Роль адаптивно-рефлексійних практик в освітньому процесі закладів вищої освіти України у воєнний час
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-52-59Ключові слова:
освітній процес; воєнний час; студенти; адаптивно-рефлексійні практики; дистрес; адаптаціяАнотація
Наголошено, що перебування людей під час карантину в червоній зоні, коли мали місце певні обмеження, психологічно вплинуло на людей, а найвразливішою стала категорія учнів і студентів. Воєнний стан поглибив цю ситуацію, коли загроза життю стала не тільки явною, а й трагічною, емоційно забарвленою. Розкрито виховну роль адаптивно-рефлексійних вправ для студентів, які знизять рівень страху й підвищать позитивний емоційний стан для успішного дистанційного навчання; наголошено на підсиленні психологічної функції викладача в його професійній діяльності; описано окремі адаптивно-рефлексійні вправи для практичного використання викладачами. Використано теоретичні методи дослідження, зокрема, соціологічне опитування, аналіз, узагальнення, інформаційні джерела, адаптивно-рефлексійні практики.
Висвітлюються проблеми психологічного стану студентів і викладачів у воєнний час, розкривається діяльність викладачів в умовах дистанційного навчання, наголошується на важливості адаптивно-рефлексійних практик на навчальних заняттях. Автор уточнює різницю між поняттями «рефлексійний» і «рефлективний», наголошуючи на психологічному стані людини, її бажанні зосередитися на своєму внутрішньому стані. Стрес, критичний душевний стан, бажання вижити, осмислити себе, знайти своє місце, думати про майбутнє, – мабуть, це найбільше, що спостерігається серед студентів і викладачів у дні воєнного стану. Увага приділяється аналізу результатів соціологічного опитування студентів за допомогою гугл форми, яке вони могли пройти онлайн. Після кожного питання подається глибокий коментар з точки зору педагогіки й психології.
Аналіз анкет підтвердив необхідність введення адаптивно-рефлексійних практик під час навчальних занять. Автор ділиться досвідом таких практик, характеризує окремі з них на прикладі гуманітарних дисциплін. Є розуміння, що вчитися студентам у будь-який спосіб треба, але мозок перебиває дистрес й усвідомлення важкого стану. У статті наголошується на іншій позиції викладача: на відході від моралізаторства, глибокого вивчення дисципліни, і більше спілкування, бо дистанційне навчання сьогодні сприймається ще й як канал добра, зустрічі з одногрупниками, обміном душевного стану для студентів, підтримки з боку викладачів. Пропонується підвищити роль психолога.
Посилання
Для українських учителів створять інтерактивні групи психологічної підтримки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/dlya-ukrayinskih-uchiteliv-stvoryat-interaktivni-grupi-psihologichnoyi-pidtrimki
Єльникова Г. В. Методологічний аспект адаптаційних змін в освітньому процесі закладів освіти. Адаптивні процеси в національній системі освіти : [зб. матеріалів 5-го Всеукр. наук. форуму, 30-31.01.2020 р. / упоряд. О.О. Почуєва ; ред. кол. : Г.В. Єльникова (голова), Г.Ю. Кравченко, Л.О. Лузан, М.Л. Ростока, З.В. Рябова]. Харків : Мачулин, 2020. Вип. 2. С. 21–23.
Козирєва З. Рефлективний – рефлексивний – рефлексійний. Культура слова. 2016. № 84. С. 216–218. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/122970/39-Kozyreva.pdf?sequence=1
Куцебо Р. В. Загальна і професійна педагогіка. Харків, 2018. URL: https://stud.com.ua/125496/pedagogika/zagalna_ta_profesiyna_pedagogika
Лист МОН «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процессу в умовах воєнного стану в Україні» (№1/3737-22 від 29 березня 2022 року).
Лісна О., Шатіло Д. Педагогічні умови формування рефлексивних умінь майбутніх вчителів у процесі вивчення дисциплін педагогічного циклу. URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/kaf-teor-ta-met-olimp-i-prof-sportu/333-naukovi-konferentsii-tsdpu/konferentsiia-2015/sektsiia-6/3863-pedahohichni-umovy-formuvannya-refleksyvnykh-umin-maybutnikh-vchyteliv-u-protsesi-vyvchennya-dystsyplin-pedahohichnoho-tsyklu
Лучанінова О. Інформаційна аналітика у професійній діяльності сучасного викладача. Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів 6-го Всеукр. наук. форуму з міжнар. участю / [за наук. ред. Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки]. Харків : Мачулин, 2021. Вип. 3. С. 108–110.
Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij
Педагогічна рефлексія – це... Визначення, характеристика, розвиток, методи та застосування в педагогіці. Преса. 2020. 20 черв. URL: https://presa.com.ua/psykholohiia/pedagogichna-refleksiya-tse-viznachennya-kharakteristika-rozvitok-metodi-ta-zastosuvannya-v-pedagogitsi.html
Професійна адаптація студентів ПТНЗ. URL: https://studfile.net/preview/5643743/
Психологічна допомога. НаУКМА. URL: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/spilnoti/students-life/phsy-help
Психологічна підтримка. URL: https://nuft.edu.ua/studentu/psyxologichna-pidtrymka/
Рефлексія (значення). Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org › wiki ›
Сікора Я. Інструменти адаптивного навчання. URL: http://eprints.zu.edu.ua/28099/1/23.pdf
Соціологічне опитування. Онлайн-анкета для студентів. URL: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfqnP7bD9QrmPHhXoz0fRbucp8_mJ7NCXml_FvlR0jkZdq8cQ/viewanalytics https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86164/
Формування професійної рефлексії в педагогів. URL: http://svitloforchuk.ck.ua/?p=974
Цвєтаєва О. В., Знанецька О. М. Адаптивне навчання в сучасній системі освіти. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. Вип. 87. С. 170–175.
Щурко М. Інструменти адаптивного навчання в CMS UCU. URL: http://ceit-blog.ucu.edu.ua/ed-tech/adaptyvni-instrumenty-navchannya-v-cms-ucu/
References
Dlia ukrainskykh uchyteliv stvoriat interaktyvni hrupy psykholohichnoi pidtrymky [Interactive psychological support groups will be created for Ukrainian teachers]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/dlya-ukrayinskih-uchiteliv-stvoryat-interaktivni-grupi-psihologichnoyi-pidtrimki [in Ukrainian].
Elnikova, G. V. (2020). Metodologichniy aspekt adaptatsiynih zmin v osvitnomu protsesi zakladiv osvity [Methodological aspect of adaptive changes in the educational process of educational institutions]. In O. O. Pochueva (Comp.), Adaptyvni protsesy v natsionalniy sistemi osviti [Adaptive processes in the national education system]: [zb. materialiv 5-go Vseukr. nauk. forumu (Is. 2, pp. 21-23). Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].
Kozyrieva, Z. (2016). Reflektyvnyi – refleksyvnyi – refleksiinyi [Reflective – reflective – reflective]. Kultura slova [The culture of the word], 84, 216-218. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/122970/39-Kozyreva.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Kutsebo, R. V. (2018). Zahalna i profesiina pedahohika [General and professional pedagogy]. Kharkiv. Retrieved from https://stud.com.ua/125496/pedagogika/zagalna_ta_profesiyna_pedagogika [in Ukrainian].
Lyst MON «Pro zabezpechennia psykholohichnoho suprovodu uchasnykiv osvitnoho protsessu v umovakh voiennoho stanu v Ukraini» [Letter of the Ministry of Education and Science "On providing psychological support to participants in the educational process in martial law in Ukraine"], (No 1/3737-22 vіd 29 bereznja 2022 roku) [in Ukrainian].
Lisna, O., & Shatilo, D. Pedahohichni umovy formuvannia refleksyvnykh umin maibutnikh vchyteliv u protsesi vyvchennia dystsyplin pedahohichnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of reflective skills of future teachers in the process of studying the disciplines of the pedagogical cycle]. Retrieved from https://www.cuspu.edu.ua/ua/kaf-teor-ta-met-olimp-i-prof-sportu/333-naukovi-konferentsii-tsdpu/konferentsiia-2015/sektsiia-6/3863-pedahohichni-umovy-formuvannya-refleksyvnykh-umin-maybutnikh-vchyteliv-u-protsesi-vyvchennya-dystsyplin-pedahohichnoho-tsyklu [in Ukrainian].
LuchanInova, O. (2021). Informatsiina analityka u profesiinii diialnosti suchasnoho vykladacha [Information analytics in the professional activity of a modern teacher]. In G. V. Elnikovoyi, & M. L. Rostoki (Eds.), Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnik materialiv 6-go Vseukrainskogo naukovogo forumu z mIzhnarodnoyu uchastyu (Is. 3, pp. 108-110). Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii «Persha psykholohichna dopomoha. Alhorytm dii» [Methodical recommendations "First psychological aid. Algorithm of actions »]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij [in Ukrainian].
Pedahohichna refleksiia – tse... Vyznachennia, kharakterystyka, rozvytok, metody ta zastosuvannia v pedahohitsi [Pedagogical reflection is ... Definition, characteristics, development, methods and applications in pedagogy]. (2020). Presa [Press], 20 cherv. Retrieved from https://presa.com.ua/psykholohiia/pedagogichna-refleksiya-tse-viznachennya-kharakteristika-rozvitok-metodi-ta-zastosuvannya-v-pedagogitsi.html [in Ukrainian].
Profesiina adaptatsiia studentiv PTNZ [Professional adaptation of vocational school students]. Retrieved from https://studfile.net/preview/5643743/ [in Ukrainian].
Psykholohichna dopomoha. NaUKMA [Psychological help]. Retrieved from https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/spilnoti/students-life/phsy-help [in Ukrainian].
Psykholohіchna pіdtrymka [Psychological support]. Retrieved from https://nuft.edu.ua/studentu/psyxologichna-pidtrymka/ [in Ukrainian].
Refleksiia (znachennia) [Reflection (meaning)]. Vikipediia [Wikipedia]. Retrieved from https://uk.wikipedia.org › wiki › [in Ukrainian].
Sikora, Ya. Instrumenty adaptyvnoho navchannia [Adaptive learning tools]. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/28099/1/23.pdf [in Ukrainian].
Sotsiolohichne opytuvannia. Onlain anketa dlia studentiv [Sociological survey. Online questionnaire for students]. Retrieved from https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfqnP7bD9QrmPHhXoz0fRbucp8_mJ7NCXml_FvlR0jkZdq8cQ/viewanalytics https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86164/ [in Ukrainian].
Formuvannia profesiinoi refleksii v pedahohiv [Formation of professional reflection in teachers]. Retrieved from http://svitloforchuk.ck.ua/?p=974 [in Ukrainian].
Tsvietaieva, O. V., & Znanetska, O. M. (2019). Adaptyvne navchannia v suchasnii systemi osvity [Adaptive learning in the modern education system]. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works. Pedagogical sciences], 87, 170-175 [in Ukrainian].
Shchurko, M. Instrumenty adaptyvnoho navchannia v CMS UCU [Adaptive learning tools in UCU CMS]. Retrieved from http://ceit-blog.ucu.edu.ua/ed-tech/adaptyvni-instrumenty-navchannya-v-cms-ucu/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).