Характеристика моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури в умовах неформальної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-60-70Ключові слова:
модель управління; SMART-, SWOT-, PEST-аналіз; методологічні підходи; закони й закономірності; синергічний ефект; суб’єкти й об’єкти; агенти змін, репутація; позиціонуванняАнотація
Зазначено, що дослідження сучасного стану управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти у світовій і вітчизняній практиці обумовлено необхідністю зосередження уваги освітян до основних сучасних світових і вітчизняних практик, окреслення й подолання проблем і впровадження вивченого досвіду у закладах загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО).
Визначено, що творчий потенціал учителя ЗЗСО – динамічний стан його рефлексивного ставлення до себе як самокреативної особистості та своєї поведінки у професійній діяльності відповідно до осмислення педагогічних цінностей і взаємодії з іншими.
Висвітлено: творча особистість – індивід, який володіє високим рівнем знань, потягом до нового, оригінального, що вміє відкинути звичайне, шаблонне, потреба у творчості для неї – життєво необхідна, а творчий стиль діяльності – найхарактерніший; це такий тип особистості, для якої характерна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, яка поєднується з високим рівнем творчих здібностей і дозволяє їй досягти суспільно та особистісно значущих результатів в одному чи декількох видах діяльності.
Посилання
Білик Н. І. Розвиток педагогічного акмепрофесіогенезу в умовах формальної і неформальної освіти. Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик]. Полтава : ПОІППО, 2021. С. 64–70. URL: http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf
ЄБРР погіршив прогноз падіння економіки України у 2022. URL: https://www.slovoidilo.ua/2022/05/10/novyna/ekonomika/yebrr-pohirshyv-prohnoz-padinnya-ekonomiky-ukrayiny-2022-roczi
Короід Т. В. Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти в науковій літературі. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2022. Вип. 19 (48). С. 44–65. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/19_48_2022/pedagog/Bulletin_19_48_Pedagogika_Koroid.pdf
Короід Т. В. Наукове обґрунтування моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2022. Вип. 21 (50). С. 91–123. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/21_50_2022/pedagog/Bulletin_21_50_Pedagogika_Koroid.pdf
Менеджер як людина, що здійснює професійне управління. URL: https://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/14473/
Немцов В. Д., Довгань Л. Є. Стратегічний менеджмент : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : ТОВ «УВПК «ЕксОб», 2001. 560 с.
НУШ. Підвищення кваліфікації вчителів. Відповіді на запитання. URL: https://nus.org.ua/questions/pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv-vidpovidi-na-osnovni-zapytannya/
Посталюк Н. Ю. Дидактическая система развития творческого стиля деятельности студентов. Казань, 1993. 225 с.
Постановка целей по SMART – примеры, критерии. URL: https://goal-life.com/page/goals/postanovka-celey-po-metodu-smart
Роджерс Н. Творчество как усиление себя. Вопросы психологии. 1990. № 1. С. 164–168.
Рожнова Т. Є. Значення системи менеджменту якості освіти в процесі формування майстерності керівника закладу освіти. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі». (XXVІ Каришинські читання) : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (30-31 трав. 2019 р.) / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава : ПП «Астрая», 2019. С. 268–270. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15613/1/Rozhnova.pdf
Рябова З. В. Закономірності та принципи маркетингового управління соціально-педагогічними системами. Післядипломна освіта в Україні. 2017. № 1. С. 46–50. URL: http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/16537/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_3%20%281%29%20%281%29.pdf
Рябова З. В. Маркетинг та логістика освітніх послуг. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка : електрон. наук. фах. вид. 2017. Вип. 4 (6). URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/18264/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_.pdf
Сисоєва С. В., Кристопчук Т. Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.
Тимошко Г. М. Теоретико-практичні засади управління розвитком творчого потенціалу педагогічного колективу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2017. Вип. 142. С. 175–181.
Феномен інновації: освіта, суспільство, культура / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2008. 472 с.
Шерковин Ю. А. Проблема ценностной ориентации и массовые информационные процессы. Психологический журнал. 1982. Т. 3, № 5. С. 135–146.
Штофф В. А. Моделирование и философия. Ленинград : Наука, 1966. 302 с.
Що потрібно знати педагогу про підвищення кваліфікації. URL: https://eo.gov.ua/shcho-potribno-znaty-pedahohu-pro-pidvyshchennia-kvalifikatsii/2021/06/03/
References
Bilyk, N. I. (2021). Rozvytok pedahohichnoho akmeprofesiohenezu v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity [The development of pedagogical acmeprofessionogenesis in the conditions of formal and informal education]. In I. O. Kalinichenko, & N. I. Bilyk (Comps.), Naukovo-metodychnyi pidkhid do vdoskonalennia pedahohichnoi maisternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development]: elektron. navch.-metod. posib. (pp. 64-70). Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf [in Ukrainian].
YeBRR pohirshyv prohnoz padinnia ekonomiky Ukrainy u 2022 [The EBRD worsened the forecast of the decline of the Ukrainian economy in 2022]. Retrieved from https://www.slovoidilo.ua/2022/05/10/novyna/ekonomika/yebrr-pohirshyv-prohnoz-padinnya-ekonomiky-ukrayiny-2022-roczi [in Ukrainian].
Koroid, T. V. (2022). Problemy upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity v naukovii literaturi [Problems of managing the development of creative potential of teachers in the conditions of non-formal education in scientific literature]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 19 (48), 44-65. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/19_48_2022/pedagog/Bulletin_19_48_Pedagogika_Koroid.pdf [in Ukrainian].
Koroid, T. V. (2022). Naukove obgruntuvannia modeli upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity [Scientific substantiation of the model of managing the development of creative potential of teachers in the conditions of non-formal education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 21 (50), 91-123. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/21_50_2022/pedagog/Bulletin_21_50_Pedagogika_Koroid.pdf [in Ukrainian].
Menedzher yak liudyna, shcho zdiisniuie profesiine upravlinnia [Manager as a person who carries out professional management]. Retrieved from https://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/14473/ [in Ukrainian].
Nemtsov, V. D., & Dovhan, L. Ye. (2001). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. Kyiv: TOV «UVPK «EksOb» [in Ukrainian].
NUSh. Pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv. Vidpovidi na zapytannia [NUSH. Improvement of teachers' qualifications. Answers to questions]. Retrieved from https://nus.org.ua/questions/pidvyshhennya-kvalifikatsiyi-vchyteliv-vidpovidi-na-osnovni-zapytannya/ [in Ukrainian].
Postaliuk, N. Iu. (1993). Didakticheskaia sistema razvitiia tvorcheskogo stilia deiatelnosti studentov [Didactic system for the development of students' creative style of activity]. Kazan [in Russian].
Postanovka tcelei po SMART – primery, kriterii [Setting SMART goals - examples, criteria]. Retrieved from https://goal-life.com/page/goals/postanovka-celey-po-metodu-smart [in Russian].
Rodzhers, N. (1990). Tvorchestvo kak usilenie sebia [Creativity as self-empowerment]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology], 1, 164-168 [in Russian].
Rozhnova, T. Ye. (2019). Znachennia systemy menedzhmentu yakosti osvity v protsesi formuvannia maisternosti kerivnyka zakladu osvity [The importance of the education quality management system in the process of forming the mastery of the head of the educational institution]. In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli». (XXVI Karyshynski chytannia) [Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education". (XXVI Karyshinsky readings)]: zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 268-270). Poltava: PP «Astraia». Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/15613/1/Rozhnova.pdf [in Ukrainian].
Riabova, Z. V. (2017). Zakonomirnosti ta pryntsypy marketynhovoho upravlinnia sotsialno-pedahohichnymy systemamy [Patterns and principles of marketing management of socio-pedagogical systems]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 1, 46-50. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/16537/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_3%20%281%29%20%281%29.pdf [in Ukrainian].
Riabova, Z. V. (2017). Marketynh ta lohistyka osvitnikh posluh [Marketing and logistics of educational services]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 4 (6). Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/18264/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0_.pdf [in Ukrainian].
Sysoieva, S. V., & Krystopchuk, T. Ye. (2013). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical research]: pidruchnyk. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
Tymoshko, H. M. (2017). Teoretyko-praktychni zasady upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu pedahohichnoho kolektyvu [Theoretical and practical principles of managing the development of the creative potential of the teaching staff]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko], 142, 175-181 [in Ukrainian].
Kremeni, V. H. (Ed.). (2008). Fenomen innovatsii: osvita, suspilstvo, kultura [The phenomenon of innovation: education, society, culture]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Sherkovin, Iu. A. (1982). Problema tcennostnoi orientatcii i massovye informatcionnye protcessy [The problem of value orientation and mass information processes]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 3, 5, 135-146 [in Russian].
Shtoff, V. A. (1966). Modelirovanie i filosofiia [Modeling and philosophy]. Leningrad: Nauka [in Russian].
Shcho potribno znaty pedahohu pro pidvyshchennia kvalifikatsii [What a teacher needs to know about professional development]. Retrieved from https://eo.gov.ua/shcho-potribno-znaty-pedahohu-pro-pidvyshchennia-kvalifikatsii/2021/06/03/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).