Розвиток гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в освітньо-філософській спадщині Григорія Сковороди

Автор(и)

  • Марина Вікторівна Гриньова Полтавский национальный педагогический университет имени В. Г. Короленко, Україна https://orcid.org/0000-0003-3912-9023
  • Руслан Олександрович Басенко Полтавський інститут економіки і права ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Україна https://orcid.org/0000-0001-9760-6321

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16

Ключові слова:

Григорій Сковорода; цілісна освіта; ренесансний гуманізм; гуманістична педагогіка; особистість; «сродна праця» ; виховний ідеал; філософія серця

Анотація

Дослідження присвячено історико-педагогічному та освітньо-філософському аналізові розвитку гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в творчій спадщині Григорія Сковороди та обґрунтуванню її сучасних актуалітетів для розбудови інноваційного освітнього середовища. Автори розглядають вибудуваний Григорієм Сковородою освітній ідеал як всебічний і гармонійний розвиток і саморозвиток духовно багатої та доброчесної особистості, яка, пізнавши справжнє своє покликання, діяльнісно перетворює світ і себе в «сродній праці». 

Вчені констатують, що формування сковородинівського ідеалу «істинної людини» увібрало в себе систему  широко відомих ідей Григорія Сковороди. У статті проаналізовано низку підходів мислителя щодо розвитку цілісної особистості, серед яких: гуманістичні ідеї природовідповідності (необхідність виявляти та розвивати природжені здібності, таланти, схильності учнів), філософську концепцію «сродної праці» (реалізація цілепокладання за власними здібностями, нахилами, талантами); суспільний  ідеал діяльнісного життя (виховання активної особистості), антропологічний ідеал щастя (пізнання самого себе та упорядкування свого життя відповідно до пізнаного покликання); етичний ідеал доброчесності; демократичний ідеал свободи; соціальний ідеал освіченості; уявлення про етико-естетичну цілісність  тощо.

Констатовано, що основну місію в реалізації ідеї цілісної освіти особистості Григорій Сковорода покладав на учителя, мета якого  – пізнати та розвинути найкращі сторони характеру та здібності учнів. Зроблено висновок про співзвучність гуманістичних ідей Григорія Сковороди розвитку цілісної освіти особистості в умовах нестабільності та суперечливості сучасного світу.

Біографії авторів

Марина Вікторівна Гриньова, Полтавский национальный педагогический университет имени В. Г. Короленко

член-кореспондентка НАПН України, докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогічної майстерності та менеджменту імені І. А. Зязюна, ректорка

Руслан Олександрович Басенко, Полтавський інститут економіки і права ЗВО «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»

кандидат педагогічних наук, докторант, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка; заступник директора з науково-педагогічної роботи, міжнародної та ґрантової діяльності

Посилання

Грибовська М. Вчення про «істинну людину» Григорія Сковороди як філософське підґрунтя елітарності. Вісник Львівського університету. Філософські науки. 2016. Вип. 18. С. 202–210.

Левченко В. В. Естетика філософії Г. С. Сковороди: інтерпретації зворотного шляху в майбутнє постмодерну. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2008. Вип. 37. С. 19–23.

Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди і сучасність (до 250-річчя від Дня народження) : методичні рекомендації Харків, 1972. URL: http://pmu.in.ua/exhibitions/hryhorii-skovoroda-pedahoh-10-knyh-z-fondiv-pedahohichnoho-muzeiu-ukrainy/ (дата звернення: 10.08.2022).

Сковорода Г. Вибрані твори в українських перекладах / упоряд. текстів, передм. та прим. Л. Ушкалова. Харків : Веста : Ранок, 2003. 240 с.

Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Наукова думка, 1973. Т. І. 532 с.

Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Наукова думка, 1973. Т. ІІ. 576 с.

Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Обереги, 1994. Т. І. 527 с.

Сковорода Г. Повне зібрання творів у двох томах. Київ : Обереги, 1994. Т. ІІ. 479 с.

Шаян В. Етичні, соціологічні і педагогічні погляди Григорія Савича Сковороди. Лондон ; Торонто : Вид-во Ін-ту В. Шаяна, 1972. 24 с.

Шреєр-Ткаченко О. Григорій Сковорода – музикант. Київ : Музична Україна, 1972. 96 с. URL: http://pmu.in.ua/exhibitions/hryhorii-skovoroda-pedahoh-10-knyh-z-fondiv-pedahohichnoho-muzeiu-ukrainy/ (дата звернення: 10.08.2022).

References

Hrybovska, M. (2016). Vchennia pro “istynnu liudynu” Hryhoriia Skovorody yak filosofske pidgruntia elitarnosti [Hryhoriy Skovoroda's doctrine of the “true man” as the philosophical foundation of elitism]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Filosofski nauky [Bulletin of Lviv University. Philosophical sciences], 18, 202-210 [in Ukrainian].

Levchenko, V. (2008). Estetyka filosofii H. S. Skovorody: interpretatsii zvorotnoho shliakhu v maibutnie postmodernu [Aesthetics of the philosophy of H. S. Skovoroda: interpretations of the return path to the future of postmodernism]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University], 37, 19-23 [in Ukrainian].

Pedahohichni idei H. S. Skovorody i suchasnist (do 250-richchia vid Dnia narodzhennia) [Pedagogical ideas of H. S. Skovoroda and modernity (for the 250th anniversary of his birthday)]: metodychni rekomendatsii (1972). Kharkiv [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (2003). Vybrani tvory v ukrainskykh perekladakh [Selected works in Ukrainian translations]. Kharkiv: Vesta: Ranok [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (1973). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. I). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (1973). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. II). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (1994). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. I). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (1994). Povne zibrannia tvoriv u dvokh tomakh [A complete collection of works in two volumes] (Vol. II). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].

Shaian, V. (1972). Etychni, sotsiolohichni i pedahohichni pohliady Hryhoriia Savycha Skovorody [Ethical, sociological and pedagogical views of Hryhoriy Savych Skovoroda]. London; Toronto: Vyd-vo In-tu V. Shaiana [in Ukrainian].

Shreier-Tkachenko, O. (1972). Hryhorii Skovoroda – muzykant [Hryhoriy Skovoroda is a musician]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Гриньова, М. В., & Басенко, Р. О. (2023). Розвиток гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в освітньо-філософській спадщині Григорія Сковороди . Імідж сучасного педагога, (4(205), 12–16. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16