Міжпредметна інтеграція як засіб розвитку пізнавальної активності молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-115-119Ключові слова:
пізнавальна активність; молодші школярі; міжпредметна інтеграція; освітній процес; початкова школаАнотація
Представлено аналіз процесу формування пізнавальної активності молодших школярів в освітньому процесі початкової школи. Обґрунтовано актуальність порушеної проблеми в аспекті рекомендацій Нової української школи. Описано особливості пізнавальної діяльності учнів; визначено її якісні характеристики; окреслено важливі питання, які мають вирішити науковці та практики задля підвищення ефективності означеної діяльності.
На основі аналізу результатів дослідження проблеми в педагогічній науці та практиці зроблено висновок про те, що доцільним засобом формування пізнавальної активності учнів виступає міжпредметна інтеграція.
Представлено дискусію науковців, які тлумачать і розглядають означений науковий феномен неоднозначно. Окреслено особисту позицію авторів щодо особливостей реалізації інтегрованого навчання в освітньому процесі початкової школи.
Посилання
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
Дубровська Л. О., Дешко О. О. Педагогічні умови розвитку пізнавальної активності у молодших школярів на уроках «Я досліджую світ». Психолого-педагогічні науки. 2021. № 1. С. 52–58.
Масол Л. Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу : навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2019. 208 с.
Муращенко О. В. Дидактичний аспект формування міжпредметної структури навчальних знань та способів дій учнів в освітньому процесі початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 8 (92). С. 98–108.
Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2020 р. № 87.
Рудницька Н., Тарнавська Н. Дидактична суть інтеграції та способи її реалізації в процесі навчання математики в закладі дошкільної освіти та початковій школі. Молодь і ринок. 2018. № 7 (162). С. 46–51
Семко М. І Інтегрований підхід до викладання предметів художньо-естетичного циклу. Молодий вчений. 2018. № 5.2 (57.2). С. 122–125.
Форостюк Т. В. Розвиток пізнавальної активності молодших школярів на уроках української мови засобами проблемних завдань і дидактичної гри. Молодий вчений. 2017. № 4 (44). С. 474–478.
Хавіна І. В. Теоретичні аспекти інтегрованого навчання. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2013. № 1 (10). С. 81–85.
Шоловій М.-Т. І. Інтегроване навчання в початковій школі: теоретичний аспект. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 35. С. 186–189.
References
Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]: navch. posibnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Dubrovska, L. O., & Deshko, O. O. (2021). Pedahohichni umovy rozvytku piznavalnoi aktyvnosti u molodshykh shkoliariv na urokakh «Ia doslidzhuiu svit» [Pedagogical conditions of the development of junior schoolchildren’s cognitive activity on the lessons «I explore the world»]. Psykholoho-pedahohichni nauky [Psychological and pedagogical sciences], 1, 52-58 [in Ukrainian].
Masol, L. (2019). Metodyka navchannia intehrovanoho kursu «Mystetstvo» u 1-2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Methods of teaching an integrated course «Art» in 1-2 grades of institutions of general secondary education on the basis of the competence approach]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Murashchenko, O. V. (2019). Dydaktychnyi aspekt formuvannia mizhpredmetnoi struktury navchalnykh znan ta sposobiv dii uchniv v osvitnomu protsesi pochatkovoi shkoly [Didactic aspect of forming interdisciplinary structure of educational knowledge and ways of schoolchildren’s action in the educational process of primary school]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (92), 98-108 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [On approval of the State standard of primary education]: resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from February 21, 2020 № 87 [in Ukrainian].
Rudnytska, N., & Tarnavska, N. (2018). Dydaktychna sut intehratsii ta sposoby yii realizatsii v protsesi navchannia matematyky v zakladi doshkilnoi osvity ta pochatkovii shkoli [Didactic essence of integration and ways of its realization in the process of teaching mathematics in preschool educational institution and primary school]. Molod i rynok [Youth and the market], 7 (162), 46-51 [in Ukrainian].
Semko, M. I (2018). Intehrovanyi pidkhid do vykladannia predmetiv khudozhno-estetychnoho tsyklu [An integrated approach to teaching subjects of artistic and aesthetic cycle]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 5.2 (57.2), 122-125 [in Ukrainian].
Forostiuk, T. V. (2017). Rozvytok piznavalnoi aktyvnosti molodshykh shkoliariv na urokakh ukrainskoi movy zasobamy problemnykh zavdan i dydaktychnoi hry [The development of cognitive activity of junior schoolchildren at Ukrainian language lessons by means of problem tasks and didactic game]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 4 (44), 474-478 [in Ukrainian].
Khavina, I. V. (2013). Teoretychni aspekty intehrovanoho navchannia [Theoretical aspects of the integrated learning]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohika [Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Pedagogy], 1 (10), 81-85 [in Ukrainian].
Sholovii, M.-T. I. (2021). Intehrovane navchannia v pochatkovii shkoli: teoretychnyi aspekt [Integrated learning in primary school: theoretical aspect]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 35, 186-189 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).