Розвиток гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в освітньо-філософській спадщині Григорія Сковороди
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16Ключові слова:
Григорій Сковорода; цілісна освіта; ренесансний гуманізм; гуманістична педагогіка; особистість; «сродна праця» ; виховний ідеал; філософія серцяАнотація
Дослідження присвячено історико-педагогічному та освітньо-філософському аналізові розвитку гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в творчій спадщині Григорія Сковороди та обґрунтуванню її сучасних актуалітетів для розбудови інноваційного освітнього середовища. Автори розглядають вибудуваний Григорієм Сковородою освітній ідеал як всебічний і гармонійний розвиток і саморозвиток духовно багатої та доброчесної особистості, яка, пізнавши справжнє своє покликання, діяльнісно перетворює світ і себе в «сродній праці».
Вчені констатують, що формування сковородинівського ідеалу «істинної людини» увібрало в себе систему широко відомих ідей Григорія Сковороди. У статті проаналізовано низку підходів мислителя щодо розвитку цілісної особистості, серед яких: гуманістичні ідеї природовідповідності (необхідність виявляти та розвивати природжені здібності, таланти, схильності учнів), філософську концепцію «сродної праці» (реалізація цілепокладання за власними здібностями, нахилами, талантами); суспільний ідеал діяльнісного життя (виховання активної особистості), антропологічний ідеал щастя (пізнання самого себе та упорядкування свого життя відповідно до пізнаного покликання); етичний ідеал доброчесності; демократичний ідеал свободи; соціальний ідеал освіченості; уявлення про етико-естетичну цілісність тощо.
Констатовано, що основну місію в реалізації ідеї цілісної освіти особистості Григорій Сковорода покладав на учителя, мета якого – пізнати та розвинути найкращі сторони характеру та здібності учнів. Зроблено висновок про співзвучність гуманістичних ідей Григорія Сковороди розвитку цілісної освіти особистості в умовах нестабільності та суперечливості сучасного світу.
Посилання
Грибовська М. Вчення про «істинну людину» Григорія Сковороди як філософське підґрунтя елітарності. Вісник Львівського університету. Філософські науки. 2016. Вип. 18. С. 202–210.
Левченко В. В. Естетика філософії Г. С. Сковороди: інтерпретації зворотного шляху в майбутнє постмодерну. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2008. Вип. 37. С. 19–23.
Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди і сучасність (до 250-річчя від Дня народження) : методичні рекомендації Харків, 1972. URL: http://pmu.in.ua/exhibitions/hryhorii-skovoroda-pedahoh-10-knyh-z-fondiv-pedahohichnoho-muzeiu-ukrainy/ (дата звернення: 10.08.2022).
Сковорода Г. Вибрані твори в українських перекладах / упоряд. текстів, передм. та прим. Л. Ушкалова. Харків : Веста : Ранок, 2003. 240 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Наукова думка, 1973. Т. І. 532 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Наукова думка, 1973. Т. ІІ. 576 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Обереги, 1994. Т. І. 527 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Обереги, 1994. Т. ІІ. 479 с.
Шаян В. Етичні, соціологічні і педагогічні погляди Григорія Савича Сковороди. Лондон ; Торонто : Вид-во Ін-ту В. Шаяна, 1972. 24 с.
Шреєр-Ткаченко О. Григорій Сковорода – музикант. Київ : Музична Україна, 1972. 96 с. URL: http://pmu.in.ua/exhibitions/hryhorii-skovoroda-pedahoh-10-knyh-z-fondiv-pedahohichnoho-muzeiu-ukrainy/ (дата звернення: 10.08.2022).
References
Hrybovska, M. (2016). Vchennia pro “istynnu liudynu” Hryhoriia Skovorody yak filosofske pidgruntia elitarnosti [Hryhoriy Skovoroda's doctrine of the “true man” as the philosophical foundation of elitism]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Filosofski nauky [Bulletin of Lviv University. Philosophical sciences], 18, 202-210 [in Ukrainian].
Levchenko, V. (2008). Estetyka filosofii H. S. Skovorody: interpretatsii zvorotnoho shliakhu v maibutnie postmodernu [Aesthetics of the philosophy of H. S. Skovoroda: interpretations of the return path to the future of postmodernism]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University], 37, 19-23 [in Ukrainian].
Pedahohichni idei H. S. Skovorody i suchasnist (do 250-richchia vid Dnia narodzhennia) [Pedagogical ideas of H. S. Skovoroda and modernity (for the 250th anniversary of his birthday)]: metodychni rekomendatsii (1972). Kharkiv [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (2003). Vybrani tvory v ukrainskykh perekladakh [Selected works in Ukrainian translations]. Kharkiv: Vesta: Ranok [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (1973). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. I). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (1973). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. II). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (1994). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. I). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (1994). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. II). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Shaian, V. (1972). Etychni, sotsiolohichni i pedahohichni pohliady Hryhoriia Savycha Skovorody [Ethical, sociological and pedagogical views of Hryhoriy Savych Skovoroda]. London; Toronto: Vyd-vo In-tu V. Shaiana [in Ukrainian].
Shreier-Tkachenko, O. (1972). Hryhorii Skovoroda – muzykant [Hryhoriy Skovoroda is a musician]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).