Роль баяну у хорових творах Ігоря Шамо

Автор(и)

  • Олександр Володимирович Лузан Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-2935-9792
  • Вадим Михайлович Самолюк Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1442-5272

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-120-123

Ключові слова:

баян; хор; фольклор; Ігор Шамо; ансамбль; цикл; хорова пісня; супровід

Анотація

Аналізуються особливості хорових творів українського провідного композитора Ігоря Шамо, які виконуються у супроводі баяну. Визначаються особливості збірки «Барвінки рідного краю». Підкреслено, що композитор надає перевагу баяну, а не фортепіано в даному циклі. Вибір інструменту обумовлений його широкими тембровими та технічно-виконавськими можливостями, здатністю створити народний колорит тощо. Даний вокально-інструментальний склад є таким, що підходить для різних концертних майданчиків, має значну універсальність і дозволяє створити потужне збалансоване звучання. Стиль митця тісно пов'язаний із фольклором. У хорових творах Шамо це проявляється на рівні структури творів, гармонічної, ладової та інтонаційної основи. Найважливішу роль має його мелодична обдарованість. Шамо з легкістю формує певну мелодію, а вже вона тягне за собою розвиток усього твору. У ній потенційно закладені всі можливі варіанти її реалізації у музичному опусі. Основою для збірки виступає жанр хорової пісні. Митець використовує типові для народного мелосу принципи голосоведіння, що транслюються як на вокальну, так і на інструментальну лінії. У хорових творах гармонічна мова митця сповнена елементами, що наближують її до народнопісенного матеріалу. Зокрема це стосується як акордових зіставлень, так і типу вертикальних структур, що використовуються митцем. При компонуванні циклу Шамо притримується принципу поєднання композицій у єдине ціле. Так величально-урочистими є ті пісні, що обрамлюють твір. Рисою цього циклу є те, що фактично він повністю сконцентрований на передаванні образів, пов’язаних із життям жінки. Ігор Шамо творив у час, коли провідним художнім принципом був соцреалізм. Тональне мислення, прості форми, інтонаційна ясність мали бути обов’язковими компонентами твору. Проте митець додає такі елементи, що наближають авторські твори до фольклору. Митець створює повноцінний ансамбль хорового звучання та інструменту. За основу композитор обирає куплетну форму, у якій превалює принцип варіювання, що характерний для народних пісень. Баянна партія потребує вміння створювати тло для звучання голосів, здійснювати гармонічну та ритмічну підтримку вокальних ліній. Як правило, партія баяну у творах Ігоря Шамо не лише дублює всі хорові лінії, а й виступає розгорнутою, адже включає також вступні, інтермедійні та заключні розділи.

Біографії авторів

Олександр Володимирович Лузан, Київський національний університет культури і мистецтв

концертмейстер кафедри музичного мистецтва 

Вадим Михайлович Самолюк, Київський національний університет культури і мистецтв

концертмейстер кафедри музичного мистецтва

Посилання

Батовська О. Риси хорового стилю Ігоря Шамо (на матеріалі циклу «Летять журавлі»). Вісник Львівського університету. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16, ч. 2. С. 48–56.

Гао Чилін. Жанровий контекст хорової творчості Ігоря Шамо. Культура України. 2022. Вип. 75. С. 109–114.

Остапчук Н. М. Баянно-акордеонне виконавство в сучасному музичному просторі України. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 33. С. 442–448.

Перцова Н. О., Дубінченко Є. А. Хорові твори Ігоря Шамо та їхній методологічний потенціал. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18, т. 2. С. 63–66.

Шамо І. Барвінки рідного краю. 20 пісень для народного хору. Київ : Мистецтво, 1967. 102 с.

References

Batovska, O. (2015). Rysy khorovoho styliu Ihoria Shamo (na materiali tsyklu “Letiat zhuravli”) [Features of the choral style of Ihor Shamo (based on the material of the series "Flying Cranes")]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of Lviv University. Art history], 16, 2, 48-56 [in Ukrainian].

Hao, Chylin. (2022). Zhanrovyi kontekst khorovoi tvorchosti Ihoria Shamo [The genre context of Igor Shamo's choral work]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], 75, 109-114 [in Ukrainian].

Ostapchuk, N. M. (2018). Baianno-akordeonne vykonavstvo v suchasnomu muzychnomu prostori Ukrainy [Bayan and accordion performance in the modern musical space of Ukraine]. Mystetstvoznavchi zapysky [Art history notes], 33, 442-448 [in Ukrainian].

Pertsova, N. O., & Dubinchenko, Ye. A. (2019). Khorovi tvory Ihoria Shamo ta yikhnii metodolohichnyi potentsial [Choral works of Igor Shamo and their methodological potential]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 18, 2, 63-66 [in Ukrainian].

Shamo, I. (1967). Barvinky ridnoho kraiu. 20 pisen dlia narodnoho khoru [Periwinkles of the native land. 20 songs for the folk choir]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Лузан, О. В., & Самолюк, В. М. (2023). Роль баяну у хорових творах Ігоря Шамо. Імідж сучасного педагога, (4(205), 120–123. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-120-123

Номер

Розділ

ВІНОК МИТЦІВ І МИСТКИНЬ