Вернадськіанський вектор освіти – шлях до ствердження ноосферного гуманізму
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-14-19Ключові слова:
В. Вернадський; профільна освіта; фундаменталізація змісту освіти; компетентнісний підхід в освіті; підготовка компетентного вчителяАнотація
Ми досягли часу, коли відбувається корінна зміна нашої науково-педагогічної свідомості. І в її основі – пізнання людиною самої себе з екстраполяцією на увесь Світ. Синхронізувати дії людства у космосі, вибудовуючи адекватну свідомість, зможе надалі педагогічна функція і відповідна система освіти і науки, доповнена ІТ. Стаття торкається проблеми методологічної координації та концентрації над теорією ноосфери, науки і освіти, можливостей сучасної системи освіти на рівні психопедагогіки відповідати запиту часу, її здатності забезпечувати соціальну свідомість в умовах нинішньої кризи й тих змін, що зумовили посилення діалогу Людини і Природи.
Авторами актуалізувались погляди вчених: В. Вернадського, М. Головатого, М. Козирєва, А. Макаренка, Ф. Моргуна, С. Рудишина, Г. Сковороди, А. Ткаченка, С. Френе та ін. на проблеми розвитку освіти, фундаменталізації її змісту та профілізації.
Посилання
Вернадский В. И. Собрание сочинений : в 24 т. Москва : Наука, 2013.
Вознюк О. В. Концепція ноосферної освіти у першому наближенні. Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука : колективна монографія / за наук. ред. А. П. Самодрина. Київ ; Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2021. Т. 1. С. 120–145.
Головатий М. Ф. Національний дух українства в контексті метаморфоз соціального буття. Персонал. 2009. № 36 (338). 16–22 верес.
Козырев Н. А. Избранные труды. Ленинград : Изд-во Лен. университета, 1991. 445 с.
Макаренко А. С. Сочинения : в 7 т. Москва, 1958. Т. 7.
Рибалка В. В. Мультиперсональний діалог як синергетичний фактор розвитку цивілізації і ноосфери. Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука : колективна монографія / за наук. ред. А. П. Самодрина. Київ ; Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2022. Т. 2. С. 224–261
Рудишин С. Д. Основи біогеохімії : навч. посіб. Київ : Академія, 2013. 248 с.
Самодрин А. П., Білик Н. І., Бобер І. М. Школа – педагогічна майстерня ноосфери. Імідж сучасного педагога. 2015. № 4 (153). С. 9–13.
Самодрин А. П. Концептуалізація світоглядних орієнтирів цивілізаційного шляху України: ноосферний підхід. Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука : колективна монографія / за наук. ред. А. П. Самодрина. Київ ; Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2022. Т. 2. С. 139–161.
Сковорода Г. С. Твори ; [у 2 т.]. Київ : АТ «Обереги», 1994. Т. 1. 528 с. Т. 2. 480 с.
Ткаченко А. В. Професійний розвиток особистості в практиці А. С. Макаренка: історико-педагогічний аспект (1920–1935 рр.) : монографія. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. 342 с.
Френе С. Избранные педагогические сочинения. Москва : Прогресс, 1990. 304 с.
Цыганенко Г. П. Этимологический словарь русского языка. Киев : Рад. школа, 1989. 511 с.
Шакотько В. В. Розвиток змісту освіти школи ноосферної доби. Ноосфера Вернадського, сучасна освіта і наука : колективна монографія / за наук. ред. А. П. Самодрина. Київ: Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2022. Т. 2. С. 377–405.
Я верю в силу свободной мысли… : письма В. И. Вернадского И. И. Петрункевичу. Новый мир. 1989. № 12. С. 204–221.
References
Vernadsky, V. I. (2013). Sobranye sochynenyi [Collected works] (24 vol.). Moskva: Nauka [in Russian].
Vozniuk O. V. (2021). Kontseptsiia noosfernoi osvity u pershomu nablyzhenni [The concept of no,osphere education in the first approximation]. In A. P. Samodryn (Ed.), Noosfera Vernadskoho, suchasna osvita i nauka [Vernadsky's noosphere, modern education and science]: kolektyvna monohrafiia (Vol. 1, pp. 120-145). Kyiv; Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V. [in Ukrainian].`
Holovatyi, M. F. (2009). Natsionalnyi dukh ukrainstva v konteksti metamorfoz sotsialnoho buttia [The national spirit of Ukraine in the context of metamorphoses of social life]. Personal [Personnel], 36 (338) [in Ukrainian].`
Kozyrev, N. A. (1991). Izbrannye trudy [Selected writings]. Leningrad: Izd-vo Len. universiteta [in Russian].
Makarenko, A. S. (1958). Sochineniia [Works] (Vol. 7). Moskva [in Russian].
Rybalka, V. V. (2022). Multypersonalnyi dialoh yak synerhetychnyi faktor rozvytku tsyvilizatsii i noosfery [Multipersonal dialogue as a synergetic factor in the development of civilization and the noosphere]. In A. P. Samodryn (Ed.), Noosfera Vernadskoho, suchasna osvita i nauka [Vernadsky's noosphere, modern education and science]: kolektyvna monohrafiia (pp. 224-261). Kyiv; Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V. [in Ukrainian].
Rudyshyn, S. D. (2013). Osnovy bioheokhimii [Fundamentals of biogeochemistry]: navch. posibnyk. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
Samodryn, A. P., Bilyk, N. I., & Bober, I. M. (2015). Shkola – pedahohichna maisternia noosfery [The school is a pedagogical workshop of the noosphere]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (153), 9-13 [in Ukrainian].
Samodryn, A. P. (2022). Kontseptualizatsiia svitohliadnykh oriientyriv tsyvilizatsiinoho shliakhu Ukrainy: noosfernyi pidkhid [Conceptualization of worldviews of the civilization path of Ukraine: noosphere approach]. In A. P. Samodryn (Ed.), Noosfera Vernadskoho, suchasna osvita i nauka [Vernadsky's noosphere, modern education and science]: kolektyvna monohrafiia (pp. 139-161). Kyiv; Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V. [in Ukrainian].
Skovoroda, H. S. (1994). Tvory [Writings] (1-2 vol.). Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
Tkachenko, A. V. (2013). Profesiinyi rozvytok osobystosti v praktytsi A. S. Makarenka: istoryko-pedahohichnyi aspekt (1920–1935 rr.) [Professional development of personality in the practice of Makarenko: historical and pedagogical aspect (1920-1935)]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Frene, S. (1990). Izbrannye pedagogicheskie sochineniya [Selected pedagogical writings]. Moskva: Progress [in Russian].
Cyganenko, G. P. (1989). Etimologicheski slovar russkogo yazyka [Etymological dictionary of the Russian language]. Kiev: Rad. shkola [in Russian].
Shakotko, V. V. (2022). Rozvytok zmistu osvity shkoly noosfernoi doby [Development of the content of education in the school of the noosphere era]. In A. P. Samodryn (Ed.), Noosfera Vernadskoho, suchasna osvita i nauka [Vernadsky's noosphere, modern education and science]: kolektyvna monohrafiia (pp. 377-405). Kyiv; Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V. [in Ukrainian].
YA veryu v silu svobodnoj mysli…: pis'ma V. I. Vernadskogo I. I. Petrunkevichu [I believe in the power of free thought…: letters from V. I. Vernadsky to I. I. Petrunkevich]. (1989). Novyi mir [New world], 2, 204-221 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).