Застосування професійного стандарту вчителя в управлінській діяльності закладу освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-53-59Ключові слова:
професійний стандарт; компетентності; самовдосконалення; самооцінювання; індивідуальна траєкторія розвиткуАнотація
Реформування системи освіти в Україні вимагає постійного оновлення нормативно-правових документів. Значним досягненням у галузі освіти є затверджений 23 грудня 2020 року професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої ocвіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», у якому представлено основні трудові функції та загальні й професійні компетентності вчителя.
Розкрито теоретичні та організаційно-методичні аспекти професійного стандарту вчителя як дороговказу педагогічним працівникам для самоосвіти та самоактуалізації. Описано основні компетентності сучасного вчителя. Наведено рекомендації для управлінців щодо сприяння професійному зростанню педагогічних працівників.
В основі неперервного процесу професійного розвитку педагога лежить активна й наполеглива праця над самовдосконаленням. Його реалізація можлива шляхом саморозвитку, самопізнання, самонавчання та самовиховання. А для цього треба спочатку опанувати професійне самооцінювання, бо педагогічна діяльність, на відміну від інших, підлягає оцінюванню всіма учасниками освітнього й виховного процесу. Досить важливо для вчителя на першому етапі самооцінювання визначити критерії результативності своєї педагогічної діяльності та критерії оцінки творчо-пошукової й інноваційної роботи вчителя.
Посилання
Безлюдна Н., Дудник Н. Формування soft skills у майбутніх педагогів як умова реалізації професійного стандарту вчителя. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. № 2 (6). С. 137–143.
Бісовецька Л. А. Роль педагогічної комунікації у підготовці вчителя Нової української школи. Наукові записки. Педагогічні науки. 2018. № 173. С. 72–76.
Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О., Ліннік О. О. Абетка для директора. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Державна служба якості освіти, 2022. 350 с.
Гриневич Л. М. Компетентнісний вимір професійного стандарту вчителя Нової української школи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 36 (2). С. 25–33.
Крутова Н. І. Інформаційно-цифрова компетентність сучасного вчителя в контексті професійного стандарту. Зростаюча конкурентоспроможна особистість в умовах діджиталізації суспільства : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 21 жовт. 2021 р.). Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. С. 131–135.
Куриш Г. М., Куриш С. М., Палько Т. В., Пахомова Т. Г., Уруська Л. В. Рамка безперервного професійного вдосконалення вчителів. URL: https://ngschoolteacher.wixsite.com/cpdinsett/cpd-framework (дата звернення 29.05.2022).
Методичний інструментарій для самооцінювання вчителів у процесі професійного розвитку. URL: https://gapon.te.
ua/rubryka-metodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1514-materialy-dlia-samootsiniuvannia-vchyteliv(дата звернення 29.05.2022).
Методичні рекомендації щодо самооцінювання та саморозвитку вчителя. URL: http://yahotyn-school3.edukit.kiev.ua/informaciya_dlya_vchiteliv/metodichni_rekomendacii_schodo_samoocinyuvannya_ta_samorozvitku_vchitelya/ (дата звернення 29.05.2022).
Москалик Г. Ф. Виклики сучасного українського суспільства в умовах реформування середньої освіти. Модернізація змісту освіти в контексті полікультурного середовища та реалізації ідеї Нової української школи : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Кременчук, 2019. С. 15–17.
Москалик Г. Ф. Суспільство знань як простір розгортання інтелекту особистості. Педагогічна психологія : зб. наук. пр. Харків, 2015. Вип. 51. С. 82.
Палько Т. В. Безперервний професійний розвиток – шлях самореференції ідентичності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 2 (49). С. 140–144.
Паршук С. М., Круглова Н. С. Педагогічна комунікація як складова професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 5 (49). С. 318–325.
Професійний стандарт вчителя – міжнародний досвід. URL: https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-mizhnarodnyj-dosvid/ (дата звернення 29.05.2022).
Химинець В. В. Роль інноваційної освіти у сталому розвитку територіальних еколого-економічних систем. Науковий вісник Ужгородського університету. Економіка. 2016. № 1 (47), т. 2. С. 39−44.
Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. Львів : Літопис, 2018. 296 с.
Як будуть впроваджувати професійний стандарт учителя. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-budut-vprovadzhuvaty-profesijnyj-standart-uchytelya/ (дата звернення 29.05.2022).
Як вчителю оцінити свою професійну компетентність? URL: https://teach-hub.com/yak-vchytelyu-otsinyty-svoyu-profesijnu-kompetentnist/ (дата звернення 29.05.2022).
References
Bezliudna, N., & Dudnyk, N. (2021). Formuvannia soft skills u maibutnikh pedahohiv yak umova realizatsii profesiinoho standartu vchytelia [The formation of soft skills in future teachers as a condition for the realization of the teacher's professional standard]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school], 2 (6), 137-143 [in Ukrainian].
Bisovetska, L. (2018). Rol pedahohichnoi komunikatsii u pidhotovtsi vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly [The role of pedagogical communication in teacher training of the New Ukrainian School]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Proceedings. Pedagogical sciences], 173, 72-76 [in Ukrainian].
Bobrovskyi, M., Horbachov, S., Zaplotynska, O., & Linnik, O. (2022). Abetka dlia dyrektora. Rekomendatsii do pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity. [Alphabet for the director. Recommendations for building an internal system for ensuring the quality of education in a general secondary education institution]. Kyiv [in Ukrainian].
Hrynevych, L. (2021). Kompetentnisnyi vymir profesiinoho standartu vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly [Competency measurement of the professional standard of the teacher of the New Ukrainian School]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Pedagogical education: theory and practice, Psychology, Pedagogy], 36 (2), 25-33 [in Ukrainian].
Krutova, N. (2021). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia v konteksti profesiinoho standartu [Information and digital competence of a modern teacher in the context of a professional standard]. In Zrostaiucha konkurentospromozhna osobystist v umovakh didzhytalizatsii suspilstva [Growing competitive personality in the conditions of digitalization of society]: materials of Vseukr. science and practice conf. (pp. 131-135). Kherson [in Ukrainian].
Kurysh, H., Kurysh, S., Palko, T., Pakhomova, T., & Uruska, L. (2012). Ramka bezperervnoho profesiinoho vdoskonalennia vchyteliv [Framework for continuous professional development of teachers]. Retrieved from https://ngschoolteacher.wixsite.com/cpdinsett/cpd-framework [in Ukrainian].
Metodychnyi instrumentarii dlia samootsiniuvannia vchyteliv u protsesi profesiinoho rozvytku [Methodical tools for self-assessment of teachers in the process of professional development]. Retrieved from https://gapon.te.ua/rubryka-metodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1514-materialy-dlia-samootsiniuvannia-vchyteliv [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo samootsiniuvannia ta samorozvytku vchytelia [Methodological recommendations for teacher self-assessment and self-development]. (2021). Retrieved from http://yahotyn-school3.edukit.kiev.ua/informaciya_dlya_vchiteliv/metodichni_rekomendacii_schodo_samoocinyuvannya_ta_samorozvitku_vchitelya/ [in Ukrainian].
Moskalyk, H. (2019). Vyklyky suchasnoho ukrainskoho suspilstva v umovakh reformuvannia serednoi osvity [Challenges of modern Ukrainian society in the conditions of secondary education reform]. In Modernizatsiia zmistu osvity v konteksti polikulturnoho seredovyshcha ta realizatsii idei Novoi ukrainskoi shkoly [Modernization of the content of education in the context of a multicultural environment and implementation of the idea of the New Ukrainian School]: materials of the II International. science and practice conference (pp. 15-17). Kremenchuk [in Ukrainian].
Moskalyk, H. (2015). Suspilstvo znan yak prostir rozghortannia intelektu osobystosti [The knowledge society as a space for the development of individual intelligence]. In Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology]: zbirnyk nauk. pr. (Is. 51, pp. 82). Kharkiv [in Ukrainian].
Palko, T. (2021). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok – shliakh samoreferentsii identychnosti pedahoha [Continuous professional development is a way of self-reference of the teacher's identity]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University, Pedagogy. Social work], 2 (49), 140-144 [in Ukrainian].
Parshuk, S., & Kruhlova, N. (2015). Pedahohichna komunikatsiia yak skladova profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Pedagogical communication as a component of the professional identity of future primary school teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5 (49), 318-325 [in Ukrainian].
Profesiinyi standart vchytelia – mizhnarodnyi dosvid [The teacher's professional standard is international experience]. (2020). Retrieved from https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-mizhnarodnyj-dosvid/ [in Ukrainian].
Khymynets, V. (2016). Rol innovatsiinoi osvity u stalomu rozvytku terytorialnykh ekoloho-ekonomichnykh system [The role of innovative education in the sustainable development of territorial ecological and economic systems]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Ekonomika [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Economy], 1 (47), 39-44 [in Ukrainian].
Shleikher, A. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia [The best class in the world: how to create an educational system of the 21st century]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Yak budut vprovadzhuvaty profesiinyi standart uchytelia [How will the teacher's professional standard be implemented]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/yak-budut-vprovadzhuvaty-profesijnyj-standart-uchytelya/ [in Ukrainian].
Yak vchyteliu otsinyty svoiu profesiinu kompetentnist? [How should a teacher assess his professional competence?]. Retrieved from https://teach-hub.com/yak-vchytelyu-otsinyty-svoyu-profesijnu-kompetentnist/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).