Формування інклюзивної компетентності вихователя закладу дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-87-90Ключові слова:
інклюзивна освіта; дошкільна освіта; діти з особливими освітніми потребами; інклюзивна компететність; професійна компетентністьАнотація
Схарактеризовано інклюзивну освіту як гнучку систему, у якій враховують запити всіх дітей, не лише з особливими освітніми потребами, а й незалежно від атрибуту етнічної групи, статі, віку, соціальної категорії. Констатовано, що впровадження ідей інтеграції та інклюзії у закладах дошкільної освіти на теренах України значною мірою залежить від кваліфікації кадрів, що й вимагає відповідного вдосконалення процесу професійної підготовки вихователів. Визначено, що інклюзивна компетентність є інтегративним особистісним утворенням, що забезпечує здатність вихователя реалізовувати професійні функції в процесі інклюзивної освіти, враховуючи освітні потреби вихованців, та забезпечувати включення дітей з особливими освітніми потребами у середовище закладу освіти, створюючи умови для їхнього розвитку та саморозвитку. Виокремлено в структурі інклюзивної компетентності вихователя ключові змістовні (мотиваційну, когнітивну, рефлексивну) та ключові операційні компетенції.
Посилання
Веремчук А. Компетентісний підхід у підготовці майбутнього педагога у ЗВО. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2018. Вип. 28, т. ІІ. С. 63–69.
Віаніс-Трофименко К. Б., Лісовенко Г. В. Підвищення професійної компетентності педагога. Харків : Основа, 2017. 176 с.
Кодлюк Я. П. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх педагогів як пріоритет модернізації вищої освіти України. Професійні компетенції та компетентності вчителя. Тернопіль : Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. С. 188–191.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / за ред. О. В. Овчарук. Київ : К.І.С., 2019. 112 с.
Кононко О. Особистісний підхід: суть та шляхи втілення в державній базовій програмі. Дошкільне виховання. 2020. № 9. С. 10–14.
Софій Н. З., Колупаєва А. А., Найда Ю. М. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління. Київ : ЦІППО АПН України, 2017. 128 с.
D’Alessio S., Watkins A., Donnelly V. Inclusive education across Europe: the move in thinking from integration to inclusion. Revista de Psicología y Educación. 2020. 1(5), P. 109–126.
Evans J., Vincent C. Parental choice and special education. Choice and diversity in schooling: perspectives and prospects. London : Routledge, 2017. P. 102–115.
References
Veremchuk, A. (2018). Kompetentisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnoho pedahoha u ZVO [Competence approach in the training of future teachers in higher educational establishments]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody» Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia [The journal of humanities State higher educational establishment «Pereyaslav-Khmelnytskyi state Pedagogical university named after Hryhoriy Skovoroda». Pedagogy. Psychology. Philosophy], 28, ІІ, 63-69 [in Ukrainian].
Vianis-Trofymenko, K. B., & Lisovenko, H. V. (2017). Pidvyshchennia profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Improving the professional competence of teachers]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Kodliuk, Ya. P. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv yak priorytet modernizatsii vyshchoi osvity Ukrainy [Competence approach in the training of future teachers as a priority of modernization of higher education in Ukraine]. In Profesiini kompetentsii ta kompetentnosti vchytelia [Professional and teacher's competencies] (pp. 188-191). Ternopil: Vyd-vo TNPU im. V. Hnatiuka [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: library on educational policy]. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
Kononko, O. (2020). Osobystisnyi pidkhid: sut ta shliakhy vtilennia v derzhavnii bazovii prohrami [Personal approach: the essence and ways of implementation in the state basic program]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 10-14 [in Ukrainian].
Sofii, N. Z., Kolupaieva, A. A., & Naida, Yu. M. (2017). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity. Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia [Conceptual aspects of inclusive education. Inclusive school: features of organization and management]. Kyiv: TsIPPO APN Ukrainy [in Ukrainian].
D’Alessio, S., Watkins, A., & Donnelly, V. (2020). Inclusive education across Europe: the move in thinking from integration to inclusion. Revista de Psicología y Educación, 1 (5), 109-126 [in English].
Evans, J., & Vincent, C. (2017). Parental choice and special education. Choice and diversity in schooling: perspectives and prospects (pp. 102-115). London: Routledge [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).