Педагогічні погляди Григорія Сковороди як дороговказ для педагогів закладів позашкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-115-119Ключові слова:
педагогічні погляди Григорія Сковороди; заклад позашкільної освіти; дидактичні принципи; підготовка педагогів для закладів позашкільної освітиАнотація
Розглядаються педагогічні погляди Григорія Сковороди як дороговказ для педагогів закладів позашкільної освіти; виділено та теоретично обґрунтовано дидактичні принципи підготовки педагогів для закладів позашкільної освіти на основі творчої спадщини Григорія Сковороди.
Проблемою дослідження є виділення та теоретичне обґрунтування загальнодидактичних й особливих для підготовки педагогів закладів позашкільної освіти принципів на основі творчої спадщини Григорія Сковороди.
Для досягнення мети було використано комплекс взаємодоповнювальних методів дослідження: системний аналіз філософської, психологічної, соціологічної й педагогічної наукової літератури, присвяченої дослідженню підготовки педагогів для закладів позашкільної освіти та навчально-методичної й інструктивно-методичної документації для визначення понятійно-категорійного апарату; методи системного аналізу, що застосовувалися для розгляду генезису підготовки педагогів для закладів позашкільної освіти на основі творчої спадщини Григорія Сковороди.
Виділено й теоретично обґрунтовано дидактичні принципи підготовки педагогів закладів позашкільної освіти на основі творчої спадщини Григорія Сковороди.
Ефективними є такі дидактичні принципи підготовки педагогів для закладів позашкільної освіти: наступності, науковості, усвідомлення, діяльності, наочності, предметності, розвивального навчання, демократизації, системного підходу, забезпечення цілісності й неперервності розвитку готовності педагога до роботи в закладі позашкільної освіти, саморозвитку, регулярної оперативної діагностики і самодіагностики цієї готовності, психологічної підтримки розвитку у педагогів означеної готовності.
Посилання
Ковалінський М. І. Григорій Савич Сковорода: життя і деякі думки українського філософа-спіритуаліста. Лондон : Накл. Української видавничої спілки, 1956. 36 с.
Лебедик Л. Погляди Григорія Сковороди на виховання. Григорій Сковорода і Паїсій Величковський: постаті на тлі епохи : зб. наук. пр. за результатами Всеукр. наук.-практ. конф., (м. Полтава, 29 листоп. 2012 р.) [до 290-річчя з дня народження] / ред. кол.: Т. В. Оніпко, І. М. Петренко, В. В. Сарапин. Полтава : ПУЕТ, 2013. С. 105–108.
Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю. Принципи післядипломної освіти у підготовці вчителів до управління професійним самовизначенням учнів. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 4 (26), ч. 2. С. 6–12.
Сковорода Г. С. Пізнай в собі людину. Львів : Світ, 1995. 528 с.
Стрельніков В. Ю. Педагогічні принципи Григорія Сковороди. Григорій Сковорода і Паїсій Величковський: постаті на тлі епохи : зб. наук. пр. за результатами Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 29 листоп. 2012 р.) [до 290-річчя з дня народження] / ред. кол.: Т. В. Оніпко, І. М. Петренко, В. В. Сарапин. Полтава : ПУЕТ, 2013. С. 101–104.
References
Kovalinskyi, M. I. (1956). Hryhorii Savych Skovoroda: zhyttia i deiaki dumky ukrainskoho filosofa-spirytualista [Hryhoriy Savych Skovoroda: life and some thoughts of the Ukrainian philosopher-spiritualist]. London: Nakl. Ukrainskoi vydavnychoi spilky [in Ukrainian].
Lebedyk, L. (2013). Pohlyady Hryhoriya Skovorody na vykhovannya. [Hryhoriy Skovoroda's views on education]. In Onipko, T. V., Petrenko, I. M., & Sarapyn, V. V. (Eds.), Hryhorii Skovoroda i Payisii Velychkovskyi: postati na tli epokhy [Hryhoriy Skovoroda and Paisius Velychkovsky: figures against the background of the era]: zb. nauk. pr. za rezultatamy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 105-108). Poltava: PUET [in Ukrainian].
Lebedyk, L. V., & Strelnikov, V. Yu. (2020). Pryntsypy pislyadyplomnoyi osvity u pidhotovtsi vchyteliv do upravlinnya profesiynym samovyznachennyam uchniv [Principles of postgraduate education in the preparation of teachers to manage students' professional self-determination]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 4 (26), 2, 6-12 [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (1995). Piznay v sobi lyudynu. [Get to know the person in you]. Lviv: Svit. Retrieved from https://ukrclassic.com.ua/katalog/s/skovoroda-grigorij/497-grigorij-skovoroda-piznaj-v-sobi-lyudinu [in Ukrainian].
Strelnikov, V. Yu. (2013). Pedahohichni pryntsypy Hryhoriya Skovorody [Pedagogical principles of Grigory Skovoroda]. In Onipko, T. V., Petrenko, I. M., & Sarapyn, V. V. (Eds.), Hryhorii Skovoroda i Payisii Velychkovskyi: postati na tli epokhy [Hryhoriy Skovoroda and Paisius Velychkovsky: figures against the background of the era]: zb. nauk. pr. za rezultatamy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 101-104). Poltava: PUET [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).