Сутність поняття «цифрова компетентність керівника закладу загальної середньої освіти в умовах неформальної освіти»
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-65-69Ключові слова:
цифрова компетентність; інформаційна гігієна; ІКТ-компетентність; неформальна освітаАнотація
Розглянуто особливості цифрової компетентності керівника ЗЗСО в умовах неформальної освіти, принципи її формування: системності, неперервності, діяльності та саморозвитку.
Найпоширенішою в наш час є система післядипломної освіти педагогічних працівників, яка миттєво адаптується до потреб сучасних запитів суспільства та забезпечує процес навчання завдяки різноманітним Інтернет-ресурсам.
Обґрунтовано необхідність формування цифрової компетентності керівника ЗЗСО в умовах неформальної освіти.
Виділені основні аспекти цифрової компетентності: високий рівень грамотності у сфері ІКТ, ефективність застосування цифрових технологій в освітній діяльності, в тому числі й для вирішення професійних завдань, розуміння цифрових технологій як основи нової концепції в освіті, спрямованої на розвиток у здобувачів освіти навичок сучасного інформаційного суспільства.
Виокремлено три рівні сформованості цифрової компетентності: загальнокористувацький, загальнопедагогічний і предметно-орієнтований.
Проведено аналіз вітчизняних і зарубіжних наукових праць із питання вивчення сутності цифрової компетентності керівника закладу загальної середньої освіти в умовах неформальної освіти.
Виокремлено складники цифрової компетентності керівника закладу загальної середньої освіти.
Виділено основні методи формування цифрової компетентності керівника закладу загальної середньої освіти: метод навчання поза робочим і на робочому місці, змішані методи навчання.
Проведено аналіз системи неформальної освіти в Україні та враховано доцільність навчання дорослих, що дало можливість уточнити й скоригувати наповнення методичних аспектів формування цифрової компетентності керівника закладу загальної середньої освіти.
Розкрито сутність поняття «формування цифрової компетентності керівника закладу загальної середньої освіти в умовах неформальної освіти».
Посилання
Білик Н. І., Пилипенко В. В., Шостя С. П. Розвиток цифрової компетентності педагогічних працівників у системі післядипломної освіти. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2020. № 6 (195). С. 15–20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/217445.
Жалдак М. І., Хомік О. А. Формування інформаційної культури вчителя. URL: www.icfcst.kiev.ua/SYMPOSIUM/Proceedings/Galdak.doc
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Кухаренко В. М. Сучасні технології дистанційного навчання. Інноваційні педагогічні технології у вищій школі : зб. наук.-метод. праць / за ред. О. Г. Романовського, Ю. І. Панфілова. Харків : НТУ «ХПІ», 2010. С. 91–103.
Нова українська школа. Порадник для вчителя. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf
Олійник В. В., Даниленко Л. І. Професійне зростання педагогічних працівників: організаційно-педагогічний аспект. Методист. 2003. № 3. С. 2–5.
Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. реком. / за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. Київ : Атіка, 2010. 88 с.
Половенко О. В., Литвиненко О. В. Інформаційна компетентність суб’єктів освітнього простору загальноосвітнього навчального закладу: проблеми та шляхи їх вирішення (з досвіду роботи Ошеги З.С., методиста методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації). Кіровоград : КЗ «Кіровоградський обл. ін-т післядипл. пед. освіти ім. Василя Сухомлинського», 2015. 40 с.
Прийма С. М., Строкань О.В., Лубко Ю. О., Литвин Д.В., Білик Н. І. Розробка інформаційної системи семантичної ідентифікації і документування результатів неформального й інформального навчання. Проблеми програмування. 2020. № 2–3. С. 11–21. DOI: https://doi.org/10.15407/pp2020.02-03.011. URL: http://www.isofts.kiev.ua/ukrproh-2020/
Стенд Патріот. Стаття «Випускник Нової школи». За матеріалами МОН від 25 жовтня 2018 року. URL: https://stend-patriot.com/statti/48-vipusknik-novoji-ukrajinskoji-shkoli
Щодо організації навчання вчителів із використання інформаційно-комунікаційних технологій : Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України No1/9-493 від 24.06.11 р. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/19837.
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. URL: https://bitly.su/6FpczR.
References
Bilyk, N. I., Pylypenko, V. V., & Shostia, S. P. (2020). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of digital competence of teaching staff in the postgraduate education system]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (195), 15-20. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-15-20. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/217445 [in Ukrainian].
Zhaldak, M. I., & Khomik, O. A. Formuvannia informatsiinoi kultury vchytelia [Formation of information culture of the teacher]. Retrieved from www.icfcst.kiev.ua/SYMPOSIUM/Proceedings/Galdak.doc
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Kukharenko, V. M. (2010). Suchasni tekhnolohii dystantsiinoho navchannia [Modern technologies of distance learning]. In Romanovskoho O. H., Panfilova Yu. I. (Eds.), Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u vyshchii shkoli [Innovative pedagogical technologies in higher education]: zb. nauk.-metod. prats (pp. 91-103). Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian school. Teacher's guide]. Retrieved from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf [in Ukrainian].
Oliinyk, V. V., & Danylenko, L. I. (2003). Profesiine zrostannia pedahohichnykh pratsivnykiv: orhanizatsiino-pedahohichnyi aspekt [Professional growth of teaching staff: organizational and pedagogical aspect]. Metodyst [Methodist], 3, 2-5 [in Ukrainian].
Bykova, V. Yu., Spirina, O. M., & Ovcharuk, O. V. (Eds.). (2010). Osnovy standartyzatsii informatsiino-komunikatsiinykh kompetentnostei v systemi osvity Ukrainy [Basics of standardization of information and communication competences in the education system of Ukraine]: metod. rekom. Kyiv: Atika [in Ukrainian].
Polovenko, O. V., & Lytvynenko, O. V. (2015). Informatsiina kompetentnist sub’iektiv osvitnoho prostoru zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia (z dosvidu roboty Oshehy Z.S., metodysta metodychnoho kabinetu viddilu osvity Petrivskoi raionnoi derzhavnoi administratsii) [Information competence of the subjects of the educational space of the general educational institution: problems and ways to solve them (from the work experience of Oshega Z.S., methodologist of the methodological office of the education department of the Petrivska district state administration)]. Kirovohrad: KZ «Kirovohradskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity imeni Vasylia Sukhomlynskoho» [in Ukrainian].
Pryima, S. M., Strokan, O.V., Lubko, Yu. O., Lytvyn, D.V., & Bilyk, N. I. (2020). Rozrobka informatsiinoi systemy semantychnoi identyfikatsii i dokumentuvannia rezultativ neformalnoho y informalnoho navchannia [Development of an information system of semantic identification and documentation of the results of informal and informal learning]. Problemy prohramuvannia [Programming problems], 23, 11-21. DOI: https://doi.org/10.15407/pp2020.02-03.011. Retrieved from http://www.isofts.kiev.ua/ukrproh-2020/ [in Ukrainian].
Stend Patriot. Stattia «Vypusknyk Novoi shkoly» [Patriot stand. Article "Graduate of the New School"]. Za materialamy MON vid 25 zhovtnia 2018 roku. Retrieved from https://stend-patriot.com/statti/48-vipusknik-novoji-ukrajinskoji-shkoli [in Ukrainian].
Shchodo orhanizatsii navchannia vchyteliv iz vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Regarding the organization of teacher training in the use of information and communication technologies]: Lyst MON molod sport No1/9-493 vid 24.06.11 r. Retrieved from http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/19837 [in Ukrainian].
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. Retrieved from https://bitly.su/6FpczR.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).