zbirnyk (Is. 15, pp. 194-208). Rivne: NUVHP [in Ukrainian].
Chernii, M. (2012). Karty znan yak zasib zbilshennia efektyvnosti osvoiennia navchalnoho materialu uchniamy ta yikh zastosuvannia za dopomohoiu veb-servisiv [Knowledge maps as a means of increasing the effectiveness of students' mastering of educational material and their application with the help of web services]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 6 (1), 87-94 [in Ukrainian].
Shakhina, I. Vykorystannia mentalnykh kart u navchalnomu protsesi [The use of mental maps in the educational process]. Naukovi zapysky. Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity [Scientific notes. Problems of the methodology of physico-mathematical and technological education], 8 (III). Retrieved from https://phm.cuspu.edu.ua/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).