Педагог-новатор – важливий важіль оптимізації системи неперервної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-5-9Ключові слова:
система неперервної освіти; інновація; педагог-новатор; політика інноваційних перетворень; інноваційні ідеї, школа новаторстваАнотація
Розглянуто роль педагога-новатора у системі неперервної освіти, необхідність інноваційної спрямованості педагогічної діяльності на сучасному етапі розвитку суспільства, науки та освіти.
На основі практичного узагальнення результатів педагогічного аналізу виявлено і розкрито провідні тенденції становлення педагога-новатора та актуалізовано досвід освітнього новаторства в сучасній шкільній практиці.
Згенеровано ідею, що педагог-новатор має бути одночасно автором, розробником, дослідником, користувачем і пропагандистом нових педагогічних технологій, методик, теорій і концепцій.
Результативність як критерій інновації означає певну стійкість позитивних результатів у діяльності педагогів-новаторів. Технологічність у вимірі, спостережуваність і фіксованість результатів, однозначність у розумінні та викладанні роблять цей критерій необхідним в оцінці значущості нових прийомів, способів навчання та виховання.
Посилання
Білик Н. І. Роль педагогічного новаторства сучасного керівника закладу загальної середньої освіти. Ukrainian professional education = Українська професійна освіта. 2019. № 5. С. 61–67.
Інноватика в галузі освіти: методичні рекомендації до проведення лекційних, семінарських занять, організації позааудиторної самостійної роботи, підготовки до підсумкової атестації / уклад.: О. В. Попова, Н. О. Ткачова, С. О. Васильєва. Харків, 2020. 55 с.
Кравчук О. В. Педагогічна інноватика у світовому освітньому просторі. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2015. № 3 (28), т. 2. С. 24–31.
Мережа шкіл новаторства України: розвиток професійної компетентності керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників у контексті реалізації післядипломної освіти : електрон. зб. тез І Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. з міжнар. участю (Полтава – Київ, 19 листопада 2021 р.) / упоряд.: Н. І. Білик, В. В. Зелюк; за наук. ред. М. О. Кириченка. Полтава : ПОІППО, 2021. Вип. 1. 154 с. URL: https://ed.poippo.pl.ua/handle/022518134/533
Неперервна освіта в соціокультурних вимірах : колект. моногрaфiя / Н. Г. Ничкало (голова) ; за наук. ред. д. п. н. В. М. Cлaбка / Мін-во освіти і науки, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ; кафедра освіти дорослих. Київ : Вид. дім «Гельветика», 2018. 284 c.
Старовойтова М. Ю. Використання знань про водні макрофіти в шкільному курсі біології. Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2010. Вип. 16. С. 181–184.
Топчий Т. В. Інституціоналізація безперервної освіти в Україні: факторна обумовленість : автореф. дис. … канд. соціол. наук. Харків : Вид-во НУА, 2006. 20 с.
Юр’єва Катерина. Педагог, новатор, гуманіст: погляд з відстані часу (до 100-річчя з дня народження В.О. Сухомлинського). Український світ у наукових парадигмах : зб. наук. праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків: ХІФТ, 2018. Вип. 5. С. 107–112.
References
Bilyk, N. I. (2019). Rol pedahohichnoho novatorstva suchasnoho kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity [The role of pedagogical innovation of a modern head of a general secondary education institution]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 5, 61-67 [in Ukrainian].
Popova, O. V., Tkachova, N. O., & Vasylieva, S. O. (Comps.). (2020). Innovatyka v haluzi osvity: metodychni rekomendatsii do provedennia lektsiinykh, seminarskykh zaniat, orhanizatsii pozaaudytornoi samostiinoi roboty, pidhotovky do pidsumkovoi atestatsii [Innovation in the field of education: methodological recommendations for conducting lectures, seminars, organizing extracurricular independent work, preparing for final certification]. Kharkiv [in Ukrainian].
Kravchuk, O. V. (2015). Pedahohichna innovatyka u svitovomu osvitnomu prostori [Pedagogical innovation in the global educational space]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky [Actual problems of sociology, psychology, pedagogy], 3 (28), 2, 24-31 [in Ukrainian].
Bilyk, N. I., & Zeliuk, V. V. (Comps.). (2021). Merezha shkil novatorstva Ukrainy: rozvytok profesiinoi kompetentnosti kerivnykh, naukovo-pedahohichnykh i pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti realizatsii pisliadyplomnoi osvity [Network of schools of innovation of Ukraine: development of professional competence of managerial, scientific-pedagogical and pedagogical workers in the context of the implementation of postgraduate education]: elektron. zb. tez I Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. z mizhnar. uchastiu (Is. 1). Poltava: POIPPO. Retrieved from https://ed.poippo.pl.ua/handle/022518134/533 [in Ukrainian].
Clabka, V. M. (Ed.). (2018). Neperervna osvita v sotsiokulturnykh vymirakh [Continuous education in sociocultural dimensions]: kolektyvna monohrafiia. Kyiv: VD «Helvetyka» [in Ukrainian].
Starovoitova, M. Yu. (2010). Vykorystannia znan pro vodni makrofity v shkilnomu kursi biolohii [Using knowledge about aquatic macrophytes in the school biology course]. Visnyk Hlukhivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Glukhiv State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 16, 181-184 [in Ukrainian].
Topchyi, T. V. (2006). Instytutsionalizatsiia bezperervnoi osvity v Ukraini: faktorna obumovlenist [Institutionalization of continuous education in Ukraine: factor conditioning]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv: Vyd-vo NUA [in Ukrainian].
Yur’ieva, K. (2018). Pedahoh, novator, humanist: pohliad z vidstani chasu (do 100-richchia z dnia narodzhennia V. O. Sukhomlynskoho) [Educator, innovator, humanist: a view from the distance of time (to the 100th anniversary of the birth of V.O. Sukhomlynskyi)]. In Ukrainskyi svit u naukovykh paradyhmakh [Ukrainian world in scientific paradigms ]: zb. nauk. prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody (Is. 5, pp. 107-112). Kharkiv: KhIFT [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).