Роль баяну у хорових творах Ігоря Шамо
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-120-123Ключові слова:
баян; хор; фольклор; Ігор Шамо; ансамбль; цикл; хорова пісня; супровідАнотація
Аналізуються особливості хорових творів українського провідного композитора Ігоря Шамо, які виконуються у супроводі баяну. Визначаються особливості збірки «Барвінки рідного краю». Підкреслено, що композитор надає перевагу баяну, а не фортепіано в даному циклі. Вибір інструменту обумовлений його широкими тембровими та технічно-виконавськими можливостями, здатністю створити народний колорит тощо. Даний вокально-інструментальний склад є таким, що підходить для різних концертних майданчиків, має значну універсальність і дозволяє створити потужне збалансоване звучання. Стиль митця тісно пов'язаний із фольклором. У хорових творах Шамо це проявляється на рівні структури творів, гармонічної, ладової та інтонаційної основи. Найважливішу роль має його мелодична обдарованість. Шамо з легкістю формує певну мелодію, а вже вона тягне за собою розвиток усього твору. У ній потенційно закладені всі можливі варіанти її реалізації у музичному опусі. Основою для збірки виступає жанр хорової пісні. Митець використовує типові для народного мелосу принципи голосоведіння, що транслюються як на вокальну, так і на інструментальну лінії. У хорових творах гармонічна мова митця сповнена елементами, що наближують її до народнопісенного матеріалу. Зокрема це стосується як акордових зіставлень, так і типу вертикальних структур, що використовуються митцем. При компонуванні циклу Шамо притримується принципу поєднання композицій у єдине ціле. Так величально-урочистими є ті пісні, що обрамлюють твір. Рисою цього циклу є те, що фактично він повністю сконцентрований на передаванні образів, пов’язаних із життям жінки. Ігор Шамо творив у час, коли провідним художнім принципом був соцреалізм. Тональне мислення, прості форми, інтонаційна ясність мали бути обов’язковими компонентами твору. Проте митець додає такі елементи, що наближають авторські твори до фольклору. Митець створює повноцінний ансамбль хорового звучання та інструменту. За основу композитор обирає куплетну форму, у якій превалює принцип варіювання, що характерний для народних пісень. Баянна партія потребує вміння створювати тло для звучання голосів, здійснювати гармонічну та ритмічну підтримку вокальних ліній. Як правило, партія баяну у творах Ігоря Шамо не лише дублює всі хорові лінії, а й виступає розгорнутою, адже включає також вступні, інтермедійні та заключні розділи.
Посилання
Батовська О. Риси хорового стилю Ігоря Шамо (на матеріалі циклу «Летять журавлі»). Вісник Львівського університету. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16, ч. 2. С. 48–56.
Гао Чилін. Жанровий контекст хорової творчості Ігоря Шамо. Культура України. 2022. Вип. 75. С. 109–114.
Остапчук Н. М. Баянно-акордеонне виконавство в сучасному музичному просторі України. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 33. С. 442–448.
Перцова Н. О., Дубінченко Є. А. Хорові твори Ігоря Шамо та їхній методологічний потенціал. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18, т. 2. С. 63–66.
Шамо І. Барвінки рідного краю. 20 пісень для народного хору. Київ : Мистецтво, 1967. 102 с.
References
Batovska, O. (2015). Rysy khorovoho styliu Ihoria Shamo (na materiali tsyklu “Letiat zhuravli”) [Features of the choral style of Ihor Shamo (based on the material of the series "Flying Cranes")]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Lviv University. Art history], 16, 2, 48-56 [in Ukrainian].
Hao, Chylin. (2022). Zhanrovyi kontekst khorovoi tvorchosti Ihoria Shamo [The genre context of Igor Shamo's choral work]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], 75, 109-114 [in Ukrainian].
Ostapchuk, N. M. (2018). Baianno-akordeonne vykonavstvo v suchasnomu muzychnomu prostori Ukrainy [Bayan and accordion performance in the modern musical space of Ukraine]. Mystetstvoznavchi zapysky [Art history notes], 33, 442-448 [in Ukrainian].
Pertsova, N. O., & Dubinchenko, Ye. A. (2019). Khorovi tvory Ihoria Shamo ta yikhnii metodolohichnyi potentsial [Choral works of Igor Shamo and their methodological potential]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 18, 2, 63-66 [in Ukrainian].
Shamo, I. (1967). Barvinky ridnoho kraiu. 20 pisen dlia narodnoho khoru [Periwinkles of the native land. 20 songs for the folk choir]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).