Духовна спадщина Григорія Сковороди як джерело формування моральних цінностей в українському суспільстві
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-88-92Ключові слова:
вищі духовні цінності; саморозвиток; виховна робота; виховний ідеал; національна ідея; загальнолюдська моральАнотація
Розкрито спробу сформувати моральні цінності українського суспільства на основі духовної спадщини Григорія Сковороди, які можуть бути покладені при визначенні пріоритетів розвитку української освіти у процесі виховання учнівської молоді. Пропонується визначена національна ідея як основа при формуванні світоглядних і виховних пріоритетів розвитку української освіти. Звертається увага на виховний ідеал української молоді, що надає можливість проводити цілеспрямовану виховну роботу. Вказується на суттєвий недолік у виховній роботі, що продовжується з радянських часів і має атеїстичну спрямованість.
Посилання
Андрущенко В. П. Організоване суспільство: проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: Досвід соціально-філософського аналізу : у 2 кн. Кн. 2 : Філософія новітнього державотворення. 3-тє вид., випр., допов. Київ : Знання України, 2018. 648 с.
Андрущенко В. Освіта як чинник подолання духовної кризи сучасної цивілізації. Вища освіта України. 2018. № 3. С. 5–13.
Ільїн В. В. Олесь Бердник – вічна сила духовності. Бердник О. Вибрані твори. Київ : Книга, 2007. С. 5–14.
Каганець І. В. Арійський стандарт. Українська ідея епохи великого переходу. Київ : А.С.К., 2004. 336 с.
Ми з України: 10 думок Григорія Сковороди про Батьківщину, правду та життя. Вечірня Полтава. 2022. 11 трав., № 14 (1519). С. 5.
Настенко H. Реалізація програми «Система виховання учнівської молоді на період до 2012 року» в регіоні. Імідж сучасного педагога. 2004. № 6 (45). С. 72–75.
Рерих Е. И. Листы Сада Мории. Учение Живой Этики. Талсы : Латвийский Фонд Культуры, 1989. 165 с.
Рерих Е. И. Община. Учение Живой Этики. Москва : Междунар. Центр Рерихов, 1994. 239 с.
Сковорода Г. Про читання в міру: Трактати. Діалоги. Притчі. Переклади. Листи : 2 кн. Кн. 2. Київ, 1994. 480 с.
Сухомлинский В. А. Избранные педагогические произведения в 3 кн. Кн. 3. Москва : Педагогика, 1981. 638 с.
References
Andrushchenko, V. P. (2018). Orhanizovane suspilstvo: problema orhanizatsii ta suspilnoi samoorhanizatsii v period radykalnykh transformatsii v Ukraini na rubezhi stolit: Dosvid sotsialno-filosofskoho analizu [Organized society: the problem of organization and social self-organization in the period of radical transformations in Ukraine at the turn of the century: Experience of socio-philosophical analysis] (Book 2: Filosofiia novitnoho derzhavotvorennia). Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Andrushchenko, V. (2018). Osvita yak chynnyk podolannia dukhovnoi kryzy suchasnoi tsyvilizatsii [Education as a factor in overcoming the spiritual crisis of modern civilization]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 3, 5-13 [in Ukrainian].
Ilin, V. V. (2007). Oles Berdnyk – vichna syla dukhovnosti [Oles Berdnyk is an eternal force of spirituality]. In O. Berdnyk, Vybrani tvory [Selected works] (pp. 5-14). Kyiv: Knyha [in Ukrainian].
Kahanets, I. V. (2004). Ariiskyi standart. Ukrainska ideia epokhy velykoho perekhodu [Aryan standard. The Ukrainian idea of the era of great transition]. Kyiv: A.S.K. [in Ukrainian].
My z Ukrainy: 10 dumok Hryhoriia Skovorody pro Batkivshchynu, pravdu ta zhyttia [We are from Ukraine: 10 thoughts of Hryhoriy Skovoroda about the Motherland, truth and life]. (2022). Vechirnia Poltava, 14 (1519), 5 [in Ukrainian].
Nastenko, H. (2004). Realizatsiia prohramy «Systema vykhovannia uchnivskoi molodi na period do 2012 roku» v rehioni [Implementation of the program "School youth education system for the period until 2012" in the region]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (45), 72-75 [in Ukrainian].
Rerykh, E. Y. (1989). Lysty Sada Moryy. Uchenye Zhyvoi Etyky [Leaves of Morya's Garden. The Teaching of Living Ethics]. Talsy: Latvyiskyi Fond Kultury [in Russian].
Rerykh, E. Y. (1994). Obshchyna. Uchenye Zhyvoi Etyky [Community. The Teaching of Living Ethics]. Moskva: Mezhdunarodnyi Tsentr Rerykhov [in Russian].
Skovoroda, H. (1994). Pro chytannia v miru: Traktaty. Dialohy. Prytchi. Pereklady. Lysty [About reading in moderation: Treatises. Dialogues. Parables Translations. Letters] (Book 2). Kyiv [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. A. (1981). Izbrannye pedagogicheskie proizvedeniia [Selected pedagogical works] (Book 3). Moskva: Pedahohyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).