Характеристика моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури в умовах неформальної освіти

Автор(и)

  • Тетяна Вікторівна Короід Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Україна https://orcid.org/0000-0002-6390-4766

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-60-70

Ключові слова:

модель управління; SMART-, SWOT-, PEST-аналіз; методологічні підходи; закони й закономірності; синергічний ефект; суб’єкти й об’єкти; агенти змін, репутація; позиціонування

Анотація

Зазначено, що дослідження сучасного стану управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти у світовій і вітчизняній практиці обумовлено необхідністю зосередження уваги освітян до основних сучасних світових і вітчизняних практик, окреслення й подолання проблем і впровадження вивченого досвіду у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО).

Визначено, що творчий потенціал учителя ЗЗСО – динамічний стан його рефлексивного ставлення до себе як самокреативної особистості та своєї поведінки у професійній діяльності відповідно до осмислення педагогічних цінностей і взаємодії з іншими.

Висвітлено: творча особистість – індивід, який володіє високим рівнем знань, потягом до нового, оригінального, що вміє відкинути звичайне, шаблонне, потреба у творчості для неї – життєво необхідна, а творчий стиль діяльності – найхарактерніший; це такий тип особистості, для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, яка поєднується з високим рівнем творчих здібностей і дозволяє їй досягти суспільно та особистісно значущих результатів в одному чи декількох видах діяльності.

Біографія автора

Тетяна Вікторівна Короід, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти»

аспірантка кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти

Посилання

Білик Н. І. Розвиток педагогічного акмепрофесіогенезу в умовах формальної і неформальної освіти. Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик]. Полтава : ПОІППО, 2021. С. 64–70. URL: http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf

ЄБРР погіршив прогноз падіння економіки України у 2022. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/05/10/novyna/ekonomika/yebrr-pohirshyv-prohnoz-padinnya-ekonomiky-ukrayiny-2022-roczi

Короід Т. В. Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти в науковій літературі. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2022. Вип. 19 (48). С. 44–65. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/19_48_2022/pedagog/Bulletin_19_48_Pedagogika_Koroid.pdf

Короід Т. В. Наукове обґрунтування моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2022. Вип. 21 (50). С. 91–123. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/21_50_2022/pedagog/Bulletin_21_50_Pedagogika_Koroid.pdf

Менеджер як людина, що здійснює професійне управління. URL: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/14473/

Немцов В. Д., Довгань Л. Є. Стратегічний менеджмент : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : ТОВ «УВПК «ЕксОб», 2001. 560 с.

НУШ. Підвищення кваліфікації вчителів. Відповіді на запитання. URL: https://nus.org.ua/questions/pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv-vidpovidi-na-osnovni-zapytannya/

Посталюк Н. Ю. Дидактическая система развития творческого стиля деятельности студентов. Казань, 1993. 225 с.

Постановка целей по SMART – примеры, критерии. URL: https://goal-life.com/page/goals/postanovka-celey-po-metodu-smart

Роджерс Н. Творчество как усиление себя. Вопросы психологии. 1990. № 1. С. 164–168.

Рожнова Т. Є. Значення системи менеджменту якості освіти в процесі формування майстерності керівника закладу освіти. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі». (XXVІ Каришинські читання) : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (30-31 трав. 2019 р.) / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава : ПП «Астрая», 2019. С. 268–270. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15613/1/Rozhnova.pdf

Рябова З. В. Закономірності та принципи маркетингового управління соціально-педагогічними системами. Післядипломна освіта в Україні. 2017. № 1. С. 46–50. URL: http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/16537/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_3%20%281%29%20%281%29.pdf

Рябова З. В. Маркетинг та логістика освітніх послуг. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка : електрон. наук. фах. вид. 2017. Вип. 4 (6). URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/18264/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_.pdf

Сисоєва С. В., Кристопчук Т. Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.

Тимошко Г. М. Теоретико-практичні засади управління розвитком творчого потенціалу педагогічного колективу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2017. Вип. 142. С. 175–181.

Феномен інновації: освіта, суспільство, культура / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Шерковин Ю. А. Проблема ценностной ориентации и массовые информационные процессы. Психологический журнал. 1982. Т. 3, № 5. С. 135–146.

Штофф В. А. Моделирование и философия. Ленинград : Наука, 1966. 302 с.

Що потрібно знати педагогу про підвищення кваліфікації. URL: https://eo.gov.ua/shcho-potribno-znaty-pedahohu-pro-pidvyshchennia-kvalifikatsii/2021/06/03/

References

Bilyk, N. I. (2021). Rozvytok pedahohichnoho akmeprofesiohenezu v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity [The development of pedagogical acmeprofessionogenesis in the conditions of formal and informal education]. In I. O. Kalinichenko, & N. I. Bilyk (Comps.), Naukovo-metodychnyi pidkhid do vdoskonalennia pedahohichnoi maisternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development]: elektron. navch.-metod. posib. (pp. 64-70). Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf [in Ukrainian].

YeBRR pohirshyv prohnoz padinnia ekonomiky Ukrainy u 2022 [The EBRD worsened the forecast of the decline of the Ukrainian economy in 2022]. Retrieved from https://www.slovoidilo.ua/2022/05/10/novyna/ekonomika/yebrr-pohirshyv-prohnoz-padinnya-ekonomiky-ukrayiny-2022-roczi [in Ukrainian].

Koroid, T. V. (2022). Problemy upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity v naukovii literaturi [Problems of managing the development of creative potential of teachers in the conditions of non-formal education in scientific literature]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 19 (48), 44-65. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/19_48_2022/pedagog/Bulletin_19_48_Pedagogika_Koroid.pdf [in Ukrainian].

Koroid, T. V. (2022). Naukove obgruntuvannia modeli upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity [Scientific substantiation of the model of managing the development of creative potential of teachers in the conditions of non-formal education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 21 (50), 91-123. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/21_50_2022/pedagog/Bulletin_21_50_Pedagogika_Koroid.pdf [in Ukrainian].

Menedzher yak liudyna, shcho zdiisniuie profesiine upravlinnia [Manager as a person who carries out professional management]. Retrieved from https://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/14473/ [in Ukrainian].

Nemtsov, V. D., & Dovhan, L. Ye. (2001). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. Kyiv: TOV «UVPK «EksOb» [in Ukrainian].

NUSh. Pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv. Vidpovidi na zapytannia [NUSH. Improvement of teachers' qualifications. Answers to questions]. Retrieved from https://nus.org.ua/questions/pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv-vidpovidi-na-osnovni-zapytannya/ [in Ukrainian].

Postaliuk, N. Iu. (1993). Didakticheskaia sistema razvitiia tvorcheskogo stilia deiatelnosti studentov [Didactic system for the development of students' creative style of activity]. Kazan [in Russian].

Postanovka tcelei po SMART – primery, kriterii [Setting SMART goals - examples, criteria]. Retrieved from https://goal-life.com/page/goals/postanovka-celey-po-metodu-smart [in Russian].

Rodzhers, N. (1990). Tvorchestvo kak usilenie sebia [Creativity as self-empowerment]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 1, 164-168 [in Russian].

Rozhnova, T. Ye. (2019). Znachennia systemy menedzhmentu yakosti osvity v protsesi formuvannia maisternosti kerivnyka zakladu osvity [The importance of the education quality management system in the process of forming the mastery of the head of the educational institution]. In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli». (XXVI Karyshynski chytannia) [Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education". (XXVI Karyshinsky readings)]: zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 268-270). Poltava: PP «Astraia». Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15613/1/Rozhnova.pdf [in Ukrainian].

Riabova, Z. V. (2017). Zakonomirnosti ta pryntsypy marketynhovoho upravlinnia sotsialno-pedahohichnymy systemamy [Patterns and principles of marketing management of socio-pedagogical systems]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 1, 46-50. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/16537/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_3%20%281%29%20%281%29.pdf [in Ukrainian].

Riabova, Z. V. (2017). Marketynh ta lohistyka osvitnikh posluh [Marketing and logistics of educational services]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 4 (6). Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/18264/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_.pdf [in Ukrainian].

Sysoieva, S. V., & Krystopchuk, T. Ye. (2013). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical research]: pidruchnyk. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Tymoshko, H. M. (2017). Teoretyko-praktychni zasady upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu pedahohichnoho kolektyvu [Theoretical and practical principles of managing the development of the creative potential of the teaching staff]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko], 142, 175-181 [in Ukrainian].

Kremeni, V. H. (Ed.). (2008). Fenomen innovatsii: osvita, suspilstvo, kultura [The phenomenon of innovation: education, society, culture]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Sherkovin, Iu. A. (1982). Problema tcennostnoi orientatcii i massovye informatcionnye protcessy [The problem of value orientation and mass information processes]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 3, 5, 135-146 [in Russian].

Shtoff, V. A. (1966). Modelirovanie i filosofiia [Modeling and philosophy]. Leningrad: Nauka [in Russian].

Shcho potribno znaty pedahohu pro pidvyshchennia kvalifikatsii [What a teacher needs to know about professional development]. Retrieved from https://eo.gov.ua/shcho-potribno-znaty-pedahohu-pro-pidvyshchennia-kvalifikatsii/2021/06/03/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Короід, Т. В. (2023). Характеристика моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури в умовах неформальної освіти . Імідж сучасного педагога, (5(206), 60–70. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-60-70